Jobb och iller hur går detta?
Någon som har en ensam iller hemma?
Jag håller på å letar jobb, varit hemma nu en månad med min iller. Hon var i köket första veckan men nu är hon i lägenheten på dagarna å köket på nätterna för annas river hon stället. Men ja tänkte om ja börjar jobba, kommer de funka för henne å vara i köket under dagarna när jag jobbar?! Finns de någon här inne som också bara har en iller så har något förslag på hur ni brukar göra. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till

Jag jobbar ju i och för sig inte, men mina illrar har alltid tillgång till hela lägenheten. Om du illersäkrar ordentligt så har hon ju mer yta att vara på och då kanske dagarna inte blir så tråkiga.
Problemet är lite att hon gnager sönder soffan å mattorna å hon kan få i sig massa dumt, så de e därför vi inte vågar ha henne "ute" när vi inte är där. Men hon borde väl klara sig i köket väl? Hon går å lägger sig vid 11 på dagen å sover till halv 5 varje dag, så de e dom timmarna på morgonen hon kommer vara själv.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu finns de ju en del illrar som äter rätt dumma saker men hur ser hennes liv ut?
Har hon ett bra foder? tänker så hon inte har någon brist.
Aktiverar ni henne något utöver vardagsbus?
Har ni testat något för att få bort hennes oönskade tuggande?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ne gnagandet e egentligen inget problem utan de e mer att jag vågar inte ha henne själv ute i lägenheten när vi inte e hemma. De va mest de ja tänkte på om de va någon mer som hade sina illrar/ iller i ett särskilt rum när husse å matte jobbar å hur de funkar. :)

#4 bäst vore nog att lägga lite energi på att illersäkra, finns de som har sina på begränsad yta när de jobbar eller sover men är väl inte det ultimata.
Okej då vet ja :)
Jag har aldrig begränsat deras utrymme när jag varit hemifrån för jobb/skola. Om de kan skada sig när jag är borta så kan de egentligen skada sig när jag är med också, för vem sitter inom armlängs avstånd och har fullt fokus på sin iller varje sekund den är utsläppt? Sen skulle mina antagligen bli vansinniga om de var ensamma OCH på en mindre yta. Ser illersäkring av större delen av hemmet som en helt naturlig del av illerägandet.
Paulina
När jag höll på och flyttade var jag tvungen att begränsa mina töser till köket och endast köket.
Det dummaste jag någonsin gjort. Dom mådde inte bra av det, dom vantrivdes, slutade gå på låda och gav sig på allt i köket dom kunde.
Jag rekomenderar inte dina tankar.
Hälsningar Malin
Promenad morgon och kväll var lösningen för oss när Bogey var ensam iller.
Nu när de är 2 så har behovet av promenader minskat men vi går i.a.f. ut flera gånger i vecka, fast inte på morgonen numera, speciellt om de börjar verka lite rastlösa. Då får de undersöka nya områden, springa av sig lite och få lite nya intryck.
#1 Jag får inte riktigt det att gå ihop?
Du har väl inte dina illrar och gnagare tillsammans för det har du sagt tidigare att man inte bör ha?
Hälsningar Malin
#1 TÄnkte samma som enbartmalin, plus att du ju tidigare har haft avspärrat till köket också och haft illrarna i hall/vardagsrum på heltid? Det är iaf uppfattningen jag fått av det du tidigare skrivit…
Jag har nu en iller som endast bor i köket när vi inte är hemma. anledningen till detta är att han inte fungerar med en av dom andra illrarna och att han fortfarande lådtränas och det är lättare att göra på mindre ytor.
Enda lösningen som jag ser det är att gå ut med honom på morgonen/förmiddagen. Hinner vi inte det är han verkligen smått hysterisk på kvällen/eftermiddagen och man märker att han inte är nöjd med sin begränsade yta.
De andra illrarna går fritt och hela lägenheten är på 99kvm så köket är inte direkt litet.. Men tråkigt ändå för honom..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har mina 2 pälsbollar alltid i köket när vi jobbar, eller inte är hemma, men när jag slutar jobba och när jag är hemma så brukar jag låta dom springa fritt i hela lägenheten (utom sovrummet och badrumet, där får dom bara vistas med oss).Sen brukar jag även gå långa promenader. Men har nu tagit bort köksbordet så att i köket så är det bara illrarna..

