Iller iFokus

Iller

Etikett: uppfödare
Läst 1395 ggr
Gottfridsson
0

Guteillern flyttar till fastlandet

Idag flyttar jag och illrarna in i vår nya lägenhet i Tidan, några mil utanför Skövde. Spännande :-)

Uppfödartråden kommer att uppdateras. Planeringen för 2012 är klar och det kommer att bli valpar nästa år, om allt går som det ska.

Ammi

[Nathalie62]
0

Trevligt ! Lycka till :-)

Nilam
0

Låter spännande :) Mina föräldrar har ett sommarhus ute på Näs, så man är halft uppväxt på gotland.

Gottfridsson
0

#1 Tackar Glad

#2 Jo, det känns lite konstigt att lämna ön, men det ska säkert bli bra. Det känns som om jag "landar" ganska centralt i förhållande till de flesta jag umgås med Glad

Nu ska jag försöka leta reda på den eländiga busstidtabellen, som har gömt sig någonstans i packningen. Kan vara bra om jag hittar den, så jag vet när jag ska åka till Skövde imorgon.

Illrarna verkar iaf gilla sitt nya rum :-) Dom sprang omkring och undersökte ett tag, innan dom nöjda och belåtna bäddade ner sig i filtar och annat. Själv sitter jag med öppet fönster och önskar att man kunde ställa in de avstängde elementen på minusgrader. Det blir att sova med öppna fönster.

Gottfridsson
0

Hade planerat att låta illrarna endast vara i sitt rum de första dagarna, för att dom skulle lära sig hitta toalådorna, så jag inte skulle behöva ha så många. Av praktiska orsaker fick jag, släppa till köket också, så det blev 2 lådor i varje rum samt 1 i buren där mat och vatten finns. Det har gått över förväntan, lådorna i köket och den i buren har dom inte använt under natten. Dom har nöjt sig med att använda lådorna i sitt rum och inte missat alls :-) Det blev extra många pussar imorse :-) Fortsätter dom sköta sig lika bra under veckan, kommer jag att försöka minska ner antalet toalådor.

Själv har jag väl sovit lite dåligt :-( Det är ju många nya ljud att vänja sig vid. Bilar, fåglar och andra djur utomhus har hållt mig vaken, samt att jag har legat och lyssnat på mina egna illrar när dom varit uppe, för att höra om dom hittat på något bus. Däremot var det inget problem med tågen, som passerar alldeles utanför. Ändå har Banverket inte hunnit byta fönster ännu, det kommer dom och gör på lördag fick jag veta imorse.

Bogey
0

Åh så kommer mister WesserBisser och talar om att Banverket inte längre existerar utan numera är det Trafikverket som har hand om både järnväg och väg. Flört

Gottfridsson
0

#5 ja, du har ju bättre koll när det gäller sådant, så jag ger mig Flört Tydligen vet inte min fastighetsskötare om ändringen heller, för det var han som sa att Banverket skulle komma och byta fönster.

Ska bli intressant att se hur mycket ljud som de nya fönstren stänger ute. Även om inte tågen stör mig personligen, så kanske jag slipper ljudet av fordon då avtåndet är längre till vägen än till tågen Obestämd

Nilam
0

#Inget Banverket? Men, vem ska vi då klaga till när tåget är försenat? ;) (Tågföraren bad oss passagerare att vända oss till Banverket när vi satt fast en gång precis utanför Uppsala Centralstation.)

FerretCrow
0

#7 trafikverket alltså gamla banverket äger bara rälsen. sedan hyr rälsen av tågbolagen. så är tågen sena eller alfrig avgår så skall du vända dig med klagomålen till respektive företag ;) (föredetta SJ anställd)

[Nathalie62]
0

#4, Duktiga dom är redan :-) Hoppas du sover bättre inatt. Trivs ni bra annars ?

Nilam
0

#8 Haha okej ;)

Gottfridsson
0

#9 Jo dom var duktiga första natten, men sedan har en av dom (Eagle) fuskat lite med lådorna Skrikandes Men det går över förväntan iaf., så jag är rätt nöjd och belåten med hur dom sköter sig Glad

Ang. Banverket/Trafikverket, så får jag se om dom verkligen dyker upp på lördag Obestämd Fick höra av en granne, att fönsterbytet varit aktuellt i två år redan! Banverket/Trafikverket har sagt dom ska komma…nästa vecka…nästa månad…till våren…osv. men inte dykt upp!

Bogey
0

#11 Äh, de (Trafikverket) är så himla upptagna nu med att effektivisera och omorganisera så det kommer inte att ha tid med några fönster förrän tidigast 2013.

Gottfridsson
0

#12 Skulle inte förvåna mig ett dugg. Dom har BARA varit här och mätt fönstren 2 gånger under 2 år! Jag är ju uppväxt med spårvagnar utanför fönstren…rutorna skallrade 3 vån. upp *S* så jag är van, men jag vet att grannerna som har barn, störs mycket av tågen.

kredka
0

hahaha välkommen till fastlandet! Du har ändå tur att det är bara fönstrena som ska bytas och att det är bara det de inte har bråttom med :) I min lägenhet har jag ingen värme :) de klarade inte reparera den förra vinter ( - 20 grader!) och gjorde inget resten av året och det börjar bli kallt nu… nytt lägenhet vill de inte ge oss heller.. och så från februari väntar vi på att någon kommer och installerar en värme slinga i badrummet då där finns inte ens element så alla mina handdukar möglar fort… Men det var 2 gubbar som kom i april tittatde lite, sade att det blir svårt och att de återkommer inom 2 dagar… från april till oktober - världens längsta 2 dagar :D

Tror att jag måste skaffa många fler illrar så att de ska värma upp mig lite :D

Välkommen till ferretplanet.se :)

Gottfridsson
0

#14 Ja, ibland kan man undra om företag har samma tidsbegrepp som vi.

Det finns en del småsaker som fastighetsägaren ska ordna, men fönstren ska Banverket/Trafikverket byta ut för att dämpa ljudet från tågen, när dom dundrar förbi ca 20 meter från husknuten.