Varför denna nedtrampning och smutskastning?
Jag är ledsen, men som den ärliga människan jag är kan jag inte hålla klaffen när något irriterar mig. Jag är ledsen att efter så kort tid här lägga näsan i blöt och kanske uppröra någon, eller skriva något som ni anser är elakt eller korkat. Men ärligt talat blir jag ledsen och upprörd över vissa topicar på detta forum. Tycker att stämningen och nivån på vissa ställen här är under all kritik.
Måste jag säga att jag tycker att det är väldigt lågt att sitta och länka till annonser på blocket och klanka ner på dem som satt in dem. Visst, för det mesta kan jag kanske hålla med om det som skrivs, men att sitta och smutskasta och nedvärdera människor på ett annat ställe, bakom deras ryggar tycker jag är så obeskrivligt lågt, för att inte tala om helt oförsvarbart. Om själva forumet "Blocket annonser m.m." enbart fungerade som en länk till själva sajten så vore det en sak, men att flera personer här sitter och klagar på andras annonser utan deras vetskap är elakt tycker jag.
Vissa av dem som lagt ut annonser där är tom. medlem på detta forum. Varför vänder ni er inte till dem som lagt ut annonsen? Varför länka till en annons och sitta och racka ner på folk? Varför, om ni är så uppriktiga vänder ni er inte enbart till dem som skriver annonserna? Jag kan bara gissa mig till att det är enklare att sitta här och klaga utan att behöva stå för er åsikt mot dem som ni har åsikter om.
Någon gång önskar jag mer än något att få bli ägare till en liten iller, men detta forum gör mig upprörd, och jag tycker att det borde hålla högre nivå. Inte sitta som småbarn i en sandlåda och kasta spadar på dem som inte ens kan få försvara sig. Fundera skarpt på att ta bort mitt konto här om det är denna nivå som kommer att fortsätta genomspeglas i många topicar här. Jag vill inte vara delaktig eller vittne till denna smutskastning. Om detta forum skall genomspegla illervärlden och illerägarna på nätet så måste jag säga att det gjort ett ganska dåligt intryck på mig. Känner verkligen med dem som smutskastas på detta viset, och hoppas att de aldrig behöver se, läsa eller höra allt som sagts om dem.
Förstår helt om detta upprör er på något sätt, men det är enbart ärlighet, och jag riktar den i alla fall åt rätt håll och inte mot enstaka personer som knappt får en chans att försvara sig. Vet att inte alla här är lika, man ska aldrig dra alla över samma kam, men vore det någon ordning på forumet skulle inlägg som dem jag förklarat inte få existera. Vissa kan rent av ses som mobbing. Alla bär ett ansvar på nätet, alla har vi ett ansvar att sköta oss och se till att andra också gör det i den mån vi kan.
Mvh/Frida
Jag gör ALLTID så om jag läser en annons t.ex inne på blocket( finns även andra) så skriver jag ALDRIG här inne (tror att det har hänt en gång, men det var inte så mycket att komentera om personen har gjort rätt eller fel, utan det var vaccinationerna tror jag som jag opponerade mig emot, tyckte att det står fel uppgifter om det).
Tycker jag att något är fel på annonsen så skriver eller ringer jag direkt till pesonen i fråga. Tycker själv det är fel att sitta här och racka ner på en person som inte kan svara för sig själva. Därför så syns ALDRIG mitt namn när det gäller komentarer på sådana annonser (mer än den gången med vaccineringarna).

*apploderar och bugar mig djupt inför detta kloka inlägg*
Även om vi inte alltid är av samma åsikt, så måste jag tommetusan hålla med dig Frida, om att detta var nog det klokaste som skrivits här inne på länge.
Jag har varit påväg att skriva samma sak flera gånger, men jag blir bara så arg och o-sammanhängande att jag raderar alltihop.
Så nu kan vi väl alla vara beredda på att höra ett flertal "Nej, jag har ingenting gjort - jag är oskylldig" försvarstal här inne på denna tråden.. 
Visst visst, jag får säkert en massa skit på mig för det här också. Ingen är ofelbar! 
Carpe Diem
men mycket som skrivs är ju bra info om illrarna oxå som folk fått veta när dom ringt och maila. det tycker jag är bra så man får mer kött på benen om man är intresserad

