Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 854 ggr
sarae
0

Vad äter era illrar och varför?

Som sagt, Vad får och får inte era illrar äta? Varför?

Vilket foder ger ni? Godis? Varför valde ni just det fodret/godis?

Robinsnel
0

ANF ferret och Totally ferret active, för de har bra innehåll och är lättillgängliga. Vi blandar. Äggula ibland, max en var/vecka. Godis: Greenies, mjuka sticks för katt, gurka, groddolja. Tillskott: vitabe krossad i äggula ibland, marshalls vitaminpasta. Tillskotten är när någon är hängig eller så.. Godis max en tsk/dag.. sticks o greenies kan de ev få lite mer av. De innehåller ju inga fettlösliga vitaminer eller socker.

Illrarna får inte smaka onyttigheter vi stoppar i oss. Iom att de inte är vana vid att få det, saknar de det nog inte heller… Visst har det väl hänt att de fått lukta på lite öl eller rengöra en glassked av olycka…

sarae
0

Mina illrar äter i dagsläget Vitalin och Orijjen. Hade Ferret Complete och Vitalin innan, men nu ansre jag att Orijjen nog är bättre. Av den anledningen att det INTE inteinnehåller majs eller spannmål, vilket som bekant inte är bra för illrar. Dessutom Har det ett högt protein innehåll. Och enligt mig är Vitalin ett av de bästa iller foder på marknaden.

Som Godis får de Greenies (bra mot tandsten, inget onödigt socker) och Totally ferrets chicken bits (samma anledning). De kan även få högkvalites katt foder de gånger jag får hem provpåsar.

Mina illrar får inte äta onödigt socker, frukt, grönsaker, laktos produkter, choklad osv. Av den anledningen att de är strikta rovdjur, kan inte smälta fibrer etc. samt att för mycket socker kan orsaka insulinom.

De får absolut inte äta foder ifrån mataffärer, så som friskies, whisikas, eurshopper, willys, icas etc. Jag ser det fodret som rent livsfarligt . och skulle aldrig ge mina djur sådan mat. De tillför dem alldelse för lite näring och för lite protein och på tok för mycket socker, majs och andra sädesslag-.

Inte heller får de äta blöt mat, annat än I/D foder om det skulle behövas pga hälso skäl. Absolut inget burkmat från mataffär o dyl. Det ger mer tandsten, risken ökar för tandköttsinflamation och tandlossning.

Så med andra ord har mina illrar en rätt taskig matte ;) men jag vill helt enkelt att de ska må så bra fysiskt som möjligt. och jag vill inte heller riskera att skynda på en för tidig död, genom dåliga val av mat.

sushi
0

#1 Dåligt sugen jag blev på Tofu Line nu :P

Robinsnel
0

#3 haha, jo jag med..

emoflickan
0

Våra äter Totally Ferret active, blandar ibland i lite vitakraft då det är albins favvomat.

Dom får vetegroddsolja ett par ggr i veckan, och lite furotone då och då. Godis består framförallt av gurka, men även ägg, laktosfri grädde, bandits o lite annat smått bjuds på ibland.

Ifall jag äter ngt som dom är intresserade av kan dom få en smakkbit sålänge det inte är t.ex choklad.

sushi
0

#4 Tur att jag har det i frysen, mums.. Så nu slipper ni mig ett tag ^^

-eM-
0

Mina äter Ferret Complete, ibland blandar jag i annat foder om jag har. (Är ju dock lite dåligt med det här på holmen.) Varför? Orsaken är väl att jag blivit rekomenderad av många och jag har gett det sen jag fick min första iller och ser ingen orsak att sluta iom att dom tycker det är gott och är vana att få det.

Godis har jag Yogisar och Chewisar från AMHS. Varför? Det är Illergodis och dom älskar dom!

Vetegroddsolja ger jag också som godis men det är för att det är bra, nyttigt och dom gillar det!

JossanH
0

jag ger mina vitalin och orijen blandat.

Eftersom jag har lyckats uppfostra 3 riktiga tiggmonster så slickar dom gärna tallrikar eller snor åt sig en munsbit från bordet lite titt som tätt.. det gäller att vara med när man äter så att man inte har 3 illrar i tallriken.. försöker undvika att de äter av detta.

Dexter tokälskar bröd så det får han smaka en liten, liten bit av så länge inte brödet är för grovt. pegasus tokälskar skinka så det ger min pojkvän till honom de få gånger vi har det hemma.

De brukar få smka en liten, liten bit banan ibland när jag äter det och samma gäller gurka. Ibland får de illergodis men oftast får de vita-b (b vitaminer för katt) för det älskar de alla.

Ger ibland äggula (populärt), rå kyckling (inte nu på länge tyvärr) och nu får framförallt dexter även laktosfri grädde så han ska fetta på sig lite.

så dagligen får de vanligt foder och b-vitamin. nu även laktosfria gräden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Soffi
0

Här hemma får Lucifer Vitalin. Jag anser att det är ett bra illerfoder och det är inte svindyrt (som student måste man räkna in pengakostnader). Tog ett tag att vänja in honom då han hade ätit friskies innan, men nu älskar han det.

