Valpar söker fortfarande hem!
Två av mina valpar söker fortfarande hem. Det har varit oändligt krångel och återbud precis innan tingningen meningen skulle bli.
De är födda 15e april så är nu 14 veckor gamla. Kan vara enklare på ett vis med en äldre valp då de redan är en bra bit med bitträningen och går på lådan sålänge den är städad.
Ingen av dem biter alls förutom vid lek faktiskt.
Robin (hona) är ett litet busfrö som vill leka med allt och alla, hon är väldigt framåt och gosig tjej. Om du är riktigt snäll kanske du får en slick på näsan.
Hon är en höjdare på att klättra.
Barney (hane) är en riktig bjässe, och lika busig med, brukar springa rakt in i saker och välta allting som är för lätt och står löst. Det ska klängas och lekas heeeela tiden! Men när han väl blir trött är han en riktig gosegris.
Med valparna kommer
Veterinärbesiktning (kan förnyas om så skulle önskas)
Vaccinering
Chippning
Stamtavla
Övergångsfoder
Filt med lukt av mamma och syskon
Samt köpekontrakt
Pma om intresse finns! :D
Vi bor i Dalarna utanför Leksand
Putt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bild? =) Måste fråga, hur mycket brukar iller valpar kosta?

#2: Tyvärr är vår kamera lite trasig men ska nog gå att fixa så småningom. Båda är viltfärgade, Robin ganska mörk.
Brukar kosta eller vad mina kostar?
#3 Både och :)
Brukar kosta och vad dina kostar. =)

#3: Kostnaden på valpar beror helt på var den kommer ifrån, och vad man får med.
Det är förstårligt att en farmiller och andra mindre seriösa inte kostar mer än från 800-1500kr, då det inte ingår någonting förutom själva illern, ofta väldigt ohanterad.
Annars brukar valpar med hela paketet (det som ingår mina), samt är behandlade från dag ett och påbörjad bit och lådträning, kosta runt 3000kr. Vilket också är priset på mina.
Okey, tack så mycket =)

Finns det bilder på underverken?

#8: Som sagt har det varit lite strul med min kamera. Fast fick just reda på att det är fixat! Så bilder kommer någongång imorrn! :D
Oj vad sugen jag blev på Att skaffa iller!
Men nyfiken fråga, min pappa sa att det kunde bli problem att köpa iller (vi tänkte det förut) i och med att jag har kaniner (dvärgvädurar).
Är det sant att en Iller kan välja att bita ihjäl en kanin och äta upp den?
Blir inte förvånad om den gör det, snarare om den inte gör det.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#10 Illrar är rovdjur, kaniner är ett bytesdjur.
Hälsningar Malin

#10 det kan absolut hända men jag har även varit medom att en kannin, bara genom att känna lukten av en iller, börjat slänga sig mot väggen i sin bur så hårt att den dog av hjärnblödningar.. så oavsett vilket ska man aldrig blanda rovdjur och bytesdjur i samma hus..
#11 Ja det vet jag, men det är även hundar och de går att ha tillsammans med både katter, hästar och kaniner m.m.
Och både häst, kanin, råttor osv är bytesdjur.
#12 Ja, det är klart att kaninen kan få panik bara av lukten. De är otroligt känsliga.
Men om man inte ska blanda bytes/rovdjur så ska man ju heller inte ha hund och kanin t.ex. på samma gård - vilket många har =P
#13 Många kaniner, möss och råttor reagerar mycket kraftigare på illerns speciella lukt än hundar och katter.
Mina föräldrar har en kanin som gärna jagar efter och busar med katten men med mig är den ofta tveksam då jag luktar iller.
Sedan tror jag inte alla kaniner får panik, har träffat flera som inte reagerat alls, men man ska inte ha kanin och iller i samma rum då illrar har en förmåga att klura och lura ut alla tänkbara sätt för att få "jaga" lite.. :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 Ja, katter och hundar är ju inga bytesdjur så de reagerar ju inte precis med flykt eller liknande som kaniner gör. Oftast. =P
Nej, inte alla kaniner gör det, men de flesta kaniner gör liknande då det är väldigt lättskrämd och vaksamma djur. =)
Har ett gäng kaniner här hemma, ingen av de bryr sig om katten exempelvis. De bryr sig heller inte om hunden, men skäller hunden så gillar de den inte så mycket längre då de blir rädda.
Jag vet ju inte mycket om illrar, eller rättare sagt så vet jag ingenting mer än att de är rovdjur. Men tror ni inte att en iller kan fungera tillsammans med en kanin om den får växa upp med kaninen och om kaninen är av lite större ras än t.ex. Dvärgvädur?
Självklart är det ingen garanti till någonting.
Kan påpeka att jag inte kommer Att skaffa iller så länge jag har kanin, tror heller inte att det blir iller överhuvudtaget trots att jag gärna vill ha en och lära mig mycket om de. Jag håller mig nog till katt och/eller kanin. =)
Men är ändå lite nyfiken! De är väldigt coola djur och jag har alltid fachinerats av de.

