Något verkar fel...
Något känns inte helt rätt med Marcello. Och jag börjar på allvar bli orolig!
Inte nog med att han gått ner så pass mycket i vikt efter en chippkastrering (ca 3-4 hg) dels så har jag känt något i hans mage som jag först trodde var en knöl men som jag sedan antog var ena njuren. Han ska vaccineras nu i dagarna så tänkte be om en ordentlig undersökning då så dom känner och lyssnar på honom ordentligt.
Det som nu gjort att jag reagerat är att sedan valpen flyttade in så är köket avspärrat med ett galler. När Marcello river på det så brukar han till sist ta ett ordentligt tag med tänderna och dra till. Efter varje gång han gjort detta så späärar han upp munnen helt, kör lite ut och in eller vevar med tungan och tar ibland upptassarna mot munnen som att han mår illa. Det brukar vara över på ett par sekunder och avslutas ofta med någon liten host.
Idag försökte han även kräkas, och detta har han också gjort ganska länge nu, men nu var det längesedan vi märkte något. Trodde det hade med päls i magen och fällning att göra.. Oftast kommer det inte upp något kräks..
Jag är rädd för att det är något fel vid andningen och min värsta mardröm är lymfom…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ingen som har någon idé på vad det kan vara!?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Usch jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med honom. Kan det vara att han fått i sig något olämpligt som täpper stopp men inte helt.
När du beskriver det där om gallret så påminner det om Saffi, hon brukade förut få för sig att ta tag och rycka i gallret tills hon tappade greppet och det gjorde självklart ont i tänderna. Men att han hostar till efter förstår jag inte.
Hoppas du får en snabb veterinär tid. Kramar om
Hoppas det inte är något allvarligt med er kille :-(
Jobbig sits! 
Om man själv gör den rörelse som du beskriver att M gör så blir jag kräkfärdig. Dvs om man snabbt trycker fram underkäken så mkt det bara går. Så jag tror att det är en reaktion han gör för att han sträcker käkmusklerna för snabbt och för hårt.
Man kan ganska lätt få käken urled.
Knölen i magen är desto mer oroande och jag håller tummarna för att det inte är Juvenile Lymfom, för han är väl ung? Kan det vara en förstorad mjälte pga infektion eller något? Känner du några lymfknutor någonstanns?
Jag vet.. inte kul. Jag har sett illrar bita i gallret så tidigare utan att uppvisat tydligt obehag, och biter han lite löst händer inget konstigt, det är när han tar i. Jag har funderat på om det gör ont i tänderna, men tror inte Ferguson. Har även funderat på käken men är lite tveksam där också. Det ser liksom ut som att han tappar luften! Han har ju alltid haft en väldigt tydlig andning så börjar fundera på om det är något som krockar med den när han biter.. Sen har vi det här med viktnedgången.. jag har ju inte direkt reflekterat över att det skulle vara något onormalt men nu sätter jag det i samband med alla andra smågrejer. Knölen i magen är jag osäker på vad det är jag känner. Mjälten skulle kunna vara lite stor.. lymfkörtlarna är ju större än på Skit, men det är svårt att jämföra då de skiljer så mycket i storlek mina pojkar. I morgon åker vi till veterinären!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej vad hemskt han är ju bara 1 år har jag för mig, hur har det gått hos veterinären?

Kommer att hålla tummarna för honom. Hör av dig så fort du fått reda på något. Kram
idag var vi hos veterinären!
Ingen illerexpert direkt, men jag ville att han skulle vaccineras, lyssnas på och klämmas på och det borde dom flesta klara av.
Hon kände inget konstigt eller ovanligt i hans mage. Dock väger han bara 1,2 kg (vilket han gjort i några månader nu) hon tyckte att han kändes lite tunn och att pälsen var lite gles. Men allt annat lät bra och han var pigg och glad under hela dagen. Sa som vanligt inte ett pip trots nålen :)
Vi hade med Marcello och Vicente ut i skogen och stannade till hos mina föräldrar där Marcello kom igång med ordentliga busryck hon så han tom "råkade" busa lite med Vicente ;)
Märker jag någon som helst försämring åker jag till Marianne för provtagning och röntgen.
