Illrar som inte klarat narkos
Jag startar den här tråden på förekommen anledning och är nu intresserad av att veta vad det är för typ av narkosmedel som användes på de illrar som tyvärr inte klarade av narkosen.
Jag beklagar alla som har förlorat sin skrutt pga något så onödigt. Men jag hoppas att vi kan försöka sprida lite kunskap.
Hur gick det till? Hade illern fastat innan, hur länge? Allmäntillståndet innan sövningen?
Athlaz gick bort pga narkosen. Han fick Isofluran. Det var inte första gången han fick det heller, 4 gånger totalt, men av någon anledning fick han en anafalyftisk (stavning!) chock
Nu är det ganska länge sen det här hände men han fastade minst 4h innan operationen (han var tvungen att opereras akut pga inflammerade analkörtlar.
Han var pigg och mådde bra annars, men hade ju väldigt ont
Mvh Jenny

Kan inte något bero på att en iller äter och det passerar kroppen på 3 timmar och fassta då illern mer kanske dom är mer mottagliga. alltså dom har ingen ork i kroppen att jobba sig igenom sövningen. hoppas ni förstår hur jag menar nu.
Men de fastar ju alltid innan op, det måste de ju….
Efter den här händelsen ser jag till att de alltid använder EKG och att det får sitta tills illern är utom fara. Då är chansen större att de hinner hjälpa illern om något skulle hända
Mvh Jenny

#3 tänkte mer på atta vissa fastar längre än andra. som då jag skulle till vett en gång ville dom att jag skulle fasta illern 12 timmar.
12h låter väldigt saftigt, varför så länge? Klarade den sig?
Mvh Jenny

#5 haha ja jag frågade ärligt vetten om den var dum i huvudet. och förklarade hur det låg till. tjejen i receptionen blev sur och sa gör som du vill då. jag fastade honom 3½ timme med mat och vatten tog jag bort då vi åkte hemifrån. jag snackade med veterinären som gjorde kastreringen och berättade om samtalet med hon i receptionen och hon fick tillsägelse och rättning av även henne. men tillslut fick hon faktiskt sluta där.
Usch vad nonchalant av tjejen. Bra att hon fick gå. Man lägger faktiskt sin älskling liv i deras händer! Man måste kunna lita på dem.
Efter Athlaz olycka är jag supernojig och nästan kräkfärdig när mina måste sövas. Trots att de är så duktiga på Roslagstull.
Mvh Jenny
Det är klart att många faktorer kan spela in. En svag iller som fastat länge löper förstås större risk att inte klara av en narkos än en pigg iller som fått fasta under en kortare tid. En pigg och frisk iller klarar ju att vara utan mat längre än en sjuk iller. Har illern tex insulinom är det ju ännu viktigare att den inte fastas i onödan eller onödigt länge.
För att få ett ev samband mellan dödsfallen måste ju alla dessa faktorer tas i beräkning.
Sajtvärd på Iller.ifokus

En av mina valpar från egyptenkullen "dog" under narkos men de lyckades få liv i henne igen. Hon klarade inte suprelorinchippet och skulle kastreras. Fick brännskador av värmeplatten de ligger på och hade en lång tid tillbaka efter det. Men nu är hon pigg och glad igen!! Hon fick narkosspruta. Var en ung frisk iller som hade varit skendräktig och skenmamma väldigt länge efter chippet. Antagligen en hel del stress i kroppen efter det. Kanske gjorde det att hon var känsligare. Vad vet jag.
Min lillkille blev en av dom, han fastade inte längre än nödvändigt och det stod klart att det inte fanns problem med att söva honom men han dog i alla fall. Jag tror det är svårt att sprida kunskap om då det tyvärr alltid finns risker med operationer.
Kan ni som har förlorat illrar ta reda på vilket narkosmedel som användes?