Ska man inte ge illern kattmat??
Hej! redan när jag började som uppfödare och efter det har jag hört att ett kattfoder med kvalite skulle duga gott och väl för illrar!
Men i går fick jag mail från en tjej som skrev att man absolut inte fick ge illrar kattmat då dom kunde få olika sjukdommar av det!
Självklart är det bästa för en iller som för många andra djur rent kött, men jag har ändå hört att en iller får äta kattmat!
Stämmer det att en iller ABSOLUT inte får äta kattmat så har jag gjort fel som så många andra!
Jag har pratat med många uppfödare och veterinärer som oxå har sagt att kattmat duger väl åt en iller som basföda!
Men när jag fick mailet i går blev jag lite paff och osäker!!
// johanna

Jo jag tror du har rätt. Rätt kattfoder ska duga gott och väl, bara proteinet och fettet är tillräckligt högt. Sen är det väl lite småämnen som ska vara med/inte vara med. Det finns ju även dåliga illerfoder som är minst lika dåliga som dåliga kattfoder. Finns många trådar om detta.
Själv tror jag många illerägare är lite smått hysteriska (bli inte arga) vad gäller just illerfoder. Gör lite för stor grej av det. Har man som sagt ett tillräckligt nyttigt kattfoder så är det precis lika bra som illerfodrena.
Jag kör lite blandat, beroende på vad jag får tag på och vad illrarna gillar. Oftast illerfoder, men ibland kattfoder. :-)

ok! tack för svaret! blev lite orolig och fundersam! att dom behöver fetter och protein vet jag väl, och att man inte ska välja exempelvis euoroshoppers kattmat…jag har kört med hills kattunge mat eller iams och det ska duga gott och väl.
// Johanna
Precis som ovanstående så är det whiskas, Pussy, Euroshoppers osv som inte är bra att ge illern.
Sen tycker jag att eftersom priset inte är högre för ett illerfoder än högkvalitativa kattfoder så kan man lika gärna köpa ett illerfoder om man har tillgång till det.
Sara

#2 Jag tror också att när illerägare hör ordet kattmat går tankarna direkt till Friskies eller Whiskas, och de är ju rent av skadligt för illern. Men annars ska det nog inte vara någon större fara.

''Sen tycker jag att eftersom priset inte är högre för ett illerfoder än högkvalitativa kattfoder så kan man lika gärna köpa ett illerfoder om man har tillgång till det.''
Håller med dig till fullo. Illermaten är ivf här billigare än den kattmat som krävs till iller. Sen är min personliga åsikt också att hundar ska ha hundmat inte kattmat och kattor ska ha kattmat och illrar ska ha illermat osv.
T.ex. i Royal Canin kvalitetsfoder som skall vara ett bra foder så har man hittat saker som är farliga för illrar.

De saker som hittats i RCs foder finns inte i fodret på den svenska marknaden. Har själv varit i kontakt med RC angående detta. Då det varit skriverier om det som funnits i maten som varit skadligt för alla djuren.
Men som sagt var, vårat foder i Sverige innehåller inte dessa ämnen.
Sedan säger jag som andra. Kattfoder av högkvalite eller illerfoder av högkvalite. Själv blandar jag med illerfoder och kattfoder, allt av hög kvalite självklart. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars