Air wick Tar bort iller lukt=)
Hejsan
Igår köpte vi en Air wick med timer, Skit bra var den, vi har våran på sprut en gång i halv timmen,
Det ända som luktar hemma hos oss nu är jasmine.
Det bästa av allt är att man inte hör något klagomål från morsan=)
Så Air Wick är verkligen något att rekomendera.
Vet inte om jag skulle skriva OT eller inte eller om den hamnade i rätt kategori annars få ni flytta den:)
Skulle vilja ha en sådan i hallen men jag har inget eluttag där. 
Sara
#2 Den där behövs inget eluttag till den går på batteri=)
Sådana har jag en hel drös av här hemma, både dem på timer och de som är rörelsestyrda… helt suveräna :) Dessutom bjuder de även på en hel del underhållning, när man glömmer tala om att de finns för besökare som plöstligt får en parfymdusch i armhålan ;)
#4 Prima, då slipper man ju svettlukt också 
Jag behöver väl inte direkt något för att ta bort illerlukt då jag inte tycker det luktar. Ibland tänder jag dock ett ljus och häller oljevatten i ett fat ovanför (kommer inte ihåg vad det kallas…doftkrus?), så då luktar det liljekonvalj, äpple, citron eller lavendel.
_No way! Yes way!
# 3 Nice! Ska skaffa en sån till hallen!
Sara
#5 Eller så gör man tvålar som luktar gott ;)
Superbra tips Becka!

uuuh, sana far jag hosta och huvudvark bara av att tanka pa :P
// Amanda

vill oxå ha! vart köper man en sån?
#9 finns i välsorterad emataffärer, tex coop och ica maxi

oh… en sån vill jag ha! finsn dte med vanlij doft?
#11 inte i sverige.. ännu :( (utomlands finns i stort sett alla dofter man kan tänka sig)men man kan köpa dem mindre med rörelsesensor, så kna man köpa refill från ett annat märke, som kan finnas i vaniljdoft och ha i ;)

oh…. sån kanske man ska ha då….. får sprinag till maxi sen och kiak vad som finns. :)
#8 Håller med. Det är ofta såna syntetiska dofter gör saker och ting värre. Men man kan ju ha fel i detta fall.
För att göra en travesti på Apocalypse Now "Jag älskar doften av illerfis på morgonen" 

Säger som sarae har en i varje rum och här nere har jag lika dant.
Har även en i bilen och dom gör värklign underverk specielt om man har okasterade hanar hehe som gärna dokftar extra mycket när det är någon ny lukt.
Har även en med mig på Stena båten eftersom där är dom ju instängda i en hytt och alla som åkt båt vet att hytterna inte är stora.
Som sara e säger så finns det inte så många olika dofter i Sverige men här har vi massor använder mig ganska mycket av ros doft och en citron doft.
Det bästa är att dom går på batteri och att betteriet håller länge
Jag kör med doftkrus här, finns många dofter att välja på t.o.m. vanilj mandariiin 

#16 hehe man får cancer av allt här i världen iaf så. du kan få cancer av att äta för mycket potatis =P
#18 Men om det innebär att dina illrar får cancer? 
#19, Men sluta .

#19 men det jag menade är att du får olika sjukdommar av precis allt. ska du undvika precis allt som KAN ge sjukdommar så vet jag tusan hur man ska gå till väga. Rökning KAN ge lungcancer, folk som har kanske rökt i 70 år kanske iaf klarat sig från det. så man kan inte undvika allt i världen tyvärr. Äter du potatis?
#4 Vissa gäster lär sig ALDRIG! Hur många duschar i armhålor, ryggar, ansikten, bakhuvuden mm. har jag inte fått vid det här laget? Men gott luktar jag ju då :P
Själv avvaktar jag tills vanilj finnes, för liljekonvalj i all ära, vanilj is the shit :) Doftljus och vädring gör att det inte luktar så mycket här hemma.
Paulina
#21 Ja jag äter potatis. Men jag ger det inte till min iller 

