Byta sand i lådan?
Vi hämtade hem våran lilla pälsboll Wilma igår, hon är strax över 7 veckor, och jag vet att det kan vara lite tidigt att fråga..
Men vi köpte "TOA-LÄTT" tror jag att det heter, papperpellets, att ha i lådorna. Varje gång hon sätter sig i nåt hörn och klämmer så lyfter jag över henne till lådan, men hon kollar bara konstigt på mig, kliver ur och går till ett nytt hörn och börjar klämma. :/
När hon bodde hos sin mamma var hon tydligen ganska duktig på att gå på lådan, sen när hon blev tagen därifrån fick hon bo hos några vänner till oss med sin syster i en vecka, då vi oturligt nog skulle bort några dagar. Där var hon också duktig på att gå på lådan. Men där hade dom vanlig kattsand i lådan, och nu funderar jag på om vi ska byta till det, eftersom att det är det hon är van vid!? Om det kan spela någon roll? Eller är det bara så att det är svårt i början och att hon lär sig senare??
Först och främst.. togs hon från mamma 6v gammal? Det är otroligt ungt, man brukar säga minimum 8v..
Det är olika vilken kattsand de föredrar, här gillar våra klumpbildande. Men det kan missas ibland ändå. Du kan testa att göra sovplatser/matplatser av de hörn hon inte ska gå i, de du inte vill ha låda i alltså. Annars visar hon ju var hon helst går..
Fortsätt lyfta henne till lådan och berömma. Det tar lite tid, men de förstår snart hur det ska va…
Var envis. Se till att hon gör ifrån sig på lådan, och beröm ordentligt.. glömde envisheten.. illrar är världens envisaste djur.. och jag tycker bäst medel mot det är att vara mer envis än dem..

# 1+2 Två dagar innan hon blev 7 veckor hämtade vi henne. Jag tyckte att det verkade vara väldigt tidigt, men det hade varit någon veckan innan och hämtat en, så jag tänkte att det nog var okej. Dum som jag var så hade jag inte kollat upp det innan.
Jag tänkte att jag skulle vara envis, men det känns så dumt att tvinga var henne på lådan om hon inte gör ifrån sig.. Kul att sitta där och glo liksom =P Jag läste nånstans att om hon bajsat på golvet kunde man ta lite av det och lägga i lådan så kanske hon fattar vinken, men det verkar inte funkar =P
Och sen hörde jag att dom gärna bajsar precis när dom vaknat, så nu sitter jag och försöker hålla koll på om hon vaknar snart så att man kan vara framme direkt..

Jupp, de är precis som bäbisar, de bajsar direkt när de vaknat (inom 5 min åtminstone). Bara att lurpassa på henne då…
Ja, testa att byta till riktig sand. Evergreen är bäst på marknaden, är nog de flesta illerägare överens om. Det är en jättefin sand som kappslar in de små illerbajsarna mycket bättre än en grovkorig sand. Den luktar även väldigt lite och är rätt dryg i jämförelse med grovkorniga.
Men jag kan ju förvarna dig om att det kan komma att ta rätt lång tid innan de är hyfsat rumsrena. De flesta blir aldrig helt rumsrena, de är ju sååååå lata. En låda i varje hörn till en början, sen när hon hittat sina favoriter kan du plocka bort några. jag brukar ha tidningar under mina lådor så om de sätter sig precis framför (vilket mina latmaskar gör) så är det ändå "rätt OK".
Vissa illrar lär sig dock aldrig (som min Stiffler på 3,5 år) som går på lådan 1 gång av 50 om jag inte jagar honom. Min Alba (7år) går däremot 99ggr av 100 på lådan.
Vissa illrar gillar dessutom skitiga lådor med massa bajsar i, andra gillar sina tokrena. Bara att testa och se vilket din tjej "tänder" på. Lycka till, och ha tååååålamod med världens envisaste djur! Mycket fjesk funkar.
Hur många lådor har ni? Det är viktigt att ha många lådor i början..inte bara en eller 2…en låda i varje bajsvänligt hörn brukar vara bra, å kanske någon extra…successivt kommer hon visa vilka lådor hon gillar bäst. Toalätt funkar inte hemma hos mig, min tös äter det, och killen lägger sig och sover i det. Så byt ut det mor kattsand. Vet flera som haft problem med toalätt, och när de bytt till sand har illern blivit mycket bättre på lådan.
När ni ser att hon är på väg att sätta sig utanför, säg nej! och lyft henne till lådan. Det är viktigt att ge mycket beröm när hon väl går på lådan. Ni kan även testa som robin sa att göra mat och sovplatser av de ställen hon går utanför på. Men börja med att skaffa en hel hög lådor, byta till sand, och eventuellt begränsa hennes utrymme. Ni kan köpa billiga lådor på ikea för 19 kr st som funkar utmärkt!