3# det är förhoppningsvis av den anledningen som forumet startade :)
Men som man brukar säga "Ju fler kockar desto sämre soppa". Att äga en iller är så pass ovanligt att du inte kan fråga vem sm helst om råd, och när en massa människor sammlas med olika tankar och funderingar om vad som är rätt och fel, så startas diskussioner där alla tycker att just de har rätt.
Man kan ju enbart utgå utifrån sig själv, eller hur?
Så, jag tar mig själv som exempel (som vi alla gör).
Mina små får springa fritt i hela lägenheten, förutom vardagsrummet, vars parkett jag är rädd om, en grind med glesa mellanrum skyddar dem, men de kan också blicka in. Detta tycker jag fungerar exeptionellt för oss. Vi har en illervänlig lägenhet och det finns inga ställen de kan skada sig på. Allt är frid och fröjd.
Men så finns de de personerna som har andra förutsättningar för att det ska fungera. Vissa har dem i bur under nätterna och under kortare stunder på dagen då man inte kan hålla dem under uppsikt. Det kan vara för illerns säkerhet, att illrarna har vissa olater eller olika tallanger som att klättra på väggarna (ibland tror jag att vissa illrar kan det). Eller att man vill ha dem alla samlade på ett och samma ställe om en nödsituation skulle uppstå, tex en brand på natten. Ganska bra om du har alla på ett och samma ställe då eller hur?!
Men så kan det då komma in kommentarer om att inga illrar ska sitta i bur, att det är djurplågeri och att man är en oansvarig illerägare osv osv i all oändlighet. Men om man frågar dem direkt, är då kanske meningen med buren att man ska förvägra dem frihet - eller att man vill förhindra att djuren skadar sig?
Vissa använder buren som ett extra lekutrymme med öppna dörrar. Det är ju toppen tycker vissa, flera olika hyllplan med hängmattor och andra mysigheter (mina sover i garderoben och i strumplådan).
Men som sagt, vi är alla individer och vi bär alla med oss olika erfarenheter. Och varför jag valde tex burfrågan är inte för att jag vill lägga mig i debatten om bur eller inte bur, utan för att det är just ett sådant omdebatterat ämne, som ofta är i hetluften. Och det ska det vara.. om djur som alltid sitter i bur.
Vad jag vill ha sagt är att man i många fall dömmer innan man vet alla omständigheter kring en sak.
Klart som tusan att du inte ska lämna forumet FridaS, alla forum behöver någon som rör om i grytan ibland. Men jag förstår också din frustration. Man blir besviken många gånger över hur lågt en människa kan sjunka ibland. Man kastar skit och baktalar varandra, tro tusan till det. Det är en marknad som alla andra, det blri grupperingar. Olika föreningar, olika uppfödare! De konkurerar indirekt med varandra, och de hjälper varandra minst lika mycket med avelsmaterial och information. Men det blir baktal och pajkastning åt alla håll. Gammalt groll som ligger och gnager många gånger. Det går inte att komma ifrån.. inte så länge som vi människor besitter förmågan att tänka och känna.
Tack för mig!
Carpe Diem
#4 Jätte bra skrivet!
#4: "Och varför jag valde tex burfrågan är inte för att jag vill lägga mig i debatten om bur eller inte bur, utan för att det är just ett sådant omdebatterat ämne, som ofta är i hetluften. Och det ska det vara.. om djur som alltid sitter i bur."
Om jag nu anser att det är lika fel att begränsa en illers möjlighet att röra sig fritt över en större yta oavsett om det rör sig om några timmar om dygnet eller hela dygnet då? Jag har min övertygelse att det är fel att ha djur inlåsta även då det gäller för att skydda dem. Självklart ska man kunna uttrycka sina åsikter även om man inte tycker som majoriteten.
Hade jag själv fått välja mellan att vara instängd 6 timmar per dygn dvs 25% av mitt liv för att skyddas från en olycka som har minimal risk att inträffa eller att kunna röra mig fritt 100% av min livstid men riskera att dö eller skadas vid en olycka som har ytterst liten sannolikhet att inträffa så vet jag vilket allternativ jag hade valt. Att säga att ena saken är okej att debatera om men inte den andra är detsamma som att säga, jag har rätt och de som inte tycker som mig har ingen rätt att framföra sina åsikter.
Alla debaterar kring de frågor som är viktiga för just dem, man måste tillåta diskussion på alla områden så länge det finns skillda åsikter.
0: Jag förstår varför du tycker att det är fel att diskutera annonser som någon person lagt ut då personen som lagt ut annonsen med största sannolikhet inte är här för att ge sin verision. Min åsikt är att den som lagt ut en annons så att hela världen kan se den inte är hemlig på något vis. Personen i fråga har valt att lägga upp annonsen på ett vis så att den kan skapa reaktioner hos många. Är annonsören orolig att annonsen ska diskuteras utan annonsörens vetskap så finns det faktiskt andra allternativ till annonsering som är betydligt diskretare men som endå kan ge lika bra resultat. Precis som jag skrivit tidigare så handlar det här om skillda åsikter där alla har sin rätt att uttrycka sig så som de själva vill så länge de håller sig innom lagens ramar. Jag gillar själv inte att skriva om annonser på exempelvis blocket men det är inte för att jag tycker det är fel utan för att jag inte ser hur det ska gynna djuren som säljs.
Bra skrivet #0 och #4.
Jag funderar ofta på hur många som drar sig från att sätta ut dessa annonser i rädsla för det som skrivs på olika forum, vet inte om det är likadant på andra djur forum. Vad händer med de djur vars ägare är rädda för att sätta ut annonser just av denna anledning? Är det dom illrarna som hittas i skogen, i containrar och lite över allt?
Förhoppningsvis är de flesta annonsörerna lyckligt omedvetna om alla skriverier