#23 nej men hur kan du då utsätta dig för något som kan ge cancer? Vattnet du ger illrarna kan ge cancer. precis som något ämne i deras leksaker/tillbehör kan göra. eller ja inte bara kansker utan även andra sjukdommar. om du är förkyld så skiter du väl inte i illrarna och låser in dom i förrådet för att dom ska slippa viruset i luften. det är ju samma sak.
#24 Men lugn och fin nu
Visst, "allt ger cancer" men sen är det faktiskt ett faktum att vissa produkter kan innehålla nästan vad som hellst eftersom det inte krävs redovisning av ingredienserna, och anser alda att det är en prioritet så är det så. Jag hade kunnat skaffa en, men jag hade ställt den så långt ifrån fåglarna som möjligt eftersom deras lungor är mycket känsligare för luftburna partiklar.
Vi alla gör våra val, och att jämföra potatis (som det har vart löpsedlar om) med en produkt där ingen koll alls finns där de stoppar in farliga saker är kanske inte riktigt samma sak ;)
Paulina
Nyfiken som jag är när det gäller påståenden så har jag googlat runt lite om cancer och potatis.
Allt jag kunnat finna hittills är att stekning och fritering av potatis bildar akrylamid som ökar risken för cancer samt att anrikning av tungmetaller som t.ex. kadmium och pesticider i spannmål och potatis kan ge ökad risk för cancer. All dessa saker har med hur vi behandlar den stackars knölen innan vi äter den.
Jag har ännu inte hittat nått som bekräftar att potatis i sig skulle vara farligt snarare tvärt om. T.o.m påståenden om att potatis har högt GI är överdrivna då potatisen stärkelseinnehåll är förhållandevis lågt om man jämför pasta och ris. Visst den stärkelse som finns i potatisen har högt GI men den högre mättnadskänslan som potatis ger jämfört med t.ex. pasta och ris är mycket högre i förhållande till den kohydratbelastning som det ger.
Så en länk till att potatis i sig verkligen är farligt och cancerframkallande skulle vara intressant.
I övrigt kan man ju undra om alla cancerlarm är verkligt genomtänkta och belysta. Här är 2 påståenden om samma sak, som jag råkade hitta under mina "cancersök" och som säger emot varandra. Dessutom hänvisar båda till vetenskapliga studier, visserligen med några års mellanrum.
Påstående 1: "Mycket sex kan ge prostatacanser"
Påstående 2: "Sex kan skydda mot prostatacancer"
"För vem ska jag tro på, tro på, tro på när….."
Här på våran ica maxi sa dom att den finns på nästan alla ica i sverige.

#25 jo men jag menar ju att jag skulle kunna ha en sådann hemma utan problem och vill då inte bli påhoppad för att ge mina illrar cancer bara för att den kanske kan framkalla det. som sagt kolla på dom som har denna hemma 1 i varje rum. dom kan ju inte bli påhoppad för att ta död på sina illrar. alla gör sina egna val.
#28 det har du rätt i=)

Har bara skumläst tråden men hur mycket kostar en sån där som drivs av batterier?=) funderar på att skaffa och se om den fungerar bra=)
Köpte en Air Wick på batterier idag och den kostade 89:-.
Det luktar jättegott av den, inte alls toalett som många andra luktar.
Sara

