Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 2316 ggr
Aviendha
0

Nya vitalin - vad är nytt?

Köpte en ny kartong med vitalin nyligen och tydligen har innehållet förändrats. Bitarna är större, har en annan form och en ljusare färg.

Nu inbillar jag mig att illrarna äter sämre av det. Det kan som sagt vara ren inbillning också, vilket jag hoppas, men jag skulle vilja höra med någon om de vet om själva innehålsförteckningen har ändrats? Har inte kvar någon gammal påse att jämföra med och så bra minne har jag inte mer än att jag kan säga att det tycks vara samma/liknande.

Hayley
0

hmm slängde ju naturligtvis den sista påsen vitalin igår =( men nu blev jag nyfiken, kan du fota så jag kan få se hur den "nya" vitalinet ser ut?*nyfiken så det slår*

TottsiGirl
0

Jag har påsar av de "gamla" Vitalinet kvar hemma, jag kan kika på det ikväll när jag kommer hem.

Detta var vad jag va lite rädd för när Vitalin i somras berättade att dom hade bytt ägare till företaget. Då företaget som köpte upp Vitalin själva gjorde ett eget illerfoder som va katastrofalt dåligt!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Gottfridsson
0

Jag har jmf. med en gammal Vitalinpåse och texten är den samma på båda påsarna.

Jag köpte en kartong förra veckan och de flesta bitarna i den påse jag öppnat, ser ut som förut, kanske lite ljusare (har inget att jmf. med). Dock har jag hittat en del bitar som är trekantiga, tunna, lite kupade i formen och betydligt ljusare i färgen.

Doktor-och-Designer
0

Jag tänkte precis fråga samma sak. Vi har kvar lite av det gamla (dock ingen påse) och i helgen fyllde jag på med det nya och såg då att det ser annorlunda ut (form och även lite i färg). Vi har dock inte börjat ge illrarna av det nya ännu, så jag har ingen uppfattning om det smakar annorlunda. Jag kan ju iof smaka en bit av varje och se om jag känner någon skillnad, men jag gissar att det smakar likadant för mig ;)

Gottfridsson
0

#4 Du får gärna smaka, men troligtvis har vi inte lika bra smaklökar som illrarna. Mina petar undan bitarna som ser annorlunda ut, så något lär ju vara annorlunda med dom.

TottsiGirl
0

När jag var i kontakt med de nya ägarna av Vitalin Petfoods så skrev dom i ett PM att inget skulle förändras men man vet ju aldrig.

Alpha feeds som köpt Vitalin pet foods har som sagt ett eget illerfoder som ser ut såhär. Alpha Ferret Feast

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Blueshift
0

I den här tråden:

http://www.ferretsforum.co.uk/forum/showthread.php?tid=24071&page=3

så fick de följande svar när de mailade nya ägarna och frågade om förändringarna:

Thank you for your recent enquiry regarding the Vitalin Ferret.

The Vitalin ferret food is still made to the same specification & formula, but we have had to change the shape has I am sure you will understand the timescale in which we had to take over the brand from kennel nutrition was very tight, & for us to keep continuity of supply did mean that we had to use the shapes we had available, also the colour & smell may be different due to the raw material suppliers that we are using, as these may be different suppliers than which Vitalin used.

All the materials we use are a high grade quality and are purchased from assured suppliers or they come from a supply which has been passed as suitable for human foods, but are not required for human food. These materials are strictly controlled.

So in brief where the product may appear different due to us using different raw material suppliers, the formulation remains the same, going forward we will continue to manufacture to a high standard.

I hope this covers any concerns you may have, but if you require any further information then please let me know.

Many thanks & kind regards,

Craig.

Blueshift
0

Tråden på ferretsforum är läsvärd för den som utfodrar med denna produkt.

TottsiGirl
0

Jag där fanns väldigt mycket läsvärd och lite skrämmande information.
Tidigare sålde jag Vitalin via mitt företag Hungry Ferrets men fick så dålig respons från Alpha feeds i kombo med att jag fick en ändrad livssituation vilket gjorde att jag slutade sälja Vitaln. Hade i framtiden tänkt byta foder men nu blir jag bara ännu mer övertygad om att byta från Vitalin när mina "gamla" påsar är slut.

