Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 522 ggr
TanjaS
0

Har fobi för dessa djur

USCH! Imorse när jag gick på toa och skulle samla ihop min tvätt för jag hade tvättstugan satt en på väggen. En stor tjock brun spindel. Asså jag är så rädd för dem och får en stor klump i halsen tog ett toapapper, rätt mycket för att krossa den och var livrädd att känna dess kropp. Utsagade en ramsa och tryckte hårt. Kikade sen på papperet och den kröp. Tryckte den ännu hårdare mot väggen och tog sedan skräckslaget papperet och spolade ner denna… Nu törs jag knappt gå på toa. VARFÖR SKA DE VARA HOS MIG? Tacka vet jag mysiga gosiga illrar :0)

AlbaStiffler
0

Spindlar är ju perfekta husdjur, de äter upp eventuella andra kryp som är ännu äckligare än spindlarna själva. Så länge de inte bor i hörnet ovanför sängen så får de gärna bo i mitt hus.

TanjaS
0

Vet att de kan man nyttiga men Nej usch då jag vill inte alls ha dem eller se dem eller leva med dem och inte vill jag bli botad från min fobi heller *demonstrerar här mot spindlar… snart 1 maj så*

ferretgirl
0

Får ståpäls när du säger på det viset Tanja. Tycker hellre inte om spindlar och andra småkryp, brrrrrr. Värrst är nog ändå dom där harkrankarna (dom stora brunagrå sländorna som kommer in under sommaren) och dom sk. millimetrarna och tvesjärtar. Får då riktig panik när jag hör eller märker av dessa odjur. En spindel kan jag iallafall döda eller åtminstone dammsuga upp. Men en harkrank eller en millimeter får jag rena paniken när jag ser eller känner att dom kryper på mig. Har inte någon Max som kan ta dom förbakade harkrankarna längre, han jagade dessa och käkade upp dom. Men min kise försvann för snart 3 år sedan.

AlbaStiffler
0

Jag har fästingfobi… inte mot små fästingar men mot stora feta saker som bitit sig fast. Vägrar ta bort såna på djuren *kräk*, det får nån annan göra. *rys* Sen kan jag bli värsta nojig om jag sett en fästing och får då för mig att det kryper små fästinga överallt på mig när det klias det minsta… fy 17.

Smex
0

Jag har försökt att få mina illrar att döda spindlar. Då valparna var små älskade dom att jaga runt efter alla insekter men nu struntar dom blankt i alla äckliga små kryp… blä!!! Dom får hålla sig i stallarna.

TottsiGirl
0

#4 Jo men visst är det så har man hittat en fästing på sig själv eller någon annan så kliar det nått hejdlöst och det känns som om dom kryper ÖVERALLT … huuu *ryser*

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Alwyn
0

Spindlar är väl toppen? Jag har lärt mig uppskatta dem. Vanligen ofarliga åxå hehe…iaf i Sverige…. De som är bland folk iaf  ;o)

JossanH
0

har inga problem heller för spindlar men älgflugor (som dom kallas) är fruktansvärda! som en blandning av spindel, fluga och fästing. har ganska lång ben, små vingar och kryper på huden precis som en fästing, de går inte att slå bort med handen utan de bara fortsätter krypa! skitäckliga!

Sedan tycker jag även att getingar och myror är äckliga.. men det är för att deras huvud och kropp bara sammanlänkad med en tunn tråd!! så äckligt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

I brasilien hade jag inga som helst problem med spindlar. hade gift spindlar både i sängen, kläderna å badhandukar dagligen…men jag var inte ett duigg rädd. så kommer man hem till sverige och får hysteriska anfall när man får syn på en ofarlig spindel. Är spindeln stor så gråter jag dessutom okontrollerat. sen kan jag inte döda spindlar eller andra djur…så jag får vackert vänta på att npn vänlig själ plockar ut den…eller så håller jag mig hemmifrån tills den e borta. (som tur e har jag inga spindlar i stan…bara monster spindlar på landet..typ genmuterade tarantellor som är ute efter mig!)

HannaM
0

Själv har jag gjort en undersökning om kretanska samt svenska spindlars revirbettende. Tycker ite att dom är oehaglig däremot skittråkiga. Undrar någon om resultatet kan ajg ju bara säga… storleken spelar roll…

ViktorMarina
0

uuääh, förstår precis hur du känner, är LIVRÄDD för spindlar! De är äckliga, oberäkneliga och helt enkelt vidriga..! Jag skulle lägga matta på balkongen i veckan, och när jag är och pillar vid räcket på balkongen klättrar en gul spindel upp typ EN CENTIMETER från mitt pekfinger! Jag visste att jag var tvungen att döda den för att nånsin våga vara på balkongen igen, och som tur var hade jag en skruvmejsel till hands sm jag efter många om och men tordes använda.. Men att döda dom är så förbannat äckligt det också, helt sjukt..

Ceciliaolucifer
0

Jag är inte speciellt förtjust i spindlar, men det var minst sagt vidrigt att läsa trådskaparens inledning.

För en spindelfantast kan det här låta avskyvärt på samma sätt som vi skulle tycka om det gällde våra illrar. Eller?!

