Iller iFokus

Iller

Etikett: kunskaps-trådar
Läst 2789 ggr
[Synnerlig]
1

Är det svårt att ha iller?

Hej,

Nu är det så att jag är väldigt sugen på att skaffa en iller. Jag är egentligen hundmänniska men kan tyvärr inte ha hund då jag inte kan komma hem på luncherna och rasta den och har inte råd med hunddagis.

Då fick jag höra att en iller kan funka bra då den som katter gör sina behov på låda och dom ska tydligen vara lika keliga som hundar (dock förstår jag att det säkert är individuellt också), sen är dom ju bara så otroligt söta! :D

Men jag har fått uppfattningarna att en iller är ganska jobbig att ta hand om då det verkar som att man får gå och köpa en ny kruka minst en gång i veckan, haha :) Ja, alltså att dom välter blomkrukor m.m. och har ner allting dom kommer åt, klättrar på gardiner m.m.

Dom låter som riktiga vildingar och att man inte kan vara lugn om man inte har dom i sikte, vilket man inte kan ha när man inte är hemma :P

Stämmer det jag har uppfattat eller är det inte så överdrivet?

Ni får mer än gärna berätta hur det är att vara ägare till en iller och har ni några tips så kom med dom gärna :)

Vad är bäst att skaffa mellan en hane eller hona? Blir dom "bättre" om man kastrerar dom?

Jag är tacksam för alla svar :)

Nussen
0

Den bästa beskrivningen jag har hört är att en iller är som en katt på amfetamin Skrattande

Zidh
0

#1 *gilla*

Hakuna Matata!

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En iller är väl lite som en hundvalp som aldrig växer upp med en smula kissemiss i också och en stor bit iller ;P

Man får anpassa sitt hem efter illrarna. Ja, de gillar att flytta på prylar och man ska definitivt inte ha dom på fönsterbrädan då dom är grävardjur och älskar att gräva i jord! :)
Sålänge man ser till att dom inte tar sig upp så är det inga problem. Nu var det många år sedan en iller hade sönder en kruka för oss.

Det man ska tänka på är att de kan vara lite svåra att få duktiga på lådan (plus att man behöver fler lådor) och att köper man "fel" iller (som inte fått de rätta förutsättningarna som att den levt ohanterad i en bur) så krävs det enormt med tålamod och lugn för att få illern hanterbar.
Kommer illern från en bra uppfödare så är det mer som att ha en hundvalp.

Man får passa sig lite för vad man lämnar framme. Endel illrar älskar gummi som gör att man inte kan ha skor framme och måste lägga bort fjärrkontroller eller andra goda gummiknappar.

Det absolut bästa innan man skaffar en iller är att hälsa på någon med iller. Bor du i närheten är du välkommen hit till oss i Norrköping :)

På bilden ser du hår vart hem ser ut, trots att vi har 2 illrar som har fri tillgång till alla rum utom badrummet :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Synnerlig]
0

#3 Tack för svaret :) Hm… Vart kan man annars ha sina blommor om inte på fönsterbrädan? :)

Jag vill gärna höra mer om hur ni gömmer alla prylar som illrarna inte får komma åt. Hur har ni löst detta? :)

JossanH
0

#4 Det går bra tt ha blommorna på fönsterbrädan sålänge inga illrar kommer upp. Det har vi :) En himla massa växter!

Skor som är populära hamnar på hatthyllan och besökarnas skor hamnar på skrivbordet.

Bannlyst är öronproppar, då många illrar dött pga att de ätit av dessa..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

I den här tråden finns en bild på vad som händer när man inte har riktig koll på vilka vägar som finns upp till fönsterbrädan om man har en påhittig iller.

F.ö. har jag en billig iller till salu….Flört

[Synnerlig]
0

#5 Vilken tur att jag inte behöver använda öronproppar :P Hur gör ni med sladdar? Funkar det med "sladdskydd" eller vad det nu kallas, eller biter dom sig igenom det med? Min pojkvän är nämligen ett elektronikfreak -_-

Någonting med som du kan komma på som jag behöver veta? Vet som sagt inte så mycket om illrar men jag vill lära mig allt som finns om dom innan jag skaffar en :)

#6 Hehe, aj då. Kanske inte så bra att ha någonting i närheten av fönsterbrädan som den kan hoppa på? :P

Ja, om din iller finns kvar till salu om ett tag så kan jag kolla upp det :) Men just nu kan jag inte skaffa en iller än. Jag måste renovera färdigt först. Vill inte att illern ska skada sig på verktyg, tugga i sig farliga saker eller bli skrämd av höga maskinljud.

