Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 3952 ggr
Nilam
0

Risk för invärtes skador?

Hej,

Har varit mest av en tyst åskådare här över en tid nu. Skaffade min första iller i februari, en underbar liten tösa-tjej som heter Lyssa.

Lyssa är en galen spratt, hon är överallt, leker som en tok springer efter oss från rum till rum och verkar allmänt lycklig hela tiden. Mysig tjej som accepterar mina puss attacker och aldrig bits. Lite leknyp förstås när vi busar, men om jag säger "AJ" så slutar hon genast.

Så, tillräckligt med presentation.

Min oro är, kan illrar råka ut för invärtes skador om man råkar sätta sig på dem? Hon sover gärna i soffan, och vi är alltid försiktiga med att sätta oss ner, men igår så gjorde jag en miss. Jag visste att hon låg och sov brevid mig i soffan (under lakanet som vi täcker soffan med), sedan reste jag på mig en stund och gick ut i köket, när jag kom tillbaka och satte mig igen visade det sig att hon flyttat sig från sin plats till min.

Det var ingen våldsam sättning, och jag träffade henne med min ena skinka. Har palperat varenda ben, ryggkota och revben, men hon verkar okej. Hon går normalt, äter, dricker, bajsar.. MEN, hon har börjat "hosta". Inte ofta, inte mer än en lätt "harkling". Under gårdagen efter olykan hörde jag henne ca 5-6 gånger på en hel dag.

Kan illrar få invärtes skador av en sån lätt klämning?

Just nu låter vi henne vila upp sig i "sjukburen" som vi införskaffade i somras när hon bröt sitt ben (hon hoppade ut fönstret hos min illervakt under vår semester).

Ceciliaolucifer
0

Det finns alltid risk för invertes skador när det handlar om olyckor i den kategorin som du beskriver. Om hon har ändrat beteende på ngt sätt efter incidenten så skulle jag söka veterinärvård. Svårt att få en bild av händelsen då man inte vet exakt hur det gick till.

Nilam
0

Nej, kan ju inte beskriva mer än jag gjort tyvärr. Saken är att hon verkar helt okej i övrigt. Ska hålla utkik under dagen (tack och lov är jag hemma hela dagarna) om jag skulle upptäcka en beteendeförändring så ringer jag vetten direkt.

Gottfridsson
0

#0 Om hon inte hostat innan hon kom i kläm, skulle jag rekomendera att du tar henne till en veterinär och för en röntgenundersökning av bröstkorgen, så att man kan utesluta att inget revben är spräckt.

Jessica Holländare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade det varit ett revben hade hon haft ont, men jag är ju bara första-iller-ägare så vad vet jag?? Men en kontroll hos veterinären hade nog inte varit fel, illrar är ju rätt så olycksdrabbade…

VeronicaKahlbäck
0

#4 Illrar visar i princip inte smärta, naturlig försvarsmekanism.

Ja något är ju fel om hon börjat hosta EFTER att hon blev klämd, så ja skulle åkt till veterinären, ju längre tid det gått desto mindre chans är det ju att hon fått några allvarligare invärtes blödningar men om det några skador på något ben (revben etc) så kan hon ha väldigt ont eller att det  i värsta fall kan skada lungor eller andra organ.

Har själv avlivat ett djur som haft en gammal troligtvis klämskada på ryggen då det var för sent att åtgärda den och ingen märkt på flera år att djuret i fråga led.
Hemsk historia som gör att jag tar olyckor av denna karaktär på största allvar!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Nilam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste komma ihåg att logga in här oftare..

Jag vet vikten av att besöka veterinär, att vi hoppades på att slippa är för att vi är i en ekonimisk kris just nu (vi bor i Paris, har inga av det fördelarna man har i Sverige). Självklart tar jag ansvar för mina djur, så man gör vad man kan för att hjälpa dem. Tyvärr kan man ju inte förutspå om och när ens ekonimi ska krasha.

Iaf, de hittade inget synligt trauma, så Lyssa ligger i sin sjukbur och får anibiotika mot eventuella infektioner. Hostan är väldigt "sällsynt" och verkar inte kopplad till något särskilt (rörelser osv), hon andas normal i övrigt. Hon är pigg, äter, dricker, sover och försöker då och då ta sig ut ur den där tråkiga buren. Buren står här i vardagsrummet framför mig, så jag kan hålla ett öga på henne. Det plågar mig att jag inte kan göra mer.

