några allmänna frågor om iller! :D
Hej! Här kommer lite almäna frågor som jag har över djuret iller! D:
1: hur ser deras bajs ut? (bild?) kan inte fatta att jag just frågade det,^^
2: ungefär hur stor brukar en kastrerad hanne bli?
3: fördelar och nackdelar- hona vs hane!
4: hur ofta klipper ni klorna?
5: är illrar ett personligt djur? troget lixom.
6: kan man träna agillity på skoj med iller?
7: finns det chans att den skulle kunna leka med chihuahua under nogrann uppsikt? eller är det inte värt det?
8: hur många timmar skall en iller VALP sova/dygn?
9: badar ni era illrar? schampoo? hur ofta?
10: kan vara utomhus med illern året runt?
tacksam för svar! :D

har du kollat runt i trådarna och sökt på forumet? de flesta av dina frågor finns nämligen flera trådar om :P
Lägger bara in ett par bilder:
Först - så här ser illerbajs ut (Majas hemliga bajshörna under sängen ihopslaget med lite illrtutgrävande)
_No way! Yes way!
Och visst kan man ha dem ute året om (på sommaren får man dock vara lite försiktig - de kan drabbas av värmeslag):
_No way! Yes way!
1: ja jag har kollat runt lite, men inte så noga, ska kolla! :D
2: oj :/ om jag skaffar iller så skll den banne mig ha ett eget rum! xD sånt vill jag inte ha i mitt rum :/ men det får bli stenhård träning med många lådor i rummet, min iller SKA blir rumsren, jag tänker inte ge mig xD
Sen brukar jag inte bada illrar (men det finns säkerligen vissa som uppskattar att leka i vatten). Har bara tvättat av Zingo en gång när han hade bajs fastklumpat med hår. Vet inte riktigt hur det hände, men tvättade bara av honom med ljummet vatten i handfatet.
_No way! Yes way!
#4 Kan ju tillägga att jag hade 3 lådor bara i sovrummet (12 kvm), och jag fick flytta runt dem tills Maja tyckte det var ok. Och ge massa positiv uppmuntran samt se till att försöka sätta henne på lådan så fort hon vaknade.
_No way! Yes way!

1: hur ser deras bajs ut? (bild?) kan inte fatta att jag just frågade det,^^
Har ingen bild på datorn och orkar för tillfället inte gå in och fota en kringla!
2: ungefär hur stor brukar en kastrerad hanne bli?
Har haft en på 800 g sen finns det upp till tre kg ungefär, olika alltså.
Även sommar och vintervikt kan skilja ganska mkt.
Sen kan det spela in om de är kirurgiskt kastrerade eller har suprelorinchip.
3: fördelar och nackdelar- hona vs hane!
Alla illrar är otroligt olika, olika individer så förutom honor generellt är mindre så tycker jag att det är en fråga som är svår att ge ett bra svar på.
Träffa så många olika illrar som möjligt för att bilda en egen uppfattning:)
4: hur ofta klipper ni klorna?
Tror dom flesta klipper ungefär var 14:de dag men har en här med problemklor så klipper varje vecka.
Illrar har klor där man enkelt ser pulpan och om man mutar med godis är det enligt mej det enklaste djuret att klippa klor på.
Även det väldigt individuellt, Zebben är bara intresserad av mej och är delaktig i alla dagens sysslor medans Aylinh nog helt ärligt inte uppskattar mej det minsta:)
6: kan man träna agillity på skoj med iller?
Jag vill påstå att iller ligger mitt emellan hund och katt när det gäller inlärningsförmåga, så ja mkt möjligt.
7: finns det chans att den skulle kunna leka med chihuahua under nogrann uppsikt? eller är det inte värt det?
Beror på chihuahuan och illern, har varit med om båda.
8: hur många timmar skall en iller VALP sova/dygn?
Oj, illrar sover mycket men även det är olika beroende på individ.
De flesta illrar är mer aktiva ju mer aktivering de får.
Har aldrig klockat deras sov-vanor!
9: badar ni era illrar? schampoo? hur ofta?
Aldrig! äger dock ett supermilt hundschampoo ifall de skulle skita ner sej. Har badat illrar förut och för mej har det bara inneburit att de luktat mer.
10: kan vara utomhus med illern året runt?
Ja om de är vana vid det, går själv på promenad med mina året runt.
En av dom uppskattar dock inte kylan det minsta medans en annan äääälskar snö och nog skulle vilja ha det året runt.
De flesta illrar tycker om att leka och göra gångar i snön.
Zebben tycker det är ruskigt kul att springa i snön så jag kan vara ute och jogga med honom på vintern:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
svåra att få rumsrena med andra ord… Men man får väl helt enkelt vara på, precis som med en valp! Efter lek, mat, sömn- sätt dem på lådan!
Och så skall jag träna dem i tidig ålder att göra ifrån sig utomhus, på promenader.
Gör du något för att det skall bli obehagligt att bajsa på golvet?
eller kör du bara på att det är posetivt att gå på lådan?
jag kommer nog köra på: om man tar den på bar gärning, säg ner och sätt den snabbt på lådan, så fort du ser tecken på att den ska gå så sätt den på lådan.. och flera gånger till i "förebyggamde" syfte xD och säga "gå o kissa" varje gång så att det blir ett kommando :P och beröm och godis varje gång den går på lådan :P
så att det blir posetivt i lådan och lite negativt utanför :D
shejpa in det hela kan man ju göra också :)
1: Hur ser deras bajs ut?
- Ingen bild men du har ett bra exempel ovan
2: Ungefär hur stor brukar en kastrerad hanne bli?
- Det varierar beroende pa illern, jag har en kemisktkastrerad hane som ligger pa 2,7 medans jag har en bekant vars kemisktkastrerade hane ligger pa 1,8 kg.
3: Fördelar och nackdelar- hona vs hane!
- Jag har aldrig haft honor men de ar betydligt mindre och temperamentet varierar fran individ till individ men sa vitt jag har forstatt ar honorna lite galnare.
4: Hur ofta klipper ni klorna?
- Jag klipper nar det behovs, haha!
- Det ar ytterst individuellt.
6: Kan man träna agillity på skoj med iller?
- Det ar nagonting man kan gora men om illern vill ar en annan femma. Jag har lart min iller en hel del saker och om jag far vara partisk ar han riktigt smart nar han vill men det har vart lattare att trana katterna.
7: Finns det chans att den skulle kunna leka med chihuahua under nogrann uppsikt? eller är det inte värt det?
- Jag later ju min iller leka med min schafer men dom alskar varandra och ar riktigt vana vid varandra sa det ar upp till dig att se om det skulle fungera eller ej.
8: Hur många timmar skall en iller VALP sova/dygn?
- Det finns val ingen tumregel hur manga timmar en illervalp ska sova men de sover valdigt mycket rent generellt aven som vuxna. Om din illervalp blir trott kommer den att skita i dig och ga och sova helt enkelt.
9: Badar ni era illrar? schampoo? hur ofta?
- Jag har badat min grabb ett par ganger oftast for att han har rullat i sin toa och det stinker bajs och kiss om honom. Jag skulle rekomendera att bada illrar sa lite som mojligt och de luktar ju mer efter badet tycker jag. Jag anvande hundens allergivalp shampoo.
10: Kan vara utomhus med illern året runt?
- De kan vara aret runt. Jag hade dock inte haft en iller boende utomhus i -30 eller +30 och sen skulle jag halla koll pa illern extra under varma dagar.
Medarbetare på matlust
8. Det hjalper inte att bestraffa en iller det anda du far ut pa det ar en dalig relation och utlopp for din egen vrede. Positivforstarkning ar det man ska kora pa nar man tranar en iller eller vilker djur som helst igentligen men hur som helst.
Jag tror inte riktigt att iller ar helt ratt om du inte vill ha ett djur som inte blir rumsrent. Du far lov att torka bajs och kiss aven om din iller ar 100% pa toan och aven om du lar din iller vad kommandot betyder sa kommer den bli dov och horselskadad om den kanner for att dekorera nagonstans 
Medarbetare på matlust
#10 Tihi, den där sista kommentaren är klockren.
Sen är det ju inte bara bajs man hittat under sängen, utan även halvätna kycklingar/vingar.
#8 Jag vet inte riktigt vad du menar med "obehagligt". Det mest obehagliga jag gör är att göra rent extra noga där det bajsats (så det inte luktar "låda"), lägger dit någon filt/krypin, matskål eller helt enkelt placerar en låda där. Det kan ju vara så att matte/husse inte förstått vart toan är, och för att underlätta det hela kan man placera ut tidningar lite här och var för att se vad som lämpar sig.
_No way! Yes way!
Mina 2 illrar är väldigt duktiga på lådan (men som med många andra illrar så händer det olyckor) men även om illern är duktig på att gå på lådan så "torkar" den rumpan mot golvet efteråt (iaf mina och jag vet fler) så det kan bli "bajsränder" på golvet iaf även om du skulle få den 100% rumsren…
Sen ett tillägg: Om du tror att det kommer gå att få illern att "göra ifrån sig" (bajsa?) utomhus så som man gör med en hund så kommer det sannorligen vara förgäves - illrar bajsar oftare och inte på kommando.
_No way! Yes way!

