Valpar hos Midnattssolens Uppfödning
Nu är valparna här! Vi berättar nedan lite om hur det gick, om ni inte orkar läsa så kan ni hoppa till sista stycket eller bilderna ;)
I måndags kväll började Luna uppföra sig som att det kanske inte var så långt borta. Vi turades om att hålla koll och sen så sov jag, Jessica, på soffan nära Luna. Jag gick upp ca en gång i halvtimmen och kollade till henne. Strax före kl 4 väckte Luna mig och ville komma upp. Jag märke då snabbt att hon hade börjat få värkar. Jag satt med henne i famnen, kliade och strök henne och hon var lugn. Efter ett tag gick jag med henne till hennes ”bo” och satt där med henne. Strax före kl 6 kom den första valpen. Luna förstod inte vad som hände och sprang på lådan. Jag lyfte tillbaka henne till boet och visade henne valpen som var på väg ut. Hon tog hand om den och förlöste sedan tre till ganska tätt. Sen fick vi vänta och vänta. Värkarna slutade men vi kände att det fanns i alla fall två valpar kvar i magen. Eftersom inget hände och de fyra valparna som hade kommit ut var lämnade ensamma (Luna ville inte vara med dem) och riskerade att dö (Luna också i ett lite länge perspektiv), fick vi åka in akut till veterinären. Det blev röntgen och oxytocin-spruta för att få igång värkarna. Ut kom till slut sex valpar till, fyra levande och två döda. Vi var hos veterinären i flera timmar och fick få på egen hand försöka hjälpa Luna med födslarna (Luna tillät bara hjälp av matte) och försöka hålla de fyra valparna varma och få i dem lite näring, eftersom tiden gick och de tynade bort (blev mer och mer stilla, kalla och tysta). Vi blev så arg och besviken på veterinären eftersom hon tog sådan lång tid på sig och bara var hos andra patienter hela tiden. Hon brydde sig bara om Luna, inte om valparna. Tillslut gick jag ut till receptionen och sa till ”på skarpen” (= arg och halvt desperat) att valparna håller på att dö och vi bara får vänta och vänta. Vi måste få hjälp NU så att vi får ut resten och Luna kan ta till sig sina valpar. Då gick det lite snabbare och vi fick låna värmedyna, sockerlösning och mjölkersättning till valparna. Allt sånt hade vi ju fixat och förberett hemma, men inte trodde vi att vi skulle behöva ta med det till veterinären. Medan vi var hos veterinären ville Luna inte ta hand om valparna. När vi kom hem kämpade vi med att få dem att dia och hålla dem varma. Luna var jättetrött efter hela upplevelsen, speciellt också de starka värkarna som hon fick av sprutan. Till slut tog hon till sig dem och har sedan dess varit en jättebra mamma. När klockan var ca 19-20 låg Luna och valparna tillsammans och vi kände oss snäppet lugnare. Då släppte att anspänning, huvudvärk och tårar kom. Vi insåg att vi hade sovit ca fyra timmar var den natten och ingen av oss hade ätit på hela dagen. Så mat och sömn följde men varje timme kollade vi till Luna och de små.
Nu är valparna två dagar gamla och alla åtta ligger hos Luna, äter, sover och piper J Det är tre killar och fem tjejer. Kolla gärna på vår hemsida www.midnattssolensuppfodning.se om ni är intresserade. Vi finns i Solna och vår mail är info@midnattssolensuppfodning.se . Eftersom vi kommer från Norrland och åker dit då och då kan vi leverera valp upp till Västerbotten, eventuellt även till Norrbotten i juli om det finns några illertokiga norrlänningar som längtar efter en liten buse.
/Jessica och Jörgen

