Bråk under brunst eller ren osämja?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Caspian flyttade hit i mitten på december och sedan dess har det gått upp och ner mellan honom och Ossian.
Ossian gick i brunst precis när Caspian kom hit så det har varit en del "våldtäktsförsök" eftersom Caspian är kirurgiskt kastrerad sedan han var litenliten och därmed inte luktar pojke (Ossian drog slutsatsen att om man inte luktar pojke så är man en flicka).
Det började med att Ossian skulle ju så klart visa att det här var hans hem, han bestämde här. Efter det gick det över i att han försökte para sig med Caspian, vilket Caspian fann ganska… räligt! Caspian skriker som en dåre (även om Ossian vara backar mot honom och puttar honom med rumpan).
Hur som helst, så här ser det ut när de bråkar numera. Caspian har blivit väldigt offensiv och går nästan direkt mot halsen på Ossian när de bråkar. Det börjar med att Ossian vill brottas men helt plötsligt vänder Caspian och hugger and all hell brakes loose. De reder för det mesta ut det själva, vi har särat på dem någon gång när Ossian fått tag i nacken där Caspian är alldeles sårig och öm och sedan inte släppt taget, varpå Caspian låter som om han ska dö typ :/
Ossians brunst är snart över och han revirkissar och pungar mest saker nu, han har gett upp att försöka para sig med Capsian helt i stort sett.
Men min fråga är, hur tycker ni att det här ser ut? Det skär i hjärtat som illermamma att se dem bråka men jag lägger mig i så sällan jag kan och de brukar reda ut det själva. De gånger Caspian kommit loss ur Ossians grepp så rusar han upp i famnen på mig och trycker sig skakandes mot min hals och ligger där några minuter innan han vill gå ner (sätter jag ner honm innan far han upp igen hos mig).
Är detta dominansbråk eller vad är det? De ligger och sover tillsammans ibland och kan vistas tillsammans men när de ryker ihop så här (varje vaket tillfälle) så går det vilt till!
På videon är det Ossian som är den tjockare och ljusare av dem två!

Jag skulle gissa på att det enbart är brunsten som orsakar detta =(
#1 Jäkla kåtbock -.-' Detta är dessutom ingenting av hur han var för bara två veckor sedan :(

#2 mina första två illrar var exakt likadana så känner igen allt. Ska ni kastrera honom eftersom du skriver att hans brunst snart är över? Haha ja kåtbockar har jag 2 av här hemma nu 
#3 Vi vet inte riktigt, han luktar inget och är bara lite intensivare än vanligt nu när han brunstat. Det är deras tjivande som är den jobbiga biten. De är ju lika goda kallsupar bägge två när det kommer till vem som startar bråken.
Jag är mest nojjig över hur Ossian ska förändras muskulärt osv om vi kastrerar honom. Han bror är skinn och ben (och ändå har han gått upp sen han kom hit), fast han blev kirurgiskt kastrerad när han var liten :(
#4 men Caspian äe kirurgiskt kastrerad… om ni ger Ossian ett implantat så kommer ni inte se samma förändring i kroppsbyggnad. Så länge han går okastrerad kan ni förvänta er att beteendet bara kommer att eskalera. Det finns såklart hanar som inteblir speciellt beteende förändrade (Te.x deras bror hos mig - full brunst och hur trevlig som helst mot i princip alla) men eftersom han redan uppvisar det hr beteendet (ett HELT normalt brunstbeteende) så ja… kommer det inte bli bättre innan han tas ur brunst helt enkelt.
ahh missade - har han redan fått implantat? Isåfall är det bara att vänta… kanske dela på grabbarna så att Caspian får en paus. Det kan ta ganska många veckor innan beteendet lägger sig helt.
Vi har inte satt implantat på honom än. Vi funderar/funderade på det men han har lugnat sig avsevärt de senaste två veckorna varpå vi har funderat på om vi skulle sätta chip. Men om det inte ska förändra hans muskler eller så är chip något vi sätter inom de kommande 2 veckorna. Jag är bara så nojjig att han ska tappa muskler och se ut som en krake :/ Men att ta ur brunst så menar du genom parning eller? Har ju inte köpt honom för avel (även om jag ångrar mig nu >.