Nej, absolut inte kanin ihop med iller.
En iller är ett rovdjur på ett helt annat sätt än hund och katt är det. Dessutom utsöndrar de en lukt som får de flesta bytesdjur att bli skräckslagna.
En iller kan inte läras att hålla sams med en kanin som t.ex en hund kanske kan. Det kanske funkar första gången och andra gången, men tredje gången så blir kaninen ihjälbiten.
Det är ingen idé att chansa. Det finns katter som kan låta möss klättra på dem också, men det räcker med en gång för att det inte ska finnas någon mus mera.
Detsamma gäller iller och smådjur.

Jag pressar mig in här och frågar. Springer kaninerna lösa i huset eller?
Om inte, så att de sitter i bur. Bör det inte vara problem ifall ni säkrar så att illern inte kommer in i buren, vilket jag inte heller tror den ens kommer försöka sig på.
Så fiender eller ej, så bör det fungera på det viset. Enda är att illrarna gillar att klättra runt på buren.. Det gör de gärna med mina råttor.
Bara du inte har alla ute och springande tillsammans går det ju bra. Ska du ha ut kaninerna får illrarna ta en paus ett tag.
#17 Nej nej nej!
Om en iller är tillräckligt envis så kommer kaninern/kaninerna att dö!
Gallret på en kaninbur är stort nog för en iller att pressa sig igenom!
Ska man ha båda djuren så ska ett av dom bo utomhus.
Och att du låter dina illrar klättra på råttornas bur, det är att utmana ödet, råttorna och illrarna borde inte vara i samma rum, det är riskabelt.
Mina töser tar sig lätt igenom kanin-galler, och dom är inte dom smartaste illrarna.
Hälsningar Malin

#18: Va?
Nu måste jag ju tycka att ni är lite väl paranoida. För det första så finns det ju olika burar, och de flesta kan inte ens den minsta illern ta sig igenom.
Jag har då aldrig haft en bur med såpass glest galler och förstår inte meningen heller, det var ju dessutom små kaniner.
Mina råttor har ingenting emot det och sitter bara och tar det lugnt. Det var dessutom mest i början. Nu är alla djur vana med varann och bryr sig inte i varann så mycket.
#19 Paranoid? Nej. Jag talar av erfaranhet.
Jag bodde i lägenhet när jag skaffade iller. Jag hade massor av gnagare på den tiden.
Mili tog sig in i kanin buren, jag var där och var snabbare som tur var. Sen dess fick hon inte vara med kaninen.
Jag kan inte vara på kanin utställning för kaniner får panik av min lukt(Iller).
Min kanin hade inte heller något emot Mili då han var van vide henne, precis som dina råttor. Men det betyder inte att Mili inte ville äta upp honom, det betydde bara att han var van vid lukten och inte längre såg den som ett hot.
Mili har haft ihjäl 3 gnagare för mig pga av att jag var som du, oförsiktig och naiv.
Så nej, jag är inte paranoid, jag har förlorat älskade husdjur för jag var lika dumdristig som du är nu!
UNDERSKATTA ALDRIG en illers hjärna!!
Jag förstår hur du tänker då jag tänkt exakt likadant, jag förstår att du tycker vi är nojjiga då det var min åsikt till dom som varnade mig.
Men det jag skriver bör du ta till dig, låt inte dina illrar komma åt rått buren. Ha dom högt upp eller i ett eget rum-
För jag vill lova dig, den dagen du inser att jag haft rätt så kommer du hata dig själv för att du var dum nog att offra dina gnagares liv.
Jag mår dåligt än idag över djuren jag förlorat pga min envishet.
Det tar extremt hårt att veta att man själv ligger bakom ett djurs död för att man itne var försiktig nog!
Hälsningar Malin
Vill även tillägga att det var inte burar Mili tog sig in i när hon väl dödade, det var akvarium och terrarium.
Hälsningar Malin