Varför tar man sig rätten att döda ett djur bara för att man är rädd? Jag förstår om den kan orsaka sjukdommar eller sprida smittor vidare. Men för att stilla sin oro?

sarae
0

#12 håller med dig! jag har t.om svårt att döda myggor…viftar helst bort dem. MEN när det gäller giftspindlar så valde jag att prioritera mitt eget liv..men fy va jobbigt det kändes…brukade försöka få deras död att se ut som en olyckshändelse..tex.."råka" tappa en bok på dem samtidigt som jag ropade "akta se upp" (nej, jag e inte normal jag vet. ) men det gav mig iaf lite bättre samvete.

AlbaStiffler
0

#8> Älgloppor kallar vi dem… borde vara samma odjur… *urk*

Gilla
0

Jag är inlärd med spindelfobi. Min mor är så hysteriskt rädd att man inte ens kan säga spindel. Hos oss heter det "en sån med 8 ben" Min mamma blev bortforslad till deras lantställe när hon var i 9-års åldern och de kom dit efter höst/vinter kvällstid. Bara att krypa till kojs. När hon vaknar och vänder kudden är det ett spindelbo därunder o alla ungarna flyr till höger o väster så fort de kan. Där i hennes fobi. om det är sant vet jag inte men så är jag upplärd.

Numer så är spindlar facinerande måste jag säga. Jag är inte ett dugg rädd (kom fram i någon tonårsrevolt att de ju inte var farliga tror jag)utan numer är jag "Hjälten" som förpassar de ovälkomna över till nästa gräns. Jag gillar inte att döda dem.

Sen finns det andra djur som det kryper i mig när jag bara hör om. Myror, tvestjärtar, bönsyrsor, kackerlackor o harkrankar. Sen tål jag resten ;o)

Gilla
0

…glömde broms. Värst av de alla.

TanjaS
0

#12 Jag skulle inte våga försöka kämpa mig ut på min franska balkong då jag har en stor fåtölj framför med denna spindel i en burk eller dyligt och min särbo var inte på plats… Ytterdörren skulle jag släppa ut den i trapphuset här i stan? NIX! Jag var kissnödig hela dagen och fick ta mig till allehanda ställen för att uträtta detta behov… På kvällen gick jag med MOD in på toa…. Min särbo berättade att han har en kollega som såg en stor spindel på Konsum i Vetlanda och sen var hon inte där på flera år pg av denna spindel.

#15 Jag var inte rädd för spindlar som barn de har blivit mer och mer efter de att man i tonåren blev jagad av killarna med spindlar i händerna… Detta för att de skulle impa på en… sen ha jag fått spindlarna i händerna när jag plockat bär och fått på ben och på rygg…

JossanH
0

#12 o#13, håller helt med.. jag dödar inte djur i onödan.. Jag släpper ut dom! ser också att de har samma rätt att leva som andra djur.. Okaj, fästingar har jag dödat några stycken, men ofta så har dom "gått sönder" när jag ska ta bort dom.. men jag har faktiskt släppt ut även fästingar.. korkad kan tänkas..

Sajtvärd på Iller.ifokus

TanjaS
0

Som sagt var skulle jag försöka släppa ut den så var jag tvungen att snabbt lägga den någonstans i förvar ex burk (som jag aldrig skulle behålla sen) Sen var jag tvungen att flytta på den stora tunga fåtölj som står framför min franska balkong för att lyckas släppa ut den otäckingen. Och jag får ej flytta på tunga saker nu!

Börja bli olidligt här utanför nu. Dessa otäcka spindlar bygger bo över hela min franska balkong… De hänger ovanför soprummet och bara vänta på att hoppa ner i håret på en… De bygger nät vid min cykel… Jag har panik…

Just de ska erkänna jag har dödat flertal myggor och trampat på flera myror i skogen… Så ELAK jag är… Hur lyckas ni inte trampa på myror i skogen?

Ceciliaolucifer
0

#19  Det är en stor skillnad mellan att "råka" och "medvetet" trampa på tex myror.

Jag ifrågasätter inte din rädsla/panik utan din handling.
Du som är djurpratare borde väl om någon ha förståelse för andra former av djur? Hursom så ska jag inte älta mer :D

Nettan
0

Jag skulle inte ha några problem alls med att döda t.ex bromsar. Jag har allergi emot dessa otäckingar. Sist jag blev biten (i somras) så satte det sig på andningen. Därför sätter jag faktiskt mitt eget välmående före deras. Själviskt? ja isåfall står jag för det rakryggat.

Sara
0

Myggor, spindlar, silverfiskar, fästingar och flugor har jag inte några störra problem med att döda.

Sara

TanjaS
0

#19 Visst är jag djurälskare men min fobi mot spindlar är rätt STOR och jag har haft stor möda med att gå på toaletten här hemma sen spindeln va där,…Håller mig hellre til jag kommer ut till vänner eller offentliga toaletter… Hade ingen annan hemma som kunde ta hand om den så ja illrarna men vill ej pussa dem efter de ev käkat upp en spindel HUGA!