Ska Myran få bli fri?
tips på hur man kan släppa Myran fri utan att hon rymmer till skogs?
Vet att några kan släppa ut sina illrar som en katt och undrar hur ni lyckats lära dem det? Vi är ute och går varje dag och jag vill gärna kunna släppa myran i skogen.. hur gör ni?

Banditen får vara lös när vi är med och har en pipis i handen.. han lyssnar på pipsar och kommr som ett skott varje gång det piper… vad vi säger lyssnar han bara på när han själv har lust…

Ropa deras namn och ge belöning varje gång de kommer verkar väl vara en bra taktik?

Jag säger som Fruttisen. Öva inne först. Och ropa deras namn och ge godis och glada röster direkt när de kommer. Gör det positivt att de kommer.
Sedan utökar du med att det är andra saker som är roliga och testar att de kommer.
När det går som det ska. Ta ut illern ha sele på och ett långt tunt snöre. Helst så tunt att illern inte känner att de har något som håller den fast, men ändå starkt nog att de inte drar av det.
Låt illern ströva omkring ute. Testa igen med inkallning av namnet och var noga med godiset.
Sedan tror jag ärligt talat inte att jag skulle våga släppa ut mina illrar som vissa släpper ut sina katter. Att de går ut och in genom kattlucka och sådant. Men genom att träna rätt kan man ha dem lösa när man är ute och går, och det är rätt skönt för dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Största risken är ju att du träffar på en hund som vill äta up din iller och att du därmed inte hinner fånga in en lösspringande iller… iaf om du bor i stan och rastar illern i dessa trakter.
Mina får gå lösa lite på tomten, men jag skulle aldrig släppa dem lösa på mark man inte känner till i detalj. Säg att de hittar ett hål, ett gryt eller en gång. Vem vet vart de försvinner och när eller var de kommer upp igen?! Nä, jag har har haft en rymling en gång, och det vågar jag inte riskera igen, även om denna rymlign hittade hem själv efter 8 h i kylan.
Om du vill testa ändå så rekommenderar jag att ni är minst 2 människor och att ni släpper ner illern på ett stort fält första gången, där ni har full uppsyn. :)

tack för tipsen!
jag ska inte släppa henne i stan utan mer på tomten och ev i skogen så att hon kan få leka fritt med hunden. jag ska testa på era metoder. tack än en gång
här hemma går skrollan lös, hon kommer när man visslar eller säger "kom" vi har en pippis med ifall att hon skulle få in någon jaktinstingt eller vad som helst, nödfall helt enkelt. Men hon poppar och blir galen, tycker inte om när man piper me den, det är hennes bäbis!
Groggie däremot är…. OMÖJLIG!! Han kommer om man vissar på honom inomhus och han sover. Vaknar direkt. Men INTE utomhus! Då går han sin egen värld, visserligen inte fort, men han vägrar lyda oss! Och han går aboslut INTE i sele, så han blir buren mestadels. Så träna inomhus.
Jag skulle aldirg våga släppa ut dem utan uppsikt som en katt, men på promenader :)
Hej! Vad sägs om långlina? Fäst en lång tunn lin i selet, så har du kontroll över djuret, men det får springe hyfsat fritt. Du kan öva inkallning och om den inte kommer så rycker du lite i linan.
Detta funkar på hundar iaf :D
ge alltid godis och berömm när den kommer, ev leksak om den tycker bättre om det. Sätt upp en inhägnad utomhus annars som den kan få springa lös i! :D