Som godis får han Bandits, vilket är stor favorit här hemma. (även en gurkbit kan va värt en och annan brottningsmatch, men det är sällan han får det.) Annars ger jag hnom salmopet så ofta jag kommer ihåg, och lite vetegroddsolja när det är dags för kloklippning.

Sara
0

Som foder använder jag Vitalin.

Som godis får de kattungefoder, greenies och liknande.

Sen får de en äggula då och då som Trazan äter ungefär hälften av och Funny konsekvent rynkar på nosen åt.

Ger även Furotone eller vetegroddsolja då och då. Vetegroddsoljan ges oftast med plaqueoff eller om det vankas medicin då smaken är starkare/godare än Furotonen.

I övrigt kan de få en smakbit av vad jag äter då och då men det är inte så populärt här hemma nu när Bilbo och Oscar inte finns kvar. De var de som snodde all mattes käk.

Sara

Sarah
0

Ger mina APD framför allt, och blandar med Vitakraft och Ferret complete. APDn är en kattmat men dock riktigt bra. Sen jag bytte från Ferret Compelete som grund till ADP har de blivit mycket finare i pälsarna. Hade vitalin förut men har inte haft råd att köpa just de gångerna jag träffat Anette. Vill inte skicka efter då jag tycker att det blir för dyrt. Tycker dock att de blivit finare på APDn. Vitakraften har jag alltid gillat trots att den är ganska dyr.

Godiset består just nu av provpåsar med vitalin och eucanuba kattungemat. Greenisar, kattsticks, vetgroddsolja, bandits, furotone och vitaminer. Sen har de olika torkade djuredelar som ligger här och var. Även gröna tandborstar finns någonstans om de inte är uppätna.

De är riktigta tiggisar allihop och kommer direkt då jag öppnar kylen, där allt deras godis finns.

Aelsklinn
0

Här äter de en blandning av RC, Vitalin och Hills. Det är bra med blandning för man vet aldrig bär man kan få tag i illeroder här uppe, då funkar det med någon av kattungefodren i nödfall. Det Vitalinet vi har har vi fårr från illrarnas ägare, men jag vet inte om vi kan få tag i det någonstans här uppe. ANF vet jag att de kan fixa på djuraffären, men man får kanske tjete lite på dem sen :)

Som godis har vi furotone (som snart är slut så då ska jag köpa salmopet istället), greenies, bandits och the occational russin. Bandits får de för att vi fick med en hel hög sånna påsar, och det är nog inte helt dåligt eftersom det är illergodis som innehåller kött. Greenies för att de tycker om dem + att de är nyttiga. Furotone för att de älskar det och det har vi även som vitamin- och mineraltillskott. Russin får de då och då. jag vet att det inte är bra, men det är deras absoluta favoritgodis!

Rå äggula får de någon gång ibland , men de tycker inte så jättemycket om det. Om de får äta det från våra fingrar kan de slinka ner lite. Även gurka kan de få smaka ibland, det är mums. Små bitar skinka, kyckling eller leverpastej kan de också få då och då. Nästa gång vi handlar ska jag köpa kycklingvingar och testa att ge dem det. Arwen vet jag tycker om kyckling.

De vill gärna undersöka vad vi har på våra tallrikar och i våra glas och vi låter dem göra det, men det är ganska sällan det är något de vill ha, de är mest bara nyfikna. 

Jag vill aldrig vägra illrarna godis, eller smakprov från vår mat. Tänk er själva att enbart få äta samma mat vareviga dag och aldrig något extra gott? Det skulle i alla fall jag tycka vore tortyr! Därför ska jag försöka introducera dem lite mer till kött och framför allt råa kycklingvingar. jag tror våra är lite småkräsna när det gäller det, men man kan ju alltid försöka!

Faxlin
0

Mina äter en blandning av ANF illerfoder, Vitalin, RC kitten och Orijen. Och så rå lövbit och fransyska.

Till godis får de Bandits eller greenies.

Till att distrahera dem vid kloklippning så får de vetegroddolja.

Varför de äter det? För att det är det jag köper. ;-)
Sedan köper jag det för att jag tror på dessa foder. och för att jag gärna vill ha variation i mina fodertunnor så man inte behöver bli orolig om någon sort tar slut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Mina bortskämda små pälsar får odelat FC, varför?
De tittar inte på någe annat :) Hills kitten chicken går ner om man svälter dem. Jag fick hem en provpåse totally ferret av en snäll Liselotte, den befinner sig nu över allt utom i illrarna. Fick testat några vitalin och de förblev också de oätna.

Försöker truga i dem greeniesar, men det är med ett visst motstånd.

