Snö, snö, snö och så lite mer snö
Är det fler än jag som börjar ledsna på snön?
Jag är sååå less. Vill ha sommar.
Kan ni inte lägga in riktigt somriga bilder så jag har något att drömma mig bort till. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag måste nog ärligt säga att jag vill ha sommar nu. Men ni där borta kan nog gott ha snö till påsk, för då ska jag upp till Härjedalen och åka planka!

jag e så trött på snön jag med.. men ändå vill jag inte att alla flyttfåglar kommer hit igen..kan dom inte stanna därborta så vi kan få en fin å lungn vår utan döda fåglar…åååå jag vill ta på mej vårkläderna.. gömma vinterkläderna,det tar ju så lång tid att ta på ungen allt som man ska ha för att inte bli sjuk..så nu är våren och sommaren välkommna men inga fåglar tack

Uj, dom har hittat en död svan här igår, men dom misstänkte att den dött av svält. Men dom hade skickat i väg den ivf. Så i morgon kommer provsvaran och då får vi veta i tidningen om fågelsjukan nått Åland!
Ryser när jag tänker på det, kommer inte våga låta illrarna gå på marken, tänk om dom kommer åt en infekterad fågelbajs?!

Ja, dessa vinterkläder. Man är helt slut innan man fått på ungarna alla kläder de ska ha. Sedan är de ute en timme, fryser eller är blöta och vill in. Så ska man torka fyra uppsättningar vinterkläder. det tar ju inte direkt liten plats. Nej, usch för vintern. Hit med sommaren.
Är less på att skotta snö också.
Audiatur et altera pars

Vill oxå ha sommar!!!!!
Jag ramlade på cykeln för några år sedan när det var halt ute så nu vågar jag inte cykla på vintern längre och jag som älskar att cykla verkligen LÄNGTAR tills jag får ta fram cykeln igen. Fick dessutom en ny cykel förra året när jag fyllde år 
Åsa, jag lovar att cykla och hälsa på dig i sommar 
En fin (tycker iaf jag) sommarbild på Elvis.

Oh, vilken mysig bild på Elvis.
Är du inte slug Elin? Ska du cykla ut hit? Hualigen vad trött du kommer vara när du kommer fram. Jag får se till att vara beredd med kallt vatten. hihi
Audiatur et altera pars
Jag vill ha sommar! Ska visserligen inte beklaga mig. Har inte haft någon vinter, om jag jämför med hur det var i norrland. Bara lite blåsigt ibland, men blåsta kunde det där uppe oxå. 

Oh, kom och hjälp mig skotta stallplanen. hihi
Audiatur et altera pars
haha här Åsa får du en lite somlig bild föreställandes självaste mig, som vattnar våra torra grödor på vår lilla kollonilott. Vi är familjen mupp vi! =) hmm, undra vad Julius skulle kunna tänkas vilja odla.. hihi.
ingen höjdarbild men jag ser ut som en troll och faktum att jorden var jättetorr, så är det trots allt lite sommar över den.. tycker jag =)
Elin: att cykla är hur kul som helst! och då ska det icke vara halt och eländigt utan fram med våren och nysopade vägar - halleluja! =)
Mvh Tessan med en otålig "sarek"

Vilket mysigt kort Tessan.
Jaaa, vad kan Julius tänkas vilja odla? Hmm, vetegroddolja kanske. hihi
Audiatur et altera pars
hihi, tack Åsa.. kände att det var ok att lägga ut en sådan bild eftersom jag inte ser ut så längre.. *fniss* fast dreadsen kan jag allt sakna ibland, mina små gullefjun 
haha vetegroddsolja.. hmm, ja hur framställer man det egentligen.. men du tror inte att det finns risk att Julius blir missbrukare då..?! - beroende att groddolja helt enkelt *fniss*
- annars kan man ju göra om misstaget att ge sin hund ett rödbeta, vilket resulterar i att hunden (läs tokmollie) efter en stund ser alldeles blodig ut om mun och skrämmer livet ur matte! *asg*

*Asg* Du är rolig du. hihi
Vad söt bilden var när hon hoppade efter såpbubblorna, ett riktigt levande kort. Man känner sommaren och farten i bilden. häftigt.
Hmm, ja. Kanske blir han beroende. Vi får testa med något annat. Lövbit kanske. *Asg*
Audiatur et altera pars

Tessa: Tänkte just säga, vilket underbart hår du har. Men om det inte finns mera så kan jag ju inte säga det.

