Hur mycket mat ska man ge?
Min lilla Alice är ett matvrak. Kvittar nästan hur mycket man ger henne hon äter upp de. De står överallt att pga ämnesomsättningen ska de alltid finnas mat framme, men hon kommer till slut bli tjock om vi fortsätter ha de så. Så tänkte om någon vet på ett ungefär hur mycket ni ger era små per dag. Min flicka är elva veckor nu så hon växer juh fortfarande.
Tack :)
Det är jätteviktigt att dom alltid har mat framme så en stor skål som aldrig blir tom.
Hon blir inte fet, däremot kan hon bli sjuk om hon blir utan mat längre stunder..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Så länge hon är aktiv och får leka och gå på promenader så är risken att hon blir fet ytterst liten.. Mat ska alltid stå framme. Mina två får en mugg med torrfoder om dagen, plus köttputs/kycklingvinge/lever/hjärta.
Ja men hon har redan börjat bli tjock de e juh de som e så dumt. Å en överviktig iller är inte heller bra så de va därför ja tänkte hur mycket man ska ge på ett ungefär.
Hon är ju valp - hon ska ha valpfett. Många illrar blir rejält "tjocka" under första året, speciellt när vintern närmar sig och de lägger på sig vinterhullet också.
#3 Man ska ge så mycket illern vill ha, svårare än så är det inte :)
Illrarna är som störst/fetast första året. Valpar växer och brukar äta som hästar. Bara att ha framme maten och låta henne äta. Det tar även några veckor för valparna att växa i sin kropp och bli långa och inte sådär valp-fyrkantiga :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej :):)

Illrar växer som mest de första månaderna i livet. Får de inte den maten de ska ha så stannar de i växten samt kan få bristsjukdomar.
De ska alltså ha fri tillgång på torrfoder.
Däremot om du ger henne en sämre sorts torrfoder med mycket tomma kalorier i så är det möjligt att hon får i sig för mycket kolhydrater som hon inte behöver istället för det som är nödvändigt.
Har sett illervalpar uppfödda på friskies kattfoder och de är avlånga och tunna, med en kalaskula mitt på. Men det ser man direkt att det ser väldigt ohälsosamt ut. De har också oftast väldigt matt och sträv päls. Och de fäller även en hel del.
Det kan ju vara ett alternativ till att du tycker hon är tjock, fast valpar ska ju vara gose-runda när de är små. Så oftast så är deras viktökning helt normal.
Okej vi ger henne ferret complete :) å hon älskar de, hon gillade de redan från början. Vi har försökte med lite köttfärs å sen med torkad fisk å sen med fläskfile men ne de e torrfodret som äger :P Så får fortsätta med de då :)
#9 Är det versele ferret complete så finns det bättre foder på marknaden. Detta klassas inte som ett kvalitets foder.
I början kan man behöva truga lite för att de ska börja gilla något nytt, men det lönar sig i långa loppet om de börjar äta kyckling med ben, senor och brosk. Då håller tänderna sig fina :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja men de har fått väldigt bra betyg å hon gillar de så hon får fortsätta med de, de inhåller de viktigaste hon kan behöva :)
Okej får testa de :)
#11, versale ferret complete är ett dåligt foder. Varför ens ifrågasätta folk som haft illrar i flera år? Ta åt dig informationen och köp ett bra foder åt din iller istället. Du har ju uppenbarligen ingen koll eftersom du skriver att det innehåller det viktigaste en iller behöver. Gör en sökning här på forumet så får du snabbt reda på bra foder.

Tips på två bra illerfoder som innehåller det en iller behöver är Vitalin och Totally Ferret.
Vitalin kan vara lite svårt att få tag på just nu, pga strul med återförsäljaren. Men Totally Ferret går att få tag på bla. här:
Därför jag har fått information från källor som vet saker…..Och de finns dessutom inehålls förteckning på påsens baksida. Där står de vad de inehåller. :)
#14 Bara för att det finns en innehållsförteckning är det inte ett bra foder. Ett bra foder tillgodoser illerns näringsbehov och vad en iller behöver är det många här på forumet som har koll på.
"Källor som vet saker"? Här inne sitter många RIKTIGT duktiga illermänniskor och litar du inte på deras ord förstår jag inte varför du ställer frågor här..