Av att dömma på det engelska forumet verkar det ju hända en hel del skumma saker med produktionen.
Rekommenderar alla att läsa tråden.

Gottfridsson
0

#9 Kan inte annat än hålla med dig.

Är glad att jag har lite Carnia Lynx kvar, blir att beställa mer tidigare än jag önskat.

enbartmalin
0

Vilken skräck tråd!

Fruktansvärt glad att jag gått över till Carnia lynx!

Hälsningar Malin

kredka
0

En gång, förra året tror jag hittade jag en tråd på italiensk iller-forum om just vitalin - det var en riktig skräckis! tyvärr hittar inte denna sida nu, det var ren slump att jag hamnade där förr .

Välkommen till ferretplanet.se :)

Blueshift
0

Vitalin har väl fungerat tillfredställande fram tills ägarbytet?

kredka
0

tydligen inte då det har kommit klagomål till italiensk återförsäljare att kunder hittar vita maskar i fodret (gällde 7.5kg påsar). tyvärr hittar inte länken till detta då som jag skrev i #12 det var ren slump att jag hittade det förr men kommer ihåg bra då det var strax efter jag fick Gunnar hem och letade efter bra foder till han och efter att jag läste det har jag lovat mig att Vitalin får han inte.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Gottfridsson
0

#13 Jo, det tycker jag. Fram till denna leverans, men det lär ju funnits ett lager från den gamla ägaren, som dom sålt slut på först. Det som oroar mig lite, är om dom nya ägarna har sämre kvalitet på råvarorna, än den tidigare ägaren.

Wisby9211
0

Min iller valp äter ju detta nya vitalin fodret och han sätter bitarna i halsen hela tiden, hur ska jag göra för att han inte ska göra det?

Vill ju kunna sova på nätterna utan att behöva ligga vaken och vara orolig för att han ska kvävas!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

VeronicaKahlbäck
0

http://iller.ifokus.se/discussions/4e3994fbd4ebea04e300a208-procentsats-av-hardsmalta-produkter-i-torrfoder

I mina inlägg #31,32 har jag skrivit ordagrant vad det står på Vitalinförpackningen, det är den gamla.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

enbartmalin
0

#16 Jag rekomenderar dig att läsa länken i inlägg #7 och ta en funderare på om detta är rätt foder för dig.

Hälsningar Malin

amhsillertorg
0

Det här låter inte alls bra. Ska försöka läsa igenom den engelska tråden. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare Rynkar på näsan.

Gottfridsson
0

#19 skulle jag kunna få mailadressen till tillverkare?

amhsillertorg
0

#20 Här kommer mail adressen: info@alphafeeds.com

Sedan vill jag uppmana till att ALLA skriver till Apha Feeds med sina klagomål. Tror att det lättare att påverka om det kommer från flera håll. Förhoppningsvis kan "vi" påverka att dom återgår till det gamla och ursprungliga Vitalin.

Gottfridsson
0

#21 Tackar.

Wisby9211
0

Vart kan jag få tag i Carnia lynx ?? måste beställa det och kasta min vitalin påse! min iller kan verkligen inte äta det och allt som står här får mig att vilja byta!

Tror ni min iller kan äta royal canin kitten 36 i några dagar tills jag får hem ny mat??

Gottfridsson
0

Här är länken till foderbilen http://foderbilen.se/varumarke/carnia/carnia-katt?gclid=CMPHoqj32awCFcZzmAod2UsA-w

Jo då, har han smakat det förut så brukar det inte vara något problem. Om inte så äter han nog iaf. när han blir hungrig :-)

TottsiGirl
0

#23 Tror inte det är sån panik även om Vitalinet skulle innehålla lite vete så är det ju inget som gör det nödvändigt att kasta allt i panik.. Dessutom kan det ju även vara bra att ha lite gammalt foder att blanda ut med när man introducerar det nya. Även om Vitalin skulle innehålla vete eller majs så finns det säkerligen sämre foder på marknaden så jag ser ändå ingen anledning för att allt måste kastas i panik.

Sen beror det ju oxå på när ditt Vitalin är tillverkat, det verkar ju vara mest problem med en batch från i somras. Kanske har du inte ens vitalin från den laddningen?