#12 Jag blir lite nyfiken varför man enbart har dem i hela lägenheten när man är hemma men inte annars? Det är ju då illern behöver mycket yta för att ha någonting att göra medans man är borta.
Inget illa ment alls, men undrar bara.
#13 För att det finns massa saker i de övriga rummen så som blomkrukor, elektronik, soffor mm. man vet aldrig vad dom kan hitta på. Lärde oss detta med mollie. Vårt kök är hyfsat stort med massa rör o kryp in där dom har o hitta på under dagarna. har valp nu osså så får man vara lite försiktig. :)

Jag har tio illrar, plus att jag hade en valpkull förra året. De är i hela lägenheten förutom i rummet där mina smådjur bor.
Jag har också soffor, tv, dator, stereo osv. Dock har jag lagt ner blomkrukor, det funkade inte.
Okej, vi har parkett golv i den större delen av lägenheten och det är hyres. Så bäst att vara på den säkra sidan
Och så läänge dom trivs så är det hur bra som helst. Är ute och går ca 30min med dom om dagen, så får dom inte röra sig tillräckligt på dagen så gör dom det i alla fall när vi är hemma och då är man i full gång och busar.
Så man somnar gott efteråt.
Hur stor lägenhet har du egentligen Ulrika? :P
Hälsningar Malin

Jag har 83kvm. Men ett rum går ju bort till smådjuren. Resten är illrarnas.
Fick dom vara i köket? Tyckte Jossan skrev att du haft det avspärrat?
Hälsningar Malin

De har köket också, förutom den lilla hörnan där man typ brukar ha matbordet. Där har jag två chilla-burar som karantänsburar. Ifall jag får bebisar som behöver stödmatas eller liknande. Nära och bra till kök och mikrovågsugn.
Så framför den lilla delen har jag en avspärrning. Vad kan det vara 1.5 x 1.5 m kanske.
Aha, men då är jag med :)
Om jag räknat rätt på det så har du en 3a alltså?
Hälsningar Malin

Ja, precis. Plus en balkong också, den är tyvärr inte illersäkrad. Har alltid varit på väg men tror aldrig det kan bli säkert nog så jag vågar inte.
Och sen då tyvärr tre trappor upp utan hiss.

Det finns tillfällen för avspärrningar, även jag har haft avdelat (har de ej i sovrummet nu heller iofs.).
Tycker det finns tre acceptabla anledningar:
1. karantän/översikt
2. valp - lådträning
3. för att skydda djuret (eller dej) om det finns andra djur de ej går ihop med eller andra tillfälliga situationer som tex renovering och något av dem riskerar allvarligare skador eller livet.
Hade ju tjejerna i köket när jag sov i förra lägenheten då Aylinh tyckte jag smakade lite för gott, tycker inte det heller var helt okej och visste att nästa lägenhet skulle vara en tvåa. Köket var inte litet och de fanns bara massa illeraktivering där men i min värld är det långt ifrån det bästa för mina djur.
Förstår inte detta med illersäkring som ursäkt, förhoppningsvis visste man vad man gav sej in på när man skaffade iller, vad det är för djur.
Om man kan illersäkra ett rum, varför kan man inte det med alla?
Sen att de förstör.. Ja det är många djur duktiga på och det får man väl räkna med, jag kommer få betala köksgolvet när jag flyttar men hellre det än att jag begränsar deras liv ytterligare.
Jag tycker väl det har mycket med boendesituation att göra. Har man en liten etta bör man kanske inte stänga av för illrarna. Har själv varit inneboende vid 2 tillfällen på sammanlagt 7-8 mån. Då har illrarna fått anpassa sig vid att endast bo i mitt rum. Skulle jag dela min lägenhet i 2 nu skulle illrarna ändå ha större än andra lägenheter jag bott i där dom haft tillgång till hela boytan..
Sajtvärd på Iller.ifokus