Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 183 ggr
AlbaStiffler
0

Uppfostran enligt DogWhisperer

Satt häromdagen och tittade på DogWhisperer, ett program jag rågillar eftersom jag tycker Ceasar har såna supermetoder för problemhundaran han "ändrar beteendet" på. Hursomhelst stod den mentalt störda illern Stiffler och roade sig med sin favoritsysselsättning samtidigt som vi tittade på TV. Han krafsade på en ytterdörr. han spenderar minst en timme om dagen sammanlagt då han krafsar på en dörr. Detta gäller samtliga dörrar som är stängda!

Jag tänkte att jag skulle prova Ceasars metod då han petar på hunden samtidigt som han gör ett ljud, Ceasar kallar det för att han mimerar hundarnas eget sätt att "bita" varandra när någon gör fel. Så jag satt mig bredvid krafs-mongot och varje gång han krafsade så petade jag på honom samtidigt som jag fräste ett illerfräs(måste ju prata illerspråk med en iller). Efter kanske 10 petningar och fräsningar började stiffler fatta galoppen att han inte fick krafsa. Han försökte dock många ggr till, men blev istället frustrerad och tillslut förbannad på mig och började istället fräsa tillbaka varje gång jag tillrättavisade honom. Tillslut gav han upp och gick därifrån fräsandes (han ville väl inte att jag skulle tro att jag vunnit helt)

Hursomhelst, så funkade metoden denna gång och alla andra ggr jag provade. Att bara plocka bort honom eller att fya honom på andra sätt har hittills inte funkat, så jag var rätt nöjd att denna funkade. Tillslut funkade den redan efter 2-3 petningar/fräsningar. 

Problemet är att man inte alltid orkar springa och jaga honom när han står nånstans i huset och krafsar. Ofta håller man på med något viktigt (lagar mat tex) när han är igång, så hittills har det vart svårt att vara konsistent (svengelska?). Men framåt går det för krafs-mongot.

TottsiGirl
0

Älskar oxå de programmet.. önskar man hade samma kunskap om hundar som Ceasar har!! eller ja hade varit nöjd med bara ltie av all den kunskapen han besitter!! Det ser så enkelt ut när han jobbar…

Men vad kul att det fungerar med lille Stiffler! har kört liknande metoder med ted och det fungerar men det är som du säger tyvärr itne alltid jag orkar jaga runt efter lill grabben när man hör att det är rackartyg på G…

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Tesan
0

Ja, Ceasar é kanon!

Allt é så naturligt som han gör så man kan ibland (tycker ja då) känna sig dum för det é så natuligt o enkelt!

Man strular nog till det mer än vad man behöver ibland!

Har testat hans metoder på min häst o jag måste säga att det gått väldigt bra, så det é kul att höra att det även går så bra för er iller, ska nog testa det på våra oxå, det där krafsandet på dörrar kan man ju bli galen av ibland.