#21 Naturligtvis är det ju bra om man hör av sig till tillverkaren också men som kund i Sverige känns det kanske som om det inte  kommer hjälpa så mycket. Tekniskt sätt är man ju inte kund hos Alpha Feeds utan hos sin återförsäljare. Så jag tror ändå att man som återförsäljare har större chans att få bra kontakt med företaget, som återförsäljare har man ju oftast dessutom en kontaktperson på företaget man kan lättar få kontakt med. Man kan kanske dessutom mer samlat lyfta fram alla kundernas åsikter vilket kanske blir lättare för företaget att svara på än om det kommer 20 olika mail. Men det är bara en tanke från mig.

enbartmalin
0

#25 Hennes problem är itne det dom hittat i fodret, hennes valp sätter bitarna i halsen. Läs inlägg #16. ;)

Hälsningar Malin

Wisby9211
0

exakt. min iller sätter maten i halsen då det är stora bitar och då han hets äter också så blir det ännu värre!

tyvärr har jag ingen annan mat hemma just nu så han får äta det vitalinet inatt så får jag vara vaken och kolla om han sätter i halsen!

min kompis köpte fodret nu på mässan som var!

FerretCrow
0

#27 har du ingen mortel så du kan krossa det lite lätt så valpen ej får problem inatt?

ettlitetalias
0

Vilken tur att jag just fick tag på 8 påsar med det gamla fodret för halva priset då! Skrattande Vilket internationellt foder skulle ni rekomendera ist? Finns JWB att köpa men det är ju så förbaskat dyrt Skrikandes

ettlitetalias
0

Åh jag kan kolla min innehållsflteckning förresten!

UlrikaD
0

Torrfoder gör mig smått hysterisk just nu.

Katterna här hemma käkar ju av illerfodret också, och tvärtom så jag försöker ju hitta någonting som funkar för båda sorterna.

Hittade Carnia Lynx då det var extrapris på det och köpte på mig en del. Men här går det mellan katterna och illrarna ca 20kg i månaden och nu är det normalpris på Carnian igen på 489kr för 5kg.

2000kr i bara torrfoder känns måttligt kul. De äter ju kött också. Samt blötmat, fast det är ju bara katterna då.

Först bråkade slaktarn och stängde ner sin butik, och nu torrfoderstrul.

De får skaffa egna jobb helt enkelt, för det här funkar inte i längden.

TottsiGirl
0

#27 Aha då förstår ja, jobbigt med hetsätande illrar. Hur stora är dom nya bitarna jämfört med dom gamla? Jag hade en äldre omplacering tidigare som hetsåt. Han åt med sån stress att han tom spydde efteråt och så började han om. Där spelade det ingen roll hur stora eller små bitarna var just för att han åt för fort så satte han allt i halsen. Detta beteendet slutade dock när han hade bott hos mig ett tag och han fick inse att han inte skulle flytta mer och att maten alltid fanns framme.
Hoppas de löser sig för din valp och att ni hittar ett bra foder som han inte sätter i halsen av.

#29 Jag tänkte gå över till Carina Lynx om allt funkar som planerat men det kan man kanske inte kalla internationellt dessvärre. Vet att de finns i norden men hur de ser ut utanför är jag dålig på dessvärre. :(

Gottfridsson
0

#32 Nya Vitalin har större bitar än gamla hade och formen…tja, diverse olika former och storlekar, har iaf. jag hittat. Har ingen sladd till kameran, så jag kan tyvärr inte fotografera och lägga upp bild på det jag fann.

Bogey
0

#31 Med 20kg i månaden blir du ju storkund och borde kunna få rabatt Glad

Du har ju även Orijen Cat och Wild Cat Etosha som näringsmässigt verkar bra för iller men de är väl inte direkt billigare. Ferret planet har f.ö. båda.

Wisby9211
0

han har inte satt i halsen inatt och han har ju ätit detta foder i en vecka så varför skule han nu helt plötsligt inte kunna äta det?

han får äta det ett tag nu tills jag fått hem nytt foder. ska nog köra på orijen som uppfödaren körde med :)

amhsillertorg
0

#25 Jag ska sätta mig och författa ett mail till min kontakt och påpeka för dom vad "mina" kunder anser vara fel.

