Vaccinering och chippning
Yes. Jag ska ju vaccinera och chippa Leiah nu. Men jag funderade då på. Vart har ni gjort det någonstans, ni som bor i Sthlms-området?
Jag har ringt runt för att kolla priser om det hela, och på Roslagstull (enda stället jag fick tag i fö) så kostar det hela 690 kr.
420 för chippning
270 för vaccinering.
Är detta mycket eller inte? Är det någonting man bör tänka på innan och efter man gör/gjort det här?
Kan hennes humör ändras?
Viktigt att tänka på när man vaccinerar är att vänta minst 40 minuter hos veterinären, då iller kan få en Anafylaktisk chock (allergisk reaktion) till följd av vaccinet. Illern kan då hamna i ett koma den aldrig vaknar upp ur. Befinner man sig då hos veterinären kan illern snabbt få vård och klara sig utan problem. Detta drabbar ytterst få illrar, men risken finns fortfarande. Det kan även drabba illrar som vaccinerats utan problem tidigare. De flesta veterinärer talar inte om detta, så säg till veterinärern efter vaccineringen att du kommer sitta kvar ett tag, så att de är medvetna om det.
De flesta illrar blir rätt trötta å slöa efter vaccineringen, så det är inget konstig, men håll koll på annat avvikande beteende den närmaste timmen eller så efteråt. (tex. krampanfall, svårigheter att gå, dreggling etc)
Chippning ser väldigt hemskt och brutalt ut när det görs. Men det går snabbt över. där bör du tänka på att det finns risk att chippet ramlar ut genom ingångshålet efter chippning, då kanylen är rätt grov. Så försök hålla ihop såret, samt "massera in" chippet (försiktigt så klart)
Inget utav dessa behandlingar påverkar illerns beteende eller humör, efter att de har återhämtat sig.
Jag tycker att det låter billigt. i gbg har jag chippat för ca 550 kr, vaccinering kostar ungerfär lika mycket eller mer.

vet att roslagstull var väääldigt noga med att vi satt kvar så där är det nog inga problem. Bra att du poängterade det Sarae då kanske inte andra ställen gör så.
Spånga-Järva djurklinik 08-7600663 Hon låg iaf billigt för 1-2år sedan när jag bode i sthlm.
OBS. en pensionär som har kvällsöppet, kan inte så mkt om just iller men älskar dem! och jag anser att man risktfritt kan chippa och vaccinera hos henne då det är en veterinär med låååång erfarenhet och chippa och vaccinera gör man på flera djur ;-)
# 0 Ska det inte vara chippning på Sorundautställningen i år? Ska du dit så så är det nog billigare att chippa där.
Sara

Jag är ju ett fan av roslagstull så jag gör allt där. Tycker att det är skönt att få en relation till veterinären och sköterskorna. Även om de kan vara lite dyrar på vissa saker så är de kunniga och hjälpsamma. Sen är de inte dyrare på allt så det jämnar nog ut sig med tiden.
Jag har hört att roslagstull är super bra faktiskt. Jag var tyvärr med min lilla tjej på anilamen i södertälje, och dit går jag aldrig mera igen. Så att när jag nu ska chippa henne så ska jag åka dit, aldrig mera till animalen i södertälje!!!

Tack så mkt för alla svar!
Roslagstull verkar vara ett bra ställe. Så jag kommer nog att åka dit!
Man ska hitta dit bara. ;)
Men angående att vänta, ska man sätta sig i väntrummet och ha illern i knät, eller kan illern vara i transportburen och så övervakar man den där?
Hur gör man förresten ifall illern redan är chippad? Kan man ändra uppgifterna hos veterinären eller hur gör man?

De kollar med sensor innan så att det inte finns något chip. Gör det det så får de upp numret. Det är illerföreningarna som har chipnumrerna registrerade, det finns inget allmänt register hos vet. Ha henne i buren du. De brukar inte vilja ligga still i knät :)Jag brukar åka in med dem i koppel om jag inte ska göra något stort, men de kan bli lite skärrade av chipen så jag skulle ta med en bur.
Om du åker kommunalt så åker du till tekninska högskolan och går längs med vallhallavägen mot roslagstull… sen ligger det på vänster sida.