Ni har ingen aning om hur mycket jag önskar att jag var i Sverige nu. Dock är min pojkvän från Colombia och kan inte åka till Sverige utan att ha ett jobb först.

Angående det med smärta så är det ibland bättre att de är medvetna om den, annars är det inget som hindrar dem från att göra något som kan skada dem mer. Skulle hon vara i plågsam smärta så skulle det synas, även om hon inte skriker eller jämrar sig, så märker man att de reagerar vid viss beröring (som hon gjorde när hon brutit benet, vilket kostade oss totalt 500€, ungefär 5 000 kr att fixa).

Hoppas alla förstår att det är ibland mer än bara dumhet att någon inte går direkt till veterinären. Om ni visste vilken röra vi hamnat i.. Men förhoppningsvis ser vi en förändring i början på nästa år, min pojkvän ska på en intervju snart i Sverige. Snart ska vi lämna det här förbaskade landet (ursäkta uttrycket).

Nilam
0

Den här bilden gör mig härligt glad: Lilla Lyssa med hennes "pojkvän" (som tillhör en vän till mig) Jean-Michel den Store. Den enda illern hon faktiskt tycker om, lite grann ;)

Jessica Holländare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, hoppas allt löser sig för er både ekonomiskt och med eran goa iller. Styrkekramar i massor till er!!

Gottfridsson
0

#6 Visste inte att du bodde i Paris. Förstår att det blir svårare, när man inte tillgång till djurförsäkring :-( Hoppas din kille lyckas hitta ett jobb i Sverige, ifall ni båda vill flytta hit.

Fortsätt hålla henne i stillhet ett tag till. Skulle det varit någon allvarlig skada, tycker jag du borde märkt det. Skulle hon ha fått en spricka på något revben, så läker den och kommer förhoppningsvis inte att bli något problem i framtiden.

Ta det försiktigt när du börjar låta henne springa fritt igen, ifall det är en spricka som inte läkt helt.

Lycka till!

Nilam
0

Tack! Så länge vi alla tre får mat i magen varje dag så håller vi positiv anda ;) Och en sak är ju alltid gratis underhållning: Ta ut Lyssa till parken :P Tyvärr måste hon ju stanna inne nu tills hon blir bättre.

Gottfridsson
0

#10 Ja, parken får nog vänta ett tag. Låt henne börja med kortare stunder inne, så du ser att hon inte blir sämre när aktiviteten ökar.

HannaM
0

Tycker du hon verkar dålig? Jag menar med tanke på att du har henne i sjukbur och inte tar ut henne? Visar hon förutom hostan några tecken på att det inte står rätt till? Om inte ser jag liksom ingen anledning att hålla henne instängd? Stackaren får ju bara tråkigt.

Nilam
0

#12 Nej, det är sant att hon inte verkar dålig, men jag är så nojjig av mig. Känns jättetaskigt att stänga in henne, men jag minns hur det var med hennes brutna ben, när man skulle börja rehablilitera henne och låta henne röra lite på sig, den tösen är ju inte lugn för fem öre! :P Så fort man tog ut henne och hennes fötter nuddade golvet så började hon sin "war dance" över hela vardagsrumsgolvet. Vilket hon i normala fall gör varje morgon när vi vaknar upp :)

Vi hoppas på många, många år med denna tjej, så att vara lite försiktig i dessa lägen är inte så dum idé. Blir det Sverige till årskiftet så blir det också en försäkring! :)

HannaM
0

#13 Är hon lika vild ute? Annars kanske du kan ta ut henne på en promenad i alla fall så hon får sträcka på tassarna lite.

Nilam
0

#14 Nja, inte på samma sätt, men ute vet jag ju inte vad hon kan komma i kontakt med, ifall hon har en infektion så vill jag skydda henne från det.

Jag förstår vart du vill komma, jag vet att illrar kräver mycket frihet, det är därför hon lever fritt i lägenheten. Sjukburen fanns inte ens förän hon bröt benet i somras.

Vi diskuterade idag att hon kan komma ut lite då och då nu, så hon får sträcka på benen.

HannaM
1

Fast, en infektion som inte ger mer än lite hosta är ju ingen fara så.. det har ju vi varenda höst och inte stänger vi in oss hemma så fort vi är lite småsnoriga.

Jag förstår ju att du gör det av oro och omtanke men jag tycker det låter så tråkigt för stackaren när hon ändå inte egentligen visar några symptom.