En hane går inte ur brunst vid parning. Det är endast kastrering eller vänta på hösten när dom naturligt går ur.

#7 Med implantat kommer du inte att ändra någonting angående hur han ser ut, absolut ingenting. Du kommer inte att märka någon skillnad annat än att han går ur brunst, vilket du ju vill:)
Det är honor som man tar ur brunst genom parning om man inte kastrerar eller ger implantat.

#7 En hane går naturligt ur hela brunsten på hösten men dom kan vackla från och rill lite.
#7 Jag skulle verkligen rekommendera att du sätter in ett implantat. Han kommer vara brunstig hela säsongen annars. Du behöver inte vara orolig att han ska bli som sin bror. Det är inte jämförbart, kirurgisk kastering vid ung ålder och kemisk kastering, vad gäller bland annat påverkan på kroppsbyggnaden. Det bästa är att göra det ganska snart för ju längre tid han går brunsig och bråkar med sin kompis, ju större risk är det att det blir ett invant beteende som inte försvinner även om han för implantat.
Tusen tack för råden! Då blir det hem och boka implantat idag eller på måndag! Killarna kommer nog tycka det är skönt om en två-tre veckor efter det. Hade inte tänkt på att det kunde bli ett invant beteende! Hade dock för mig att brunsten gick över efter några veckor :O Men det blir som sagt implantat då inom en vecka :)
När det kommer till tjaffset så är det aldrig trevligt.
Men ser man till sättet dom bråkar på så ser man.
1. Inga burriga svansar
2. Inga riktiga omkullkastningar
3. Typiskt parningsbeteende i slutet när den ena lägger sig så fint på den andra.
Det är enligt mig brunstbetingat. Illrar som slåss för dom hatar varandra har ofta burriga svansar, kastar varandra hejvilt, kutar runt som bara attans.
Håller med de andra, kastrera :) mkt fina pojkar!
#13 Okej! Vad bra med lite "riktlinjer" att se efter när det gäller brunst vs. osämja =)! Ringer på måndag och bokar tid till Ossian =) Ska kolla upp hans andning med, han väser så konstigt, piper lite i ena lungan och får hostattacker :/ Han verkar dock inte lida av det, men måste kolla upp det iaf!
De tackar så mycket för komplimangen :D!
#14 Ossian är den okastrerade?
Illrar kan väsa och det uppstår ofta när dom är stressade, rädda eller osäkra. I vilket sammanhang väser han?
Hostattacker, typ torrhosta är ganska vanligt hos illrar. Prova att ge honom lite vetegroddsolja då :) det smörjer strupen. Det kanske kan vara ett hårstå eller ngt dylikt.
#15 Ja, Ossian är den okastrerade! Han väser om man klappar honom över nedre ryggen ibland när han är nere på golvet och när man tar upp honom. Ibland hugger han även när man tar på magen när man tar upp honom i famnen. Det räcker med att man bara håller om honom om magen med ena handen väldigt försiktigt.
Hostattackerna kan komma spontant med jag märker det speciellt när han har druckit i "kaninflaskan" i buren som står öppen i köket. Jag har provat att städa oftare och nogrannare och nästan dagligen skaka av filtarna på balkongen och lufta ur köket och har en luftventil öppen (även om det blir skitkallt drag, men inte på golvet däremot, men luftflödet blir bättre iaf).
Det börjar låta som ett slags snörvlande gurgel och sedan nyser, hostar och harklar han sig (det låter nästan som om han ska dö i mina öron, men jag är känd som världens hönsmamma för mina illrar). Sen när han skuttar runt här hemma så kan kan plötsligt börja, ja det är svårt att beskriva ljudet, men skrovligt, hest snorklande ljud som om han inte riktigt får luft.
Jag kan inbilla mig eller så är det kanske ganska normalt att han gått ner lite i vikt sedan Caspian flyttade in här och han har lite mer att göra om dagarna. Vägde honom idag och han väger 2,0 kg, så mager är han iaf inte.
Har läst någonstans att det finns illrar med astma men det brukar väl inte visa sig bara för att han dricker i "kaninflaska"? Det hela började för en-två månader sedan med de här värre "attackerna" men jag trodde bara att han drack för snabbt i "kaninflaskan" och fick lite i halsen, men det har ju som sagt eskalerat.
Blir att ringa Fågelkliniken på måndag iaf!
Själva drickandet ur vattenflaska brukar orsaka hos hosta hos många illrar… de sätter helt enkelt i halsen eftersom de inte har rätt teknik :D Jag har ett flertal sdana som aldrig verkar lära sig att dricka ordentligt (inte så konstigt egentligen eftersom det är en helt onaturlig position för dem att dricka så, och vatten lätt hamnar i vrångstrupen) - Sen kan slagsmåll där de får i sig päls från varadra även fastna i halsen och irriter. Sätt implantat och testa att ha vattenskål ett tag så tror jag båda problemen försvinner.
Mjo,det med onaturlig ställning slog mig med så jag flyttade ner flaskan så att de inte drack "upp och ner" och inbillade mig att det skulle hjälpa :P Men då plockar jag bort den så har de bara vattenskålen, de har både och just nu. Men om de har hår i halsen, försvinner det av sig själv? Jag har provat ge honom en slick paraffain eller vetegroddsolja för att lena halsen men det återkommer hela tiden (får se nu när jag tar bort flaskan hur det går)

