Mysteriet med pipmojjen
När man piper med pipleksaken. Då vet alla illerägare vad som händer…
En galen iller kommer tokrusandes! Och pipmojjen ska förmodligen "dödas"…
Men varför? Varför är illrar så galna i ljudet?
Jag fick ett litet svar ikväll på promenaden. En vårfågel med hybris gick lös i en buske. iip iip iipp iip iiip miip miip lät det konstant. Benziller reagerade som om pipmojjen var i busken och jag insåg att ljudet nästan var identiskt!
Fågelpip!
(Forumgrupp Beteenden skulle passa att stoppa denna tråd i *info*)
*Asgarv* kan verlkligen se det framför mig hur benziller reagerar på fågeln. haha
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
ja… tur han hade koppel och sele på sig
Mmm undrar var han hade tagit vägen annars??? Upp i ett träd eller ännu värre försvunnit för gott.

Ja, säkerligen väcker ljudet någon sorts jaktinstinkt i våra vänner. Precis som de gör hos missarna.
Vilken tur att du hade honom i sele och koppel.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag undrar om någon vet var man kan köpa en "grind", Max får ju inte vara i resten av huset och han krafsar på dörren en hel del. Så jag tänkte att man kunde köpa en grind med galler och sätta för min dörr så att han kan se ut, gallrerna måste nog vara lodrätta för att han inte ska kunna klättra och så måste den nog vara ganska hög, och gallrerna måste sitta ganska nära varandra.
En annan sak som jag tänkte fråga om är varför Max alltid biter sönder sina hängmattor, han har haft en riktig hängmatta som jag hade köpt, han bet av ändarna som den hängde i och likaså de som jag har gjort själv….

En grind kan du lätt fixa själv ör en billig penning.
Att han biter sönder hängmattor är dock lite tristare. Biter han bara sönder dem, eller tuggar han i sig tyget?
Det sista kan bli dyrbart.
Audiatur et altera pars
hm… men det här är ju pipmojje-tråden… 

Japp Grodan jag vet det. Men då det inte var någon fler som hade några funderingar om pipmojjar och sabina skrev sin fråga om grinden så måste vi ju svara. ;-)
Audiatur et altera pars
mmm… 
Jag tycker i a f att pipmojj e en bra uppfinning. När jag inte vet vart min iller är, eller behöver ha kontakt med honom, så piper jag lite med pipmojjen och han kommer skuttandes. De e så gulligt!

Visst är pipmojjen en bra uppfinning. På dem som det fungerar på. ;-)
Tyvärr finns det ju de som struntar i den. Då får man hitta nya sätt.
Audiatur et altera pars
används med måtta här hemma Leo rusar på och dödar den.sen ska den gömmas medan hann fräser argsint.
Ricky kommer rusande och hugger mig i fötterna (han har inte fattat att det är gummiprylen som låter verkar det som)
Micke
Humla och hunden är rädda för pipisar :P
Våra illrar gillar när det piper och plingar. Då springer de dirket dit för de är så nyfikna. =)))

haha, jadu Madde. Då har du ju ett bra sätt att kalla in dina då. Värre på de som det inte fungerar på tyvärr.
Audiatur et altera pars
Fast jag skulle aldrig våra släppa mina illrar ute och förvänta mig att de kommer när jag plingar. Tror de skulle smita hela bunten. =) haha

Min iller har ja hållit på och tränat hela sommaren att komma när jag piper. Och de funkar verkligen bra i början men sedan tar nyfikenheten över. Men jag vågar absolut släppa smeagol lös om vi är i skogen eller så. Han har ju smitit flera gånger när vi varit vid sommarstugan, men han går aldrig nå långt!! Han är så duktig mattes plutt…
Jag hittade en hundleksak i en affär som lät som en iller. Eller jag förstod det inte när jag köpte den. Köpte den till hunden. När jag kom hem och skulle ge den till hunden kom Benziller rusandes av glädje. Jag kunde inte ge den till hunden. Illern älskar den. Så denna lekgrej får de dela på…
#17 Nu kan korven ha denna pipmoj helt för sig själv, för Benziller är i illerparadiset o leker med andra pipmojjer.
Tror att det är så att pipisen låter som när ett djur dödar ett annat djur så det är därför de flesta illrar blir så till sig
#18 Men Grodan, jag beklagar så :-( Stor Kram