Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 621 ggr
Faxlin
0

Ny artikel om mask hos iller.

Ja det vore roligt om ni läste den och sedan skrev lite om den här. Är detta med mask hos iller ni själva råkat ut för, eller var det till dags datum något nytt för er. Skriv och tyck till helt enkelt och diskutera om ämnet i sig. Lite äckligt ämne kanske, men det är ändock viktigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

kanon med sådana informativa artiklar här på forumet! Rätt roligt men du ligger ofta steget före mig.. jag sitter och funderar på en sak, och vips så finns det en tråd eller info på nätet om det hela! Lyxigt! =) Men om jag förstår det hela rätt så avmaskar man alltså inte t.ex en gång om året i "förebyggande syfte", för att utesluta mask utan då man upptäcker förändringar hos sin iller som man tror kan bero på just mask?

Faxlin
0

Ja just det. Du har uppfattat det helt rätt Tessan. Mask hos iller är inte så vanligt att det behöver göras varje år som man gör med hund och katt utan mer vid misstanke om det. Nu är det inte farligt att göra det varje år heller men kan ju vara onödigt att bråka med dem i onödan. hihi

Lite roligt om du lyckas föra över ideerna telepatiskt till mig. hihi
Bra att du uppskattar mina artiklar i alla fall. Då blir man sporrad till att publisera flera. Jag satsar än så länge på att få ut minst en artikel per vecka så att det alltid ska finnas något att läsa där.

Audiatur et altera pars

trollet85
0

va ja har hört (vet inte om de sant) så kan inte illrar få mask pag av sin korta matsmälltningssystem. men ja vet inte. Vet att min kompis fick rådet att avmaska sin iller då hon upptäckt att hennes katt hade mask, men sen är vi pratade men en annan så denne att illrar inte kan få mask.

Faxlin
0

Jag hade också alltid fått hört att illrar inte kan få mask. Därav anledningen att mina nästan dog innan vi kom fram till vad som var fel. Det var lite av den anledningen som jag kom på att skriva artikeln, därför att jag misstänker att fler än mig fått lära sig att illrar inte kan få mask. Men det är alltså inte sant. Illrar kan få mask och de kan dö om man inte avmaskar dem. Tiden det tar att få dem att återhämta sig efteråt är hemskt lång och väldigt jobbig, åtminstone om man låter det gå för långt.
Det som gjorde att vi överhuvud taget tänkte på mask var att de fick in en annan iller på Ultuna som hade mask och då jag fick höra om detta på omvägar så insåg jag att så var fallet med mina också. Och genom att verkligen undersöka bajset och analhålet så kom jag fram till att det var mask de hade.
Så nu slår vi hål på ännu en iller myt. Illrar kan få mask, fast det är inte så vanligt.

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Som vanligt när du lagt ut en artikel Åsa är den väldigt genomtänkt och informationsrik. Längtar redan efter nästa…

trollet85
0

Va ska man använda o avmaska med då? går de o använda Axilur? man kanske bör avmaska nån gång om året i alla fall

Faxlin
0

trollet, har du inte läst artikeln? hihi

Men jag kan svara här också, inga probelm egentligen. Det går bra att använda Axilur.
De tar ingen skada av att du avmaskar de kontenuerligt en gång per år till exempel- Då kan man slippa att få problemet med att de blir sjuka också.

Audiatur et altera pars

trollet85
0

måste erkänna att ja inte riktigt har fått grepp om allt här än =) men ja ska sätta mej o läsa ordentligt. först ska ja bara storstäda hos illrarna. luktar lagom gött me en brunsig hane.

Faxlin
0

Det kommer att fixa sig. Du lär dig allt eftersom, och är det något som du undrar över så är det bara att fråga.

Nej, brunstiga hanar luktar inte hallon direkt. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Mycket bra artikel. Har inte råkat ut för mask på illrarna, inbillade mig faktiskt att dom rackarns maskarna skulle synas. Tillhör nog de fåtal som inte ens hört att "illrar inte skulle kunna få mask" Skrattande 

Jag utgår alltid från att, det människor och katter kan få eller smittas av, det kan illrarna också få.

