Magsjuka på STIFs vårträff?
Nu har det kommit fram att en av de illrar som var på träffen blivit sjuk. Jag är självklart intresserad av att höra hur de andra illrarna som var på träffen mår. Har fler insjuknat?
Jag hoppas på valpar här hemma och valde att inte ta med någon av mina på träffen.
Ville inte riskera något. Men jag anser det viktigt att allt runt detta kommer fram. Självklart utan påhopp och liknande.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ingen av våra som va med har blivit sjuka och inte nån av dom som va hemma heller.
hittils mår mina busar alldelse utmärkt. men självklart håller jag koll.

Alla mår bra.
Precis nu när jag kom hem såg jag att Skrollan hade spytt på två ställen och när jag tänker efter så var hon lös i magen en gång när hon bajsase igår på lådna, det bara rann! Antar att det är magsjukan?!
Det är nog inte säkert att det är magsjukan för det. Hobbes bajs var löst och grönt med vita små kulor i (tydligen fettkulor).
Okej, men spyan då ? Något mysko är det iaf !
Melkers bajs var också löst och grönt med vita små kulor i. Vad betyder det? fast nu är det normal färg igen. Fast han bajsar fruktansvärt mycket nu jämfört med förut. Stora korvar många gånger om dagen!
#6 Det jag menade var att det han har fått inte behöver vara magviruset.
#7 Det är symptom på ett magvirus som smittar mellan illrar. Det puttades några trådar om detta igår där du kan läsa lite mer om vad det är. Kort så är det ett virus som är väldigt smittsamt mellan illrar. Rekommendation verkar vara att om ens iller har haft detta så bör man inte träffa andra illrar på 8 månader om man inte vill riskera att smitta dem. Problemet är att det inte är så lätt att testa om det är detta virus illern har. (hoppas jag fick detta rätt)

Det går över huvudtaget inte att testa mot magsjuka har vi fått svar från virologen från SVA. Tyvärr.
#6: Den slemmiga avföringen kan mycket lätt tas för att vara en spya! Jag trodde själv att Freja spytt i januari då hon fått magsjukan. Det var först då jag såg henne gå på lådan jag förstod att det inte rörde sig om kräkningar. vilken konsistens hade "spyorna"? Var de gelé-aktiga?
#8: du har fått allt rätt. Det finns inte några tester för den här magsjukan. Man har testat för Couronna av den typ katter får hittills utan resultat.
okej, nej, spyan såg mer ut som en korv, som om att hon skukke ha kunnar bajsat ut den tycker jag. men det är maten som kommer upp iaf. ?!
man kan tydligt misstänka magsjukan.. skulle vara konstigt om en iller får starka magsjukesymptom (mer eller mindre inga tvivel om saken) och en massa illrar får akut stressmage och blir liite dåliga. Som jag skrivit i magsjuketråden så är det upp till var och en att träffa andra illrar eller inte, men ni bör åtminstone upplysa om vad magsjukan kan göra med en iller (under sjukdomsförloppet och sviter efter) och att risken finns att era illrar är smittbärare. Då slipper iaf ägaren till de andra illrarna att få en otrevlig överaskning.
Hoppas att det inte slår så hårt på alla smittade illrar!!
Sajtvärd på Iller.ifokus