Ne jag börjar också undra var jag gör här men sen insåg jag att de finns juh faktiskt några här inne som faktiskt har alla bollar hemma. Därför e ja kvar här. Ja ni tycker de ja, men börjar undra över mångas så att säga "vetskap".
#13 aaa vitalin har jag kollat lite efter å pratade med återförsäljaren men de va juh som sagt slut. Lite tråkigt.
Å nu när hon trivs med sitt foder så väntar jag nog eftersom hon är så petig, å jag har hittat många väldigt bra ställen som säljer ferret complete å tror inte dom hade gjort de om de nu va så dåligt. Så ja tror inte hon dör om hon äter de ett tag till.
Läs innehållsförteckningen så ser du att det inte är ett bra foder.. Ingen här sitter och ger dig råd bara för att vara elak utan alla gör det för att du ska få en så lycklig och frisk iller som möjligt.
Det finns många "gamla uvar" som haft iller länge men som inte uppdaterat sig vad som är bra utan kör på samma sak om man alltid har gjor även om forskning gjort stora framsteg de senaste åren.
Å bara för att de står på en foder påse att de innehåller allt dom behöver så stämmer det faktiskt inte. Ta bara tex friskis som ska ge en så hälsosam fin katt, när det i själva verket är den värsta skiten du kan ge din katt.. Alla vill tjäna pengar så är det tyvärr så man måste lära sig bli väldigt kritisk och verkligen läsa på om man vill ha ett så friskt och hälsosamt husdjur som man kan..
Hoppas det går bra med din lilla.. Kan för övrigt tillägga att min hane gick upp 100gram i veckan när han va valp så ja valpar äter som små hästar :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Djuraffärer säljer det som folk köper, det är inte konstigare än så. Finns många bra djuraffärer som säljer t.ex chinchillafoder som är väldigt skadligt för chinchillor. Hamsterfoder som är fulla med socker så hamstrarna får diabetes osv.
De har inte så stor koll på olika foder faktiskt. De säljer det som grossisterna pushar på dem. Och alla foderföretag säger ju såklart att deras foder är det bästa. Det gäller ju även på hund och kattfoder sidan.
Testa Totally Ferret och se om din tjej gillar det istället. Det är ett bättre foder och det finns att få tag på, både i en del djuraffärer och via nätet.
Skulle jag ge det som mina illrar gillar skulle jag föda mina illrar på banan och husmanskost ;) kanske lägga till lite choklad också…
Skämt å sido. Detta är rena giftet för illrar! Men dom älskar det!
Jag går i ärlighetens namn på mitt omdömme framför mina illrars när jag köper foder till dom.
Du kan äen köpa orijen kattfoder eller carnia lynx kattfoder. Dessa är också betydligt bättre än Versele ferret complete.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tänker inte disskutera detta mera ni gör som ni vill med era djur å jag gör de som är bäst för min. Tycker de känns som de flesta härinne har för lite privatliv å älskar å bråka å röra runt i sådant dom inte har med att göra.

#22 Nu blir jag lite förvirrad. Vem bråkar? Om man haft iller i många år och under den tiden lärt sig vad som är ett bra foder för dem. Ska man inte tala om det då?
Då ber jag om ursäkt för att jag gav tips om bra illerfoder.
#22 ursäkta för goda råd… Ofta äter illrar mer av sämre foder pga att de måste äta större mängder för att få sig den mängd näring som deras kroppar kan ta upp (illrar har extremt svårt för att tillgodogöra sig kolhydrater). Du ville minska på maten, men det går inte när valpen äter den mat den äter. Ger du ett annat torrfoder finns chansen att illern inte äter lika mycket då det ger mer näring i mindre mängd foder.
Jag har förstått att det inte är vad du vill höra, men det är svårt att svara på frågan hur du kan minska ned maten för din iller utan att beskriva vad som kan vara felet..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#23 inte du ullrika du har varit hjälpsam :) Tack så mycket :)
#25 Du fick bra tips av JossanH också, för det finns faktiskt 2st väldigt bra kattfoder som duger även åt illrar och det är som redan nämnts Carnia Lynx och Orijen Cat.
Det är väl bra om du får tips på flera bra foder för då ökar ju möjligheten att du ska kunna hitta åtminstone 1 av dem.
Här kör vi i.a.f. med Vitalin och Carnia Lynx blandat. Orijen blev våra illrar lösa i magen av.