Är jag förkyld, smittar jag både illrarna och Carola. Fundersam Men är Carola förkyld, så smittar hon illrarna och sen smittar illrarna mig. Skrattande (Mina två barn har aldrig smittat mig direkt med sina förkylningar, det har alltid gått via ett mellanled)

Faxlin
0

Du är absolut inte ensam om att inte hört att illrar kan få mask Ammi. det är ovanligt många illerägare som inte har en susning om det. Dit till den skalan hörde även jag. Tills jag höll på att mista Kiara och Nikita. Jag blir fortfarande skakig i knäna när jag tänker på vad som kunnat hända om jag inte av en slump fått höra om den andra illern som fått mask. Då hade mina töser varit döda nu.
Av den anledningen kom jag på att detta med att skriva en artikel och skapa en tråd om det kanske kan hjälpa någon annan iller och dess ägare. Vi har ju inte så många kunniga veterinärer, det sätter därför större krav på oss att vi delar med oss av våra kunskaper och erfarenheter till varandra. Så detta är mitt bidrag till att hjälpa er andra.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det visar på hur viktiga dom här trådarna är. Det är många saker man får veta, som man inte hört talas om tidigare.

Egentligen tycker jag (efterklok är lätt att vara) det är sjukt konstigt att inte en enda person, har sagt något om någon iller som drabbats av mask, under de år jag hållit på. Glad att jag utgår från att pälsarna kan få både det ena och andra.

ferretgirl
0

mask är väl inte så vanligt på iller har jag förstått, men trots detta så brukar jag ändå avmaska en/år fram på vårkanten.

Trollet.

tessa
0

När man avmaskar sin iller, har jag förstått att man kan använda axilur - som är (samma sak som) "axilur vet, oral suspension 10%..?!

Jag har detta avmaskningsmedel hemma då vi haft det till vår lilla Mollietös, men har inte längre bruksanvisningen kvar - undrar därför kort och gott - hur mycket ska man ge en iller?

hur fungerar behandlingen, avmaskar man endast en gång per gång så att säga eller upprepade gånger i följd?

Hoppas någon vet eftersom jag tycker att detta är viktigt att ha koll på! =)

Mvh Tessan

Faxlin
0

Nu har jag inte bruksanvisningen jag heller. Men om du går in på Apotekets sida så kan du läsa bruksanvisningen där. Om det inte står specifikt för iller så gå på kattunge.
Du avmaskar bara en gång, det räcker. Om det inte är så att du har ett tydligt fall av mask på din iller.

Hoppas du blev hjälpt av detta.

Audiatur et altera pars

tessa
0

Super!! - Jag blir hjälpt som alltid när jag ställer en fråga här på forumet.. =) Ska kolla upp detta på apotekets hemsida, att jag inte tänkte på det.. hihi.

Tack Åsa!

Faxlin
0

Så lite så Tessan. Vi är ju här för att hjälpa varandra vet du väl.Flört

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Ja, jag använder Axilur Vet och behandlar som för kattunge, och bara 1 gång. Har just nu ingen tub hemma, men om jag minns rätt så tar Axiluren mer än en sorts mask.

Trollet

tessa
0

hmm, jag måste vara ovanligt korkad som inte ens förstår bruksanvisningen (axilur)..

"Hund och katt
Normal dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml AXILUR VET. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar. Den orala suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder"

Betyder detta att man bör ge axilur till sin iller i TRE dagar i följd eller enbart EN gång? Blir inte klok på det..

Mvh en mycket trög Tessan Generad

Faxlin
0

Enligt bruksanvisningen är det ju tre dagar i följd du ger det. Men det är ju ett behandlingstillfälle. Jag anser att det räcker att ge en gång, alltså en dag om man inte misstänker mask. Men din päls tar inte skada av att få det tre dagar heller om du tycker det känns säkrare.

Audiatur et altera pars