Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 431 ggr
sarae
0

Bra artiklar om iller

Tänkte slänga upp lite länkar från en kille som verkar ha mycket bra att säga om iller, särskilt vad gäller illerns kost etc. Lite krångliga att läsa på engelska kanske, men för er som orkar, så finns det mycket intressant info.

Så jag lägger in länkarna allt eftersom jag hittar något läsvärt.

http://listserv.cuny.edu/Scripts/wa.exe?A2=ind9805&L=ferret-search&D=0&P=54911

Åsa, vet inte om jag valt rätt katebori…du får gärna ändra.

Faxlin
0

Ser jättebra ut när det gäller kategorin. Måste verkligen läsa mer nogrannt i natt när Sanna inte drar i mig samtidigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

http://listserv.cuny.edu/Scripts/wa.exe?A2=ind9805&L=ferret-search&D=0&P=65546 

Ja det är faktiskt mycket läsvärt måste jag säga…mycket termer och så, men onekligen intressant och vettigt…han skriver tydligen för en amerikansk iller tidning…

sarae
0

Författaren är tydligen en höjdare i illervärlden. Han är zoo arkeolog (måste väl vara att han jobbar som arkeolog med inriktning på djur) och även universitets proffessor, och expert på illrar….

Robinsnel
0

Har läst… Jäkla bra tankeväckare, vi har ju verkligen ingen aning om hur proteinet är sammansatt i djurfodren vi köper! Vi kan inte veta om våra illrar får i sig alla aminosyror (proteins dryga 30 olika beståndsdelar) de behöver som utpräglade rovdjur! Inte heller kan vi veta om proteininnehållet är helt animaliskt eftersom sojamjöl, vetemjöl osv alla innehåller ganska mkt protein. Sedan detta med hur lättsmält det är… ex hårprotein kan de ju smälta ca 1% av.

Bäst vore alltså att utfodra illrar med en naturlig kost bestående av en blandning av deras naturliga bytesdjur.. Tyvärr kan vi inte detta utan får välja illerfodret de mår bäst av, vad vi kan se.

Men en god idé måste ju vara att ge sin iller regelbundet tillskott av b-vitaminer och taurin. Det finns för katt. B-vitaminer = aminosyror.

klarsferrets
0

Jätte bra srarae

sarae
0

ja absolut bäst är naturlig föda….däremot tror jag att man ska vara försiktig med b-vitaminen…då de kan lätt över doseras, men jag ger själv lite b-vitamin då och då….

Det finns faktiskt ett recept på någo lunda naturlig föda i en tråd..ska putta upp. det är i alla fall samma nisse som har skrivit artiklarna som har gjort receptet. Det är tydligen väldigt bra för illrar med just insulinom….och kankse lättare att få illrar att äta om de är vana med torr foder….

NinaS
0

Väldigt intressanta artiklar! Jag har katter också, har läst mycket på sista tiden om kattmat och olika sätt att utfodra våra små rovdjur på. Tror faktiskt inte de torra, tråkiga kulorna med massa vegetabilier i är det bästa för djur som i det vilda äter kött/hela bytesdjur…

sarae
0

nix…du har så rätt så….egentligen borde man sluta helt med torrfoder..men hur lätt är det att genomföra?

sarae
0

tänkte putta lite…kanske intressant toa läsning? ;)

sarae
0

å så puttar vi lite igen ;)

Faxlin
0

Vad du är puttig då Sara. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

jamen visst e jag de ;) Men dessa artiklar är faktikst rätt intressanta, å när bob church ändå är på tapeten i en annan tråd kan det vara kul att plocka fram annat han skriver

Sinja
0

#9 vad är det som händer med en iller om den får för mycket b-vitamin? JAg har ju b-vitaminer hemma o tänkte höra hur ofta man får lov att ge, vilket rekomenderas

sarae
0

B vitamin är en vatten löslig vitamin, vilket innebär att de som inte används av kroppen försvinner ut med t.ex urinet. Därför är det svårt att överdosera B vitamin. Så någon tablett om dagen kan du gott ge.

AlbaStiffler
0

*putt*