Biter i gallret - stress syndrom ??
Ta bort gallret eller stäng buren ett tag. Jag skulle vara försiktig med hans tänder. Han kan göra det för han är uttråkad, stressad, orolig eller bara för att. Aktivera honom så han blir ordentligt trött. :) Jätte söt kille!
lite svårt att ta bort gallret men stänga kan jag göra.
Jo jag är rädd att hans tänder ska gå sönder !
Han kom till mig i söndags så är ju lite nytt kanske är därför?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Det är väl bara att flytta på buren så försvinner gallret?
Om jag tar bort buren så har han ingenstans att klättra och han sover alltid i buren även om jag bäddar mysigt i sängen eller nån annanstans i rummet
får se om jag hittat nån billig på blocket annars får jag vänta till slutet av månade :)
Har ingen erfaranhet av illervalpar, Lyssa är min första och hon var 6 månader när jag tog hem henne. Men kan det vara så att han har kliande tänder och behöver gnaga på något? I alla fall för hundvalpar är detta jämt fallet.
Skulle inte oroa mig så mycket för hans tänder, tror inget djur är kapabel till att bita sönder sina tänder, dock slå ut dem vid vilda lekar osv.

#7 Hundvalpar tuggar på saker när de byter från valptänder till vuxentänder. En iller har redan bytt när de flyttar hemifrån.
Har själv haft en iller som bröt båda sina hörntänder i sitt förra hem så att bryta tänder är lättare än man tror. Vet även illrar som brutit av tänder när de tuggat på transportburar.
Så gnager illern på saker som är av metall osv så bör man ta bort det för att undvika skador.

Vad har du för transportbur där gallret ej går att ta bort?

Illrar är fullt kapabla att knäcka sina tänder alldeles själva.
#7 Man ska oroa sig för deras tänder. Det finns inget som täcker tandskador på deras försäkring.
Samtliga av mina illrar har tandskador som dom åsamkat sig själva genom tex att bita i galler, transportburar osv. Det är viktigt att man själv eliminerar saker som dom kan skada sig på, och i det här fallet gallret eftersom illern sliter och tuggar i det,
En av mina hatar att sitta i transportbur, böt då bur till en med plastgaller, det blev bättre men han slutade inte. Så jag köpte en Petcargo utan galler övht.
#10 Word
#8 Jisses, bara att lägga till "Knäcka tänder" i listan "Olyckor att vänta sig med iller" ;)
Man tycker ju lite att svar #8 var fullt välskrivet och välBEskrivet, att #10 bara är nån slags dumförklaring.

#13 Det är det inte, tolka inte vad du inte ser. Jag orkade helt enkelt inte skriva mycket och använda smiles. Det var bara ett konstaterande rakt upp och ner, precis vad som står.

#13 nja det är ju precis som det är som hanna skriver. Du skall ju passa alla djurs tänder så inget speciellt med iller tycker jag.
#14 Spara din energi då, ditt meddelande fyllde ändå inget syfte. UlrikaD använde inte heller några smileys, men hennes inlägg var informerande.

#16 Jag ber om ursäkt men jag kan fortfarande inte se vad som är fel. Jag tycker mitt var ett komplement då Ulrika skrev att hon själv upplevt illrar som knäckt tänderna och kände andra som haft samma problem. Jag skrev mitt inlägg menat att berätta att det är ett allmänt problem. Det Ulrika upplevt är inte bara några få oturliga gånger vilket det faktiskt hade kunnat vara. Så när jag skrev det och även nu så tycker jag att det är ett helt ok inlägg, väldigt neutralt och enbart informerande.
Hur någon annan väljer att tolka det är upp till dom. Faktum kvarstår att det endast är dom ord som står som står, tonfall eller "mellan raderna" ansvarar läsaren själv för.
#13 inlägg 10 är ju inte ens riktat till dig så varför tar du åt dig?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Det var inriktat till mig, kommentaren var baserad på min teori att inget djur är kapabelt att bita sönder sina tänder.
#17 Kanske jag överreagerade därför jag har en känsla av att du varit på mig i min egen tråd.
Kanske jag bara överreagerar på allt. Kanske det bara är mina hormoner.. jag är ju trots allt gravid.. och under massa stress här..
Kom till det här forumet för att jag saknar Sverige så mycket och vill känna tillhörighet någonstans. Men jag tror jag har för mycket inlevelse när jag läser inlägg. Om du inte menade att dumförklara mig så får jag väl tro på det, vad tjänar det till att tjafsa.