Angående bråken tror jag helt klart att de lugnar sej när Ossian får bort sitt brunstbeteende.
Oliver här hemma är chippad men är halvbrunstig har vissa dagar när han har ett liknande beteende mot tjejerna.
Att ta bort flaskan låter som en bra idé, om inte hostan försvinner då kan det vara värt att kolla upp även om det är ganska vanligt och inte alls behöver vara något så kan det vara tecken på flera saker.
Vet inte hur mycket eller ofta du ger paraffin men tänk på att det stoppar näringsupptaget när det är i kroppen och därmed inte är nyttigt i "onödan", menar att det bara bör användas vid mag och tarmproblem.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#19 De gånger han fått det har det precis varit en droppe, och då menar jag endast en droppe :P Har gett honom det kanske.. 5-6 gånger de senaste två månaderna när han hostat som värst bara. Läste här någonstans på forumet att man kunde ge en droppe bara för att lena halsen. Större mängder är ju inte alls bra för näringsupptaget som du sa =)
#20 Jag tror nog att du kan ge en halv tesked de gånger han hostar för att oljan ska kunna smörja och ta med sig håret ut om det irriterar. Så länge man inte ger mycket olja under en längre tid ska det inte vara någon fara. Får mina akut hosta vid tex fällning brukar dom få en tsk var av paraffinoljan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#21 Jaha! Jag har varit så försiktig med paraffinoljan bara :P Men ska som sagt ringa på måndag och boka tid på Fågelkliniken och jag får väl tid dagen efter skulle jag tro =) Då ska vi kika lite närmre på herren och antagligen sätta chips samtidigt =)
En frisk iller klarar av att få paraffinolja ibland och det rekommenderas ibland att ge det eller typ kattmalt under perioder dom fäller mkt päls. (Jag tycker paraffin är bättre eftersom kattmalten innehåller oftast mkt socker)
Vet flertalet illrar som har drabbats av stora hårbollar och en av mina opererades för att han hade en hårboll på 200gram i tunntarmen. (Ja, det låter helt groteskt).
Så du behöver nog inte oroa dig för att ge paraffinolja.
Jag har en iller med astma. Men mkt av de symtom du tar upp låter som ngn infektion.