Men -eM- du kan säga, vilket underbart hår du hade. hihi
Audiatur et altera pars

Ännu en mysig sommarbild. Man ser solen lite. Jag vill i alla fall att det ska vara solen. fast det kan ju vara kamera blixten oxå. Fast det tänker jag envist vägra att det är. Det är solen, sommar solen som tindrar på en alldeles underbar Tindra. Så det så.
Audiatur et altera pars
-eM-: haha tack, kul att du gillar håret! Säger ju att jag såg ut som ett troll, men ett rätt charmigt sådant om jag får säga det själv.. för att vara troll alltså *fniss*
hade gärna behållt mina dreads om det inte vore för att de blev så ruskigt tunna närmast hårbotten.. det fanns ingen framtid för dem, tyvärr *snyft* Som tur är, så kan man ju spara ut längden på håret igen och göra nya! Tjockare den här gången.. =) Det är bara på't igen! fast det ska bli skönt att kunna simma och bada hur mycket jag vill till sommaren, utan att behöva tänka på blöta, tunga dreads som måste torka efteråt.. =)
Mvh Tessan
haha och förresten - dreadsen finns visst fortfarande - ihopbuntade i garderoben! *fniss* Dom ska jag spara och visa mina framtida barn, så att de inser vilken cooling till morsa de har! 

#19 Hehe Åsa du kan vara glad, det är Solen
, det mesta av ljuset i alla fall 

Haha 

#22 Underbart, kikar på den igen. Solen, Åh, vad jag saknar solen.
Audiatur et altera pars

Oh, titta!! Mer sol. Jag håller nog allvarligt på att bli tokigare än vanligt. hihi
Hur nu det är möjligt. Vill ha sommar och sol nu. Tänk att sitta på gräset med djuren som far omkring runt en eller som kommer och lägger sig på filten med en när man ligger och slappar och läser en god bok.
Audiatur et altera pars

Åsa du har visst aldrig sett mig cykla…
I somras var vi ute jag och Elvis. Först cyklade vi till Valbo och hälsade på mamma och pappa och på hemvägen stannade vi i Bourlognen och kände på vattnet 
Åsa: schhhhhhhhhhhhhhhh… säg inte mer, du smittar ju av dig med din tokighet - börjar ju längta något alldeles galet mycket efter varmare och ljusare nu… =)
hihi, fast vi kan ju komma ihåg den här tråden när vi sitter inomhus och svettas i sommar och suktar efter snö.. *fniss*

Hualigen, vilken kondis du måste ha. Jag orkar max till Skutskär, sedan är jag slut som individ. Annat var det när man var ung. hihi
Audiatur et altera pars

Det var ju båda dina vovvar ju fast det var bara Donna som var i solen.
Audiatur et altera pars

Åh husvagn är verkligen sommar 

Ja, visst är det Elin. Så mysigt faktiskt. Åh, vad jag längtar till sommaren. hihi
Snart har jag tjatat om sommaren så att ni hinner ledsna på den innan den kommer. 
Audiatur et altera pars

*suck* Det har snöat hela dagen här. Och det snöar fortfarande. Tänker denna vinter aldrig ta slut?
Här hemma har vi två olika läger när det gäller väderleken. Ett som vill ha vinter av olika skäl och ett som vill ha sommar. hihi
Audiatur et altera pars
Vi vill ha sommar NU. Nu är inte snön rolig längre. Usch för snön och vintern.