Ja det var delvis riktat till dig och ett förtydligande av det Ulrika skrev, jag känner henne och vet att hon vet att det hon upplevt och hört om inte är enstaka händelser, därför känner jag inte att jag dumförklarar henne heller. Bara så det också framkommer. Jag är nämligen inte ute efter att visa mig störst bäst och vackrast och hoppa på andra och dumförklara.
Det är ett bra val att tro på det, det är sant. Varför skulle jag annars skriva det.
Som sagt, jag överreagerade. Och vi är OT nu.
Själv har jag en sån där bärväska för hundar till Lyssa, hon gillar att ligga och titta ut medan vi går. Vi har också en liten plastbur ifall vi ska någonstans och behöver hålla henne instängd.
Sovplatsen är en sån där plastback, "Sortera" heter den på IKEA. Vi hade en hemma som inte användes så vi gjorde ett hål och la in filtar. Där trivs hon bra. "Man tager vad man haver".
det är ingen transportbur han biter på utan en stor bur som han kan klättra och leka i :S jag har inte nämnt någon transportbur :S

Det är lätt att ordna en annan sovplats, mina illrar sover nästan allra helst i en gammal tröja eller en fleecefilt. Hängmattor går att hänga upp på fiffiga ställen som tex transportburar, då med borttaget galler i ditt fall eller under stolar. Vill du ha klättermöjligheter är ett klösträd för katt ett bra alternativ.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#22 jag säger släng ut buren (eller packa ner den), själv äger jag inget annat än transportburar som är nermonterande när de inte används för sitt ursprungliga syfte. Har tre illrar och dom verkar ganska lyckliga
utan burar;) De har rör, klättrar på möblerna (och mej) plingleksaker och en massa gosedjur. Lådorna står på golvet och sovplatserna är utspridda i lägenheten och de verkar inte lida av sömnbrist:P
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#22 Vi gjorde bara en jämnförelse, galler som galler oavsett om det sitter på en bur eller transportbur.

Ja men då är det ju baar ta bort buren. iaf för ett tag ;)

#19 Tror du och Hanna missförstod varandra bara.
Hanna känner mig och illern Erik som jag hade med avbitna tänder. Och som sagt, hade man läst bara mitt inlägg så kanske man hade trott att det bara var han som haft otur. Men så är alltså inte fallet. Så Hanna försökte bara hjälpa mitt inlägg på traven lite:)
Om man är på utställning så är det förvånansvärt många som har anmärkningar på avbitna tänder i protokollen. En del ägare har inte ens märkt det.
Så jag vet inte om illrar har ovanligt sköra tänder, eller om de är ovanligt envisa och slutar inte bita fastän det gör ont.
Hade en valphage som avspärrning här hemma ett tag och min Molly gick verkligen loss på det, fick ta bort det, trodde hon skulle bryta varenda tand i hela munnen.
Och som andra säger om man har någonting som är hårt som illern biter på, ta bort det. Vare sig det är en sovbur, transportbur, eller vad som helst. Biter illern sönder tanden så det går ner i pulpan så är det inte bara dyra veterinärsräkningar som blir påföljden, det gör också fruktansvärt ont för illern.
När Erik kom till mig så fick man fila hans under hörntänder så de inte skulle skära in i överläppan. I och med att huggtänderna i överkäken hade blivit utdragna efter de varit avbrutna så gick ju munnen mer ihop och undertänderna gick rakt upp i läppen.
Att sitta och fila tänder på en iller är ingen höjdare kan jag säga.
#22 Jag var lika förvirrad själv, satt och tänkte "men trådskaparen nämnde väl aldrig en transportbur, trots det pratar alla om transportburar" :P
#27 Själv hade jag kanin med bettfel och fick sitta och fila hans tänder. Det är inte alls roligt, även om han aldrig sa ifrån, bara låg där så snällt i mitt knä, så kände jag mig heltaskig..
Det är ju tur att jag vet om det med tänder nu, Lyssa har väl tur att hon har kvar alla sina då jag har en transportbur i plast där och ibland biter i hålen. Som tur är används den inte så ofta. Föredrar bärväskan för hundar.

#28 Har också haft kanin med bettfel, men där klippte jag istället. Gick snabbare om inte annat.
Alltid lär man sig nåt nytt om dessa små tycker jag.
10# Haha jo det vet jag, Mollie kom upp på ca en halv meters höjd sen kom sambon in och sa vad gör Mollie där uppe och hon poppade och skuttade och flög rakt ner mot marken så att halva tanden knäcktes. Men allt är bra nu med henne =)
Tack, för tipsen och förslagen. nu har han inte bitit nånting på gallret idag så vi får se hur jag gör :D

Min Love gjorde precis så där förut. Han gjorde så för att han kunde. Jag tror att din lille kille bara ser det som en lek att bita i buren, och det är inte bra. Om han får göra så kommer han fortsätta med det på alla former av galler, ibland kan illrar fastna i beteenden och då får man som ägare bryta dem för deras egen skull. Försök få honom att tycka andra lekar är roliga, helst sådana som kräver mycket energi från honom så att han får göra av med energin, han verkar vara en livlig liten kille och de hittar gärna på egna lekar som krafsa-vid-ytterdörren, välta-ur-toalåda skaka-galler mm. Gör en annan sovplats åt honom, en kartong med fleecefiltar, ett örngott eller en gammal väska går bra. Se till bara att nya sovplatsen är av tuffa material som klarar små illertänder.
#29 Jo jag klippte också, men försökte fila därimellan så man inte behövde klippa så ofta. Glad att man hade så tålmodig och snäll kanin :)
#32 Håller helt med! Det gäller att bryta vanan!
#32 måste säga att när mina får för sig att gräva i lådan eller krafsa på ytterdörren så beror det på något. Jag har aldrig kopplat det till lek. Snarare att de har tråkigt/vill leka/vill gå ut etc. Uppmärksamhet eller chansen att få en promenad skulle jag snarare säga.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När mina här hemma börjar med "pestigt" beteende, gör jag som Ylva och bryter beteendet. Vanligtvis är det för att de som Jossan säger faktiskt har tråkigt och/eller vill något. En av mina småttingar gräver ur bajslådor eller möblerar om vattenskålen, och eftersom de flesta illrar som bekant inte slutar för att man säger ifrån, får man antingen ta bort det de håller på med (vilket kanske kan anses vara fel eftersom de egentligen försöker avreagera sig/få utlopp för energi/eller tala om att de har tråkigt). Så istället ger jag dem något annat att sysselsätta sig med. Här hemma funkar Nina Ottossons aktiveringsleksaker fantastiskt för ändamålet - och håller t.om valparna sysselsatta i upp till 20 minuter. Ställer jag fram en sådan leksak avbryter de nästan genast, och självmant vad de än håller på med.
(i filmen nedan höll Kan Själv på att gräva ur vattenskålen när jag tog fram leksaken)
#36 Jisses så nördig du är som spelar in en sån sak.
Men jag är likadan
.
Timja pröva aktiveringsleksaken för första gången. Det tog ett tag i början men idag är hon supersnabb.
#37 varför nördigt? Jag kan tycka att det är högst relevant att visa fram att illrar precis som alla andra djur KAN använda aktiveringsleksaker, och har stor behållning av dem. Att visa fram olika former av miljöberikning kan jag som blivande etolog anse vara av stor vikt och inte på något vis nördigt om jag ska vara ärlig. Jag vet att mina klipp på illrar som klickertränas eller använder aktiveringsleksaker har inspirerat många att införskaffa sådana till sina djur (vill minnas att DU köpte aktiveringsleksaken i ditt klipp ovan efter att ha sett bilder från mig tex) - något som i mitt tycke är positivt och kanske kan leda till ökad välfärd hos våra sällskapsdjur - (mental stimulans är enligt vetenskapen välfärdshöjande)
Vill neise mera "nördiga" klipp kan ni te.x kika in här:
http://www.facebook.com/pages/Nina-Ottosson-Products/145734182125642
#36, vilka roliga leksaker :-D var får man tag på dessa ? Tycker det var trevligt att se, har jag aldrig sett innan hihi.
#39 Från Nina Ottosson själv kanske 
Google is the shit 
#38 Det var ett skämt? 
#40, Hihi tack !
haha