Demodicosis mange hos iller
Skrev en tråd tidigare om min illers pälsproblem. Har fått förslag om binjuretumörer, men efter röntgen och undersökningar samt faktumet att han haft suprelorin-chippet under hela förloppet så har vetrinären avfärdat det till 99%. Sedan sist så har han även utvecklat en svullnad i ena örat, och tappat mer päls (nacken/skuldran och ena bakbenet) med gul-bruna missfärgningar på huden, samt ett litet område på svansen som ibland varar och utsöndrar små mängder blod.
Efter massor av efterforskningar har jag nu starka misstankar om att det är demodicosis mange som är problemet med honom, och väntar just nu på att höra tillbaka från vetrinären om när jag kan komma in och testa honom.
Demodicosis mange är en parasit som lever i huden hos värddjuret. Det är en vanlig parasit hos hundar, och många valpar har mindre hudproblem orsakade av parasiten, men i takt med att de växer och imunförsvaret stärks växer dessa problem bort. Symptom är allt ifrån klåda till pälsavfall och svullna öron. Det är alltså helt enkelt en form av skabb. Här kan ni läsa lite mer om demodicosis hos hundar.
Demodicosis mange är väldigt ovanligt hos illrar, men förekommer.
I kort kommer här symptomen på svenska. För dem som vill läsa mer inkluderar jag även en länk till den den engelska texten nedan.
# Generella symptom (alla arter) inkluderar pälsavfall och förtjockning av huden.
# Kliniska symptom inkluderar områdesspecifikt pälsavfall som kan utvecklas till stora områden, förtjockning av huden runt ansikte och ben (ingen eller liten rodnad). Håravfall främst på svans, ben, runt ögonen och nacken.
- Porinfektion som följd, med rynkig hud och ibland utsöndringar (var och ibland blod)
- Klåda
- Gul-bruna missfärgningar av huden
- Ökad produktion av öronvax och svullnad av öronmusslan och hörselgången
# Ytterligare information:
- Skabben fanns i huden hos 9 utav 25 illrar i en studie gjord i USA.
- Hos en iller med lymfom fanns även en lång variant av skabben i huden (antagligen p.g.a. kraftigt nedsatt imunförsvar).
- Hos de två illrar i Nederländerna där skabben fanns drogs sambandet mellan att de blivit behandlade med glucocorticoid (en vanlig ingrediens i medicin som används mot öronskabb) flertalet gånger och utbrottet av demodex.
- Områden där demodex-skabb konstaterats: Canada (hos lymfom-sjuk iller), Nederländerna (efter upprepade öronskabbsbehandlingar), USA (studien hittade små mängder demodex-skabb i 9 utan 25 illrar).
- Behandling: illern doppas i Amitraz regelbundet, eller Ivermecting ger oralt.
Här är länken till ytterligare information på engelska. Det finns även böcker med mer information ang. illrarna i Nederländerna att hitta utdrag av om man googlar.
En ny fläck med pälsavfall där missfärgningen syns tydligt hos min iller.
Svullnaden av örat.
Symptom som gjort mig mer eller mindre säker på skabb:
- Han har blivit behandlad flertalet gånger mot öronskabb (vilket jag antar verkar mot att skapa resistens hos skabbdjuren)
- Pälsavfallet kom i samband med att han rymde. Det kan stämma att jag helt enkelt missat pälsbytet under våren då han är ljus (som någon påpekade i min andra tråd). Min misstanke är att han kom i kontakt med skabben när han var på vift då det var en sån markant skillnad på pälsen med bara en veckas mellanrum. Då öronskabbsbehandlingen varit koncentrerad till nacken/öronen så skulle det även förklara varför utbrottet till att börja med var koncentrerat till svansområdet.
- Klåda
- Pälsavfall på specifika områden
- Missfärgningar av huden
- Svullnaden av örat
Men stackars liten! Hoppas han nu blir bra efter behandling. Vad bra att du hittat en möjlig förklaring.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det var inte demodicosis mange! Fortsätter i andra tråden..