#6 "Jag förstår varför du tycker att det är fel att diskutera annonser som någon person lagt ut då personen som lagt ut annonsen med största sannolikhet inte är här för att ge sin verision. Min åsikt är att den som lagt ut en annons så att hela världen kan se den inte är hemlig på något vis. Personen i fråga har valt att lägga upp annonsen på ett vis så att den kan skapa reaktioner hos många."
När man lägger in en annons på en sajt förväntar man sig nog inte att personer ska klippa ur adressen till den och lägga på ett äppet forum som inte har något med den ursprungliga sajten att göra, för att ett flertal människor sedan skall sitta och racka ner på annonsen och dess innehåll. Jag köper inte din bortförklaring och anser att det är precis så här mobbing fungerar. I detta fallet vet dock bara ett fåtal om att de blir utsatt för det. Det finns ingen anledning till att sitta och trycka ner andra människors värderingar och hur de väljer att göra.
Ska en annons från blocket diskuteras och smutskastas här så borde ni göra det med personens kännedom. Hur ska han/hon kunna få chansen att svara på dessa elakheter om inte han/hon finns här och är medveten om det? Och om ni inte gör det är det riktiga barnsliga fasoner ni sysslar med anser jag, för att inte tala om oärliga. Så ska inte ett forum få fungera, och låta vissa "mobbare" härja fritt.
Detta är ett axplock av forumets regler, jag har under mina 1-2 veckor här läst flertalet inlägg som bryter mot vissa eller samtliga av dessa regler:
* Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
* Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
* Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

