Antal illrar i Sverige?
Hejsan!
Jag skulle vilja ta reda på hur många illrar och hur många illerägare det finns i Sverige.
Vet ni vart jag skulle kunna hitta den informationen?
Hund- och kattägare hittar man ju i SKK tex.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tyvärr finns ingen sådan information..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ne, tyvärr finns ju inget register där alla illrar är med och det kan vara svårt att forska i. Vågar inte ens gissa på en siffra:/
Vore väldigt intressant att veta!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Men alltså, egentligen finns ju ingen bestämd siffra över hundar och katter heller, bara de som ägare rapporterar.
Men tänkte typ Agria är väl det enda försäkringsbolag som försäkrar illrar va?
Och om ni chipmärker eran iller, vart registrerar ni den?

Dom flesta registrerar dom ingenstans. Det enda du kan få något hum om är väl agria, men det finns många oförsäkrade illrar.
Det finns som sagt otroligt många oförsäkrade illrar. Finns fortfarande många stora farmer som håller iller och dessa illrar blir väldigt anonyma. Illrar chippas, men långt ifrån alla. Det finns 2 ställen att registrera illrarna på och det är svenska illervänner och stif vilket är föreningar. Så många illrar som chippas registreras inte då det inte finns ett allmänt register och dessa är föreningsbundna. Tror dock inte ens stif fortfarande har registrering när jag tänker efter.. så vilka siffror som än kommer upp är det otroligt svårt att ens gissa sig till en rättvis siffra..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 Med hund framförallt tror jag man kan räkna ut en ganska rättvis siffra då den större delen faktiskt registrerar medans både med katt och iller är lite hipp som happ med det.

Okej, men jag får tacka för den informationen jag fått i alla fall!

#7 Att vi har dålig "bokföring"! Enda sättet jag kan se att man kan komma i närheten av en något sånär rättvis siffra hos iller är att undersöka ungefär hur många som fötts upp men det är ju ett halvt projekt om inte ett helt;)