Skönt, med fler som håller med. Jag bara suckade när jag skulle in med hästarna nu ikväll. Kom till vägen som leder till stallet. Världens snövall hade plogbilen fixat framför våran väg in till stallet. Dottern varnade för att mamma, nu får du nog gå ur bilen och skotta bort vallen.
Orka! Nej faktiskt inte, chansade på att chevans v6 skulle klara detta och tog satts. hihi
Vi kom faktiskt över. Väl uppe vid stallet konstaterade dottern än en gång, att nu har du mycket skottning här mamma. Orka! Nepp, även här blev det en slö lösning på snö problemet. Jag karade bort det värsta så att vi fick upp dörren.
Skönt att bara strunta i det ibland. Men risken är att jag ångrar mig klockan fem när jag ska dit igen för att ta ut dem. Men det klockslaget, den sorgen.
Sommar, var är du????
Audiatur et altera pars
Tur att man slipper skotta snö. hihiihi
Men nått som är mysig det är att rida när det snöar och det ligger mycke snö på marken. Och så har man filtar runt sig. Åhh så mysigt.

Hur lyckas man få en massa filtar runt sig när man rider? Utan att man blir hindrad i rörelserna alltså?
Hmm, tror inte jag skulle lyckas med det, fast det låter onekligen mysigt. Något annat som är mysigt är att sitta bakom och köra häst när det är vinter. men vi har inga sådana grejer än tyvärr.
Audiatur et altera pars
Man viker in filten under knät, så får man den runt benen iallafall, så det blir lite varmare.
Okej, vi bruka tolka efter på miniskidor det va roligt. Gud vad jag saknar att rida.

Varför rider du inte längre då?
Audiatur et altera pars
Ne det blev för dyrt
Men jag tänker börja igen, och då skulle jag vilja prova på westernridning.

Ja, westernridning är mysigt. Även om jag aldrig kört med renodlad western. Men att rida i western sadel är underbart. Lite som att sitta i fotöljen hemma liksom. hihi
Audiatur et altera pars
Okej, jag har aldrig testat. Men nån gång så. hihii. Hur många hästar har du nu?

Jag har tre stycken.
Helt underbart, ja oftast i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars
Du får akta så jag inte kommer att kidnappa en när vi kommer upp till Iller yran. hihiih.

haha, då får du ta med dig en stoooor bil. Ja om du inte tar shettisen då. fniss
Audiatur et altera pars
Jag får börja smida en plan på hur jag ska lyckas med det hela. hihihi

hihi Gör det du. fniss. Korsningsponnyn vill du nog inte ha i alla fall. För hon kan vara så jäkla sur av sig. Varmblodet är ju gravid och har redan blivit riktigt rund. hihi
Audiatur et altera pars
Eller så frågar jag dig snäll om man kan komma upp och hälsa på nån dag och om man får hälsa på hästarna då. hihihi. Åh vad mysigt då blir det ett litet föl snart då också.

Ja självklart får du komma och hälsa på. Kanske vill du rida lite på min tjockis. hihi
Japp vi räknar med föl månadsskiftet juni/juli. Mysigt, men skrämmande. hihi
Audiatur et altera pars
Åh ja gärna. Gud va skoj, det är första fölet eller hur? Det kommer nog gå jätte bra. 

Ja det är första fölet. Och jag är ärligt talat skräckslagen. hihi
Är övertgad om att något kommer hända min dam.
Audiatur et altera pars
Du får försöka tänka på hur roligt och lärlingsrikt det kommer bli att uppfostra fölet. Och bara försöka tänka positivt. (Lätt för mig att säga)

haha, ja jusst det! Lätt för dig att säga. Jag håller på att läsa allt jag kommer över om dräktighet, fölning och föl och unghästar. Är ändå livrädd. Ser allt möjligt tok framför mig som kan hända.
Om det ändå hade varit en hundvalp eller en illervalps kull då hade jag vetat vad jag gör liksom. hihi
Audiatur et altera pars
Hihihi ja, men jg måste ju peppa dig lite. Jag tror du kommer klara det galant. Säger du bara till när det börjar bli dags så ska vi hålla alla tummar och tassar här hemma 

Japp det ska jag verkligen göra. Kan nog behövas en hel del tummar och tassar som hålls då är jag rädd för. 
Fast det är jätte snällt att du försöker peppa mig. hihi Behöver det när det gäller den här föl biten liksom.
Audiatur et altera pars
Vi finns här och pepper och stötar.
Men gud va mysig med ett litet föl sen. hihiihi

Vad trevligt. Jag kommer nog dränka er med bilder på föl och iller valpar i sommar. hihi
Audiatur et altera pars
spamfilter hehe

Va?? Vill du inte se mina bilder leo? hihi
Audiatur et altera pars
gissade att du tog den kommentaren för vad det var
bilder är alltid skoj

Självklart gjorde jag det. Därför jag fnissade åt dig. hihi
Audiatur et altera pars
Längtar, man blir så glad av att se mysiga bilder. Har tagit lite mysiga bilder på alla tre när dom sover ihop idag, dom bilderna kommer upp imorgon. 

