Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1090 ggr
Norrskenets
0

Vill anmäla. Hur?

För några dagar sedan så upptäckte Erika/FerretCrow två stycken bloggar som tagit min bild på Saga och lagt in i sin blogg utan lov.

Mailade såklart båda personerna och ena var snabb. Var trevlig och bad om ursäkt, h*n visste inte att det var olagligt att ta bilder som man hittat på google.

Andra personen däremot svarade endast "Nej."

Har gett personen en chans till annars kommer jag göra en anmälan. Det är helt okej att låna bilder från mig, bara man bett om lov vilket h*n inte har gjort.

Om h*n nu inte tar bort bilden trots att jag gett en andra chans så vill jag anmäla henne men är det någon som vet hur man går till väga?

Bilden som tagits utan lov.

Forgetful
0

Kolla på denna sidan så kanske du hittar svaret :)
http://www.bildombudsmannen.se/

//Forgetful

Bogey
0

Hittade en tråd på ett forum om just detta. Hoppas det kan vara till nytta.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=50125

Forgetful
0

Printa sidan med din bild så att du har bevis så att hon inte tar bort det när hon vet att hon blivit anmäld, annars kanske hon kommer undan :O

//Forgetful

Norrskenets
0

#1-2 Ska man kontakta bildombudsmannen först innan jag gör en anmälan till polisen? Aldrig behövt göra detta innan.

Forgetful Hur printar jag sidan?

Forgetful
0

Jag tror du ska ta bildombudsmannen först för det är ändå han som har hand om bilder :O för att printa trycker du på "Print screen" (Prt Sc) och trycker sedan Ctrl+V i programmet paint så kommer hela sidan upp och så sparar du den :)

//Forgetful

Norrskenets
0

Nu har både jag och sambon print sparat sidan.

Okej, tack. Får kontakta bildombudsmannen imorgon.

Uppdaterar hur det går :)

Forgetful
0

Bra :D vill med veta hur det går så man kanske vet hur allt går till :P

//Forgetful

[Mikkiz]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas att du får den hjälp du behöver med bilden idag!

Och måste säga att det är en riktigt pantad brud (läste nlägget om just illrar)Skrattande

Lycka till och här hemma håller vi alla tummar o tassar för att du får rätt!

Norrskenets
0

Jag pratade en snabbis med Bildombudsmannen, jag ska skicka en räkning till bloggaren också fick jag detta svar i mailet:

"Hej Skriv ut sidan så du har bevis på att det är din bild som använts. och skicka en faktura till bloggaren. www.blf.se har prislista som du kan använda. Duy skall ha betlat för skälig ersättning blogg på Internet,, utelämnat fotografnamn 100 procent av 1. Skadestånd 10 procent av basbeloppet = 4 280 kr. I vart fall som utgångsläge. Har du problem får du återkomma"

Jag har varit in till blf.se men jag hittar inte..

Sara
0

http://shop.blf.se/ratt-pris/ratt-pris-foto.html

Jag tror han menar att du ska köpa den här.

Sara

Norrskenets
0

Hade mailat blog ansvarig och fick svar idag.

Dom har nu tagit bort bilden och texten till. Tackade för att jag uppmärksammat dem om detta.

Så blir att hålla lite koll för lägger hon in bilden igen som det känns som hon kommer göra så blir hon nog av med sitt konto där.

Norrskenets
0

Jag tänkte börja märka mina bilder med texten: Norrskenets illeruppfödning. Så kanske man får ha mina bilder ifred.

Anringen att texten ska vara i nederkant i bilden eller en halvt synlig text rakt över bilden…Men vet inte hur man får till det.

Aviendha
0

#12 En liten text nertill är busenkel att bara beskära bort. En vattenstämpel tvärsöver är svårare att göra sig av med (inte omöjligt dock) men det stör ju bilden mer. Vattenstämpel kan du göra i photoshot tex, men om du inte har något program som fixar den saken så kan du göra det online på http://picmarkr.com/.

[stefan&krister]
0

ts vad heter tjejens blogg?

[Nathalie62]
0

Att människor alltid ska ta utan lov, skönt dom tog bort bilden och hoppas hon blir av med kontot

[Mikkiz]
0

Va skönt att det löste sig! Kan hålla lite koll åt dig ocksåGlad

Norrskenets
0

#13 Tack Paulina, ska kika in där då jag varken har eller kan med photoshot.

#14 Jag vet inte om jag vill skriva ut länken till hennes blog. Det var via soclog.se iaf.

#15 Ja man blir riktigt less och ännu värre när dom vägrar ta bort den trots att man säger att det är min bild och vill inte tillåta att personen har bilden.

Ja det hoppas jag också, hon lär bli avstängd om hon lägger upp en till snodd bild iaf.

#16 Ja verkligen, har verkligen ingen ork att hålla på att tjaffsa med sånt här. Har tillräckligt med allt annat. Tack så mycket Glad

[stefan&krister]
0

Kan du pma mig istället vad hennes adress är?

Bogey
0

Photoshop är dyrt. Paint Shop pro är ett kompetent program som nog duger till de flesta och är betydligt billigare.

Ännu billigare är gratisprogrammet Gimp. Inte riktigt lika kompetent som Photoshop men väl så kompetent som Paint Shop Pro, och gratis som sagt.

På Bildredigering iFokus finns flera trådar om, och hjälp att få kring Gimp.