Jag tror att min pluss kanske lider av stress.. Men jag undrar hur det kan undvikas då han visat "symptom" redan innan vi skaffade valpen. Vi har inget stressigt hem för övrigt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag hoppas verkligen för din skull att han är frisk och slipper Lymfom. Det är en riktigt grym sjukdom har jag märkt. Tycker det är svårt att bedöma när det är dags att ta bort dem små liven. Även om man på benjamin såg att han var så sjuk att det inte fanns något att göra.
Xac har ju lymfom och på den här bilden kan man se hur han har svullna körtlar under frambenen.
Ville bara visa bilden hoppas det är ok i ditt inlägg!! Bilden är tagen igår på dagen.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Min oroliga känsla för Marcello ger inte med sig.. Något är inte helt okej. Nästa vecka åker vi upp till Sthlm för då har Marianne Tornvall slutat sin semester! Det får bli en ordentlig undersökning!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Han är ju bara en liten valpis ännu, vore väl skit om han fick någonting nu redan tycker man:(
Någon särskild anledning till att du misstänker lymfom eller är det bara en "känsla"?
Jag hade ju en känsla om Nalle långt innan han visade symptom på binjuretumörer. Men det var svårt att sätta fingret på vad det var som kändes fel. Någoting var bara lite annorlunda än vanligt. Men då var ju Nalle äldre.

Håller tummar att inget är fel!!
#11 anledningen till varför jag ens tänkt tanken om lymfom är problemen med andningen och rädsla för att Pegasus skulle kunnat smitta honom om det nu är ett virus.. Nu är det mest alla tecken på binjuretumör som gör mig orolig då han är chippad..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#13 Fast det där med lymfom som virus. Då borde ju alla mina ha det i och med att Grizzly, Lurvas och Erik hade det.
Hoppas verkligen Marianne kan ge dig svar och att det inte är någonting fel i slutändan trots allt!
#14 det kan finnas flera varianter av lymfom, och ska vi då även förkasta ece som ett ej smittande virus bara för att inte alla illrar blir drabbade i varje hem som smittas? Man har ju sett hem där flera illrar drabbats och dött i lymfom under en mycket kort tid. Vet inte de som forskar på sjukdomen vad det rör sig om vågar inte jag fastställa hur illrar drabbas.. Men du har iaf haft 3 dödsfall hemma där illrarna haft lymfom.. ganska många i samma hem..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Du vet att jag håller tummarna stenhårt för isbjörnen att det inte ska vara något allvarligt. Hör av dig så fort du fått veta något. Kram

#15 Fast alla var över 6 år gamla så det känns ju som om det är då de blir sjuka.
Hoppas det inte är någonting allvarligt iallafall.
#17 Det finns ju många sjukdomar (virus) inom bla katt som många bär på utan att det bryter ut.. Ja, tills det att de får försämrat imunförsvar, lever under stress eller andra bidragande faktorer. I och med att många illrar får andra sjukdomar när de blir äldre lär de ju även lättare få virusinfektioner och ofta vara de som drabbas hårdast. Bara för att något inte sprids som en löpeld måste det inte betyda att det kan vara överförbart.
Visst vore det skönt om vi garanterat kunde fastslå att så inte är fallet men i flera fall känner jag mig osäker.. Speciellt när det gäller juvenil lymfom då det finns hem där flera unga illrar dött under en väldigt kort period av samma sjukdom. Och där illrar drabbats som verkar vara från väldigt friska linjer.
Jag hoppas också att det inte ska vara något allvarligt med min lille kille.
Pälsen är dock väldigt risig och han är smal. Jag är så van, efter att jag hade Dexter, att dom förlorar massor i vikt till sommaren och att pälsen tappar i kvalitet så det var inte helt uppenbart för mig vad som skedde…
Dock kan jag glädjas åt att jag och sambon släpade med Marcello och Skit ut på promenad igår och jag vet inte när jag såg pälsarna så lyckliga :D
Sprang runt ute på en gräsplan och jagade och busade varandra- 2 människor och 2 illrar som gjorde superskutt!!