Nilam
0

Hostan började direkt, inte en dag eller några dagar efter, utan direkt efter olyckan, så jag är 100% säker på att hon inte har en liten förkylning. Och nej, jag stänger inte heller in mig eller något djur vid förkylning.

Nu är det så att jag oroar mig i första hand för henne HÄLSA och inte hurvida hon är uttråkad i några dagar.

Kan för övrigt meddela att jag släppte ut henne idag för att se om hon verkade ha ont/må dåligt, men hon lekte runt som vanligt. Dock, triggade hennes upphetsning till hosta (nu har jag hittat koppling) och jag tänker alltså se till att hon håller sig lugn några dagar till.
I detta läge är "tråkigt" vad hon behöver mer än något annat.

HannaM
0

Som sagt jag förstår att du är orolig. Men, i min värld är en förkylning ingen fara. Å andra sidan ser jag inte din iller och känner henne inte.

Nilam
0

Jag säger det en gång till, bara för att få budskapet fram.. Det är ingen förkylning. En förkylning poppar inte upp sekunden efter att man blivit klämd, så mycket lärde jag mig när jag läste djurvård i gymnasiet.

Släpp förkylningen. Det handlar inte om en förkylning här. Som du sa, du är inte här, du såg inte vad som hände och du hör inte hur hon låter. Det är inga nysningar. Jag har haft djur i hela mitt liv, jag vet hur en förkylning låter. Jag har läst Djurvård på Jällaskolan i Uppsala, jag kan skicka kopia på mina betyg om du vill.

Jag blåser aldrig upp småsaker. Jag skapade bara denna tråd för att veta hur känsliga illrar är. Vilket inte är det mest studerade djuret tyvärr. Vi hade inte en enda iller på våran skola och de kom knappt på tal, vilket är en enorm besvikelse för mig. Det finns knappt en enda veterinär som är väl insatt i illrar. Inte ens Per Eksell, som är min veterinär i Sverige. Den enda jag litar på. Så jag vände mig hit där folk har erfarenhet av illrar och jag får vet att risken för invärtes skador är stor, utom du som vill säga motsatsen och göra mig till en bov för att jag låter henne sitta i sjukburen.

HannaM
0

Jag vet inte vad jag gjort dig men du verkar tro att jag är ute efter dig. Så är inte fallet.

Prova att ringa Marianne Tornvall som jobbar på Mälarens smådjursklinik om du har frågor om illersjukdomar i framtiden. Hon brukar även svara på mail. Hon har till skillnad från många andra veterinärer försökt hålla sig uppdaterad på iller och behandlar många illrar och många illerägare i sverige åker långa vägar för att få träffa just henne.

FerretCrow
0

#19 ring hem till den veterinären och rådfråga ;)

Nilam
0

#20 Okej, jag är nog bara vimsig.. Skyller på stressen och hormoner! Men det är en annan historia, helt OT här.

Tack, ska skriva ner det. Om hon kan svara på mail så vore det toppen, min veterinär har ingen mail, han skulle inte ha tid för det, har inte heller tid för telefonsupport. Han och hans fru har en liten klinik som de driver helt själva och de är alltid fullbokade. Jag praktiserade där i 3 veckor och det var aldrig någon lucka. Fast kan ju också vara pga god planering, de skulle ju förlora pengar om de hade luckor.

#21 Som sagt, de har inte tid att prata i telefon annat än för att boka tid, det är bara veterinären och hans fru som jobbar där. :)

FerretCrow
0

#22 Ja men ring då en annan illerkunnig vett i sverige.

HannaM
0

Annars finns ju förstås veterinaren.nu det är en sida som är utformad för att svara på frågor om djurs hälsa via nätet och ställer du frågor om iller så är det just Marianne som kommer besvara den.

Nilam
0

#24 Okej, tack.

Nilam
0

Lyssa verkar bättre, vågar inte säga helt återställd, men hon vandrar runt fritt i lägenheten igen sedan några dagar nu.

Det är inte detsamma här hemma utan en Lyssa som springer runt och roar oss. zdeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew nq (Lyssa ville visst säga några ord också) ;)

Flytten hem till Sverige verkar bli sann, har redan börjat leta efter flyttbolag, flygbolag (som vill ta iller), lägenhet (någon som hyr ur i Uppsala?), barnmorska och kollat upp Agrias djurförsäkring.
Flytten är beräknad att ske i slutet på November :)

FerretCrow
0

Åh vad roligt ;) åh vad snabbt det blir flytt. lycka till

Nilam
0

#27 Ja, de blev lite ivriga där borta och undrade hur tidigt han kunde börja jobba. Eftersom det är en flytt från land till land så sa han tidigast December :) Det är ju en del att fixa både här och där.

