Iller iFokus

Iller

Etiketter: leksakersovställenburarrum
Läst 1803 ggr
Blueshift
0

Illrarna i sitt nya krypin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Illrarna fullkomligt älskar sin nya hörna! Det är så kul att göra grejor åt dem eftersom de alltid uppskattar allt så mycket!

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

Det här lilla boet i trädet har 4 in- och- utgångar varav två är röranslutningar :)

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
1

-

Blueshift
0

Det är Larv på dessa bilder hittills ;)

Blueshift
0

Det lilla hålet i hörnet av röret är väldigt uppskattat att kika ut ur eller slinka in och ut ur.

Blueshift
0

-

JossanH
0

Men så mysigt dom har det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

Hängmattan är väldigt tjock och isolerad och går att ligga varmt och skönt i även vid minusgrader.

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

sarae
0

Helt otroligt vilka ideer du har! Och finaste vackraste Larv - man ser verkligen att nya placet uppskattas - Men va mörk han ser ut att ha blivit eller är det jag som blivit senil å blind nu igen?

Blueshift
0

Cindra

Blueshift
0

#29 Han är alltid så här mörk vid den här årstiden, så du ser rätt ;)

Blueshift
0

Aska

Blueshift
0

-

Blueshift
0

Chandra

Blueshift
0

-

Blueshift
0

Några bilder på Aska ute i innergården.

Blueshift
1

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0

-

Blueshift
0
ElinaPersson
0

Jag kan få låna Larv en stund va? han ser så himla mysig ut Kyss

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Blueshift
0

#42 Skrattande Han ÄR mysig, världens gosigaste och pussigaste lilla Larv Glad

sarae
0

#29 Mao var det alltså för länge sedan jag fick se Larv bilder :P

Och finaste töserna i vinterpäls! Vilken fin mask Aska har odlat!

#42 nä nnä nä.. inte knö sig före i kön.. jag hävdar bestämt att jag står näst på LarvTur :D (vilket antagligen innebär att man måste bända loss honom från Blueshifts stela kalla händer om jag anar rätt :P)

Ceciliaolucifer
0

Mkt fint! Hoppas att alla illrarna kommer att uppskatta allt jobb du har lagt ner på krypinet. Skrattande

Finns vissa saker i min utebur som har funnits där i flera år som dom inte ens har tittat på Flört.

FerretCrow
0

Så otroligt fint och det syns att det uppskattas. Mina har ju oxå ett eget krypin och jag märker att dom mår så otroligt mycket bättre av att slippa ha min värme på 24grader inne ;)

Blueshift
0

#44 Jag har naturligtvis tränat Larven att tjuta som en siren om någon obehörig närmar sig Tungan ute

#45 Illrarna är helt klart stormnöjda :). Det jag själv uppskattar mest hittills är de faktiskt använder toalådan :). Bara någon lite olycka i början än så länge. Hoppas det håller i sig! Revirbajsar uppe på hyllor är annars en kuriositet de kan få för sig att ägna sig åt.

Blueshift
0

#46 Tack! Ja, det har onekligen sina fördelar för dem att få lite naturliga årstidsväxlingar. Men 24 grader, det låter nästan lite tropiskt ;).

ElinaPersson
0

#43 Så bra, då är det bara att räcka över Skrattande

#44 Åh nej! Jag är liten o smidig, tränger lätt in mig före i kön! :D

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

FerretCrow
0

#48 Jo det har verkligen det, jag har ju soffpotatisar till illrar men dom mår bättre nu med mindre värme och finare päls. haha nja hade hellst haft 24 grader dygnet runt men varje kväll eldas värmen upp till det. mina illrar har mellan 15-18 i sin del och det fungerar bra. vill oxå bygga en lucka så dom kan gå ut och in som dom vill men är brydd om min minsta dam kommer få upp den med sina ynka gram ;)

Blueshift
0

#50 Jag kan säga att luckan funkar suveränt! Den är mycket lätt att få upp även för en liten nätt iller, och alla mina illrar fattade direkt hur de skulle göra. Jag var på djuraffären och kände på en del luckor, och valde den här just för att den är lättöppnad. En del luckor, t ex sådana med magnet, kan sitta lite hårdare.

