Iller iFokus

Iller

Etikett: medlemmars-illrar
Läst 1611 ggr
Cocoscream
0

Jag och mitt illerlösa hushåll

Hejsan! Tänkte ge mig till känna efter en periods spionage;) heter då Petra, är 24 år i februari och bor i en liten håla Tidaholm i västra Götalands skogar. Har idag ingen iller men 2 halvgalna hundar och 3 hästar. :) hoppas en dag även ha en liten iller här hemma:) pluggar till hästfysioterapeut distans och jobbar ca 120h per månad som serveringsansvarig på ett hotell:) Har inte så stor erfarenhet av illrar, träffat någon enstaka under min livstid men är helförtjust i det jag sett/ hört/ läst. Håller på att söka mer info för att ev kunna ta hem en i framtiden:) Undrar hur har ni gjort när man introducerar iller & hund? Tänkte att jag ska försöka få hälsa på någon som har iller och se hur dom reagerar, inte så orolig för min lilla tik, hon skulle nog få för sig att försöka leka med ett vildsvin om hon träffa ett(har försökt med en älg) men min 3åriga hane är ganska försiktig av sig och lite orolig för att en iller blir för tuff för honom om dom vill leka(lite av en mes och mammagosse) Det var lite om oss:)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

illernettan
0

#0 Hej på dig.

Jag bor strax utanför Skövde och du får gärna komma hit, med hundarna, och hälsa på oss. Jag har sex illrar i varierande åldrar plus katten Tango. Bor just nu lite trångt men vi kan ju göra ett försök, om du vill Glad. Hör av dig på pm så kan vi snacka vidare.

Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av att ha iller och hund men vi kan ju alltid snacka bort en stund.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Gottfridsson
0

Hej, själv har jag aldrig haft hund tillsammans med iller, men du är välkommen att hälsa på mig och mitt illergäng. Vi bor i Tidan, inte så långt från Tidaholm (med mina mått mätt) Glad

JossanH
2

Det finns flera trådar här inne gällande just iller och hund. Ibland funkar det jättebra och ibland funkar det inte alls.

Har läst om hundar som "slagit om" och blivit helt tokiga när de känt lukten av illern och sett den så illern har fått flytta lika snabbt igen.
För 1,5 år sedan var det en tjej som var fast besluten att ha iller och hund. Det visade sig att illern var på hunden så hunden kände sig otrygg i sitt eget hem och illern fick flytta.
Och så finns det de som introducerar hund och iller och det funkar direkt! Det har så mycket med individ och personlighet att göra.
Att du har en osöker hund hemma bådar ju förstås inte så gott… Illrar brukar ju ha en förmåga att ta tillfället i akt om någon visar sig lite rädd ;) Det är kul att skrämmas och kul att jagas.. :)

Det är ju en bra start att hälsa på Nettan eller Ammi här ovan och första besöket kanske inte hundarna får följa med utan du får själv bekanta dig med illrarna och verkligen känna efter vad det är för dur, kanske ta med en handduk eller filt och gnugga mot illrarna så hundarna får något att lukta på när du kommer hem. Vill du fortfarande ha en iller i familjen så ta med hundarna för att se deras reaktion :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cocoscream
0

Tack för svar kommer gärna och hälsar på:) Just för milo är så osäker som jag vill ha möjlighet och se en reaktion innan jag bestämmer mig så den Isf nya medlemmen inte måste flytta igen på grund av det, sen finns det ju som sagt aldrig någon garanti för att det funkar:) tror däremot att motto skulle bli stormförtjust över en iller då hon trots sina 31cm över havet är för tuff och framåt utan att vara dum mot de flesta hundar:) hade tamråttor när Milo var liten och det funkade bra men dom mös mest med hundarna, så blir ju inte riktigt samma sak.. Tänkte Isf ha hundgaller så köket blir illerns privata del och anordna nått sätt så den kan gå ut och in där som den vill utan att hundarna kommer efter, verkar det logiskt eller heltokigt? Mitti älskar att busa och verkar ALLTID ha energi så känns som det kommer va illern som behöver kunna gå undan om allt funkar;) fast behöver en totaländring på lägenheten med på allt över knähöjd för det har ju alltid hundarna låtit bli iaf:p

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du ett vanligt typ kompostgaller så kan illrar gå rakt igenom det. De är lite som råttor och kan klämma sig in i otroligt små utrymmen ibland. Det finns speciella galler att köpa som är illersäkra på det viset att det är tätt mellan gallren och få vågräta pinnar" som illrarna kan klättra på.
Lägger upp en bild där du ser lite av gallret.
Och ändå finns det små honor som kan klämma sig igenom detta galler, och viga illrar som tar sats och hoppar över. Detta hör dock inte till vanligheterna.