Låter som att alla är nöjda med denna air wick. Ska kolla om jag hittar en jag också.
Än så länge har jag klarat skunkfisarna med rökelse i alla fall. Bara att tända på och vifta omkring lite, så är skunkfisarna ett minne blott :)
Hur mycket kan man parfymera utan att illrarna mår dåligt av det?
Jag tvättar mina illersaker i massor med sköljmedel och de sover gladeligen i nytvättat även om det finns skitiga sovställen också.
Sedan eldar jag ibland med doftljus, och i badrummet har jag en lukta gott.
Eldar vi med rökelse tex så får jag lätt ont i huvudet av det och jag gillar själv inte om det är alldeles för stark lukt på tvätten- hur är det då för illrarna?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Just nu har jag inga behov av att parfymera. Får inga klagomål från besökare eller märker av något själv. Det är endast Salamis envisa pölar som stinker, men de torkar jag snabbt upp och problemet är löst. Snabbt viftande med rökelse om gäster störs av ev. skunk, men annars är det lugnt. Men snart nog är det brunsttid för Salami och då kan man ju ha en air wick i beredskap om det skulle vara känsligt besök på gång ;)
den lilla illerdoft man kan känna om man stoppar näsan i deras pälsar, den älskar jag. Jag badar bara mina töser 2 ggr per år och de luktar mums :) Salami, kan dock behöva sköljas av om han blir för brunstklistrig, när det är som värst ;)
Tror ni en Airwick kan göra så att illrarna blir dåliga i magen?
De har naturligtvis inte tillgång till den men den är i hallen och hallen ligger liksom mitt bland alla rum.
Idag är Bus dålig i magen och ärligt, jag vägrar tro på att tre illrar i olika åldrar med samma sjukdom, från samma hem kan dö på samma vecka.
Sara
#35 ja, det skulle bara vara för mycket… :( Men det är väl inte helt säkerställt att lymfom inte orsakas av ett virus?
Jag håller tummarna krampaktigt för att det inte är någon fara med Busen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Herregud, kan det?!
Jag startar en ny tråd om det här.
Sara
En vän har så god doft i sitt hem, det luktar rent och fräscht och inte alls syntetiskt, och jag frågade vad det var och han berättade att det är Air Wicks elektroniska plug in - doft lavendel.
Jag hittar den inte affärerna i Sverige idag (den har utgått el dyl, men jag har inte lyckats ta reda på varför) och artikeln från Aftonbladet är från 2004. Frågan är hur farligt det kan vara med denna Air Wick elektroniska plug in idag.
Det går ju att beställa från utlandet och det finns oerhört många dofter idag.
Vad vet ni?

#38 Jag har en Air Wick som man ställer in på olika tider den ska "puffa" ut doft. Den köpte jag på ÖoB för inte alls längesen. Där och Rusta har jag alltid sett dem.
#39 Oki, vilken sort pratar du om då. Jag pratar om en som är ganska liten och flaskorna med refill är genomskinliga och flytande. Äir wick electronic plug in..
hittar ingen bra bild… får en imorgon hoppas jag, men det kanske blir med "fel" lukt… vet inte om detta är rätt bild… hm
Grodan, den du pratar om såg jag så sent som idag på ica :)
Air wick i stck kontakt.
Hälsningar Malin
#41 men… vad bra… då är det bara här de är slut då… de sa på ica att den slutat att tillverkas… kan det stämma?
Vet någon om den är farlig? Om rönen fortfarande gäller ang cancer-risk osv. Det har ju gått 8 år sedan rönen uppstod…
förresten vad kostar den hos er?
I Nyköping kostar den typ 57 kr.
Åh en sån skulle behövas!
Katternas bajs luktar då inte mumma, mest det jag stör mig på.. Folk som hälsar på kan klaga på illerlukten annars om jag inte städat xD
Använder vanlig manuell Air Wick spray och är jättenöjd men en automatisk vore inte fel det heller.. :)

det är en modell utav air wick (stick kontakt) som precis har utgått. men den har ersatts av en nyare, bättre variant som jag upplever håller längre. jag köper mina air wick produkter på city gross. dom har det mesta ;)
#44 AHA! Foto? Citygross är bra, men lite långt för mig. Borde nog kunna finnas på andra ställen?

Det är den nya jag menar… (Den finns inte på ica maxi, vanliga ica eller coop här i äckeltälje.)
Tack mandariiin för foton, du är bara för underbar! Kram 
Det är den nya jag såg på ica(eslöv), citygross(landskrona) hade inte någon sådan :P
(var på båda igår, eller förrgår?)
Hälsningar Malin
Nu har jag också en Air Wick. Får ont i näsan redan nu efter 10 minuter… oj vad starkt (är inte hundra på hur man reglerar styrkan)
kör först med doft: lavendel+kamomill (gillar den mkt)

du har ju en liten snurr knapp som du ställer in styrkan på :)
Jupp, upptäckt den.
Nu har jag också upptäckt en negativ sak. En fjärdedel av flaskan har förbrukats på mindre än ett dygn. Även på lägsta effekt. Det är ju hemskt oekonomiskt…

japp, men det tar bort lukten! ;)