Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 820 ggr
BARFmycat
0

Om du kunde, skulle du BARF:a?

1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är. Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kalindas
0
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
    Självklart

2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
    Tycker det bygger på ren logik på vad djuren bör och ska äta.

3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
    Min AS (strukturstörningar), min kunskap och min ekonomi.

4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
    Absolut hade inte tvekat! Då jag slipper fokusera och komma ihåg vad katterna ska äta och kan bara ta fram maten till dem.

5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
    Att det är "krångligare" att ge djuren än att t.ex. slänga fram torrfoder eller burkmat.

/Elisa

BARFmycat
0

Tack! Pluspoäng för strukturerat och lättläsligt svar!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
0
    Gör det redan=)

Ja, speciellt efter att själv ha utfodrat med BARF under ett par år och sett hr mycket det ger mina djur.

-

Nej det tror jag inte. Möjligen som variation om mina djur skulle äta det men det tror jag inte eftersom dom inte har gillar någon typ av färskfoder (utan spannmål) i mald form hitills plus att det ger mindre stimulans både mentalt och för tänderna att käka grötkonsistens än att ha ordentliga köttbitar med ben eller bytesdjur.

**Det kan verka (och vara) krångligt. Både att göra rätt och få tag på vad som behövs. När det gäller iller och BARF innebär typ kycklingvingar och hela bytesdjur är det också många som tycker att det blir äckligt eftersom dom tenderar att hamstra om man ger för mycket.
    **

Aviendha
0
  1. Ja
  2. Ja
  3. Kunskapsbrist och rädslan för att det ändå ska bli fel och ge enorma konsekvenser, dessutom äter nuvarande djur inte allt som jag serverar (halvbarfar i dagsläget)
  4. Troligen inte, resonemanget är detsamma som anförs i #3
  5. Det är svårt, och ärligt talat så bör man kanske inte ge sig på att barfa hur som heller med tanke på vilka risker man kan utsätta sitt djur för om man saknar kunskapen. För hund är det relativt enkelt med tanke på de färskfoder som finns att köpa, dessutom så är hundar mer "hygieniska", de hamstrar inte på det sätt som en iller gör. Så rent praktiskt är det jobbigt med köttgömmor och dyl, det kan dessutom slita på hemmet.
JossanH
0

1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då? Ja, har gjort det under kortare perioder med enstaka djur. Känner mig osäker för att kunna helbarfa under längre tid. Hade jag inte illrarna inne, skulle det ges mycket mer kött än nu! 2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det? Absolut en bra ide! 3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? Mest att jag inte känner mig redo att barfa under en längre period och det faktum att illrarna hamstrar och gömmer kött överallt… 4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? Det skulle vara guld värt! Skulle dock velat ha ett foder med hela bitar i, inte någon mald variant då det är ännu värre när dom gömmer och man då ändå måste komplettera för tandhälsan. 5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag? Förmodligen pga okunskap. Man blir matad med reklam för vad djuret behöver och finns allt det i ett färdigt torrfoder, varför krångla till det? Sedan att ett torrfoder är långt ifrån riktigt kött och att få vet om det är ju en annan femma.. tom många veterinärer motsätter sig denna form av utfodring..

Sajtvärd på Iller.ifokus