Mycket bra inlägg… Vem säger att de är en dålig uppfödare bara för att man lägger ut sina illrar på blocket? Det är betydligt lättare som vanlig dödlig att hitta det första mätet med en iller där och ta reda på information eller att man skulle försöka hitta mer seriösa försäljare nån annanstans… Jag skaffade min första iller 1997 och haft information om djuret sedan 1993 genom iller i djuraffär. Det medföljde god information då hur man skulle sköta sin iller. Jag har valt under flera år att inte vara med i en föreningen. Även om jag nu är med i en illerförening igen. VARFÖR? Jo allt tjafs… Jag vet människor liksom jag som älskar iller och även föder upp iller men de vill inte vara med i en förening eller liknande för att de är trötta på allt tjafs…. Men oftast är detta ett skönt forum där man inte sysslar med pajkastning utan utbyter tankar. Tanken får mig att härleda till baruppfostran. Det finns 1000 och 1 åsikter gällande de med… Visst kan man ge tips och så… Men bara för att jag har iller så kan jag inte säga hur du ska umgås till 100% med din iller… Det finns grundläggande tips man kan ge som gällande barnuppfostran. Jag kan delge att jag införskaffat mig iller hos en "seriös uppfödare" och de är henne jag haft mest jobb med… Så vem har rätt att säga att bara för att man lägger ut på blocket ex så är de en oseriös uppfödare?
en som säljer sin iller tycker inte jag är dålig, man tänker ju på illerns bästa.
#7 och det du skrev om det som undras, ja men låt oss undra då det enda ägaren/uppfödaren kan göra är ju att vara helt ärlig.

Håller med dig FridaS o jag har även tidigare skrivit att folk borde skärpa sig o ta ett vuxet ansvar här inne!
Man ska inte säga nå´t om folk då dom inte kan försvara sig-
men visst självklart har jag tankar om detta med burar o så´nt men skriver inget här då det bara är spekulationer o att personen i fråga inte har nå´n möjlighet att försvara sig så vill man ha reda på den verkliga faktan så ta istället kontakt med personen i fråga………..
# 10. Tyvärr vänds och vrids även ärligheten. Det finns alltid folk som tycker olika i allt och kan olika mycket.
Jag tror inte mångar är oärliga i sina annonser bara för att man tar ett högre pris eller om man inte vaccinerat iller osv.
Sen tråden handlar ju om hur annonsörerna behandlas på forumen. Jag funderar bara på vad som kan bli konsekvenserna av skriveriet.

Som Sajtvärd vill jag än en gång uppmana er som är här inne att hjälpa till att rapportera saker som är fel. Jag är inte alls här inne så mycket nu som ni kanske märkt. Och det skulle underlätta mycket för mig om ni tar kontakt med mig då kommer trådar och komentarer som går över styr.
De som inte vill vänta tills jag läser era pm kan med fördel ringa till mig.
Jag finns på 076-2669002 större delen av dygnet. Annars kan man också maila mig och då finns jag på faxlin@glocalnetnet
Det är också den adress jag har på msn.
Mvh ÅsaF Sajtvärd på iller.ifokus
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Håller med Frida helt. Har tidigare startat en likadan tråd… ska se om jag kan hitta den… Jag hade en annons ute på min häst och blev mycket upprörd då jag hittade den på andra ställen, trots att den inte var kommenterad. Jag som ägare väljer själv vart jag vill att mina annonser ska sitta.
#9 finns flera "seriösa" uppfödare som faktiskt annonserar på blocket.. och som jag skrivit i en annan tråd så behöver inte en "seriös" uppfödare stå för dom gosigaste illrarna som kräver minst jobb. Att räknas som seriös kan faktiskt innebära att man väljer att avla på friska illrar framför illrar som bär risk för sjukdomar och är lite dum-snälla i lynnet.
Detta forum har för ett antal månader sedan kallats för ett lalla-forum. folk var trötta på att allt var gulligull och att det delades ut tillsägelser från medarbeterna om att allt skulle tas med en finare ton. Då var det många som var missnöjda. kändes knappt som att man fick reagera utan att be om ursäkt innan.
Nu har forumet ändrat karaktär. Nu diskuteras det. Diskussioner som kanske urartar lite och blir lite väl hetsiga emellanåt. men ärligt talat så gillar jag detta forum betydligt bättre nu. Det är inte kul att besöka en sida där folk inte får reagera. Bara så att ni vet att det varit så.
Angående annonser så finns det två sätt att se på saken. Ett sätt tycker jag att Falo beskrivit väldigt bra här över- en annonser som ligger ute på internet är väl för allas beskådan? Känner jag någon som letar iller och jag hittar en annons på blocket så kommer jag förmodligen be personen att kolla upp annonsen.. eller får jag inte det? Den är ju där för att folk ska besöka den.
Sen finns den andra sidan som säger att har man gjort sitt val att lägga en annons på blocket så vill man bara ha den där.. Visst kan det kännas taskigt att den hamnar någon annan stans och vill man verkligen inte det så… ja, då får man helt enkelt inte annonsera på en sida där alla har tillgång. Annonser kommer alltid att diskuteras både här och där på både gott o ont.
För visst har det ju ändå hjälpt folk att hitta iller här inne, och visst har väl många blocketillrar fått bra hem här igenom, och visst har väl ändå endel som köpt blocketiller fått hjälp om att veta mer om sin blivande iller genom att annonsen legat ute här??
Det är iaf det intrycket jag fått.
Sen kan allt sägas med vänlig eller arg ton.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bra skrivet Jossanh!
Tycker inte det är fel att hänvisa till annonserna i sig men man behöver inte förutsätta att annonsören är oseriös, det kan vara skrivfel eller liknande.
Att man skriver negativt om annonsen och oftast utan att ha kollat upp det personligen anser jag däremot säger mer om personen som skriver det än annonsören.
Sara

