Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2761 ggr
becka89
0

mastcelltumör/hudcancer

Hejsan

För inte så länge sedan upptäckte vi att våran lilla iller dam Mercedez har fått en hudtumör på sidan av nacken =(

Ska till vetrinären för att en undersökning och kolla hur mycket det kostar att operera bort den och göra en hälsokontroll.

Vet att det är flera som har operarat bort just samma sak,

Täcker agria operationen???

Finns ju olika sövnings sett vilket är det bästa??

Usch är livrädd att det ska hända våran lilla tjej något under operationen hon är ju ändå 3½år men hon är ju frisk och pigg i övrigt får ju se vad dom säger på hälsokontrollen dock.

Läste i artikeln om cancer att man ska göra ett blodprov för att kolla så hon inte har insulim är det något att rekomendera att kolla eller har ni andra gjort det??

HannahRönn
0

Jag har Dollar som haft ett antal sån hudtumörer. Agria täcker den operationen för att ta bort dem och jag har alltid gjort så att jag bett dem ta ett rutin blodprov frö att se så att allt står rätt till, då jag hört att det sägs att en mastcell tumör sällan kommer ensam. Eftersom det ändå täcks av försäkringen så skullejag göra rutin blodprov på tjejen och binjurekoll.

I Dollars fall visade det sig att han hade binjuretumör andra gången vi tog bort en mastcell på han. Så han opererades och fick chipp och mår prima idag ett år och ett halvt år senare.

Det med sövningen vet jag faktiskt inte, ska man bara ta blodprov är gas helt klart bäst, de vaknar upp jätte snabbt o blir alerta riktigt snabbt. Men under operation så vet jag tyvärr inte vad som är bäst o vanligast.

Är din tjej frisk i övrigt och pigg o glad tror jag inte att en operation är farlig för henne. Jag opererade min Havanna i våras för binjuretumör då hon nästan var 6 år gamal och hon klarade det galant. Har du nära till sthlm så gå till Marianne Tornvall på Mälarens smådjursklinik, hon har jag använt de senaste 2 åren och är jätte nöjd.

becka89
0

Åhh vad skönt at agria täcker operationen har pratat med dom och dom hade ingen anning om dom täckte den eller inte förren den var utvärderad, Okej ska göra ett blodprov på henne och kolla så det inte är något annat knas med.

Damen är frisk och pigg i övrigt.

Har hört att vissa avstår från att operara om dom inte irriterar sig på den. Våran tjej bryr sig inte om den utan är mer ifall dom leker och det blir lite för hårda lekar som hon inte tycker det är lika kul ifall han biter till i närheten av tumören.

HannahRönn
0

Jag har valt att ta bort de jag hittat på Dollar för hans alltid varit blodtäckta skorpor, så det måste betyt att han kliat på dem. Sen tycker jag att det är skönt att veta vad det är för något. Och att samtidigt få en rutin koll som försäkringen täcker, har jag inte velat tacka nej till. Har ändå velat göra årliga kontroller, så passat bra när dessa "knappar" dykt upp på han. Det är så jag har tänkt, men jag förstår helt klart om man inte vill ta bort dem om de inte stör illern i fråga.

Tog bort en vad jag trodde var en matscellstumör på min snart 6 o halvt åriga dam Havanna. Det visade sgi att det nte var någon mastcells tumör alls utan en förstorad körtel av fet lr nåt sånt har jag för mig, och det var helt ofarligt. Den tog de bort på typ 5 minuter medan hon var sövd av gas för att ta andra blodprov gällande nåt helt annat än hudknölen.

Så en sån operation behöver inte vara så omfattande.

JossanH
0

Jag har valt att ta bort den första jag hittat för att få den analyserad, har det sedan dykt upp fler har jag bara tagit bort om de varit irriterade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

all4U
0

Vår illerhane har precis fått en ny så imorgon blir det att ringa djursjukhuset för att få en tid. Sist vi bokade en tid så var den borta 2 dagar innan, hur nu det kunde hända? Den här kliar iaf eftersom att det är som ett sår och han blöder :( Fy jag är så orolig, han är ju snart 5 ½ år, ska också be om att dom tar blodprov så att det också blir kollat. Vet att han har en vätksefylld cysta på ena njuren men den låg på höger sida tyckte ja dom sa, men det var iaf så att dom inte kunde chansa att ta bort den utan att riskera hans liv. Dom sa att vi ska höra av oss om han blir dålig.

all4U
0

Hur gick det för din iller?

HannahRönn
0

All4U: hur gick det för din illerhane?

becka89
0

#6 vi har varit inne till vetrinären och nu väntar vi på en tid för operation.

hur gick det själv?

all4U
0

Vi har varit till veterinären och han ska opereras om 2 veckor. Dom va osäker på va det var, hon beskrev den som en stjälk med rund knopp? Men han hade ju hunnit klia sönder den lite så svårt för dom att veta. Den ska skickas iväg sen för analys iaf. Dom har tagit ett blodprov på Memphis och det visar att han har lågt blodsocker, men dom va osäker på om det var för att han inte hade ätit på två timmar och om han kanske var lite stressad. Så dom ska ta ett nytt vanligt blodprov när han är sövd och ett annat typ av blodprov som enbart kollar sockret i blodet. Det skulle iaf visa om han har insulinom. Och då sätter vi igång med medicin om såär fallet. Fy va nervös man är för sin lilla älskling :(

becka89
0

åhh vi ska också ta en massa prover för att se så lilla damen inte har andra sjukdomar som ligger bakom. inte kul om det är insulinom och behöver äta massa medicin men vad gör man inte för sina pälsklingar så dom får leva länge… Förstår att du är nervös är lika nervös själv

JossanH
0

Prednisolon kan verkligen ge en sjuk iller ett helt nytt liv!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Första gången groggie tog bort en mastcellstumör var med samma veva vi opererade honom för binjurarna. Men gas.

Andra gången vi tog bort en var typ ca en månad sedan, då typ groggade hon honom bara, så han typ var slö och trött men inte sov. pga av att han inte tagit bra på sövning innan.

Agria täcker som sagt detta =)

becka89
0

#12 okej, ja många säger att man inte ska söva utan köra med gas

skrollan
0

Ja precis. När jag kastrerade groggie för många år sedan sövdes han med spruta. Då var han nära att inte vakna upp igen.
Så vid operation körde vi gas och sist bara groggade hon honom så han var lugn under tiden hon tog bort mastcellstumören

becka89
0

#14 okej, då ska jag sääga till om att vi vill ha gas isättel för med spruta, usch är så rädd att hon inte komma vakna..:(

skrollan
0

ja det är min skräck varenda gång. Därav var det skönt att hon inte sövde groggie med gas ens den sista gången. Vart ska du? jag åker till marianne nästan 40 mil enkel resa, så värt det, liter på henne till 100%! :)

becka89
0

#16 vi ska göra det hos en i köping, dom flesta säger att han är jätte bra med illrar och kan ganske mycket om det, annars hade det blivit hos marianne. är inte så långt till marianne typ 12mil för oss, men jag har tågskräck och min sambo jobbar om dagarna och kan inte ta ledigt då han bara jobbat 1år, har själv inget körkort och ingen som kan köra mig. Så hoppas på det bästa=)

skrollan
0

vi håller tummarna =)