Iller iFokus

Iller

Etikett: kunskaps-trådar
Läst 597 ggr
sarae
0

KT Att skaffa en till iller

Detta är en kunskaps tråd om vad man ska tänka på när man skaffar en till iller, valp eller vuxen - här kan ni skriva allt ni vet om just detta ämne, bifoga gärna bilder, länkar etc.

Men snälla, hjälp oss hålla dessa trådar rena från diskussioner

Vad är en Kunskapstråd?

Faxlin
0

Skillnaden är rätt stor är hemma om jag skaffar en valp eller vuxen omplacering.
Hos mig har det aldrig varit några problem att få in en valp i resten av gänget. de släpar valpen i nacken lite bara för att visa att de är högre i rang sedan är allt frid och fröjd.

Jag har alltså släppt ihop valpen med de andra illrarna en och en, så valpen får vänja sig med de andra men det slipper bli så mycket på en gång.
När valpen fungerar med alla en och en då ökar jag på antalet så det går rätt snabbt att få ihop hela gänget. ca en vecka.

En vuxen iller som ska in kan fungera lika bra och lika snabbt genom att man gör på samma sätt. Men det kan också gå riktigt segt.
Det kan bli mycket bråk och det kan ta oerhört läng tid. Just nu är vi uppe i snart ett år utan att alla går ihop.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Mina hanar är båda låga i rang, så det har aldrig blivit några direkta fighter här hemma. Kommer det in en främmande iller på deras territorium så ser de mest förvånade ut - och ganska förvirrade när denne inte alls vill leka jage och nosa i rumpan. Väldigt okomlicerade herrer. Fråga Tottsigirl och Ted :)
Gamlingen Ted på 6 år knallade in i mina flock och satte sig genast i respekt.
Så när nu Moa kommer in, så tror jag inte att det kommer bli någon fara alls :)

Carpe Diem