#13 fast där måste jag säga emot dig, tror på allvar att mina pälsar lyckats lära sig bajsa på kommando, dock verkar kommandot avra jag som andas -.- crapfestival 2011 här hemma och då är dom endå duktiga på lådan XD
hahah xD
Min totte går alltid på lådan, och vi har bara en enda låda här hemma. Så på vissa illrar går det faktiskt att få dom 100% lådtränade. Däremot skulle det aldrig fungera att ta ut han som en hund för då hade jag fått ta ut han flera gånger i timmen
Jag har svårt att tro på 100%iga illrar på lådan, men 99% det SKA jag bara ha.
Iller är nog helt fel djur för mig! Har haft dem i 8 år och jag svär VARJE gång jag måste torka upp en bajs. Men med mycket tålamod (med femtielva extra rynkor i ansiktet och ett nytt grått hår för varje dag som går) så kan man allt få sina illrar att göra allt i lådorna, med undantag för någon enstaka gång bredvid. Ibland en gång i veckan, ibland med flera månaders mellanrum. Sålänge det är så är jag nöjd.
Min stora skräck är illerlukt när man kommer hem till mig ;)
visst passar iller mig som husdjur!? :P
I vilket fall. Ska du få illern att mest gå utomhus får du springa in och ut ofta :P Deras matspjälkningssystem ligger på bara ca 4 timmar så det är mycket bajs som trycks ut varje dag. Och ofta sover de, vaknar, springer på dass, och går och lägger sig igen. Tror nog du skulle få en extremt grinig iller om selen skulle på och illern skulle ut på toa varje gång den vaknar ;)
Hemligheten är toalådor och beröm! Belamra stället med lådor!
Sedan beror det mycket på individen också. Förra årets valp jag tog hem var 8 veckor och har alltid varit jätteduktig på lådan. Vi har berömt för "att man ska" (jag berömmer mina illrar hela livet ut för att de inte ska tappa det) men vi hade nog inte behövt det. Han är så duktig så.
Årets valp var ju inte alls lika villigt inställd till toaletter. Som mest har jag haft 17 toalådor i vår lägenhet för att träningen ska ge resultat. Och det har den gjort!
Sajtvärd på Iller.ifokus