Avmaskning hos iller?
Under mina många år med iller log det mig plötsligt frågan om illrar någonsin får mask? Jag vet ju mycket väl att både katter och hundar "lätt" får mask av olika slag. Men jag har nog aldrig hört om illrar som fått mask, eller som avmaskats i förutseende. Hundar ger man väl maskmedel med jämna mellanrum, men vad gäller för illrar?
- Isf, vad för medel?
- Dos?
- Hur ofta bör de preventivt behandlas (varje år?)?
- Hur märks det att de fått mask (symptom, risker)?
- vad för masksorter får de?
- Smittar masken från hund och katt till iller (antar att svaret är ja här)?
- Och hur vanligt är det egentligen?
Iom öronskabbståden jag just skrivit läste jag på Strongholdförpackningen att denna medicin även kan användas mot vissa maskar, det var så tanken slog mig. Så iom detta så avmaskar man ju sina illrar, utan att veta om det när man behandlar öronskabb. :-)

- Isf, vad för medel?
Axilur vet., Banminth vetDos
- Hur ofta bör de preventivt behandlas (varje år?)?
Man behandlar enbart vid symptom. Inte i förebyggande syfte.
- Hur märks det att de fått mask (symptom, risker)?
Första tecknet är att de äter mycket men rasar i vikt. Sedan blir de uttorkade. Och slöa.
- vad för masksorter får de?
spolmask är den vanligaste sorten som de får.
- Smittar masken från hund och katt till iller (antar att svaret är ja här)?
Ja fast en iller blir inte lika lätt nersmittad med mask som en katt eller hund. Därför gör man det inte i förebyggande syfte på iller.
- Och hur vanligt är det egentligen?
Det är inte allt för vanligt. Har enbart hört om några fåtal fall under mina 20 år med iller.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Var alltså precis som jag anade… Inte så konstigt att man inte hört om det. tackar för supersvaret! :)

Var alltså precis som jag anade… Inte så konstigt att man inte hört om det. tackar för supersvaret! :)