FerretCrow
0

Vad är det för märke på luckan du har?

Blueshift
0

Jag har den här:

http://www.trixie.de/en/prod/Cat_4_Way_Cat_Flap_XL_with_Tunnel,13164

Ser nu att det faktiskt står att den har magnetlås, men den är mycket lättöppnad. Ett mycket lätt tryck så åker den upp. Andra kriterier jag var noga med var att det inte fick finnas någon isolering eller dylikt längs med luckans kant som illrarna kunde sätta i sig. En del luckor var väldigt vadderade med lättåtkomlig gummi och dylikt.

För ett tag sedan hade illrarna pillat av själva låsmekanismen på luckan, vilket är en plastbit på några cm som tydligen går att få av. Men det var bara att trycka dit igen och sedan har de låtit det vara. Det var glans-is på allt vid tillfället vilket kan ha varit orsaken, luckan kanske hade fastnat.

En annan sak som kan nämnas är att jag tror mina illrar skulle kunna forcera luckan om jag hade låst den. Det gäller utåt ut i gården, innåt hade de inte brytt sig så mycket (och innåt har luckan varit låst länge utan att de kommit in). Mina illrar är rejält starka krabater. Luckan fungerar perfekt om jag vill låsa den tillfälligt åt något håll, men om jag hade haft luckan låst en längre tid med illrar instängda så hade jag nog haft en starkare lucka.

FerretCrow
0

#53 kanon med så bra info både länk och dina personliga åsikter. Jag funderar på en kattlucka med sedan göra en som en trädörr jag kan stänga för utifrån. Vågar inte ha mina ute natte tid då vi har otroligt mycket björn och varg med mera här hos oss.

Blueshift
0

#54 Extra trädörr är precis vad jag också hade gjort i ett sådant läge. Det tror jag blir en jättebra lösning. Jag kan tipsa om att boxlås är väldigt säkert och praktiskt i sammanhanget (såvida man inte vill kunna låsa helt). Det är också ett lås som illrarna inte kan öppna om man skulle ha låset så att illrarna kommer åt det. Har ett sådant lås på nätdörren för fönstret och också på en trälucka ute i gården.

http://www.specialbeslag.se/products_images/20300-BS.jpg

FerretCrow
0

#55 Jo visst att det skall byggas en stor rastgård men står en iller där och en elak eller uttråkad björn kommer stoppar inte lite nät och en kattlucka i plast precis ;)

JossanH
0

Då måste jag fråga ang kattluckan- finns risken för att en iller skulle kunna köra ut huvudet genom luckan, ångra sig och drar in huvudet igen men då fastnar med huvudet i luckan och får panik så att de kan skada sig?
Eller är kattluckorna mycket bättre utformade än luckorna på tex kattlådor, för där är jag rädd att de ska fastna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

#57 Jag kan i varje fall inte föreställa mig något sådant scenario med den här luckan, eller något annat sätt som de skulle kunna skada sig eller fastna på. Luckan är ju helt stel, inte böjbar, och hänger helt stabilt och ger lätt efter för tryck. Drar de in huvudet så kan inte luckan hålla emot på något vis, vad jag kan se.

Kan tillägga att det här är min första kattlucka och jag har aldrig haft någon toa med lucka. Så förutom att jag kollade igenom de märken som fanns i djuraffären vid tillfället, så har jag ingen mer erfarenhet av luckor.

Alla mina illrar använder luckan helt obehindrat som om de inte gjort annat.

JossanH
0

#58 Okej, det kanske helt enkelt bara är jag som är nojig. Det känns ju som att man skulle föredra att ha någon slags lucka iaf så att illrarna kan gå ut och in i sitt "bo" även under vintern utan att det blåser in genom hålet..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

Det där luckorna på kattlådorna ser väldigt tunna ut. Och lite instablia och flexibla. Kan undra om inte det är skillnaden. Den här kattluckan är så pass tjock i kanten att det är svårt att se hur den skulle kunna haka fast i en iller i nacken eller liknande.

Jag rekommenderar att kolla på luckor i butik framför att köpa en på nätet om man inte är bekant med modellerna.

stampepluttis
0

va fint du har gjort! avis! Flört