Som godis får de istället kokt skinka, egna paket i kylen som bara är deras. Sedan får Oliver leverpastej när det finns hemma. Skalad gurka är också en favorit, de får de så mycket de vill, tar man bara bort det yttersta lagret så är 98% vatten, så det är bara att välja och vraka. Ett substitut till vatten i sommarvärmen kanske :D

Sedan även vetegroddsolja, det är det ända som kan väcka Zeke ifrån sin illersömn, och han vaknar bara man tar av korken.

Vid riktigt  högtidliga tillfällen så vispar jag ut äggula med några droppar vetegroddsolja och laktosfri mjölk, då är lyckan gjord här hemma kan jag säga. Mina illermagar klarar iaf av den laktosfria mjölken, bra eller inte bra. Strunt samma, de älskar det!

Carpe Diem

knas
0

Får dem äta russin för er?

sarae
0

#16 inte för mig. Total förbjudet här hemma. Till min mammas stora förtret, Får visitera henne innan hon kommer på besök så hon inte smugglar in russin ;)

knas
0

Varför inte? Är det lätt för dem att fastna i tarmen?

Gula russin är ju så goda. Det lär väll illrar oxå tycka

sarae
0

#18 de innehåller alldeles för mycket socker samt mögelsporer vilket är farligt för en iller. För mycket socker kan även leda till insulinom. Så därför undviker vi alt sånt här hemma.

De flesta illrar älskar tyvärr russin

knas
0

mögelsporer =S det låter ju farligt

Om dem älskar det så mycket låter du dem inte ens få det typ på jul eller nån annan hogtid?

sarae
0

#20 nej, inte längre. De får annat godis som de gillar istället. Om de inte har ätit russin på ett år har de förhoppningsvis glömt hur gott det smakar. Får de då nått russin på jul så kommer de på nytt att sakna det…stämmer säkert inte, men så ser jag på det ;) De får massa annat de älskar men som e nyttigt för dem istället.

knas
0

men om dem får det på jul så kan dem ju se fram emot det hela året och då smakar det ännu bättre när dem väl får det.. fast det kanske är människor jag pratar om nu Förvånad =P

sarae
0

#22 hahaha oxå en teori ;) men jag har valt att inte ge mina djur något som inte e bra för dem…sen får de tjura åt elaka matte hur mycket de vill ;)

knas
0

De går in och stänger dörren bakom sig och vill bli lämnade ensam för du inte bjuder på på sötsaker =P

MimmieM
0

äh.. jag tror inte att ett russin hit eller dit skadar varesig mer eller mindre.

ska man tänka så i allt så ska man leva som på stenåldern.

Inget McDonald´s eller andra fettrika produkter, enbart äta krav för alla bekämpningsmedel, inte röka för risken för lungcanser, inte äta godis för att du riskerar att på diabetes, ingen alkohol för skrumplevern, inte leva i storstaden för avgaser, inte ha husdjur för du kan bli allergisk, inge kött för kroppen har svårt att bryta ner det osv osv osv.. Glad

Jag tror ingen kan med och leva ett sådant liv, så jag kan gott sticka till dem en liten godsak då och då med gott samvete. De blir så glada när de får någonting de tycker särskillt mycket om, och jag tror att glada illrar lever längre Glad
Men om inte annat, så ska det inte vara för ofta!

Carpe Diem

knas
0

That's the spirit =)

sarae
0

Fast jag har nog rätt glada illrar ändå ;) De får massa gott att äta, som ändå är nyttigt för dem. Och faktum är att jag nojjar mig mycket mer över dersa hälsa än min egen. Känner ett helt annat ansvar gentemot dem *flin*

Vi  människor ger våra djur godis för att "lindra vårt samvete" samt för att vi förmänskligar våra djur. Djur behöver egentligen inte få godis å sånt .De mår utmärkt ändå. hellre lite extra kärlek. Men nu tillhör jag ändå dem som har obligastorisk "gotta stund" med mina djur varje dag där de får b vitaminer å annat gott. För övrigt är mina illrar rätt kräsna å äter typ inget annat än sitt godis i alla fall (förutom russin då )…så här går de ingen nöd på dem iaf.

Faxlin
0

Min tycker inte ens om russin så jagbehöver inte bry mig om den biten. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Sambon slänger i sig alla, så den första bekantskapen jag får med paketet är om jag råkar få syn på det i soptunnan ;)
Mina får mestadels kokt skinka eller gurka som godis..

Carpe Diem

sofie
0

Vi ger våra Ferret Complete. Och skulle det ta slut innan vi hinner köpa mer så ger vi dom Vitalin. Som godis får dom greenisar och ägggula en gång i veckan. Nu får dom även salmopet varje dag som dom gillar massor :) Sen har vi några gurkälskare så dom kan få en skiva då och då.

[Falo]
0

Här hemma ges det bara vitalin som foder. Ger Tengil kyckling ibland men det blir ganska sällan numera då han är den enda som äter av det. Skulle vilja ge dem mer kött men det är inte lätt att hitta något de inte tror är förgiftat.