Tror dom behövde en paus från Vicente ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Är Vicente måntro en liten valppest?
#19 Tror du att det kan smitta!? :O
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 Det är jag helt övertygad om!!
#21 Noooooooooooo!!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
I onsdags var vi hos Marianne i Sthlm.
Hon hittade inga fel på honom. Det togs blodprov, röntgades, lyssnades och klämdes. Det enda hon såg var att han var en aning röd precis vid struphuvudet. Det var allt hon kunde se.
Lite av ett mysterium..
Blodprovet visade att möjligtvis, kanske eventuellt kan röra sig om en infektion. Han fick lite vetremoxin (heter det så??) som han äter 2 ggr per dag i 10 dagar.
Igår var han piggare än han varit på flera veckor. Ville bara ut och gå ännu mer trots en massa illerbus/bråk med Vicente, Welma och Willow.
Det gjorde matte lite varmare om hjärtat :)
Förhoppningsvis har han haft nåt skit som nu ska väck!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#23 Hoppas att det bara var en liten mini-infektion:) ibland är det faktiskt mindre komplicerat än man tror, även med illrar!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Vad skönt att höra! Hoppas det fortsätter på rätt håll nu!
min kille är också smal och har haft risig päls i ett år nu, och vetrinären hittar inga fel på honom… Han har sup-chippet också så tycker inte att det borde vara binjurarna som spökar på honom eftersom han varken blir bättre eller sämre. Borde jag be om medicin mot infektion tro?

Hoppas nu han blir bra efter behandlingen. Kramar

Skönt att höra att Marcello är ok!!
#26 Det kan ju vara nåt annat, insulinom eller liknande. Jag hade nog bett om en undersökning på honom. Han kanske behöver medicin mot någonting annat.
Skönt att ni kom iväg till marianne! =) Jag har ju vart ett par gånger för både skrollan och groggie, och skrollan som sagt pga av hennes andfåddhet, andning, skrovell och en känsla som säger att det är fel =(
Vi fick också vetrimoxin som skulle ges 10 dagar två gånger om dagen, dock förlängde vi till 14 dagar. Under tiden lät skrollan mycket bättre! Men så fort vi slutar så börjar hon igen=(
På röntgen kan hon se som en liten ifektion misstänker honom, som vi gissade på lunginflammation eller något som kan bli början på cancer=(
Tänkte bara ge lite informationen om just vetrimoxinet. Hoppas verkligen Marcello blir bättre av det!
Själv hoppas jag också få besöka marianne snart!
Jag hade en iller med hjärtfel, som uppförde sig på det här sättet. Hosta ibland, andades konstigt ibland, orkade inte alltid leka för fullt som liten (hade inte haft så många illrar då, så tänkte inte på det redan när han var valp). Han var runt 1 år när jag började se första symptomen. Marianne missade ett år senare det förstorade hjärtat (då hade han behandlats med vetrimoxin några gånger), men som tur var så hamnade han hos Konstantin på Roslagstull en gång, då han skulle sövas ner och kollas hals och nos om det satt ngt i vägen. Och han upptäckte det förstorade hjärtat på en gång och sa att han inte vågade söva ned honom pga. det. Han levde några månader till med hjärtmedicin och vätskedrivande, men sen fick han somna in då han blev jätte dålig.
Hjärtfel tvivlar jag faktiskt på. Han är väldigt pigg nu och vi är ute och går en lång och rask promenad varje kväll. Marianne lyssnade på hjärta och röntgade så det borde inte vara det. Han är fortfarande lite smårisig i pälsen men har nu fått ordentligt med päls på svansen. Han busar, springer och tvingar ut mig på promenad så tror nog bara det var en infektion..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skönt att höra, det var bara så liknande fall och samma duktiga veterinär, så ville skriva om möjligheterna. Promenaderna var aldrig några problem med min heller, innan då ett år senare när han började bli mera hostig osv. Och på honom lyssnade hon också hjärtat flera gånger. Tog räntgen på hela honom också då han var ca. 1,5. Men skönt om du inte tror att det kan vara hjärtat. Det som Konstantin sa var att när hjärtat blir förstorad så sväller det även inåt, det är det som gör att blodet inte får plats på samma sätt som i ett friskt hjärta.
