Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5442 ggr
Ceciliaolucifer
6

Väsby Djursjukhus DISSAS!

Var iväg idag för att rabbiesvaccinera mina illrar.
Jag blev otroligt dåligt bemött utav Upplands Väsbys veterinärmottagning som "ska" och "sägs" vara illerkunniga.

Många märkliga kommentarer om illrar som inte gav mig ett intryck av att dom alls var vana med illrar. "Har sånna där pass?" "Du där med dina djur kan följa med här".

Fick vänta över en timme efter bokad tid på att få komma in!
Sen var veterinären fumlig och har enligt mig klottrat ner illrarnas vaccinationer i deras pass. Ser förjävligt ut!

I bloggen finns bilder på bla Baby Drus pass. Det är tyvärr inte första gången dom gör fel med vaccinationerna.

Aldrig, aldrig mer Upplands Väsbys veterinärklinik.
Jag ångrar bittert att jag inte tog mig tid att åka den extra tiden det tar till Mälarens smådjursklinik. Jag har lärt mig en läxa.

kredka
0

TS det är såå rätt, när jag flyttade in i väsby så var jag glad att jag bodde så nära kliniken då jag hörde att den var bra och illerkunig, men efter att jag tog Gunnar dit för att sätta in hans suprelorin så sa jag aldrig mer om det inte är en akut! och från den tid åker jag alltid in till roslagstull med alla vaccinationer osv, undantag var Nikodems operation men efter den känslan av att dem inte riktig vet vad dem håller på med plus är inte riktig trevliga stärktes i mig och jag var så himla orolig för lilla gubben att jag nästan satt på mobilen och redan 5 minuter efter dem ringde att han är klar så var jag där och hämtade han - aldrig mer! att läkaren vet ej om han lyckas att dra ut en tand för den är mindre än på en katt känns inte alls bra och tryggt…

Välkommen till ferretplanet.se :)

Ceciliaolucifer
0

#1 Så otroligt dålig service! Är dom osäkra på om tanden är ute får dom väl kontrollera det på ett sätt som gör att dom VET hur det ligger till.

Jag vet att jag tidigare har varit missnöjd men tänkte att det bara är en hederlig vaccination och hur fel kan det gå?

Jag skaffade mig passen för att jag ville ha allt dokumenterat och för att det skulle vara ett snyggt och prydligt sätt att samla information. Men nu känns speciellt Druies pass helt förstört.

Suck.

Doktor-och-Designer
0

Vi har varit dit två gånger akut, och vi åker bara dit om det är akut och det inte är öppet på Roslagstull eller Mälarens. Speciellt bemötandet känns inte bra.

Först var vi dit med Akira som var akut dålig (= döende). Ända fick vi sitta i väntrummet och med alla andra bra länge, trots att hon verkligen hade extremt jobbigt. Sen var veterinären väldigt okänslig när hon hade röntgat och skulle berätta att det inte fanns något att göra för Akira.

Veckan efter (!) var vi tvungen att åka dit igen med en annan iller. Det kändes inte roligt men nödvändigt eftersom det var stängt på Roslagstull. Luna hade en "böld" vid käken som hade tvärkommit och den var så stor så att hon inte kunde gapa. Jag ringde för att säga att vi kommer in akut med henne och jag förklarar läget. Hon som svarar sa att det fanns tid för akutfall men hon skulle kolla med veterinären om det verkligen var nödvändigt och så försvann hon utan att jag hann säga något. Hallå!!! Illern kan inte gapa, hon kan inte äta, hon kan inte dricka och hon har ont. Jag kan säga på en gång att hon behöver komma in. Jag väntade i luren och packade ihop till Luna medans Jörgen hämtade bilen och så åkte vi. Det tog en evighet i telefonen och när hon kom tillbaka sa hon att "jo vi kanske ändå skulle komma in om vi verkligen ville det". Jag sa bara" vi är redan halvvägs till er". Väl där fick vi träffa veterinär och hon var tvungen att sövas för att han skulle tömma bölden osv. Vi är med henne under sövningen. Sen så lämnar han rummet. Vi trodde att han skulle ut någon sekund och hämta något, men nej då. Han är borta bra länge och vi försökte hålla koll på att vår sövda iller verkan andas ok. Efter ett tag har det gått så lång tid att hon börjar vakna igen, utan att han har hunnit göra något! Då sprang vi och letade reda på honom och så fick han skynda sig så att hon inte skulle behövas sövas igen.

Nää, vi hoppas på att klara oss utan att åka dit, men är det nödvändigt så gör vi det.

Ceciliaolucifer
0

#3 Jag blir så otroligt ledsen av att höra att ni inte blev tagna på allvar när man kommer in med en så allvarligt sjuk Iller. Avgiften för akutfall såg jag låg på 600kr extra i akutavgift + 60% av behandlingskostnaden. Blir man då inte behandlad som en akutpatient så är det ren galenskap! Akutmottagning betyder för mig omgående behandling när man kommer in. Kan man inte erbjuda den tjänsten så ska man inte påstå att man har akutmottagning. Roslagstull lät mig vänta runt 40 min när jag kom in en gång då läget var kritiskt eftersom Lucifer blev akut dålig och bara kräktes och knappt fick luft. Då visade det sig att Gunnel några dagar tidigare hade sett ngt på röntgen i tunntarmen men inte sagt ngt till mig utan bara bokat en tid en vecka senare för att ta bort mjälten som var förstorad. Det visade sig att han hade en stor hårboll på 200gram i tunntarmen!!! Bra att sånt här kommer upp. Det är så viktigt att man vänder sig till en veterinär man känner förtroende för.