Bra att nämna är f.ö. att när man introducerar ett nytt foder kan illrarna tillfälligt bli lösa i magen men det bör ha gått över på ca 1vecka, vilket det inte gjorde på våra illrar när vi introducerade Orijen.
Hej! Väldigt OT, men jag kör med Versale Rat Complete som bas till mina råttor. Är det också ett dåligt torrfoder då eftersom att ferret complete är det? Alltså att Versales Complete foder i allmänhet är dåligt? Tacksam för svar, så jag kan byta ifall det skulle vara så 
#27 Är urdålig på råttfoder ;) Skulle rekommendera dig att fråga på råttor iFokus.
Många märken som tillverkar gnagarblandningar och kör lite illerfoder på sidan av ska man nog vara extra skeptiskt mot när det gäller fodret för rovdjur då det inte är det som de är specialicerade på. Huruvida gnagarfodren är bra eller dåligt vet jag faktiskt inte..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ni visar nu stor okunnighet om det gäller torrfoder eller så är ni bara jag vet inte… Varför säger ni att versele laga är värre än totally ferret om det är precis TVÄRTOM?? kolla innehållsförteckning på båda av de och jämför alla växt-protein och kolhydrater i fodret då får ni följande resultat:
Versele laga ferret complete- 27.5% kolhydrater + 3% fibrer + 16.8% av växt protein = 47.30% av fodret är hårdsmält för en iller.
Kolla nu på Bosh Totally Ferret Active :
TF- 31.11% av kolhydrater + 1.64% fibrer + 24% av växt protein = 56.87% av fodret är hårdsmält för en iller!!
Har ni nån gång jämfört de 2 märkena innan Ni skrek på nån att den ger dålig foder och med godhjärta har ni rekommenderad Totally Ferret?? Där över 50% av fodret bara glider genom magen??
Välkommen till ferretplanet.se :)
#29 Intressant. Var har du hittat procenttalen? Jag har själv försökt avgöra hur mycket kolhydrater ett foder innehåller men inte hittat så bra siffror.
Har du fler bra siffror på andra foder som Vitalin, Orijen, Carnia Lynx m.fl.?
I.o.f.s. så redovisar Carnia sina siffror helt öppet på hemsidan så där är det inget problem. (15% kolhydrat + 2,5% fibrer + max 1,6% växtprotein = 19.1% hårdsmält)
Vitalin tyvärr har jag ej men Orijen och några andra kan jag ange:
Orijen: 20% kolhydrater + 2.8% fibrer (inga växt protein) = 22.8% av fodret är hårdsmält för en iller
WildCat Etosha: 10.87% kolhydrater + 1.63% fibrer (inga växt protein) = 12.50% av fodret är hårdsmält för en iller
Applaws Natural Complete Kitten : 14.2% kolhydrater + 2.2% fibrer (inga växt protein) = 16.4% av fodret är hårdsmält för en iller
Evo Ferret Food : 8.89% kolhydrater + 1.67% fibrer (inga växt protein)= 10.56% av fodret är hårdsmält för en iller
Taste of the Wild: 20.1% kolhydrater + 3.3% fibrer (inga växt protein) = 23.4% av fodret är hårdsmält för en iller
För att räkna ut procent måste du räkna ut torrsubstans i fodret och jämföra alla procent sats mot torrsubstans
Ex.
om fodret har 10% vatten så räknar du : 100%- 10% = 90% torrsubstans
och nu:
30% protein / 90% torrsubstans = 40% protein i torrsubstans
och så vidare… :)
I så fall stämmer inte mina siffror för Carnia riktigt, för jag tog inte hänsyn till de 7% vatten som finns med i det fodret.
Däremot så försökte jag räkna på råproteinet som är 40% varav minst 96% av animaliskt ursprung, därav de max 1.6% växtproteiner som jag angav.
Var finns Evo Ferret Food att få tag på i detta avlånga land?
Lite konstig då inte ens Vitalins tillverkare anger hur mycket vatten finns i fodret vad gör möjligt att räkna ut procentsatsen - har de nåt att dölja?? Kan någon kolla på förpackning om det står värden på vatten i fodret?? Så att man kan räkna ut procent satsen för hårdsmälta ingredienser?
Nej alltså jag menade om Versale överlag gör dåligt foder, förlåt om jag var oklar :)

TS, som regel kan du ju ha att om det är spannmål, majs eller ris som de första (5 kanske?) ingridienserna så är det ett dåligt foder.

eller rättare sagt, om de första (5?) ingridienserna inte är animaliska är det ett mindre bra foder.
# 29. Nu gör jag något dumt men jag har länge funderat på hur du agerar i dina inlägg varför du är så hård och otrevlig. Jag förstår inte hur du vågar vara det när du har en illerbutik. Jag för min del bestämmde mig för att aldrig handla hos dig den dagen du skrev att du tyckte det var ok att göra sig av med illrarna för att man skaffar barn istället. Var lite rädd om dina kunder. Åsikter är bra men det beror helt och hållet på hur man skriver om dom ska mottas väl. Att kalla halva illervärlden för något som jag uppfattar som "dumma i huvudet" är inget vidare för dina affärer.
#37 Jag uppfattade inte att Kredka kallade mig, eller nån annan, dum. Okunnig jo, men det kan stämma (i.a.f. på mig) och ibland är det faktiskt så att saker som repeteras tillräckligt många gånger blir en sanning ända tills nån plötsligt ifrågasätter det.
Jag har också uppfattat Kredka som en person som inte har svenska som modersmål så det ibland dyker upp lite konstiga formuleringar men sånt brukar jag ignorera.
Jag använder mig av det allmänna rådet att alltid läsa ett inlägg som att personen skriver det i all välmening, för om det verkligen skrivs för att vara förolämpande så brukar det framgå väldigt tydligt. Vilket jag inte tycker det gör i det här fallet.
#38 Efter ett liknande uttalande efter att vi var flera som inte fann innehållsförteckningen på en tysk sida så är jag villig att hålla med Nussen. Man är inte speciellt rädd om sina kunder när man uttalar sig så att det låter som att man ständigt dumförklarar andra (möjliga kunder).
Det var väl ungefär i den vevan som jag inte längre var så sugen på att handla i hennes butik..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag är ytterligare en i ledet som fullständigt håller med JossanH och Nussen om att det känns som att Kredka är väldigt hård och provocerande i sina inlägg hon skriver.
Jag har också tagit beslutet att inte handla i hennes butik pga detta.
Det blev visst en missförstånd då jag menade inte att *dumförklara* någon här och min ton var varken elak eller hård även om ni tog den så. Detta är problem med forum - man ser inte personen kan inte höra den och diskussion är svår pga detta. Och mina svårigheter i svenska språket kan göra det lite extra klurig.
Vad Ni besluter är eran val även om det gör mig ledsen att pga ett forum väljer ni göra en sak och inte annan.
Nu tycker jag lite extra synd för att jag har tagit åt mig jobbet och räknat procentsatsen för de fodrena jag kunde få tag i innehållsförteckning och sådant så att Ni verkligen kan kolla vad Ni rekommenderar här till andra och ingen ens har kommenterat det utan hoppade på mig att jag är elak…
Om det gäller min inställning till barn - jag har massor med exemplar där tack vare inläggs #29 inställning en iller fick lida -och då tycker jag att det är bättre att ge bort den till ett hus där den ska ha det bra en att den lider hemma med bebisar. En av exemplar: Min kompis hade 2 söner 3-åring och 1-åring. och skaffade en valp då hon trodde att de är så gulliga. Med det blev för mycket med barn och djur och hon ville inte ge bort den - lillan satt dagen ut och in i omåttlig bur och dog efter bara 10 månader - är detta verkligen bättre än att ge bort sin älskade djur kan Ni bedöma själva.

Vad som också är viktigt när man väljer foder till iller är att kolla varifrån proteinet kommer, en del billiga foder har vegetabliskt protein till viss del istället för animaliskt.
#42 Precis och jag tycker Kredkas siffror är jättebra. Är de vederhäftiga, vilket jag i.o.f.s. tror att de är, men att vi även kan bekräfta det så finns nog all anledning att omvärdera våra foderrekommendationer här på Iller.iFokus.
För är det nått jag tror vi alla kan enas om när det gäller foder utan att blanda in några fabrikat är ju att illern ska ha ett foder baserat på animaliska råvaror med så låg halt av kolhydrater och växtproteiner som det är möjligt att tillverka. Naturligtvis måste det även ha en bra balans av vitaminer och mineraler, vilket jag finner är ännu knepigare att avgöra.