Det som jag väl känner har ändrat sig är ju att vi tagit bort gallret mellan kök och resten av lägenheten och det var ju framförallt då han hostade eller fick kräkningar. Han här haft lite riskteckningar päls som ser ut ätt bli bättre nu till vintern och jag hoppas även han får tillbaka sitt hull. Han var hängig där ett tag men nu är han sitt gamla jag igen med mycket bus och spring! Vad märkte du på allmäntillståndet hemma?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han blev lite magrare. Lite tröttare eller lugnare var det egentligen. Fick lite sämre päls. Och drack nog lite mer. Men ändå så var han liksom frisk. Han var min enda hane då så trodde att hanarna skulle vara så :-) Men sedan när han började vid 2-2,5 år rossla lite mer, få lugninflammationer ännu tätare, det var då vi skulle söva ned honom och kolla ordentligt på näsa och hals osv. Han blev alltid bättre av antibiotika ett tag, sedan blev det sämre igen.
Men han busade för fullt, la sig ner några sekunder och fortsatte sedan igen. Det gjorde han väldigt länge. Men i efterhand har jag liksom kopplat ihop saker med sjukdomen.
Och för den som undrar så skrev jag förra inlägget från mobilen så orden stämmer inte riiiktigt överrallt ;)
Marcello är bara 1,5 år och det har ju egentligen följt cykeln från vinter till sommar. Nu börjar han få fin svans igen. Egentligen är det inte stor skillnad mot hur mina andra illrar varit när de blivit kirurgiskt kastrerade så tror det kan ha med hormoner/stress att göra, eller detta i samband med en infektion.
Han sover inte mer.. Nästan så att han är oförskämt pigg nu för tiden.. Ute och gå i rask takt i ca 45 min och ändå vill han med ut med de andra då det är deras tur.. Han brukar även komma upp i sängen och väcka mig framåt morgonkröken, vara den som är med när jag gör mig i ordning på morgonen och det oftast han som man måste muta för att han inte ska följa med ut genom dörren när jag far iväg till jobbet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#36 Riskteckningar som försvinner till vintern hade ju vart nåt annars :-D
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#37 Ja, men eller hur :P Nördiga ord jag har i ordlistan ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#0 Love hade exakt samma beteende vid gallret som du beskriver när han var 3-4 månader, han var också ganska hostig av sig fram till ungefär två års ålder. Veterinären förklarade det med att illrar som det är "full fart" i ibland sväljer stora mängder luft/sätter luft i halsen och därför kan få kräkreflexer/ hostningar men att detta ofta upphör när de är äldre. På Love har det stämt. Nu är det bara någon enstaka gång då och då när han blir mycket uppspelt som han hostar. Hoppas det går bra för Marcello!

Det är så skönt att han är sitt gamla jag, nu behöver han bara lägga på sig. Längtar tills jag får träffa honom på classic, var ju ett tag sedan nu ;)
Marcello har lagt på sig 100g nu och jag är mycket glad över det :)
Så nu väger lilla räkan 1,4 kg och Vicente ligger på 1,9 kg så Vicente lär väl förbli aningen större än Marcello. Dock har Marcello aldrig sett ohälsosamt smal ut utan mer smal som en kirurgiskt kastrerad hane.
Nu hoppas vi på ännu större viktuppgång och att vinterpälsen ska bryta ut så han är snygg till utställningen ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vad roligt med så goda nyheter! :)
Ta inte ut något i förtid, tänk på att Vincente fortfarande är valp och blir lite extra stor första vintern.
Ska hur som helst bli riktigt kul att träffa er två- och fyrbenta. Längtar :)
#42 Jo, men han ligger redan 2 hg mer än vad Marcello vägs som mest ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus