Hur oansvarig kan man vara?
Idag när jag skulle rensa lådorna märkte jag i en av bajs att det fanns en bit av röd gummi tråd i den…först tackade jag mig själv att pojkarna får lite malt pasta varje kväll så den kunde glida genom och gå ut lite lättare (skulle aldrig förlåta mig själv om dem fick förstoppning pga det)…sen kom tankarna - varifrån fick dem i sig en röd gummi tråd? Tänkte genom alla möjligheter men hittade ingen gummi grej som dem skulle komma åt och äta… inga röda gummi trådar heller…Sedan förtfarande undrande började jag städa - tänkte att jag ska sopa golvet idag istället för att dammsuga - då i badrummet hittade jag små bitar av gröna trådar…och i hallen röda tråd…Då visste jag precis vad var det - jag märkte dem inte igår då jag kom hem sent och var super trött (och man förväntar sig ju inte att bitar av gummi tråd ska ligga på golvet om man själv har ju inte lämnat de där…) Igår kom gubbar och efter ett års vädjande har de äntligen installerat en värme slinga i badrummet - men dem har lämnat efter sig massor med damm och smuts …och trådar…
Alltså nu undrar jag - hur kan man komma och utföra arbete i någons hem och inte ens städa efter sig??? jag har ingen lust att komma hem, försöka sätta mig på toa och få massor av röd damm på mig speciellt inte efter en hel dag på jobbet och andra aktiviteter…
Välkommen till ferretplanet.se :)

tyvärr jobbar hantverkare av alla slag så. Dom fixar det dom ska men städningen får man sköta själv =(
#0 Det där lät väldigt oansvarigt och tråkigt. Jag vet att Anders är jättenoga med att städa undan efter sig när han ute och monterar saker. Tror till och med att han har en dammsugare i bilen bara för att….
Du får väl snacka med ansvarig och se om dom kan säga åt grabbarna att städa efter sig……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Fast, det tillhör väl inte hantverkarnas jobb att städa. De utför det de ska göra sedan får man fixa till efter deras arbete. Om de även ska dra fram dammsugaren och dammtrasan efter sig så känns det som en dyr städning (då de ofta tar betalt per timme) än om man gör det själv ;) Sedan är jag inte säker på att jag skulle vilja att någon annan städar mitt badrum där jag har massa privata prylar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Oh nej hantverkare städar inte, så är det bara..vet i våran förra lgh när dom skulle instalera in diskmaskin, när jag kom hem ifrån jobbet fick jag bokstavligt talat trycka mig ini hallen där killen lämnat ALLA kartonger och div saker och inte att glömma de leriga fotspåren över hela lgh…( varför dom var i både sovrummet o vardagsummet vet jag dock inte men det var sista gången jag låter dom vara ensamma hos mig)
#1,3,4 Där ser man.
Att det ingår i jobbet att storstäda det begriper jag men man kan väl hålla undan lite och sopa upp efter sig. Har pratat med Anders och jag hade fel, ingen dammsugare men han försöker ändå hålla undan efter sig. Han kanske är ett undantag
.
Hos mig har dom också tagit bort det värsta så det kanske beror på vilken hantverkare det är.
#0 Jag skulle inte ge kattmalt varje kväll, det är laxerande.
Det ska vara med ett "inte" i mitt förra inlägg……"att det inte ingår….."

Här har dom inte gjort mer än dom absolut måste, dvs typ ställa tillbaka kylen om dom flyttat på den annars är det upp till en själv att städa.
Jag tar alltid bort mattor och dyl för att inte behöva städa så mycket efter hantverkare.. sedan så tänker alltid jag att när man har djur så är man extra noga med att vara hemma/ stänga in djuren/ städa efter de varit inne. Sådan är iaf jag.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tror att det gäller bara vanligt hyfs att man åtminstone torkar efter sig värsta dammet och plockar gummi trådar. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att typ komma hem till någon för att göra typ en macka servera macka och inte torka smulor efter jobbet jag utförde för att "jag kom bara för att göra macka och inte torka smulor". Illrarna var visst stängda i rummet men det var mörkt när jag släppte dem ut och jag tittade inte så noga på golvet i hallen för att jag varken kände behov av att inspektera golvet eller var beredd för gummi trådar på golvet…
Välkommen till ferretplanet.se :)
#11 Tyvärr så ingår inte "vanligt hyfs" i deras timpenning :-( Det är väldigt sällan hantverkare städar efter sig. Dom tar i bästa fall bort det värsta skräpet efter sig, men det är sällsynt att dom sopar rent.

Jag fick min lägenhet jag hade tidigare totaltrenoverad och under den helgen reste jag bort och kommer hem i ett totalt kaos. dom hade inte tagit bort plasten över möblerna som var ihoptryckt mitt i rummet.(är iaf glad att dom la plast över)
Det låg tapetrester och damm överallt.
Mindre roligt då jag kom hem mitt i natten från min resa. tur var väl att min kille bodde lägenheten ovanför så jag kunde slagga där.

min sambo är snickare /plattsättare, arbetar alltid i badrum eller kök, han har hoppat mycket mellan olika företag men alla har de städat efter sig, självklart inte bland kundens egna saker.. men de tar undan de som de haft med sig dit.. dammsugar och torkar golvet. Det hör till !!!

#14 kanon företag isf men långt ifrån alla kör detta tyvärr. men visst finns det guldkorn
Jag jobbade med hantverkare en tid. Ingen var svensk, men de städade alla efter sig. Dock var inte alla så duktiga på att städa…

Okej om du slipat och kanske inte dammar av finliret bland prydnader men det värsta kan dom ju iaf ta bort.
Här har vi haft en hantverkare som absolut städar upp, även fast jag varit hemma de gånger han varit här och sagt åt honom att han inte behöver städa upp :P
Har inte hänt att de städat hemma hos mig. Sotaren är dock värst -.-
Å andra sidan är jag medveten om det och illrarna/djuren stängs undan och släpps inte lös förän jag vet att ytan är säker igen.
Paulina
Dom plockar undan grovskiten, det är vanligen det dom gör.
Hälsningar Malin
tycker de är väldigt dåligt när dom ser att man har djur.
de har hänt mig med, att skåp och sånt har stått öppna efter dom gjort något arbete.

#21 är ju inte deras ansvar. det är upp till ägaren att se till att djuren inte kan smita eller liknande.
om jag stänger ut dom i vardagsrummet och stänger dit in där dom ska arbeta, så antog jag att dom haja att dom inte får komma in där.
Min erfarenhet är att de plockar undan det grova och sen lämnar de ofta resten, skräpigt och skitigt. Tyvärr är det så, men de får gärna överraska mig genom att ha städat :) En gång hade de tom orsakat stopp i tvättstället för att de hade hällt ut något där som kläggade igen allt :(
Om vi ska ha hantverkare hem till oss när vi inte är hemma sätter vi upp en lapp på dörren dit illrarna är och skriver att de inte ska öppna den dörren. Sen så städar vi efter hantverkarna innan vi släpper ut illrarna.
#24 jag har oxå lapp på dörren :) just för att dom är här mycke.
#24 Sådär gör jag också. Men det är sällan jag släpper in folk i lägenheten när ingen är hemma just för att nojar för djuren..
Sajtvärd på Iller.ifokus