Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 785 ggr
[Mändie]
0

Ska man ge kattmalt till iller?

Jag läste att illrar samlar på sig hår i tarmarna så man borde ge kattmalt på tub,ungefär 2,5 cm OM DAGEN! Jag tycker de låter lite överdrivet. E de någon som gör detta eller finns de något annat knep? Är de ens vanligt med operationer pga av håransamling? Ja menar händer detta ofta?

JossanH
0

Det händer, men inte speciellt ofta. Jag skulle vara mycket försiktig när det kommer att dosera kattmalt varje dag. Vad jag vet är det sött och kan därför bidra till insulinom istället- och den risken lär vara betydligt högre än risken för hårboll.

Illrar fäller ju bara 2 ggr om året och under fällperioden kan man hjälpa till håret ut genom att ge kattmalt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Mändie]
0

Okej :) De låter mera rimligt. Tyckte väl att de lät lite överdrivet, annat om man kanske hade haft en långhårig.

JossanH
0

#2 Fast hur korta eller hur långa strån illrarna än har så fäller de bara 2 ggr om året ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Mändie]
0

aaaa iofs ;P

Sarah
0

Mina har börjat fälla 3 ggr :) men, håller med jossan, om man ger bara torrfoder skulle jag ge under fällningsperioder. Har själv haft en iller som höll på att dö av en hårboll.