#4 Åhh nu kom hon insmygandes i rummet och såg så söt och oskyldig ut, så jag förstod vad hon gjort. Och javisst, då har hon tryck in rumpan under vitrinskåpet och lagt en lång kringla där :/ Där fick jag för att jag tänkte sitta och hålla koll på henne hela tiden =P
Det där med tidning under lådan var ju en jättebra idé, att jag inte tänkt på det.. Synd bara att hon går så långt från lådan som möjligt och bajsar nu, så det skulle ändå inte vara till någon nytta. Men jag ska tänka på det sen.
Det gör mig inte så mycket om hon aldrig skulle bli helt rumsren (visst tänker jag kämpa för det) men bara hon ändå kunde få koll på vart lådan finns, och vad den ska användas till. Just nu ignorerar hon den TOTALT!!
#6 ni måste skaffa fler lådor. Ytterst få, om några illrar alls klarar sig på en låda på stora ytor. de har för kort tarm och hinner inte till lådan! Hemma har jag mellan 9 -11 lådor och jag bor i en etta ;) och även då händer olyckor i min hall ;)

#5 Just nu har hon bara tillgång till vardgagsrummet och hallen, och det räcker gott och väl än så länge. Men sen när man öppnar till dom andra rummen, måste man börja om med 100 lådor då, eller springer dom tillbaka till den gamla?
Nej jag såg att hon hoppade ner i lådan, började krafsa runt helt frenetiskt, för att sedan springa iväg med en såndär bit i munnen och lägga sig under soffan. Så det verkar som att det vore bäst att byta till sand, medans hon fortfarande är liten och kanske har lätt att lära sig. Vi har fyra lådor nu, fast jag kommer nog få en massa skäll nu när jag säger att två av dom ännu inte anvnds. SÅ hon har alltså två lådor att gå på, men jag ska genast fylla upp dom andra och ställa ut i hallen.

Japp, det stämmer. Massa lådor. Jag och min pojkvän var båda naiva och trodde att vi skulle kunna klara oss med 1 låda på 25 kvadrat. Men nej nej, det inhandlades snabbt låda på låda på låda, så nu har vi 6 st, specialutställda där Lucifer markerat att han vill ha en låda. Men som sagt, olyckor händer hela tiden. Speciellt vid dörren när man går hemmifrån. Han protestbajsar för att vi lämnar honom hemma själv..

#0 om det är valpen du har på din sida så är den hemskt gullig 

#9 Vi bor på 76 kvadrat, så det blir nog till att skafa några flera när hon får börja springa runt överallt. Men nu har jag iallafall 4 stycken i vardagsrummet och hallen, hoppas att det ska hjälpa lite. Det första hon gjorde när jag hällde upp sanden var att börja leka, och äta av den =/ Sen tror jag att det fastnade lite i ögat som jag inte kan få ut, men det kanske kommer ut av sig självt..

#10 Ja det är våran valp, hon är så söt =)

Jag skulle nog testa med att byta till sand och prova mig fram. Sedan är det som de andra säger. Bara vara envis.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#13 Jag har bytt till sand nu, så får vi se hur det fungerar =) Men hon är ju så himla snabb, jag hinner aldrig märka något förän det redan är för sent..

Många unga illrar (och kanske äldre) gillar att gräva i sanden när den är ny. Så lägger man i en bajs i den så brukar den lusten försvinna. Funkade iaf på mina… hehehe

När du ser att hon börjar bli nödig så ropar du NEJ och lyfter henne i lådan och säger glatt DÄÄÄR. Stå kvar och vänta, försöker hon hoppa ut lyft snällt i henne igen. Jag brukar ta med båda händerna mitt på kroppen så jag liksom sätter dem i rätt ställning direkt.
Det är nu envisheten kommer in, hon kommer försöka hoppa ut ett antal gånger, jag har till och med hört om en iller som till slut pep hysteriskt. Ignorera det och fortsätt. Till slut så måste hon göra sitt på lådan, hon kan inte hålla sig i evigheter.
När hon gjort ifrån sig så ger du godis direkt och beröm. Ge gärna godiset innan hon hunnit gå bort ifrån lådan. Då sammankopplas lådan med godis.
Visst kan du sedan få en iller som sätter sig i lådan för att få godis, men det kan man ju leva med. Ibörjan tycker jag att man kan få lite godis om man vågar sig upp i lådan på egen hand.
Det där med vilken sand/pelllets du använder är nog inte så noga eftersom hon är så liten och lär sig annat. Mina tjockskallar vägrar pellets eftersom det är ju bästa grävmaterialet i världen. Här hemma har jag klumpbildande sand.