#21:
Det är väl alltid bra att vara försiktig och jag är ledsen att det blivit som det är för dig.
Men det visar sig rätt tidigt om de komemr igenom gallren. På en råttbur går det inte så oroa dig inte. Kaninbur beror som sagt på. Själv har jag mina kaniner utomhus med det är för att de tidigare bott tillsammans med en häst som tyvärr gick bort.
Däremot så lämnar jag aldrig illrarna ensamma obevakade, mest för deras egen skull.
Jag tvivlar inte på att illrarna skulle kunna ha ihjäl råttorna, eller kaniner för den delen, om de skulle släppas tillsammans. Men kommer de inte in, och man inte har det tillsammans så.
Kan ju säga att jag är mer orolig för att råttorna ska ha ihjäl illrarna… (det är inte några små rackare jag har, de är lika stora)
Med nog personligt. Jag tackar för dina råd, och kanske ska hålla lite mer uppsikt. Men ber dig tro på mig när jag säger att jag har koll.
Vill ha tillbaka tråden till sitt ursprungliga syfte, vill du prata vidare om detta får du ta det genom pm.
Jag hoppas verkligen du har den koller du säger dig ha, jag trodde själv aldrig Mili skulle ta sig in i terrarium och akvarium. det og henne 3 månader att komma på hur man tog sig in, men in kom hon :(
Självklart ska tråden få återgå. Lycka till med valparna, ser framemot bilder på dom :D
Hälsningar Malin

Absolut inte gnagare och iller i samma rum!!!
Har kompisar som blivit av med både råttor, gerbiler, kaniner och chinchillor.
Snälla, lyssna på råden. En iller är ett rovdjur och har man ett rovdjur och gnagare i samma rum så är det bara att be om en olycka.
Efter så många år med iller har jag tyvärr hört alldeles för många historier.
Snälla, ha det aldrig så.
Bara påpeka en liten sak:
Kaniner är inte gnagare, de är hardjur. 

#25 Det är i och för sig sant. Skulle skrivit bytesdjur istället, men folk förstår vad gnagare är bättre.
Vilket som, de är käk för en iller.
Finns Barney kvar?
Vi har länge letat efter en Iller hane i närheten av oss "Vi bor i Gagnef, så det här var ju riktigt nära"..

#27: Ja det gör han. Jag är inte hemma just nu men skicka pm så kan vi diskutera vidare! Bara att komma och kolla såfort jag är hemma igen, kanske innan om jag kan snacka med andra familjemedlemmar om saken.
Heeej :)
Jag försöker få kontakt med dig….
Har pm:at dig.
Men eftersom jag är ny här vet jag inte om jag gör rätt, så är osäker på om det kommer fram de jag skriver .)
Hör gärna av dig :)
För att hoppa tillbaka ett steg till kaniner vs illrar så attakerade en av mina illrar en kanin i en utebur med hönsnät (inte de stora rutorna, utan den man oftast har till kaninbur). Kaninen försvarade sitt revir och illern ville döda den. Dum nog så hade jag illern i koppel och gick en bit ifrån buren men en liten ouppmärksam sekund så hann jag inte med och illern bet sig fast i kanins nos en liten sekund. Det var inte kul kan jag lova!
Man ska som sagt aldrig underskatta en illers slughet. Jag vet illrar som tagit sig igenom gallret på vanliga kaninburar. Det är väldigt tajt, men de har lyckats!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag brukar vara marsvinsvakt ibland åt en väns marsvin, det går bra, men jag skulle ALDRIG ha dem och illrarna i samma rum om utifall det skulle hända något. När min iller Love var valp så hade jag en liten dvärghamster, Elsa som var en rätt så tuff tjej. Hon vaktade sin bur ordentligt. Love var nära den en enda gång, det räckte..Elsa vaktade buren och sen dess har han varit rädd för både hamstrar och möss så ibland kan det bli tvärtom med…

Jag hade en nyopererad illerhona instängd i en kaninbur en natt för många år sedan… på morgonen då jag vaknade låg hon som vanligt brevid min säng och sov.. jag hade extra säkring på öppningarna så hon pressade sig ut genom gallret som är ca 1,5 cm… satan vad det måte ha gjort ont med de sren hon hade på magen. Vill en iller så kan de…