Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1300 ggr
Saaba
0

Säkraste transportburen

Ska köpa transportbur och vet inte vad jag ska välja. Så nu tänkte jag ta hjälp av er som reser mycket med era illrar. Jag är inte intresserad av hur många toalådor eller hängmattor som får plats utan vilken som är säkrast. Vid en krock, häftig inbromsning eller annan olycka. Jag har tidigare använt Atlas 20 med dörren vänd mot mittplatsen i baksätet för att vid kollision undvika att djuret kläms fast i gallerdörren. Men vad är säkrast? Vad vill man ska ta smällen vid en olycka (Gud förbjude)? Är det bäst om man har en bur i hårdplast som sitter fastspänd eller vill man ha nåt som rör sig så inte illern mosas mot väggen? Kanske är inte en bur bästa alternativet? Och vad bör finnas med i en transportbur? Man kan ju stanna för att ge vatten och mat och gå på toa. Flygande föremål låter inte säkert. Ni har säkert tänkt ut en massa smarta lösningar!

ViktorMarina
0

det här har jag också funderat på, vore skönt med lite andra tankar och synpunkter! :)

Robinsnel
0

Det finns ju transportburar i plast, med fåra för säkerhetsbälte. Att ställa den med öppningen mot fönstret så att säga bör väl vara säkrast.. I vilken transport som helst kan man ju sätta en hängmatta och en vatten/matskål i gallret. Hängmatta är ju riktigt bra iom att man då kan ha en tidning i botten och de om de måste bajja inte behöver ligga i det..

Faxlin
0

Är man ute efter den säkraste så måste man välja en transportbur som du spänner fast i bilbältet. Hur de olika transporterna klarar sig vid en krock vet jag inte faktiskt. Inte heller hur illern klarar sig.
Men helt klart måste de klara sig bättre om buren sitter fast än om de slungas genom bilen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

#2, varför tror du att det är säkrast att ställa den med öppningen mot fönstret? eller, visst menar du mot bildörren? haha, svårt att förklara :P

Guteillern
0

#0 Det finns godkända transportburar med fäste för bilbältet. Skulle tro att dom är "säkrast " när det gäller att hålla kvar buren på plats.
Säkraste placeringen av trpt.buren varierar nog, beroende på hur man kan sätta fast dom.
Burstorlek, utan hänsyn till komfort och bekvämlighet för djuret…minsta möjliga utrymme det säkraste, eftersom djuret inte kan kastas omkring. Dock är det INTE tillåtet att transportera djuren i så små burar.

Jag tycker personligen att en bur i storlek som Atlas 20 är en bra storlek, som antalet illrar kan växa med beroende på illrarnas storlekar. Burar motsvarande Atlas 10 har ofta en tendens att bli för små med tiden :-)
De jag använder är Atlas Cargo, Atlas 40 och 20, beroende på resans längd och orsak, enstaka gånger kan 10:an komma fram.

/Ammi

sarae
0

Jag tror personligen att petcargon är absolut säkrast. den känns mer stabil, dessutom sitter både mat och vatten skål fast, så det blir inga runtflygande föremål. Den har heller inget galler illern kan klämmas fast i.

Robinsnel
0

#4 ja, precis, mot bildörren, fastspänd i bältet..

Skulle inte en mindre bur vara säkrare i detta avseende eftersom illern då vid krock har mindre avstånd till transportens vägg?

Kanske en bur i aningens mjukare plast är bra också iom att den då kan dämpa smällen lite..?

Guteillern
0

#7 Vid en kollision kan sidodörrarna gå upp. Skulle gallergrinden gå upp, så far illern rakt ut i naturen.

/Ammi

sarae
0

Jag sätter alltid mina med rutan fram mot passagerar sätet- Men det kankse är riktigt dumt nu när jag tänker efter?

ViktorMarina
0

#7 & 8, och om man blir påkörd från sidan kanske det är bättre att ha burens rumpa mot dörren? med tanke på splitter och burens stabilitet.. gallret kanske lätt trycks bort/ihop eftersom det bara sitter fast med plastknäppen? eller spelar det ingen roll tror ni?

AlbaStiffler
0

Jag skulle nog åxå tro att en mindre bur är säkrare av den anlednigne som Robin säger, att de då inte flyger så långt. En stor metallbur gör ju att illern kan flyga flera dm innan den smackar in i ett rätt obehagligt nät. Tänk dig själv hur skönt det skulle vara att smacka in i ett nät i samma proportion (som du precis inte kan krypa igenom). Skulle tro att chansen att man dör vid en smack in i en gallerbur är rätt stor vid en riktig smäll. Visst, buren kanske håller bättre. Men är kollisionen så stark att buren går sönder så är det ändå inte säkert att illern KAN ta sig ut ur en ev demolerad bur.