hmm…det är nog olika på iller o illler. Vi har aldrig haft några problem med Marwin. Han går hundra gånger av hundra på sin låda. Och han har 2 stycken. Det är tom så att att han har bråttom in efter sin promenad för att sätta sig på toa. Jag vet att han är speciell…men det är ju alla illrar :P

#16 Jag försökte med det där idag att hålla kvar henne i lådan tilsl hon var klar, men såklart mjuknade jag när hon började streta emot, och släpte loss henne. Jag tänkte att jag skulle ju hinna se vart hon satte sig och hinna flytta på henne, men nej, då klämmer hon in sig i det minsta, jobbigaste hörnet där inte jag får plats och sätter sig och klämmer där. Och innan jag fick tag på henne så var hon redan klar =/
Jag vill jättegärna belöna henne med godis när hon är duktig, men vi har inget, och jag vet inte alls vad man ska köpa, har du något bra förslag? Helst nåot som finns i vanliga djuraffärer så att man kan få tag på det så fort som möjligt?

#18: Testa med greanies för katter. Det finns i vanliga djuraffären och de flesta smaker uppskattas här hemma. Även om den med lila på påsen är en lite större favorit. ;-)
Audiatur et altera pars

Några slick på vetegroddsoljeflaskan kan få de flesta illrar att gå på lådan ;-)

#19 Men är det inte grönsaker eller mjölkprodukter i dom? Fast det kanske inte gör nåt om det är i så små mängder? Nu lyckades min sambo att få henne att gå på lådan, eller ja, det kom en klick utanför och en i, men det känns iallafall bra =)
Greenies är det bara bra grejer i…

#20 Vetegroddsolja, vart hittar man sånt? Menar du att dom blir dåliga i magen och att dom är lätta att få till lådan, eller för att det är så gott?? ^^
#23 vetegroddsolja hittar du på djuraffären. det är som godis.. har inte varit med om en enda iller som inte älskar det, men det ska man vara väldigt försiktig med att ge för mkt av, en el två droppar om dagen.
låt illern välja ett hörn, så har vi gjort här hemma (efter flytten). Dior fick välja vart han ville gå och göra sina behov och där ställde vi lådan, flyttar vi på lådan så går han i den typ 90% av gångerna, men står den där han vill så är han 100%ig. Likadant när vi skulle lådträna ibörjan, vi hade valt ett hörn men han hade valt ett annat så det var bara att flytta lådan dit istllt :) Fast när vi åker hem till andra och han får se vart det står en låda så verkar han faktiskt acceptera det bättre än när vi ställer ut den här hemma ;)
Du kan även tigga till dig små provpåsar med bra kattfoder i djuraffären. funkar kalas som lite nyttigt belöningsgodis!

#24 Vad bra, då får jag tralla ner till nån djuraffär i morgon och kolla upp det. För det kändes så taskigt idag när hon väl gjorde sitt på lådan, min sambo tänkte väl inte på att det behövs en massa beröm, så jag fick komma i efterhand och berätta hur duktig hon var, då skulle det passat bra med en godis (eller lite olja då =)

#25 Ja det skulle säkert fungera här också…. Om det inte varit så att hon bestämt sig för att trycka in sig halvt under vitrinskåpen och bajsa där =/ Och vi har verkligen ingen annanstans att ställa det, så det blir nog till att hon får välja ett nytt hörn :P
# 28 Släng in en sovfilt under vitrinskåpet så slutar hon förhoppningsvis att gå där.
Sen får du inte bli en sån mjukis när hon stretar emot. Konsekvens = framgång. Håll inte fast henne men stå vid lådan och sätt in henne varje gång hon hoppar ut ända tills hon gör sitt. Men du måste veta att det finns nått som vill ut.
Du kan även prova med att väcka henne lite försiktigt när hon har sovit ett tag och mysa med henne tills hon är vaken och sedan sätta henne på lådan och göra ovanstående.
Sara

Jag gick in i vardagsrummet nu och hon vaknade precis, så jag höll ögonen på henne.. Hon sprang iväg till hörnet där hon bajsade sist, fast nu hade jag ställt dit en låda. Så hon satte sig brevid den och började klämma, då satte jag henne i lådan, men hon ville springa iväg.. Då gjorde jag som nån här skrev att man kan ta henne med båda händerna och liksom sätta henne i position =) det gjorde jag och nån sekund senare kom det..
Jag höll på att spricka av stolthet =) Min lilla bebis.. Tyvärr så hade jag inget godis, men jag pratade snällt med henne och berömde och klappade henne för att hon var så duktig 
# 30 Bra!!!! 
Sara

