Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 4911 ggr
Sandragulligast
0

Vad kan man ge en iller för mat?

Hej, Jag undrar vad man kan ge en iller för mat? Jag har en katt som äter torrfoder från Whiskas och Royal canin. Jag undrar om det går bra att ge en iller det? Sen så undrar jag om man äter kött och så orkar man inte äta upp, kan man ge dom köttbitar?

VeronicaKahlbäck
2

Det finns torrfoder som anses relativt bra och de som inte ens rekommenderas som godis.
Whiskas hör till det sistnämda, inte alls rekommenderat och i längden direkt farligt för både iller och katt.
Royal canin är olika bra beroende på vilken av dom det är, generellt säger man att det är bättre med kitten foder till iller, Royal canin är någonstans i mitten - inte katastrof men inte direkt rekommenderat.
De två foder som är mest rekommenderar och fungerar till både katt och iller är Carnia Lynx och Orijen, använder själv Carnia och är det absolut bästa jag provat bland alla torrfoder.

Kött kan du med fördel ge bara det är rått och inte kryddat.
Iller som katt är karnivor och därmed gjord för enbart äta kött,
Om man är intresserad av att utfodra med en större del barf som det kallas rekommenderar jag barf.ifokus.se.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

AnnaJosefine
0

Tyvärr är det inte alls vad en iller ska äta. Det är alldeles för mycket vegetabiliskt innehåll i Whiskas (Royal Canine vet jag inte vad det innehåller exakt).

Men det finns foder som passar illrar med så som Carnia Lynx, Orijen osv. Så länge det är mycket animaliskt protein osv och inte vegetabiliskt. Men låt dig inte luras av att det står att det är för illrar, det fodret kan vara lika "dåligt" som Whiskas. Kolla på innehållsförteckningen :) Ju längre fram i ordningen ingredienserna står, desto större del av sammansättningen är de, alltså ska ev. vegetabiliska ingredienser stå långt bak!

Här hemma ger vi Carnia Lynx och halv-BARFar iaf =) Sök på iller.ifokus så lovar jag dig att du hittar jättemånga bra trådar om foder m m =)

Lycka till!

Sandragulligast
0

Okej, tack!!! :)

Sroupe
1

Jag vet att folk ofta köper katt foder till illrar, men jag vet inte hur det är just med det märket. jag ger min iller taste if wild för katter för tillfället, men ska snart bytta foder efter som hon verkar bli väldigt dålig i magen av det och har hört om många andra märken som verkar bättret. Det finns ju även foder som är tillför illrar speciellt. Kolla på olika sidor så får du nog någon idé. Btw, har hört att foder bilen har någon jätte bra sort.

// Sofie, Gosan och Silje. =D

Aviendha
0

Antagligen är det Carnia Lynx du tänker på, jag beställer iaf mitt från foderbilen.se, eller animail.se som de bytt namn till.