#15 "Nu har forumet ändrat karaktär. Nu diskuteras det. Diskussioner som kanske urartar lite och blir lite väl hetsiga emellanåt. men ärligt talat så gillar jag detta forum betydligt bättre nu. Det är inte kul att besöka en sida där folk inte får reagera. Bara så att ni vet att det varit så."
Jag förstår din poäng med det, men det jag menade med denna topic är att folk länkar till annonser på en annan sajt och sitter sedan och kritiserar både människorna eller hur de skriver eller vad de väljer att göra utan deras vetskap, folk som inte fått välja om de vill vara med och diskutera eller ej. Hur uppriktig är man om man gör på det viset, istället för att mejla vederbörande och säga till honom/henne vad man tycker?
Tycker som någon annan här skrev, att lägger man ut en annons på blocket så förväntar man sig att det är där och ingen annanstans den hamnar. Kan folk hålla god ton och ha ett trevligt bemötande mot andra tror jag inte att någon har något emot att ha sin annons länkad härifrån, men det sättet det skötts på hittills är vedervärdigt och respektlöst mot dem som annonserat.
Om jag är missnöjd med hur min granne uppfostrar sina barn så är det mitt problem inte deras, om jag ändå måste påpeka något eller har klagomål så går jag till dem med det, inte till alla andra människor runt om. Det jag skriver här är sådant som jag till 100% skulle stå för om jag stod öga mot öga med er alla också, inte något jag uttrycker bara för att jag känner mej säker bakom en dator. Så är det också meningen att internet skall fungera, man skall inte skriva mer än man kan stå för i riktiga livet.
Vissa topicar har innehållit citat om vad folk sagt till andra på telefon också, privata samtal mellan annonsör och spekulant. Hur många talar om för annonsören att de kommer att skriva ut vad de sagt på ett offentligt forum? Är det verkligen trevligt att göra på det viset? Skulle ni som gör så själva vilja bli behandlad på det viset? Knappast… Det tycker jag är lika illa som att banda ett samtal och lämna ut det offentligt utan att tala om det för personen i fråga, och det är ett lagbrott.
Diskutera kan man göra om allt, och man måste inte alls sitta och klappa varandra på axeln och bara säga positiva saker, men det är jätteviktigt att kunna respektera andras privatpersoners åsikter och inte vara så snabb på att ge tillrättavisningar eller råd till en viss person som inte bett om din åsikt. Det gäller när det är privatpersoner vi pratar om, och inte bara generella ämnen.
Att diskutera saker rent generellt är en sak, men denna topic handlar om att gå in på privatpersoners val och tro. Dessutom så länge en person inte bryter mot några djurskyddslagar har man inte så mycket att komma med, bättre måste det ju då vara att lugnt och sansat förklara för personen det angår om man har tips eller idéer på något som han/hon kan förbättra och sedan hålla det för sig själv.
"Angående annonser så finns det två sätt att se på saken. Ett sätt tycker jag att Falo beskrivit väldigt bra här över- en annonser som ligger ute på internet är väl för allas beskådan?"
Det jag undrar är vad som ger folk rätten att bakom personens rygg kritisera annonsen, på ett öppet forum bland andra människor som fortsätter att göra samma sak? För väldigt få topicar under "blocket annonser mm" är enbart till för att göra folk uppmärksamma på en annons. Ofta är folk duktiga på att skriva en nedlåtande eller kritiserande kommentar, och det tycker jag är otrevligt. Dessutom får ni ju ingen mer info av dem på forumet, undrar ni över något med annonsen så måste ju det enklaste vara att gå direkt till källan.

