Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1748 ggr
Bogey
0

Suprelorin på hona?

En fråga till alla er som har Suprelorinbehandlade honor;

Det är lite drygt 1 år sen (18 feb 2011 närmare bestämt) som vår Imie fick sitt implantat, men just nu tycker jag att hennes vulva är en liten aning mer accentuerad. Sen så kommer ibland en liten mängd gulaktig flytning som vad jag kan bedöma är luktfri, fast det kan ju vara så att mängden jag får på papperet är för liten för att jag ska känna nått.

Det känns som det är för tidigt för henne att vara på väg in i brunst.

Hur har ni andra haft det på våren?
Har era behandlade honor haft lite brunstkänning på våren eller borde jag gå till vetten?

Hon är i.a.f. pigg som attan nu när våren kommit och är högt och lågt.
Jo förresten hon verkar boa lite mer än vanligt, så vi får ofta gräva efter strumpor och kalsonger under varmvattenberedaren när vi ska tvätta.

emoflickan
0

Jag har ju inte mkt erfarenhet av honor o suprelorin, willa är ju min första hona. Dock är det ca 1½ år sen hon fick sitt chip och jag har har inte sett några tecken på att hon är på väg in i brunst, och då umgås hon med två hanar regelbundet. Det kan ju dock vara värt att hålla koll på och se om vulvan blir större. Förhoppningsvis är det ju ingenting!

FerretCrow
0

Kan hon ha fått in något skräp som skapat en irritation ?

Bogey
0

#2 Inte omöjligt men inget som jag kan se. Ser inte direkt irriterat ut men vi fortsätter hålla koll så vi ser om det blir nån förändring.

FerretCrow
0

#3 ja håll koll kanske varit ett skräp som kommit ut av flytningarna. tänkte på att gula flytningar lät inte så bra

animal-lover
0

När jag bokade tid hos vet för jag ska ge min ena hona det så djursjukvårdaren att dom kommit fram till att superlorinchip ger livmodersinflammation hos tikar och att det var lite osäkert om man ska ge det till sina illerhonor. Men hon visste inte säkert så jag ska dit på fredag och prata med vetten. Tänkte om din har haft otur och fått det.

Håller tummarna att chippet bara slutat verka och att hon är på väg in i brunst och inget annat

sarae
0

Gula pch luktfria flytningar brukar inte varanågon fara, men självklart bör de hållas under uppsikt eftersom de kan utvecklas till grönaktiga eller brunaktiga som luktar.

Alla illrar är ju olika, på vissa håller implantatet längre än utlovat, på vissa kortare. Flytningar kan hos många vara tecken på kommande brunst, speciellt om de har en inverterad vulva.

Så länge en hona har livmodern kvar finns alltid en risk för livmodersinflammation - oavsett om hon paras med en hane, får p-spruta eller har implantat. Så ett implantat ger inte större risk än att hålla henne intakt, men inte heller mindre

Bogey
0

Postade även detta på Veterinären.se och här är svaret.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/iller/suprelorinbehandlad-hona-pa-varen/14952