sluta bada och välta vattenskålen
Hur ska jag få min 12 veckor illervalp att sluta bada och välta vatten skålen?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skaffa vatten flaska. Sån som man har till kaniner ;-) Svår att bada i ;-)
Eller så köper du en ställning som man skruvar upp på väggen. Sätter den så högt att det blir klurigt att klättra upp i den, men så lågt att den kan dricka ur den.
Jag har inte iller själv, men har haft ett gäng hundvalpar med samma idéer.
sätter jag in en vattenflaska så får han inte i sig tillräckligt med vätska har jag hört, sant? ?

Så kanske det är! Hm, det måste ju finnas något annat knep. En sån där anti spill skål man kan ha i bilen då? Den är svår att bada i och välter inte speciellt lätt.
anti spill skål? aldrig hört talas om XD har du nån bild/länk?

En riktigt tung skål och sen torka runtom kör vi på, mer jobb att lära illern låta bli än att torka upp efter den ;-) En bricka under skålen borde funka så man slipper få vatten på golvet.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Jag kör också med en tung skål och torka.. Göran ääälskar att gräva ut vatten. :)
Dubbelhäftande tejp under skålarna, är dom av keramik så fäster det ordentligt :-)
Vi har vattenflaska här hemma. Det funkar inte alls med vattenskål. Valle gräver ut varenda droppe vatten så för att illrarna ska ha vatten hela tiden och för att rädda golvet så är det bara vattenflaska som funkar. Vi har testat att sätta vattenskålen högt upp, vi har även testat antispillskål men det spelar ingen roll, det är ju fortfarande ett hål man kan köra ner tassen i och gräva :P men att dem ska få för lite vatten har vi inte märkt något av, dem behöver kanske bara stå lite längre för att få i sig det dem behöver.
okej. jag har för mig att dom får i sig för lite vätska, men kanske något som jag bara hört :P
Får testa och se :) just nu har jag en vattenflaska för att se om han i huvudtaget fattar hur man ska dricka ur den men nej :P det har han inte fattat ännu, han bara biter på den :P har dock vattenskål också så han inte blir utan vatten :P men måste fylla på skålen varje gång han varit där för han heller ut allt, svårt dock när man inte är hemma :S

Jag har tung vattenskål och stor bricka under, på sommarn brukar jag ha en stor Pyrex ungsform med vatten i riktigt varma dagar - när det skulle vara extra farligt om de blev utan vatten sen är de mer bada i vattenskålen sugna då.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
får skaffa en tyngre vattenskål i morgon :)
Illrar är illrar och detta är en sak som är typiskt "iller". Man kan inte få illern att sluta med något som är naturligt för den utan man får helt enkelt anpassa sig efter illern.
Om jag inte missminner mig var det Marie B som en gång tog upp detta med vattenflaska till torrfoderätande illrar och att de faktiskt inte fick i sig lika mycket vätska som när de har fri tillgång i en skål och just när de äter torrfoder går det ju åt mycket mer vätska än när dom äter tex kött.
Köp en tung keramikskål och ställ på en bricka eller en handduk.
Sajtvärd på Iller.ifokus

vi har en kattfontän. inte en sån där som mynnar ut i en skål utan den är ganska hög och så rinner vattnet direkt ner och tillbaka. försökte hitta en länk men det gick inge bra. hittade bara sånna med en liten skål på sidan som vattnet rinner ut i. Samson ska alltid gräva en gång i vattenskålen och flytta på den annars. Den funkar jättebra. Samson och Alba stoppar ner nosen i strålen när de ska dricka, det är tydligen kul. Sen ruskar de på sig så det skvätter överallt. Vi har därför skålen stående i en gammal kattlåda i en ikea hutch typ så skvätter de på sidorna på den istället för på golvet :) Den rymmer tre liter och är alldeles för tung för att flytta på när den står i lådan.
haha. hittade en låg och lite tyngre keramikskål. har tydligen funkat inatt. han har flyttat på den men inte så att den har vält grävt har han men som jossan säger så kan man ju inte ta bort det från dom :P
Lyssa älskar rinnande vatten, dock välter hon fontänen vi har, så tänkte försöka hitta en tyngre eller spänna fast den vi har. Min kompis hittade en helsnygg fontän utav sten, den har hon inte haft några problem med iaf.
Just nu har Lyssa både skål och flaska. Om hon under natten välter skålen så kan hon alltid dricka ur flaskan. Ibland sätter jag på lite kallt rinnande vatten i badkaret så får hon sitta och dricka ;)
Tips ifall illrarna flyttar vattenskålen: Ta en hyfsat tung vattenskål och sätt självhäftande kardborreband under, den andra remsan med kardborre sätter du på en bricka. Sätt ihop och voilá så är "flyttproblemet" löst..
Då kan man fortfarande ta bort skålen för rengörning mm, men det blir ett tufft jobb för den iller som försöker flytta den 
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu
måste skaffa självhäftande tejp eller karborreband :D
Tibia gjorde likadant fram till det att vi tejpade fast vattenskålen på brickan hon fick, då tappade hon intresset och nu fungerar det med skål utan problem. bada vet hon att det finns en balja för.