#0 MKT bra skrivet!
Jag håller med till 120%.
Jag har också reagerat på att det är mkt prat om annonser och inte alltid i trevligt eller hjälpsamt syfte.
Då jag även hänger på andra forum där det är förbjudet att diskutera annonser, så ogillar jag skarpt när jag ser titeln "blocket annons" över huvudtaget. För det känns faktiskt som att det oftast blir skitprat i dom.
Visst har man själv reagerat på det som skrivit i en annons. Det håller jag inte undan med. Men ibland verkar det gå överstyr.
Om det inte vore för blocket så skulle jag inte hittat min flicka.

**_''Om detta forum skall genomspegla illervärlden och illerägarna på nätet så måste jag säga att det gjort ett ganska dåligt intryck på mig.''
_**Grattis. Det är precis så illervärlden är. I början märkte man inte det, men efter att man varit med ett tag så vet man vad illervärlden går för. Man måste hela tiden ha koll på vem man kan lita på. Tyvärr är det så, intrycket är kanske dåligt, men det är precis så det funkar i illervärlden.
Sen finns det ju också bra mäniskor som vill diskutera illrars hälsa odyl. men tyvärr blir det allt som oftast bara liv runt dom frågorna och dom urartar. Magsjukan är ett bra exempel, ''serös uppfödning'' lika så.. Ja det finns hur mycket som helst. Folk klarar inte av att diskutera som vuxna människor utan precis som du skriver ''som småbarn i en sandlåda''. Flera människor som har en otrolig kunskap om illrar har blivit uttryckta ur illervärlden eller har själva valt att lämna den pga allt skitsnack. Dom som kan hjälpa oss. Dom som vet våra illrars bästa. Vart håller världen på att ta vägen då? Till sist kommer det väl bara att finnas en hand full med medelålderskärringar kvar som ska försöka gå ut med hur bra illervärlden är. Sitta på ett forum för sig själva och tracka ner på alla som inte passar in. För det är precis så illervärlden håller på att bli.
Och till det här med blocket annonser.. I en viss grad håller jag med 0#, men i en viss inte. Jag tycker det är j*vligt onödigt att bara tracka ner på annonsen. I så fall ska man skriva en vettig orsak och man kan skriva på ett vettigt sett och varför man tycker att det är så. Men det kan faktiskt ibland vara bra att diskutera sånt så att ''blivande'' iller människor kan lära sig lite vad som är rätt eller fel. Men att bara sitta och klanka ner på en annons utan någon större anledning är helt onödigt och oseriöst.

-eM-
Du har räddat min dag! Tack för detta underbara inlägg.. Vi är många som håller med dig, tråkit men sant.
Förr eller senare så hamnar du som illerägare i ett vägskäl där det är dags att välja sida, vilka du kan kalla dina vänner - och dina ovänner!
Det är lite som "bro bro bränna". Alla kretsar under armarna på två personer, om du blir fångad när de slutar sjunga så är det dags att välja sida :)
Carpe Diem

MimmieM: Tack för att du visar att jag inte är den enda som vågar säga något. Jag är bara så trött på allt tissel tassel och jag står precis för vad jag skriver. Så är någon av en annan åsikt så diskuterar jag det gärna öppet. Jag är en ärlig människa och jag vill inget annat än mina illrars bästa, resten struntar jag i.

#13 "Som Sajtvärd vill jag än en gång uppmana er som är här inne att hjälpa till att rapportera saker som är fel. Jag är inte alls här inne så mycket nu som ni kanske märkt. Och det skulle underlätta mycket för mig om ni tar kontakt med mig då kommer trådar och komentarer som går över styr."
Tycker att det är toppenbra att det finns Sajtvärdar om det funkar, men samtidigt tycker jag att grundtanken hos alla som besöker internet och forum av alla de slag ska kunna hålla fingrarna i styr på sitt eget tangentbord. Tycker inte att ett fåtal människor ska behöva kontrollera det alla andra skriver. Alla människor bär ett eget ansvar om att sköta sig och inte vara otrevliga eller ohövliga mot andra människor.
Dessutom tror jag inte att många gillar att sitta och "tjalla" på internet. Man önskar mest av allt att alla förstod själva vad som är rådigt att skriva och inte, fast det kanske är en illusion. 

#23: Mycket bra skrivet. Det är nog tyvärr en illusion, men vi kan väl önska att den blir sann. ;-)
Sedan är det också så att det en människa anser är stötande behöver inte vara det för en annan. Detta gör det oerhört svårt att göra så att alla är nöjda.
Eller oerhört svårt, det är omöjligt. Jag kan bara göra så gott jag kan, och be er alla att hjälpa till.
Denna sajt blir vad ni medlemmar gör den till. Vill ni ha en bråkig och tjaffsig sajt så då bråkar och tjaffsar man. Resultatet av detta i längden blir att jag packar ihop och sajten stängs ner.
Vill ni ha forumet kvar så sköter ni er. Det ligger på allas ansvar. Alla måste kunna stå för det de skriver.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars

Jag blir lite kluven Åsa.. Du är väldigt snabb med att tala om att det är din sajt, men sedan så blir det vad VI gör den till?!
Då kan man väl kanske säga att vi ska vårda och ta hand om VÅR sajt, efter som det inte hade blivit en sajt utan medlemmarna heller?
Carpe Diem

Det är min sajt. I slutändan så bestämmer jag vid en tvist. Men den blir i alla fall vad ni medlemmar gör den till.
Förstod du bättre nu vad jag menar? Annars får jag försöka förklara på något annat sätt :-)
Audiatur et altera pars

Då förstår jag precis allting Åsa!
Det finns regler för oss, som inte gäller dig när det kniper. För i slutändan så har du rätt i en tvist - för att det är din sajt? 
Carpe Diem

haha, nej inte riktigt rätt men nära. ;-)
det finns regler som gäller på sajten. Dessa gäller alla. Även mig. Liksom er går jag över den gränsen ibland. Inte rätt på långa vägar. Då jag ska föregå med gott exempel.
Men reglerna gäller oss alla.
Skillnaden är att jag blir tillrättavisad av en hel sajt plus Medarbetare medans medlemmarna blir tillrättavisade av mig per pm.
Men om två parter bråkar är det jag som är domaren som bestämmer.
Jag är den som bestämmer vilka som får göra reklam bland annat. Jag är den som satt reglerna. Jag är den som bestämmer att vi inte har annonser från farmar illrar.
Förstår du bättre nu?
Audiatur et altera pars

Dumförklara mig inte snälla Vännen 
Carpe Diem

#29: Hur dumförklarar jag dig? Nu förstår jag inte faktiskt.
Audiatur et altera pars

haha.. nej inte så!
Du avslutar alla dina inlägg med..
"Förstår du nu?"
"Förstår du bättre nu?"
Carpe Diem
Kan vi inte bara lägga gammalt groll åt sidan nu?!
Senaste tiden tycker jag forumet varit bra. drop it…

Vi har domare och 2 parter i gräl här p sajten, sen har vi medlaren, Robinsnel! ;-) *flinar lite* Men han har så rätt så rätt… Dags att lägga ner! Mimmie, lite väl mycket märkning på ord. Åsa gör ju ett superjobb och det kan inte vara helt ´lätt att hålla sig opartisk alltid.

#31: haha, okej. det var inte meningen. Jag skrev bara så för att jag verkligen ville att du skulle förstå hur jag menade. jag har en kuslig förmåga att göra mig själv missförstådd. Så det var möjligen för att dumförklara mig själv ;-)
Sorry.
Audiatur et altera pars