Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1711 ggr
reira
0

Inga fler rymningar! NÄT!

Nu när Samson är på plats igen (och det stinker rutten kyckling i hela lägenheten efter lockbetet till buren)måste vi göra något åt fönstren. De har aldrig varit ens i närheten av att komma upp på fönsterbrädan förut men nu har tyydligen Samson något knep. Vi inser dock att vi måste kunna vädra och framförallt på sommaren ha fönstren öppna. Har kikat runt på lite sidor efter kattnät men det måste ju finnas någon härinne som har en bra lösning på detta problem hemma?

Gärna bilder och beskrivningar! Skrattande

Ceciliaolucifer
0

Vi mätte på insidan av fönstret och gjorde en träram. Sen satte vi två skåpsknoppar på höger och vänster sida. Så man tryckte dit ramen på insidan av fönstret när det skulle användas. Vi satte minknät och myggnät. Men det blir väldigt mörkt med myggnät. Sen satte vi haspar på varje sida så trots en hängande Iller så satt det bra. Inte för att jag hade en klättrande Iller då ;)

reira
0

Hur funkar skåpsknoppsgrejen? Funderade också på träram men vet inte riktigt hur ja ska få den att sitta ordentligt!

Ceciliaolucifer
0

Det funkar bara som handtag så du kan dra bort nätfönstret när du inte vill ha det där. Öppnar du fönstret innåt eller utåt?

mandariiin
0

jag funderade på häftpistol utifrån :P men cilla får gärna komma med en mer förstålig förklaring ;)

Jessica Holländare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har med som Cilla, en träram med nät som man bara trycker fast i fönstret..

reira
0

Sitter det kvar 100 % alltså? Kanske kan få min gitarrist att fixa till en ram, jag måste bara måtta. Och så ska jag självklart se till att fönstret är svårare att ta sig upp till… Sitter och spanar nu och hoppas han tar sig upp igen… Våra fönster öppnas innåt. Det e rätt dumma fönster, fönsterbrädan är väldigt låg så inte ultimat att ha iller med dessa fönster direkt…

HannaM
0

Sara och jag byggde en träram med haspar till hennes ytterdörr när hon precis flyttat. Den rymde Ludde och Rickie genom och vi ägnade väl bortåt tre dygn åt att leta fludvig i Skara… Så ordentliga gärna låsbara grejer.

FerretCrow
0

sätt fasst ramen med fönsterhakar ;)

reira
0

Kommer bara gå på ena sidan om jag ska kunna stänga fönstret också :( Vem fan kom på att man skulle öppna fönstrena innåt? Skitarkitekter…. Morrrrr….. Problemet blir att man måste ha så himla öppet om man stoppar in en hel ram… Det går ju inte att bara ha lite öppet då när fönstret e tjockt och går innåt… Det finns lite fåror och grejer för att fönstret ska sluta tätt som man skulle kunna sticka ner något plankliknande i. Funderar på att ta typ en hållbar plastskiva som Cilla har gjort med sin grind och kila fast upp till halva fönstret. Våra fönster är typ kanske 1,2 m så luftintaget blir ju tillräckligt ändå… Va svårt det ska va…

Jessica Holländare
0

Kan man inte bara häfta fast något nät at nått slag så man kan stänga även om nätet sitter där?? Ja, skitkrångligt..

Mina fönster öppnas med inåt, men då jag inte har illrarna i hela huset behöver jag inte sätta fast träramen. Är vi inte hemma stänger vi fönstret ändå för att minimera inbrott..

reira
0

Funderade också på det… Är lite orolig för vad hyresvärden säger men de som bodde här innan kom undan med brännmärken i taket och ganska stora hål i väggen efter hyllor så jag tycker att det borde gå..

Jessica Holländare
0

Det värsta som kan hända är väl att du behöver spackla lite och måla lite innan du flyttar ju.. :)

reira
0

Sant :) Vi funderar på om man kan häfta fast på utsidan… Besiktningsgubbarna missar det nog :P

Ceciliaolucifer
0

#4 Är så dålig på att förklara ju ;)

Fönster som öppnas innåt är inte roligt alls! Det blir allt eller inget, tyvärr. Obestämd

Kan du fota fönstret och där han kom ut? Man kanske kan illersäkra "innan" fönstret på ett smart sätt. Visst kan du alltid häfta nät direkt på fönsterkarmen, men det blir mörkt och tråkigt. Men väldigt illersäkert :)

Ge mig bilder så ska jag klura. Skrattande

Jag har varit väldigt nöjd med att göra en ram och trycka in i fönstret och som sagt alltid kännt mig säker. Men mkt har ju haft och göra med vilka slags illrar man har att göra med. Idag är det tveksamt om jag skulle göra på samma sätt för tjejerna. Men allt beror på oständigheter och hur det ser ut just då.

Ceciliaolucifer
0

En plexiskiva däremot blir grymt skitig fort, men ett väldigt bra alternativ. Jag skulle nog ha den överdrivet hög då, och borra en massa hål i för att släppa in mer luft.

mandariiin
0

det är bara smala fönster som ska tätas, dom stora är aldrig öppna ändå. men det blir nog häftpistol till nästa sommar :P