HannaM
0

Det är svårt att ha iller om man inte är förberedd, inte älskar dom och inte är beredd att göra vissa uppoffringar. Annars, näe.

Vosjes
0

Det låter som att du ska köpa en iller som substitut istället för en hund och det tycker jag absolut inte att du ska göra då illrar och hundar är olika djur.

Hur som helst har jag inte märkt några problem med sladdar i alla fall inte hos min iller och vi har sladdar överallt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

JossanH
0

Illra är rovdjur- inga gnagare- MEN dom har en förkärlek för vissa gummisorter. Sladdar brukar inte vara några problem men laddaren till min telefon har en annan typ av gummi runt sig och den biter min ena iller på.
Hörlurar brukar dock vara goda att mörda.. ;)

Det mesta om illrar får du nog veta genom att bara läsa, läsa, läsa här på sajten! Och hälsa på illerfolk!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

#7 Inga problem med sladdar här heller, och vi har massor, men vissa typer av skosulor, suddgummin och öronproppar får man hålla utom räckhåll. Även såna där geleinlägg som man har i skorna när man har känning av hälsporre får man inte heller lämna inom räckhåll.

Imie har dessutom en förkärlek till kardborrband så alla lösa saker som har kardborrband brukar försvinna, som vinterhandskar, vissa skor m.m. Hon gillar att bita på det men jag har ännu inte sett att hon biter sönder dem. Verkar bara vara skönt för tänderna.

F.ö. är Imie inte till salu längre då hon har blivit förlåten för den här gången Glad

HannaM
0

Ingen här käkar sladdar. Möjligen bajsar på dom…

JossanH
0

Jag har ju en iller som stjäl plånböcker och olika fodral om de är i goda material. Gärna i skinn eller ännu hellre fejkskinn. Han älskar också känslan av vissa gummi-leksaker mellan tänderna. Endel saker är helt fulla av hål men inga saknade bitar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Synnerlig]
0

#8 Nej, än är jag inte förberedd men det är därför jag tänker lära mig så mycket som möjligt om illrar innan jag skaffar en :)

#9 Egentligen vill jag ha en hund men kan inte det för tillfället. Men jag älskar alla sorters djur och känner att ett djur vill jag ha även om jag inte kan ha en hund. Kan jag inte ha en hund så har jag hellre ett annat djur än går utan.

Är det förståeligt?

Jag tror att efter hundar så passar nog en iller mig bra då jag älskar att kunna leka och kela mycket med djuret jag tar hand om.

Verkar det fortfarande dumt av mig att vilja ha en iller?

#10-13 Det verkar som att man helt enkelt får använda sitt sunda förnuft :) Allt som är gummi och gärna gummi som är mysigt att tugga på är sådant man får gömma undan :)

HannaM
0

Alltså kela… det är väldigt individuellt. Alinda hade väl lagom tills hon var två och ett halvt ungefär lugnat ner sig såpass att hon ibland uppskattar ett par minuter i famnen men något storgos är det ju inte tal om.

Vosjes
0

Jag har både hund och iller och de är inte ens i närheten av lika.
Katterna i hemmet ger mig mer hund känsla än illern trots att min grabb är en riktig myspropp.

Har du tänkt på att du kanske inte kommer ha möjligheten att skaffa en hund på upp till 10 år framöver om du skaffar en iller? Alla illrar och hundar går inte ihop.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Faxlin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker inte alls det låter som en dålig ide med en iller istället för en hund. Visst en hund och en iller är inte lika. Men om man är medveten om det vilket du verkar vara så är det inga problem som jag ser det.
Det som rä lika med en hund och en iller är ju det där med att de måste aktiveras, även om det inte är på samma sätt. Men lär man dem från början att följa med ut på promender och sådant så har man ett trevligt sällskap på promenader med sin iller likväl som med en hund. Bara det att man slipper åka hem och rasta dem på lunchen. :)

Mitt råd är att du fortsätter läsa runt här inne och sedan åker och hälsar på flera olika som har illrar och också åker på illerträffar. Då kan du börja lära känna olika typer av illrar och då är det lättare att se om det är ett djur som skulle passa dig. :)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

madison
0

Min tjej biter inte på kablar, och hon är hur gosig som hälst, hon älskar att ligga i famnen och sova medans man t.ex ser på tv. Sen på nätterna sover hon med mig i min famn eller undertäcket. Skit mysigt, har börjat få svårt att sova om jag INTE har en iller i sängen på natten hehe. ;)

(+ att hon är en liten pussgurka, alltid go & glad.)