Doktor-och-Designer
0

#4 Jo det är jättebra att det kommer upp. Sen kan det alltid bli misstag även på bra kliniker, men är det flera som upptäcker att allt inte funkar som det ska så är det ju något galet.

Gunnel brukar alltid vara väldigt duktig på att höra av sig eller att se till att någon annan av veterinärerna ringer om hon inte har möjlighet. Det var säkert något misstag i kommunikationen som gjorde att ingen ringde.

Marianne har också gjort ett gäng misstag vad gäller våra illrar, så ingen är perfekt tyvärr. Det värsta var med Gaia när hon gick emot Gunnels diagnos men det var Gunnel som hade rätt.

Sen så tycker jag att man, oavsett veterinärklinik, ofta får vänta för länge när man kommer in akut. Om jag har en vanlig tid skulle jag utan tvekan kunna vänta 15-30 minuter extra för att släppa förbi ett djur som är inne akut och lider.

JossanH
2

Jag håller med, ingen veterinär är perfekt..
Jag vet också en iller som var i semesterhem, hade lunginflamation och blev akut dålig, fick åka in till Roslagstull där Marianne konstaterade att det var fara för illerns liv men skickade bara illern vidare till ett annat ställe istället för att själv hjälpa en patient i nöd, då hon skulle sluta sitt skift..
Det hela slutade med en sönderhostad lunga och avlivning… :(
Jag vet ingen som är perfekt.

Men att inte ta hand om sina kunder/patienter och vara otrevlig finns det inget utrymme för hos veterinären. Jag har alltid undrat varför vissa människor hamnar bakom en disk, i reception eller liknande för att vara otrevlig och ibladn "dumförklara" de som är kunder eller behöver hjälp. Man måste ta oroliga djurägare på allvar och man måste som sköterska/veterinär vara lite smidig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Doktor-och-Designer
1

#6 Precis! En som jobbade ganska mycket med att svara i telefon samt stå bakom disken på Roslagstull förut, en djurvårdare eller möjligtvis en djursjukvårdare, tyckte jag var så otrevlig mot mig. Eftersom jag går dit med mina illrar vanligtvis, och tyvärr blir det ganska ofta när man har ett helt gäng, så tyckte jag det var olustigt att jag skulle behöva känna obehag. När jag träffade Gunnel lite senare tog jag upp det med henne (eftersom hon också är delägare och ansvarar därför för personalen anser jag). Hon sa att så ska det absolut inte vara och skulle prata med henne. Hon tog det verkligen på allvar. Nästa gång jag kom dit så kallade djurvårdaren in mig på ett rum, jag måste säga att jag blev nervös för hon kallade verkligen på mig inte på illern som jag hade med mig. Hon bad så väldigt mycket om ursäkt och sa att hon skulle bättra sig. Efter det var hon aldrig mer otrevlig mot mig, och jag tyckte att hon lät bättre mot andra också.

Jag tycker det ska vara självklart att man är trevlig mot kunder, men vissa kanske behöver en ordentlig tillsägelse av chefen och andra ska nog inte jobba inom serviceyrken alls.

somatic
0

Vad synd, de har alltid varit bra när jag varit där med min lilla!

JossanH
0

#7 Ja, det är ju sjukt när man själv känner att det där hade jag gjort sååå mycket bättre än den vars jobb det faktiskt är!!
Ibland är man nog helt enkelt för "svensk" för att säga något, bra att du sa till Gunnel och fick en förändring :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

kajsanu
1

Nu är det faktiskt så att man absolut inte får klistra in etiketter i passen utan MÅSTE skriva vaccinationsnamnet och batchnumret för hand. Det är ju ganska lätt att förfalska eller ändra i passen, genom att pilla bort klisterlappen.

Så där har dem faktiskt inte gjort fel…

illernettan
0

#10 I alla mina illrars pass är det klisterlappar och underskrift och stämpel av veterinär. Detta har fungerat i alla år mina djur har haft pass och då är två illrarna importerade.

Menar du att illrarnas pass är "olagliga" på något sätt? Vad stöder du detta uttalande om? Finns det någon gällande hemsida jag kan läsa mer om detta?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Gottfridsson
0

#10 Veterinärerna får klistra in lappen som sitter på ampullen (batchnummer och namnet på vaccinet) i passet.

#11 Tror de flesta har klisterlapparna i passen, oavsett djurslag. Alla mina illrar har klisterlapparna i sina pass. Puss till pälsarna dina och kram till dig :-)

Nilam
0

#10 Klisterlappen är ju faktiskt bevis på att dem fått vaccinet och vilket vaccin det är. Utan klisterlappen skulle en veterinär kunna ljuga om detta. Jag tror det skulle synas rätt rejält om man satte sig och försökte pilla bort klisterlappen. Dessa klisterlappar finns ju bara på ampullen, så det är ju det starkaste beviset för vaccinationen tycker jag.

Jo, de gjorde verkligen fel på denna klinik. Bedrövligt säger jag bara.

UlrikaD
0

#10 Vilken märklig kommentar. Det vet väl alla som rest med iller och blivit stoppade i tullen om inte annat att klisterlappen ska vara där. Annars får man problem.

Jag blir lite nyfiken på vem du är, vart du åkt med iller och hur mycket tur du haft med tullkontrollanter. Och hur mycket otur med veterinärer som gjort fel.