Dom ser vi fram emot. 
Audiatur et altera pars
Nu har jag lagt upp bilderna. Kunde inte sova så då fick jag nått att pyssla med 

Fler som inte sover ser jag. 
Audiatur et altera pars
Hihihi ne nu har jag lyckas vända på dygnet igen. Vilket är irriterande då det inte är lika lätt att vända tillbaka det. Men som tur är kan jag ju sitta här och fördriva tiden 

Ja, vi behöver ju inte känna oss helt ensamma i alla fall. Vi är ju åtminstone två stycken här inne. hihi
Fina kort förresten, var in och tjuvkikade lite. hihi
Audiatur et altera pars
Hihihi precis. Tackar så mycke. Där på örjan ser man hans ärr ganska så tydligt. Åsa vet du hur mycke en vanlig hälsoundersökning kostar ungefär? För illrar hihihi

Det skiljer sig otroligt mycket från veterinär till veterinär. Vissa veterinärer tar ju 200:- bara för att man passerar dörren. Hualigen. Ring och kolla runt, blir mitt råd. Det kan skilja sig mycket.
Vem är det du vill ha undersökt?
Audiatur et altera pars
Ne vi ska ta göris till djurkliniken roslagstull. För här kan dom inget om illrar och vi ska kolla hennes ena framtand. Sen ska örjan få sin vaccinationsspruta. Och då ska vi göra en hälsundersökning på alla så vi vet att dom är helt friska. För örjan väger ju så mycke och tara har blivit så mager tycker vi efter kastreringen. Här är dom jätte dyra kastreringen gick på 1340 tror jag det va.

Är hon mager? Eller har hon bara gått ner i vikt?
Audiatur et altera pars
vi vägde henne inte innan men hon väger 900g nu men hon har blivit väldigt mager tycker jag. Hon hade väldigt mycke extra hud och päls förut. Så nu sitter hennes "klädsel" bättre, det kanske är det att man inte är van att se henne så, men anna karin som är hennes uppfödare sa också att hon va lite när vi va nere på träffen i viskafors. Hon äter mycke men hon tar alltid med sig maten och äter den i vardagsrummet men hon äter alltid upp allt. Så aptit har hon verkligen.

Hmm, hon har inte mask då?
Då äter de ju jätte mycket, men går inte upp i vikt.
Audiatur et altera pars
kan veterinären kolla det om man inte ser nått i hennes bajs?

Ja det ska de kunna se i alla fall. Men de flesta veterinärer går fortfarande på att illrar ej kan få mask. Så man får nog vara lite enträgen med det för att få igenom det. Det var jag tvungen att vara kommer jag ihåg.
Audiatur et altera pars
Nu har jag vart på inspektion, inga tecken på mask där iallafall. Hur är det med magsjukan då?

Om det är magsjukan ska du se det på avföringen. Grönaktigt bajs. Men om den sjukan finns det ruggigt bra material om inne på iller sveriges sida under sjukdommar. Högst upp har du två trådar om den som är klart läsvärda.
Audiatur et altera pars

Nu har även jag hittat till detta forum så nu blir ni inte av med mig här heller
Appropå den här hemska snön o kylan som inte vill försvinna så har jag nu på senare tid faktiskt dragit igång en ganska stor kampanj. Den går helt enkelt ut på att till en börja hela Sveriges befolkning får rösta om vi i huvud tagt vill ha kvar vintern? Blir det en 50-50 så tycker jag nog att snön o kylan faktisk kan få finnas kvar dock högt upp på nått avlägset berg nånstans!