Jag skulle säga att det nog kan vara en idé att först se till att det är helt avspärrat så ingen av dem kan nå varandra mer än under övervakade möten.
Illrar kan också vara mycket påfrestande, och framförallt deras första år då de har så mycket energi i kroppen. De kan busa ganska hårt med varandra och med andra kompisar också.
Det är ju viktigt att även dina hundar kan slappna av och känna sig trygga i sitt hem. En iller brukar ofta hitta en avskild plats där de får vara ifred. Idag tex har jag knappt sett skymten av mina illrar då de sover under sängen eller i deras byrå där dom kan krypa in genom hål i botten på lådorna. Mörkt och avskilt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cocoscream
0

#5 det är sant;) hade tänkt ha någon annan lösning i början där ja så dom inte kommer åt varandra:) misstänker att min gamla baslåda kommer vara eftertraktad, va den med råttorna :s

Gottfridsson
0

#6 Jag använder sådant galler som #5 visar på bild. Har en kille som utan problem tar sig över, om han vill. Däremot har ingen iller jag haft lyckats 'gå igenom' gallret, annat än ca. 4 veckor gamla valpar.

På bilden är ena änden av gallret instucket mellan kyl/frys och en köksbänk. För att få det att sitta lite stadigare, har jag petat in tomma hushållsrullar mellan. Det kommer en bild på den andra sidan också, men det blir imorgon när jag hunnit tömma kameran. Ibland får man möblera om, när man behöver tillfälliga lösningar Glad

När jag får möjlighet, ska jag byta ut gallret mot den sorts avstängning som illernettan har. Hur den ser ut får du se när du hälsar på henne, om hon inte har någon bild att lägga upp.

Bogey
0

Jag uppfattade det som TS skulle ha ett glesare hundgaller som håller hundarna borta från köket men som illrarna kunde springa igenom och "söka skydd". Fast jag kan ju ha fel förstås.

JossanH
0

Ja, men innan dom går ihop kan det vara bra med något som ingen tar sig igenom :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cocoscream
0

#7 ja hoppas jag får se set inom snar framtid:) #8 jo du fattade rätt bara jag som tänkte ett snäpp för långt;)

Gottfridsson
0

#10 Här kommer bilden på den andra sidan av gallret. Är inte bordet eller det man ställer dit för att hålla gallret på plats tillräckligt tungt, så måste man ha något som ger tyngd ovanpå. En av mina flyttar med lätthet bordet om han bestämmer sig för det.

Ska illrarna kunna passera, men inte hundarna, då fungerar ett glesare galler. Däremot kan man aldrig vara säker på att illrarna hinner undan. Det kan ju även visa sig att det är hundarna som behöver ett eget ställe, för att illrarna inte låter dom vara.

Cocoscream
0

#11 jo så kan det vara fast mina småskitar brukar komma till mig då och be mig ordna åt dom så tror det inte är så farligt:) o utan tillsyn kommer jag inte lämna dom ihop, kan hända för mycket.. Man kanske kan sätta någon typ av nätdörr där med:) vet ju dock inte om jag kommer bo i lägenheten när det Isf är dags, väntar på mitt hus på gården, min gammelfarbror bor där nu och får bo där så länge han orkar/lever. Så det kan bli imorrn eller om 5 år:/

Cocoscream
4

Tack för en trevlig pratstund med fika idag illernettan:) första illerbesöket på typ 10 år på fredag ska bli jättespännande o speciellt med vad hundarna säger om filten som skickades med nettan idag:)

illernettan
1

#13 Tack själv :-)) Ser fram emot att få träffa dig igen på fredag. Filten ligger i puffen och Armani  gosade in sig ordentligt igår. Han la den som ett täcke över sig. Sedan tror jag att resten av gänget har sovit där i natt också.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Cocoscream
0

Haha det är bra;) massa illerdoft till vovvarna:)

Cocoscream
0

Nu har vovvarna fått illerdoft på sig, tyckte lukten påminner om mina råttor jag hade. Hundarna var galna på mig i bilen när dom inte fick titta va det var som lukta så i fram, blev som jag misstänkte Mitti var supernyfiken när dom fick filten och försökte vända ut o in på den för o få fram va de va för någon filur som luktade så, mille lite reserverad o ville inte gå ända inpå den först, men efter en stund när matte hade filten i knät gick det utmärkt att få Gos med filten på sig o under sig, ingen av dom bryr sig om filten nu, va ju inget i den ändå;) hoppas det går lika bra med en levande hoppande iller runt dom:) Var för övrigt hemma hos illernettan och gosat iller idag:) hjälpte ju verkligen inte för mig som tänkt ta de så lugnt med Att skaffa iller, höll på o sno med mig tolo(stavning?) hem direkt;) *illerfrälst*

JossanH
0

#16 Mitt första "riktiga" illerbesök gjorde att jag gick och sniffade på linnet jag haft på mig en hel dag efter för jag tyckte det luktade så mysigt- precis som råtta!! Men nu tycker jag inte alls råtta och iller luktar likt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cocoscream
0

Haha nettan såg helt fördärvad ut när jag utbrast efter ett tags tänkande varför doften kändes så hemma i bekant, hon ville inte hålla med mig;) tycker också det är en helmysig doft:D det luktar nostalgi och kärlek:)

JossanH
0

#18 Haha, eller hur!! :P Dock tycker jag inte längre att lukten är lik, men det är något som luktar sött hos både iller och råttor som nog gör att man förknippar det med varandra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cocoscream
0

Måste vara det:)

Gottfridsson
0

#16 Jo, Nettans Tulo är ett  riktigt charmtroll, fast dom andra är lika goa dom med Glad

Cocoscream
0

Absolut:)