[Synnerlig]
0

Jag är medveten om att en iller förmodligen inte är som en hund då dom är helt olika arter. MEN, det jag syftade till är att en iller förmodligen är mer lekfull och aktiv än en katt.

Jag har varit mycket kring katter och dom är lite för lugna och tyvärr… tråkiga för min smak :P

Jag tycker om att leka och kanske kunna gå ut med mitt djur och kela osv som man även kan göra med hundar, fast kanske inte lika mycket med iller för det beror ju på hur min iller är :)

Hur hittar jag någon i närheten som har iller? Jag bor nämligen i Södertälje :)

HerrDevlin
0

#19 Jag pluggar i Linköping på terminstider, men nu i mitten på juni efter tentorna är avklarade kommer jag åka hem till Nykvarn där jag egentligen bor. Ska jobba i Södertälje också så du kan absolut få träffa min lilla skit, det är ju nära och bra =)

[Nathalie62]
0

Att vara ägare till en iller är det bästa som finns tycker jag, dom är väldigt nyfikna och vill gärna vara där du är, öppnar du ett skåp ska det genast undersökas :-). Dom flesta tycker det är mycket intressant när man möblerar om och förnyar leksaker, det blir lätt tråkigt om det aldrig händer något :-). Jag brukade gå promenader, många illrar tycker om det.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 hahaha, då skulle du träffat katten vi tog hand om ;) Han var verkligen för mycket för illrarna. Dom klarade inte av hans eviga behov av stimulering och aktivering för det gick lätt ut över illrarna när han inte var nöjd..
Nu bor dock hyperkissen hos mina föräldrar där han kan gå ut. under vintern har inte varit ute mycket och det märks på möblemanget inne ;) Allt som kan plockas bort ur blommor, dekorationer etc har funnits på golvet :P
Min sambo säger att han aldrig någonsin vill ha en katt igen för dom är alldeles för krävande!

Ursäkta OT

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

#22, Hihihi, hyperaktiv katt.

HannaM
0

Pendeln till stockholm så är vi massvis med illerägare här.

[Synnerlig]
0

#20 Det låter ju jättebra! :) Den enda gången jag har träffat illrar förut var när jag var runt 11-12 år gammal och fick träffa en kvinnas två illrar i Frankrike. Jag blev faktiskt lite rädd för dom för dom sprang upp mot mig hela tiden och jag trodde att dom kunde bita fingrarna av mig :D

Vi får hoppas att jag inte känner samma sak 11 år senare, haha :)

#21 Jag gillar djur som är nyfikna och vill vara med där det händer saker. Det är mys :)

#24 Hur får jag kontakt med illerägare i Stockholm? :)

HerrDevlin
0

Vi får pma lite om det när tiden närmar sig, åker hem runt den tionde och stannar hela sommarn. Så tid skall det finnas, i alla fall när det är så nära som 20 min bussresa =)

Han kan ju nypas lite mot folk han inte känner.. men det är bara att ta det lugnt och inte rycka undan så tröttnar han på att smaka :P

HannaM
0

#25 Man frågar här=) Jag är en av alla som finns i stockholm och du är välkommen hit för att hälsa på våra odjur.

[Synnerlig]
0

#26 Det låter toppen! Jag ser fram emot att få träffa din iller :) Det är ju inte det mest vanligaste husdjuret som finns, så det är ju lite svårt att veta hur man ska handskas med dom. Så det är jättebra att jag får träffa dig och Devlin :D

#27 Tack! Vart i Stockholm bor du? :)

HerrDevlin
0

#28 Var ju sånt himla sammanträffande att det var just Södertälje tycker jag. Kul! =)

[Synnerlig]
0

#30 Ja, men det var ju riktigt lägligt :)

[Synnerlig]
0

HerrDevlin: Jag vet inte om du har sett det men jag skickade ett meddelande till dig för några dagar sedan :P

[Synnerlig]
0

Finns det någon eller några illerägare i närheten av Södertälje som man kan få hälsa på och se hur en iller är? :)

JossanH
0

Vi är ju 3 illerfamiljer som är aktiva här, i Norrköping. Lite längre att åka men inte så fasligt :)
Du är välkommen här om du vill, får hem en valp om snart 2 veckor och det är ju extra mysigt att hälsa på ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus