Flera illrar tillsammans
Är det bättre att ha syskon tillsammans eller spelar det ingen roll om det e syskon eller om det e "främlingar" från olika kullar etc?

Men ska man ha syskon ihop så måste man vara extra noga med att kastrera dem i tid, så att det inte blir inavel.
1 # HANNA!!! En av dina killar får bada i vassen i sommar ;)
Man ska aldrig ta 2 valpar samtidigt, och absolut inte ur samma kull. Hanteringen är väldigt viktig när valpar är små och det är då du lägger grunden för hur din vänn blir som individ.
Det gäller att bygga upp en relation med förståelse, kärlek och respekt och det kräver tid! Har du två valpar så kommer dem att ty sig till varandra istället för att var och en bygger en bra realtion till dig. Det man även vill undvika är att den ena tar en roll som beskyddare och försvarar sitt syskon till varje pris. Det kan hända att den beskyddade valpen inte blir lika social pga överbeskyddandet från sitt kullsyskon. Det är sällan en uppfödare med kunskap säljer 2 valpar till samma hem.

#4> Det där tror jag du har helt rätt i. Man kan märka såna tendser bara om man tar 2 illrar rätt nära varann. Den första illern blir mer tam och tyr sig mer till husse/matte. Men den andra blir aldrig lika tam och tyr sig mer till den andra äldre illern.

tack, bra att veta =)
Cilla, haha ;)

Jag har två som är syskon, men de är min egen uppfödning och har aldrig varit några problem. Tog mina två första med två månader mellanrum och det var helt ok.
Hos de hem jag har lämnat iväg två valpar (syskon eller jämnåriga) till, har det inte varit några problem.
Om det blir bra eller ej, beror mer på hemmet än att illrarna är syskon eller jämnåriga.
Mvh /Ammi

#9> Självklart är det så, men som förstagångs ägare är det nog bättre att ta en i daget. Har man lite koll så kan man nog hantera och tämja 2… Men jag skulle ändå tippa på att de blir mer tama och har mer tillit till människan om man tar dem en och en…
Vi har två systrar och det skiljer ca 6 månader mellan dom i ålder. Dom kommer alltså från två olika kullar men med samma mamma och pappa. Och det har inte vart nått problem. Dom gör det mesta tillsammans, men dom är otroligt mammiga och pappiga ändå.

Menade mer syskon från samma kull än från olika SofieManne =)
#12 Aha okej :)

Jag har haft icke släktingar som illrar utom Groggie som är faster till Tessie… Men de har sina släktfejkder ibland…
#10 Det har inte varit någon skillnad mellan förstagångsägarna och de som haft iller tidigare, inte heller om illrarna varit syskon eller ej. Dom har inte blivit mindre tama och tillitsfulla, när dom varit två.
Men…två illrar är dubbelt av allt, tänder, bajs och otillåtet bus. Det är inte mindre jobb med två, tålamodet, envisheten och smärttröskeln prövas hårdare.
Mvh /Ammi