Iller iFokus

Iller

Etiketter: säljesköpesomplaceras
Läst 1387 ggr
Loke369
0

Söker en illerhona.

Hej efter många om och men har jag nu bestämt mig för att skaffa mig ännu en iller och nu söker jag en illerhona (ej kastrerad) men vill att hon ska åtminstonde vara vaccinerad och med en bra hälsa men det är ett plus på kanten om hon har bra psyke, stamtavla, chippad och även försäkrad. helst ska hon även vara brunstig eller "på gång" (ska vara över 1år). detta är på grund av att jag vill föda upp illrar. har inga problem heller om ni har fler illrar som ni ej vill sära på.
jag har tidigare haft 2st illrar. Ena hane och ena hona båda har blivit utmärkt uppfostrade och fått ett ypperligt psyke. jag är 17 år och går på ett naturbruksgymnaium med inriktning djurvård. snälla hör av er. har väldiga problem med att hitta en iller.

Sarah
6

Du vill föda upp men stamtavla är bara ett plus i kanten?

Uppfödning borde vara för att bidra med ngt till illerstammen i Sverige och då borde stamtavla och sjukdomshistorik vara ngt av det viktigaste.

Sen kan det vara bra att ha haft illern ett tag innan man parar så att man hinner få ett band till honan och inte stressar med flytt och ny miljö och parning på samma gång.

Vill du avla tycker jag att du ska se dig om efter bra avelsmaterial, och låta det ta tid om det behövs, istället för att kasta dig in i ngt.

Odis
0

Du kanske borde läsa på lite om svensk illeruppfödning. Den svenska illertsammen är genetiskt agnska utsatt och borde verkligen bara ha seriösa uppfödare som vet hur man föder upp och får genetiskt mångfald. Låter som att du behöver som sagt läsa på lite och sedan överväga att ta en iller från utlandet och skapa en egen stark linje.

JossanH
3

Om du ska satsa på avel så är mitt tips att du börjar med att leta bra avelsmaterial och inte tar "första bästa" som dyker upp. Och har du ingen hona att avla på nu kanske det vore smartare att vänta ett år eller 2 så du hittar en bra hona som du kan lära känna. Hur ska du veta om hon beter sig konstigt eller annorlunda pga komplikationer om du inte känner illern innan den paras?
Du ska även finna en hona som inte är besläktad med din (?) hane som du tänkt använda till avel. De ska matcha varandra i psyke, hälsa och ibland även färg för att få en lyckad parning. De som har en illeruppfödning letar ibland avelsmaterial i flera år, planerar in i minsta detalj och är noga med vilka djur de använder till avel för att valparna ska matcha uppfödarens avelsmål så bra som möjligt.

Illestammen är inte så stor i Sverige. Därför är det viktigt att varje kull är väl planerad för att kunna tillföra något för att stärka de egenskaper som uppfödaren vill förbättra i stammen.

Om du är 17 år och går på gymnasiet har du då klarat spara ihop till en budget? Kan du betala för kejsarsnitt, operationer och annat nödvändigt om något går fel?
Har du Tid och råd att ta hand om valpar som kanske inte blir sålda? De senaste åren har det varit lite trögt på illermarknaden och många uppfödare har suttit med valpar kvar tills de varit ett halvår gamla. Det blir mycket pengar det..

Det bästa är som sagt att själv leta upp en uppfödare där det förväntas valpar som följer dina kriterier för en bra avelshona. Där du själv kan ha kollat upp stam, vaccinationer, chippning etc. Där du ser att det matchar den tilltänkta hanen. Att leta hona nu, när parningssäsongen redan börjat är att ha väääldigt dålig framförhållning och det är nu uppfödarna börjar leta material till nästa år.

Lycka till! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

Lycka till.

Loke369
0

Har pratat med en uppfödare i Gotland lite om hur saker går till och ekonomi etc hon kan tycka att det är bra om jag hittar bra illrar och sa även saker jag ska tänka på. Men hon sa även eftersom jag är nybörjare kan det vara svårt att få allt rätt, det tar tid.

Har ekonomin till det, men som ni skrev: jag ska inte slänga mig in i detta. Men jag är medveten om att det tar tid, pengar osv. får fundera lite mer

JossanH
1

#5 att hitta bra avelsmaterial är väl själva grundstenen till all avel? Börja i den enden och läs på ännu mer så kanske du känner dig redo till nästa vår? Som sagt är det mycket viktigt att känna sin iller en lång tid innan och inte utsätta henne för en massa stress under en så kort tid som det hade blivit om du tagit hem en löpandes hona nu. Hör dig gärna för med fler uppfödare för att få en "bredare" utbildning och se saker från olika vinklar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loke369
1

Tack så mycket du fick mig verkligen att tänka till en extra gång =)

FerretCrow
1

ett råd även från mig är att läsa på till tusen. och varför inte kanske söka en uppfödare som får valpar i år med en stamtavla du kan tycka är bra för dina mål?

Loke369
0

Kan man göra. Men är nog bäst om jag avvaktar tills allt är säkert.

FerretCrow
0

#9 tills allt är säkert med vad?