Förresten, det kan vara mask fast du inget märker. Mina höll på att dö av det eftersom inget märktes annat än att de åt mycket och gick ner i vikt.
Och då var ju jag så inne på det där med att illrar inte kan få mask att vi inte ens tänkte på detta alternativ. Men efter en ren lyck träff så fick jag reda på en annan iller som åkt på det i samma veva, så därför proppsade jag på att de undersökte detta. Och visst var det mask. Hualigen vad nära det vara att jag förlorade mina töser.
Audiatur et altera pars
Då är det inte det *pustar ut* Jag tror jag har läst den ena tråden sen satt jag och skrev med paula om magsjukan här om dagen. Men det skadar aldrig att läsa igen och för mycke 
Ja jag läste den artikeln, vilken tur att det sluta bra iallfall. Då får vi prata med veterinären imorgon om en tid så fort som möjligt.

Det där med att rösta om snön tycker jag låter bra. Men kan vi inte dra ett sträck med att vi håller snön från Söderhamn och uppåt i landet. Då kan alla som vill åka skidor, och skoter och annat vinter vansinne åka dit. Eller så begränsar vi det till att det får ligga en himla massa snö under barnens jullov, så att vi får en vit jul. Men sedan ska snön försvinna igen.
Tycker det låter sunt i alla fall.
Nej, jag tror inte heller att det är magsjukan faktiskt.
En veterinär kan nog hjälpa er som sagt var.
Audiatur et altera pars

Ioförsig så kan det ju vara trevligt med lite snö under självaste Julafton samt jul o sportlov så jag får nog ändra det finstilta i min kampanj.
Jag håller med om snön Åsa. Och det där med röstningen va inte heller en dum idè 
Ja får se vad dom säger imorgon.

hihi, de kommer säga; Värst vad ni hunnit skriva här inne i natt då. Sover ni aldrig?
Och så glömmer de att skriva ut att de egentligen håller med oss nattugglor. hihi
Audiatur et altera pars
Hahahha ja precis. Är det bara vi fyra som är nattugglor?

Japp, jag tror det. Alla andra har nog ett liv. hihi
Audiatur et altera pars

Men ni har ju iafall flera varsina illrar tänk på mig som bara har en extramt stor disk.

haha, stackars dig. diska som är sååå tråkigt. *fniss*
Audiatur et altera pars

Ja speciellt utan diskmaskin
kanske därför man låter den växa sig så hög?

usch, vad hemskt. Jag har blivit så bortskämd att jag tycker det är jobbigt till och med fast jag har diskmaskin. hihi
Audiatur et altera pars
Här hemma är det också en stor disk hög. Även fast jag bara går hemma om dagarna. Men det är ju så tråkigt att diska.

Vad vi tycker lika om mycket. hihi
Audiatur et altera pars

Det är vell trevligt
hoppas mormor tittar förbi på några koppar kaffe hon e mig en höjjdare på att städa o mublera om utan att fråga 

Hon låter som min svärmor. hihi
Audiatur et altera pars
Hahaha ja. Och tömma iller lådor är så tråkigt.

Hehe a det kanske inte heller är nått man direkt ser fram emot fast vad vet jag 

Nej, att tömma iller lådor är väl den baksida man får som iller ägare. Fast hellre det än att diska faktiskt. hihi
Audiatur et altera pars
ja tömma lådorna går ju faktiskt väldigt fort.

Den baksidan får man ta tänk istället på villket underhållande husdjur man har
hehe kan som jag så många gånger sagt förrut knappt bärga mig längre.

Förstår att det är frustrerande att sitta här och inte ha någon egen tuss än, men det kommer. Känner på mig att det blir en liten päls åt dig i sommar. hihi
Audiatur et altera pars

Vill ha en här o nu men man kan ju inte alltid få som man vill det e bara att fortsätta vänta o vänta. Men tycker du/ni att det kanske är bättre för mig som alldrig har haft en iller förr att kanske inrikta mig på en omplaceings iller i första hand?

Det beror på vad det är för en omplacering man får. Det finns ju de omplaceringar som reagerar väldigt negativt på en flytt och blir riktigt bråkiga. Jag brukar faktiskt rekomendera valp. Fast allt beror på individen.
Audiatur et altera pars

Det känns som jag också är mer inriktad på en valp dock från en seriös uppfödare plus att då får man ju lixom vara med själv och uppfostra den. Men om man för tag på en omplacerings iller från en erfaren illerägare så skulle det ju vara prefekt men men