Iller iFokus

Iller

Etiketter: tipsaccessoareraktiviteter
Läst 2714 ggr
Oldhaunts
0

Vad bör jag tänka på?

Jag har läst på en hel del om Illerhållning och vård nu, igår kväll blev jag erbjuden en liten Illerpojke som har vandrat mellan väldigt många hem senaste tiden. Jag har hittat en bur som jag tycker är lämplig att ha honom i när han inte kan vara lös här hemma. Informationen jag har hittat är att burens kortaste sida bör vara minst 1meter och att en iller ska ha 5 kvadratmeter utrymme själv. Frågan är då om buren jag har hittat duger att ha honom i de timmar han inte kan vara lös. Längden är 120cm, djupet är 62cm och höjden är 128cm. Innuti buren finns det gott om hyllplan som han kan klätta mellan och jag ska även ordna hängmattor, rör och andra aktivitetsaker. Jag har även tagit dav en hel del fakta om så väl föda, sjukdomar osv. Det jag känner att jag vill ha tips om är lite mer det praktiska. Hur bör jag tänka när jag inreder buren tex, hur ska jag aktivera honom på bästa sätt? Då jag även har en ponny och kör häst så tänkte jag om han eventuellt kunde vara med mig i stallet och ute i vagnen när jag kör. Jag vet inte så mycket om Illern i fråga, annat än att han inte bor så värst bra till nu. Är otroligt hängiven och härlig. Rumsren, tuggar inte på saker, van att gå i sele och även van att bli badad. Åldern har jag ingen aning om, men jag skulle tippa på att han är någonstans mellan 2 och 5 år.

HannaM
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, den buren är inte laglig att stänga in din iller i. Det som gäller är fem kvadratmeter som mint och en kvadratmeter är 1meter gånger 1meter. Det finns faktiskt ingen anledning att hålla illern i bur när du inte är hemma. Du får helt enkelt Illersäkra ditt hem så farliga saker som gummi och städprodukter inte går att komma åt. Är du orolig i början och inte vet vad han klarar av så kan du kanske stänga in honom i ett rum när du är borta?

Aktivering och leksaker illrar gillar är lite av varje men rör och något att gräva i brukar uppskattas av dom flesta. Plingbollar för katter fungerar fint, även mjuka pipdjur, inte i gummi utan i tyg. många illrar gillar också att sova i hängmattor så om du har en bur (som står öppen jämt) så är det ett tips.

För att få ett hum om hur stort fem kvadratmeter är så bifogar jag en bild på våran utebur som är strax över em kvadratmeter i bottenyta och ca två meter hög.

Oldhaunts
0

Jag förstår hur mycket en kvadratmeter är, men det jag inte lyckas få fram är om det måste vara på bottenplan eller om alla planen i buren räknas in så att säga.

Kollar man på hästboxar är allt räknat på mankhöjden, och då är det en viss takhöjd och ett golvmått dvs.

Så om man tex har en bur som är 2meter hög med två plan och 2½ kvadratmeter båda planen är buren då godkänd eller räknas den inte som 5 kvadratmeter? Det jag inte riktigt förstår är att det säljs illerburar på Zoo som är mindre i kvadrat än det hemmabygge jag hittat.

Oldhaunts
0

Och sedan är det så att jag inte känner att jag kan ha illern lös i lägenheten på natten då jag har en synskadad pojkvän som inte riktigt ser vart han sätter fötterna.

Tidigare har jag haft kaniner som när jag bodde hemma, hade sitt utrymme på en ganska så stor toalett och sedan var lös när vi var hemma. Jag föredrar att ha djuren så fritt som möjligt. Men jag vill inte riskera att pojkvännen kliver ihjäl de så att säga.

Gottfridsson
0

#2 Bottenytan ska vara 5 kvm.

HannaM
0

Det säljs burar till alla möjliga djur som inte är lagligt stora tyvär. Gissar att det bland anant beror på att andra burmått gäller i dom länderna där burarna tillverkas.

Ett eget rum för illern låter som en bättre lösning i så fall.

