Någon iller-valpar till salu?
Jag är intresserad av att köpa gärna en iller-valp, kan tänka mig de mesta färger.Gärna en hane som också har blivit kastrerad och den andra operationen dom mindkar stanken ^^. jag bor i trollhättan så gärna någon i närheten
En iller ska komma i brunst innan de kastreras vilket sker runt 6 månaders ålder.
Den andra operationen du skriver om är att ta bort analsäckarna vilket inte görs om inte illern har problem med dem, eftersom en sådan operation kan göra illern inkontinent. Alltså den bajsar på sig.
Sara
En kastrerad valp kan bli rätt svårt att få tag på, då man inte kastrerar illrar förrän tidigast vid sex månaders ålder, gärna senare. Man tar INTE bort analkörtlarna på iller i sverige, om det inte finns medicinska skäl. Att ta bort dem är enligt mig djurplågeri och inget man bör göra. analkörtlarna tillhör illerns försvar. det är deras sätt att visa bla rädsla och inget man bör ta bort.
Bästa sättet att få tag på en valp är att ta kontakt med olika uppfödare, och sätta upp sig på valp lista. Ofta kan man få åka långt för att få tag på en iller. jag anser inte att man bör ta första bästa iller och se till att köpa från en uppfödare man fått godkontakt och som uppfyller de krav man som valpköpare har på uppfödare.
läs gärna tråden KT inför valpköpet
lycka till ;)
ska även tillägga att analsäckarna inte minskar illerlukten hemma utan den gör bara så att inte illern kan "skunka" när den blir tex rädd eller exalterad. Det är väldigt dumt att operera bort analsäckarna om dom inte har stora problem med dessa.
En iller som är kastrerad men har kvar analsäckarna luktar inte mer iller än en hund luktar hund! och för övrigt tycker jag att vanlig illerlukt luktar gott! =D
Sajtvärd på Iller.ifokus
ok tack =)