Tror inte heller att man som kund måste slänga foder och byta till nytt. Min tanke är att det är ett inkörningsproblem som AF kommer att rätta till med tiden.

TottsiGirl
0

#35 Kanske har han fått in snitsen och lärt sig att man måste äta dessa bitarna på ett litet annorlunda sätt :) Men är ju bra om han kan äta detta så kan du blanda ut maten med orijen så blir de inte så starkt för den lilla magen. Hoppas han fortsätter äta fint nu :)

sarae
0

Eftersom jag inte själv ger Vitalin har jag inte läst mer än de 5 sista sidorna av tråden, men som jag ser det där så handlar det egentligen bara om att folk har hittat hela bitar av havre och dylikt i fodet - något som tillverkaren förklarar varför det blivit så också. Och enligt tillverkaren finns det ju även en god förklaring på varfö tillverkningen av sista "batchen" är annorlunda.  Är det bara "det" samt annan form och färg som är problemet så ser jag inte någon grund till att folk ska gripas av panik och byta foder om man tidigare varit nöjd med vitalin och dessutom inte upptäckt några problem med fodret nu heller. Förutsatt att tillverkaren håller vad de lovar och på sikt får ordentligt ordning på sin produktionskedja ser jag ingen grund till att man ska behöva byta foder. Man får kanske helt enkelt lita på tillverkaren i det här fallet?

Det verkar ju inte vara tal om mögelsporer eller salmonella eller någon annan form av kontamination i fodret . då hade ju panik varit lite mer befogad kan jag tycka.

Royal Canin hade en "olycka" för några år sedan där en stor del av deras foder blivit kontaminerat med Salmonella, vill minnas att detta var i Usa visserligen - men ändå köper ju folk deras foder idag, även i Usa. Och en salmonella kontamination anser jag personligen vara betydligt mer allvarlig än några hela havrekorn (som en iller antagligen ändå inte kommer att äta) Brister kan uppstå och som konsument bör man påpeka detta för tillverkaren så att de kan åtgärda problemet - hur ska de annars bli medvetna om det?

Att sedan företaget kanske borde tagit en tillverkningspaus på Vitalin, eller tillverkat en omgång till i den gamla fabriken istället för att göra markanta förändringar gällande form och färg etc. är ju något de föhoppningsvis har kommit till insikt om ;)

Nu är ju inte vi svenska illerägare en storkonsument av Vitalin heller, vilket innebär att till nästa gång det är dags för återförsäljarna att ta hem Vitalin igen, bör det ha gått tillräckligt länge fö att ftillverkaren ska ha haft tid att få ordning på produktionskedjan igen.

Blueshift
0

Jag tyckte det var rätt intressant att man använder majsmjöl (även i original Vitalin) som bärarmedium till vitamin/mineral-blandningen. Som de säger kan man tydligen också använda sådant som vetemjöl eller rismjöl, vilket det senare är det de nu ska byta till (för att undvika att få majsbitar i fodret pga att de tillsätter vitamin/mineral efter nedmalning istället för före).

Det här är ju något som sannolikt de flesta fodertillverkare gör, och man kan förstå att det behövs ett bärarmedium av produktionstekniska skäl. Fast jag har aldrig tänkt på att det är så förut, och det är intressant att det inte alls deklareras.

Det är väl knappast inga jättemängder mjöl vi talar om, men inte heller helt obetydliga, gissar jag.

Hur som helst, intressant att veta.

enbartmalin
0

#38 Jag tycker ändå det är lite bortförklaringar tillverkarna kommit med, känns inte som deras svar varit genom tänkta.

Det är ju inte heller bara havrekorn som hittats i Vitalinet utan även hundkex.

Självklart kan maskiner gå itu som dom skrivit, men det är ju även "bandet" som inte städats ordentligt, det är som jag förstått det ingredienser dom använt som inte står med på påsen.
Det har visat sig vara samma bitar i visa påsar alpha som i det nya vitalinet osv.

Det blir lite för mycket på en och samma gång som gått snett hos den här tillverkaren.
Jag känner inte förtroende för dom.
så frågan är, talar dom sanning? Går tillverkaren att lita på?
Ja det är väl upp till var och en att ta ställning till.

Hälsningar Malin