Själv har jag en känsla av att om syftet är att rädda djuret så är en mindre bur bättre. men är syftet att illern ska ha det trivsamt under en vanlig färd (utan olyckor) så är kanske en större bur bättre. Är syftet istället att du i framsätet inte ska få en bur/iller i huvet så ska man ju titta på en bur som sitter fast bra, oavsett storlek.

smurfb
0

Nog för att man inte ska ignorera risken för olycka. Men hur ofta smäller man så illa att hela bilen trycks ihop?

AlbaStiffler
0

#10> Jag tror ärligt talat inte det spelar någon roll hur buren är ställd om du blir inkörd i sidan. Är det en stor smäll så blir illern platt, oavsett metallbur eller plastbur.

Sara
0

Jag har en lite större plasttransportbur som i vissa bilar bältet faktiskt inte går runt. Men då brukar jag sätta transporten bakom passagerarsätet och flytta bak sätet så buren står stadigt men ändå inte klämd.

Sara

Guteillern
0

#10 Om det är möjligt är nog baksätets ryggstöd bäst att vända buröppningen mot. Burens utformning och bilsätets/ryggstödets skålning/vinkel påverkar hur buren kan placeras.

/Ammi

#11: Burstorlek, utan hänsyn till komfort och bekvämlighet för djuret…minsta möjliga utrymme det säkraste, eftersom djuret inte kan kastas omkring.
Så små burar får dom inte transporteras i om man ska följa Sjv:s regler och även ta hänsyn till djurets bekvämlighet.

/Ammi

AlbaStiffler
0

#15> Vad är det för regler du syftar på? :) Intressant, det har jag aldirg hört något om. Med tanke på att man trycker in en gigantisk katt i en liten transportbur så förvånar det mig att det finns regler på det iom att man alltid ser det. När det gäller kortare transporter har jag svårt att förstå det, men om det handlar om längre vistelser så förstår jag det.

Mina illrar trivs av någon anledning bättre i små burar än stora. de känns kanske tryggare.

minja
0

Jag har kännt på petcargon och tyckte inte den var något att ha. Den känndes så plastig att den skulle kunna spricka om man öppnade den. Tyvärr tror jag inte att det finns någon riktigt säker kattbur. Inte ens hundburar klarar krockar om det vill sig riktigt illa. Skulle man krocka är det bara att be till högre makter att dom är på ens sida.

Jag kan bara skriva om hur jag resonerade när jag köpte hundens bur, den är special gjord för våran bil och för hunden den är precis lagom liten eller stor hur man nu ser på det. Den är tvärställd vilket innebär att hunden ligger längst med baksätet, och om man skulle krocka tar hela hundens kropp upp stöten vilket den inte gör om man har en vanlig. Det finns ju krocktestade hundburar men jag tror det inte spelar så stor roll eftersom en krock är inte den andra lik och dom testar ju inte med levande djur så dom vet inte hur djuret skulle reagera.

När det gäller sådana små djur som iller spelar det inte så stor roll hur man placerar buren, så länge den siter fast i bältet. Djuren rör ju sig där inte och man kan inte placera dom så som man kan med hundar. Som några har sagt innan är mindre bur bättre än en stor.

Saaba
0

Jag föreställer mig att ett alternativ där man ställer buren på golvet bak och fäster den mellan framsätets ryggstöd och baksätets sits, så den står stumt och med öppningen in mot bilen kan va bra. Kanske skyddar det även mot värmen som sol genom fönster kan ge? Vad tror ni? Den här buren som nämns som man kan ha i bälte, nån som vet var den finns? Och lämpar den sig även till framsätet?

sarae
0

#18 du kan ha bälte genom alla burar med handtag på…men på petcargon är handtaget "ett med buren" det går alltså inte att ta loss, vilket känns stabilare. Vet att klarsferrets sålde sånna förut till ett reducerat pris, vet dock inte om de har dem kvar. Ibland dyker de även upp på tradera. Finns även i vissa djur affärer, men då är det rätt dyra http://www.hagen.com/uk/cats/addinfo/pet_cargo_cabrio.cfm

Faxlin
0

Pet cargon fungerar bra även i framsätet.
Kolla runt på zooaffärer så hittar du på den. Här hos oss finns närmaste på Söders Zoo och han tar 498:- för dem.
Hittar du ingen så hojta till så kanske någon som ska i närheten av dig kan fixa en åt dig. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Falo]
0

ett alternativ kaske kan vara att dra säkerhetsbältet innanför burgallret och ha burgallret i färdriktningen. Det funkar nog på de flesta burarna.

Guteillern
0

#18 "ställer buren på golvet bak och fäster den mellan framsätets ryggstöd och baksätets sits, så den står stumt och med öppningen in mot bilen"

Vid mindre kollisioner är nog den placeringen bra. Blir det en kraftigare kollision, behöver finnas lite marginal mellan trpt.buren och bilsätena. Detta då sätena många gånger flyttar sig vid en kollision och risken är att buren kläms sönder.

/Ammi