Zandrama
0

#3 Men om det endast är på natten som dem ska hållas åtskillda från hela lägenheten, finns det då inte något stort rum där din pojkvän inte vistas i nattetid? Tex antingen vardagsrummet eller köket?
Lättare fråga, Hur ser er lägehnet ut och i vilka rum brukar pojken vara i nattetid :P Är det liksom bara dricka som hämtas och eventuella toabestyr?

//Belinda aka Zandrama

Oldhaunts
0

#6 De enda dörrar som finns i lägenheten är de dörrar som är till Sovrummet och Toaletten, Vardagsrummet blev Förbjudetområde för Illern när ingen var hemma så att säga. Då karln har svårt att sova är han överallt på nätterna, man vet aldrig vart man har honom.

Även om jag skulle ordna en grind in till Köket och låta herr Iller vara där på nätterna är inte det 5 kvadratmeter stort utrymme på golvet.

Oldhaunts
0

#5 Ett eget rum till Illern fungerar dock inte i lägenheten eftersom det är en tvåa och det blir köket som Illern i sådana fall kan vara i, men det är inte fem kvadratmeter stort tyvärr.

LisenN
1

LAGEN säger 5 kvm men man ska vara medveten om att man förmodligen får en olycklig understimulerad iller om man stänger in den på så liten yta. Understimulerade illrar brukar INTE vara trevliga sällskapsdjur.

Kan man inte ge illern ett eget hyffsat stort rum tycker jag det är bättre att låta bli att skaffa just iller. Det är ett oerhört aktivt djur som behöver yta för att få utlopp för sin energi.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Oldhaunts
0

Inget djur trivs att vara insträngd, det kan jag också fatta. Men jag börjar känna att jag gjorde fel i att vända mig hit.

JossanH
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Saken är att vi är många som haft iller här i många år. Att säga att man ska ha illern instängd i en bur är lite för oss som om du skulle föreslå att ha din katt instängd av samma anledning.. visst, ett rum kan funka jättebra men bur brukar ofta resultera i understimulering eventuellt att ni får lyssna på en iller som skakar galler större delen av natten.. Önskar jag kunde svara dig något annat, men illern är just ett sådant djur! För mig räcker det gott att stänga in mina illrar i gästrummet så gräver dom på dörren och vill ut. De är inte nöjda. Och många illrar är sådana.

Och lagen om 5kvm finns där av en anledning. Många med mig håller med om att lagen är för dålig. Att det borde gälla ännu större yta. För det är vår erfarenhet av att ha iller som husdjur. Lite som med dig och din kanin. Lagen anger en väldigt liten yta att hålla kanin på men du ansåg att den behövde större.

Det kan anses som "smidigt" att stänga in en iller i en bur men man ska vara medveten om att många illrar skakar galler och är inte alls trevliga i buren. Jag har illrar som älskar att sova i transportburen men jag hinner inte mer än stänga luckan så SKA dom ut.

Du kan inte köpa plexiglasskivor eller liknande och göra en hage ut från köket så att ytan blir lite större? Då kan du ställa bort hagen när ni är hemma på dagen och inhägna på natten.?

Och sedan händer det ibland att man får ge sig tyvärr… Ibland passar inte boendesituation med just det djuret man vill ha. Då får man nog lov att acceptera det även om det känns surt.. Men jag hoppas förstås att du kommer fram till en lösning som gör att det blir bra för både illern och er :)

Sedan är det jättebra stimulering för en iller att följa med till stallet och kanske gräva i boxar och få en egen lekhörna medan du pysslar med hästen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
1

#10, Det var inte fel av dig att vända dig till iller iFokus men de svar du har fått är ju för illerns bästa, har ni inga möjligheter att ha honom lös som det skrivs här så är det bättre att skaffa ett annat djur som inte kräver mycket aktivitet.

Oldhaunts
0

Saken hör till att det här är en Iller som har haft det betydligt mycket sämre. I skrivande stund bor han i en transportbur, och det är inget skämt. Han sitter där hela dagen tills personen som har honom kommer hem och släpper ut honom en liten stund, så fort det är människor där hemma sitter illern i bur igen.

Den stackars lilla krabaten accepterar det utan att göra några ljud ifrån sig. Men att buren ska vara 5kvadratmeter på markplan låter helt sjukt med tanke på att det inte borde vara någon större skillnad om man som jag tänkt från början att bygga en bur som är 5 kvadratmeter men utdelat på 2 fasta våningar med aktivitetsmöjligheter.

Då han verkar van vid små utrymmen skulle jag inte tänka mig att han har något problem att vara i en mindre bur nattetid för sitt eget bästa. Kaninerna hade den lyx ett kort tag men det fungerade inte eftersom jag bodde hos min mamma och pappa varannan vecka, så när jag var hos min mamma fick de bo i små burar på nätterna och när ingen var hemma. Lika glada var de för att komma ut och umgås i alla fall.

Så även om jag skulle ha en bur som inte är godkänd skulle det vara så otroligt mycket bättre för honom. Det hade varit en lösning tills pojkvännen vänjer sig vid att han är här och inte stampar runt som den plattfoten jämt annars gör.

UlrikaD
3

#13 Nu hoppas jag att du tar mitt inlägg på rätt sätt, skriver det i allra största välmening och efter att varit illerägd i 7 år.

En iller som har det som du beskriver är helt fruktansvärt, den personen borde inte ha djur och du ska ha all heder för att du vill ta illern därifrån.

Men en iller borde inte behöva nöja sig med att få det bättre, den bör ju få det ultimat.

En bur är en bur oavsett om den är lite större så är den ändå inte laglig.

Att ha en iller i bur är som att stänga in en schäfer i en bur.

Om man räddar en vanvårdsschäfer som har suttit instängd i hela sitt liv så är det ju inte ok att den flyttar och bor tidvis i en annan bur, fast större. Den ska ju ha det som hundar ska ha det. Vara lös såklart. Det är ju ingen som debatterar om, det är ju en självklarhet.

En iller på 5kvm är trots att det är lag väldigt litet det med. Jag har haft min lägenhet uppdelad i två läger under en tid och då pratar vi kanske 15-20kvm på varje sida och ändå har det varit trångt.

Det är inga djur som trivs på liten yta. De vill vara med och ha det exakt som en hund eller katt ska göra.

Jag förstår problemet med din pojkvän, men då bör illern få åtminstone ett rum tillgängligt för sig när det inte är möjligt att vara i hela lägenheten.

Om det inte är möjligt så hade jag inte rekommenderat det alls. Visst, illern får det bättre än vad han har det i nuläget. Men förtjänar han inte efter ett sådant här liv, att ha det bäst?

JossanH
0

Att ta hem illern och sedan försöka komma på en laglig lösning efter hand låter som ett bra alternativ just nu. Som han bor nu kan han inte ha det! Illrar som är instängda väldigt mycket blir ibland till sist apatiska när de är i buren. Men får de ett bättre liv och vara ute mer kan det bli så att de blir extra stressade av att bli instängda. Speciellt på små ytor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara.P
0

jag är ju helt ny här och har inte ens fått hem min iller ännu men jag får ändå en idé; om du inte har så många rum att du kan "ge bort" ett helt rum till illern så kan du köpa en hage (vecklar ut) och dela av det största rummet med så att det blir stort nog åt illern på nätterna men samtidigt så kan din pojkvän befinna sig i rummet. det skulle ju oxå vara en idé om din pojkvän kan gå med på att bara röra sig på en viss yta under en tid, kanske kan han ordna bättre för sig när han inte kan sova än vad illern kan :) Antagligen skulle din kille inte ha något emot att rätta sig en aning efter din nya familjemedlem, menar jag :)

vad mysigt med hästar! jag tycker det låter som att din iller kommer att få det superfint hos dig och det här med plats för illern kommer nog att lösa sig eftersom oxå!

Sara.P
0
Ceciliaolucifer
0

Jag skriver som alla andra illerägare,

Skaffa inte iller som husdjur om du inte tänker ge den det lagen minst kräver. Finns inga ursäkter oavsett hur illern har det just nu.

Jag hoppas att du vände dig hit för att få råd av erfarna illerägare, mitt förslag är att du tar dessa råd till dig.