#24> Alba gillar INTE vetegroddsolja!!! Så det finns uppenbarligen 1 iller… hehehe… Mina illrar gillar inte heller greenis. tris nog. Mina illrar giller inte nyttigt godis, de gillar bara torkad frukt! bortskämdingar…
Jag brukar däremot belöna dem med vitaminpasta (för katter). Finns på tub i din djuraffär. Vissa vitamintuber gillar de, andra inte. Bara att prova + att det är nyttigt. Stiffler gillar ju även VitaBe-tabletter, men sånt belöningsgodis kan han ju bara få en om dagen typ. Annars funkar paprika, gurka, påläggsskinka, dock allt i små bitar annars mår magen dåligt.
#33 problemet med torkad frukt och vitaminpastorna är att de innehåller en hel del socker. Det tros öka risken för insulinom och ger tandsten, därför undviker vi socker stenhårt här hemma.. Men vitaminpasta kan de få lite ibland om jag tycker de behöver..

#34> Jepp, jag känner till sockerproblemet. Men det är inga mängder av sött godis de får. Handlar kanske max om ett halvt russin per dag, max! Däremot hade jag inte koll på att vitaminpastorna är så söta. Kanske måste hem och kolla in innehållsförteckningen. Men åter igen, det handlar inte om mängder där heller. På tubarna står det ju att man ska ge nån cm till en katt, mina får bara en liten dutt/klick några ggr per vecka (när jag minns).

#0> Ett litet tips jag skulle vilja ge dig som ägare till en valp. Det är svårt att lära en iller att tycka om saker, ju äldre den blir destå svårare blir det.
Mitt tips är att lära illern att tycka om kött av olika slag. Rått kött i små mängder, som komplement till fodret. Sök här på forumet efter BARF så hittar du mycket info. För min del har det vart praktiskt att min iller gillat rått kött eftersom hon på äldre dagar blivit sjuk. Då är kött perfekt tillskott som håller henne friskare. Vissa undersökningar säger även att BARF förlänger livslängden på illrar, jag önskar jag hade vetat det när jag hade unga illrar.

#36 Vad ska det vara för kött då, är det inte nåt som är "farligt" att äta rått? Ja har ingen aning eftersom att jag inte äter kött själv..

#34 Vet du om dom kan äta Alpro Soya yoghurt (persika)? För det är det ju ingen mjölk i, jag äter det själv, så jag tänkte att jag kunde ge det som en liten belöning tills jag har varit och köpt godis..
#38 ännu en vegan här? ;)
Soyayoghurten är sötad med sirap, och socker är inge vidare bra.. du kan ge lite havregrädde som godis.. annars är en liten bit gurka det bästa som finns i många illrars ögon..

#39 Nä tyvärr, jag fuskar bara.. Nej men jag tycker att mjölk är så galet äckligt, och yoghurt också då. Men alpron smakar kungligt ^^
Nu har vi iallafall köpt vetegroddsolja, som hon verkar gilla, sen köpte vi såna där greanies men dom var ju nästan lika stora som henne, och stenhårda, så hon gav snart upp försöket med att äta dom =/ Sen köpte vi några små bollar med bjällror, och pipande möss och grejer, som hon leker med =)

#40: Tänkte inte riktigt på att hon var så ung. Förlåt mig. Men greaniesarna borde börja uppskattas när hon får bättre tänder. ;-)
Audiatur et altera pars

#41 Nej jag blev jätteförvånad när jag öppnade påsen och dom var gigantiska =) Så det får hon nog vänta lite med att äta. Fast jag tog en och mosade lite och blötte upp med lite vatten, men då verkade hon inte så förtjust i den.. Det där VitaBe, vad är det egentligen? Det står ju att det är bryggjäst på förpackningen, det verkar jättekonstigt, kan det verkligen vara bra :O
Sen fick jag förslag om rått kött, men vad ska det vara för kött? Jag har ingen aning om nåt eftersom att jag inte äter kött själv!?
#42 kyckling ska visst vara bra att lära dem äta när de är unga. det brukar vara det populäraste också.. Om du inte är för kräsmagad kan du köpa en hel och skära upp o lägga i portionsförpackningar i frysen. Att ge det en gång om dagen är jättebra mot tandsten, och nyttigt för henne.. Om hon är tveksam kan du blanda små köttbitar med en äggula och några droppar groddolja i början.. Jag har försökt på alla sätt o vis men våra vägrar kött, synd att de inte blev lärda att äta det när de var små :(.
#42 VitaBe är B vitamin tabletter, och det är nyttigt för iller. Vad som är Bra är att man till skillnad från andra vitaminer i princip inte kan överdosera b vitamin. Ger själv dessa tabletter till mina pälsar å de bara älskar det!
Du kan även ge oxkött till henne, typ lövbit eller liknande. Undvik däremot fläskkött