Gottfridsson
0

#28 Roligt att han fick tag på ett jobb :-) Lycka till med bostad och flyttbestyr Glad

HannaM
0

Finnair frlyger iller i alla fall. Ska flyga med dom om två veckor.

Nilam
0

#29 Tack :)

#30 Åh, tack det ska jag kika på! Flyger de mellan Frankrike och Sverige?

Gottfridsson
0

#31 Jag gjorde en sökning (Nederländerna-Sverige) och det verkar som om det endast är SAS, KLM och Ryanair som har direktflyg. SAS tar djur, vet dock inte hur det är med de andra. Det kan ju finnas fler alternativ, även om jag inte fått upp det i min sökning.

Nilam
0

#31 Jo, Finnair har inget direktflyg, men de verkar acceptera djur på ett sätt ingen annan gör. Där ser det ut som att jag kan ta Lyssa i kabinen utan problem. SAS är jag osäker på, det står på hemsidan att endast små hundar och katter får åka i kabinen, vilket betyder att Lyssa måste sitta i lastutrymme :( Ryanair accepterar INGA djur utom ledarhund. Airfrance är de jag normalt flyger med, bra service, gratis måltid osv, har direktflyg också. Ska kolla om man kan få ta med Lyssa i kabinen. Skulle vara ett solklart val för mig.

Nilam
0

"On Air France flights, only hard plastic or fiberglass travel containers that are approved by the IATA (International Air Transport Association) are accepted."

Hur vet jag att buren är godkänd av IATA? Måste jag köpa från speciell affär eller är en sån där standard plastbur med lucka på ena kortsidan godkänd?

Någon med erfarenhet av airfrance och djur?

Bogey
0

Här är IATA's rekommendationer för transportburar

IATA's husdjurssida (mest hund och katt)

IATA's allmänna sida om transport av levande djur

Med erfarenhet av tidigare diskussioner så verkar ATLAS-burarna vara godkända, men även PetCargo-burarna lär fungera. Nån som rest med djur tidigare kanske kan fylla i här.

Hittade även detta företag som transporterar husdjur. Verkar vara ett USA-företag men de hänvisar på sin sida till flera bolag, däribland Air france. Kolla under menyalternativ "FYI"

Hoppas det kan vara till nån hjälp.

HannaM
0

Man tror att finnair flyger iller i kabinen tills bokningen ska bekräftas=) Dom säger så när man ringer dom men i själva verket måste dom flyga cargo vilket inte är ett problem egentligen.

Nilam
0

#35 Oj jösses, tack så mycket :D

#36 Läste detta vilket fick mig att tro jag kunde ta henne i kabin:

"Small cats, dogs and rodents may be carried in the cabin on Finnair scheduled flights, with certain restrictions. On Finnair leisure flights (AY1000–AY2999), all animals – except guide dogs and duty dogs (for example, police and customs dogs) – must travel in the hold of the aircraft."

Får väl se till att jag får ett flight där hon får vara i kabinen ;) Skulle bli så nojjig att lämna över henne i händerna på dem som hanterar check-in baggage, man har ju sett hur de hanterar baggaget.. Fick tillbaka min väska alldeles blöt och smutsig..

HannaM
0

#37 Jag vet faktiskt inte om det finns några som flyger iller i kabin alls. Och djur som transporteras blir inte runtkastade som väskor tack och lov. Det är flera här inne som flugit med illrar i cargo och det har så vitt jag vet alltid gått utmärkt.

Nilam
0

#38 Jo, det är säkert så, jag har bara paranoia ;) Gillar INTE att flyga, gillar INTE flygplatser och blir ofta besviken på personalen. För mycket stress och människor (nästan lite fobi för folkträngsel). Så jag förväntar mig det värsta nu när jag ska flyga själv, gravid och med en iller. ;P

Gottfridsson
0

#39 Jag föredrar att flyga djur i cargo, eftersom det inte är lika mycket stressande ljud (främmande röster, barn, m.m.), som det är i kabinen.

Nilam
0

#40 Jag har aldrig flygit med djur förr, men har hört från många att det kan vara stressamt för djur att flyga lastutrymmet. Kan jag få Airfrance att ta med henne på flyget, kabin eller cargo, så är jag nöjd ändå. :)