Grattis till valparna! Tråkigt med dåliga veterinärer, men tur att Luna och valparna mår bra!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Va bra att allting löste sig till slut och jag hoppas alla klarar sig! :) all lycka!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#4 Tack :) Det var synd att vår veterinär som vi alltid går till inte jobbade just den dagen. Den vi fick träffa i stället är inte dålig men inte så illervan och förstod nog inte hur snabbt det kan gå utför för dem. Luna gav i alla fall igen på slutet när veterinären satte ner handen i hennes bo och Luna bet henne (endast matte fick komma nära valparna, inte ens husse, jag fattar inte hur hon fick för sig att hon skulle tillåtas sätta dit handen). Vi är jätteglada att Luna och valparna mår bra.
#9 Tack! :)

Grattis till valparna.
Er upplevelse hos veterinären låter som en kopia på vad jag upplevde med Molly förra året.
Skönt att det ordnade sig för er! Kommer nog aldrig att glömma min upplevelse av att stå ensam och övergiven i ett rum och dra ut en död valp ur Molly utan att någon kom och hjälpte till.
Ska bli spännande att se hur de ser ut när de växer upp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis till valparna.
Tyvärr så slutar man aldrig förvånas över veteriärer. Men ni får se det positiva att ni har 8 valpar vid livet och Luna som verkar må bra. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Glömde ju säga att jag tycker att bilderna är jättefina. =)
#11 Tack!
Vi känner precis som du gjorde med din Molly. Vi hade känt oss mindre ensamma om vi var hemma. Men att vara någonstans med massa människor i närheten, men ensamma i rummet och ingen som hjälper till. Att försöka hjälpa Luna alldeles själva men hennes väldigt kraftiga värkar så att det kom två levande valpar i princip samtidigt, hon fick ta hand om en och jag försöka ta hand om den andra så länge. Sen när de två döda kom och hjälpa henne få ut dessa…
Nu väntar vi med spänning på att de ska växa till sig lite. Sen så är vi två hönsmammor (eller tre med Luna), kanske mycket på grund av hur det började, som kollar till henne ofta och springer dit direkt någon piper lite extra högt :D
#12 och 13 Tack och tack!
Vi går alltid till samma veterinär och henne litar vi fullständigt på. Några enstaka gånger har vi behövt gå till någon annan och vi är alltid lika besvikna på att allt inte funkar så bra som vi är vana.
Nu försöker vi fokusera på det positiva och våra små sötisar :)
Grattis!
Sara
Oj vilken pärs men så himla skönt att samtliga mår bra nu och att Luna släppte bebisarna intill sig till sist. Ett stort grattis.
Grattis Grattis Grattis!
Är så glad för er och Lunas skull.
Ett stort lycka till nu från oss här hemma.
/Cecilia
Vilken tur att allt gick bra, grattis till valparna.

Grattis till valparna men vilken hemsk upplevelse hos veterinären
Tack snälla ni!
Åh vilken snyftis! Så skönt att det gick bra till slut och att ni nu har en frisk mamma och åtta småkorvar som verkar må bra 

Härligt!! Hoppas att allt går bra med de kvarlevande :)
Vilka söta små :) Grattis !! Fy vilken jobbig fölossning för stackars Luna och vilken stress för Er! Va duktiga ni var som fixade det ändå! Jag skulle säkert spåra ur hos veterinären om han skulle ha en sådan inställning.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Stort grattis! Skönt att all gick bra till slut, en stolt pappa hälsar också.

Välkomna till världen små

Grattis ! 
//Denise
Jessica o Jörgen, vilka otroligt fina bilder ni tagit! Gillar speciellt #3 :) Och som jag sagt innan, ser sjukt mycket fram emot att få komma o gosa/busa valp om några veckor ;) Valpabstinensen är hög, tur att Jossan bara bor 20 meter bort hoho :P
Stort grattis till sötnosarna! Hoppas att allt flyter på komplikationsfritt framöver för den lilla familjen!
Tack alla för era gratulationer, lyckönskningar och er förståelse!
#25 Tack Susan och hälsa till pappa från Luna och deras små bäbisar.
#28 Tack Hanna, vi hoppas på att hinna ta några till bilder innan de flyttar hemifrån ;) Vi ser fram emot att ni ska komma och hälsa på :)
Haha jag tvekar inte på att ni hinner ta ett "antal" bilder innan de flyttar ;) Men jag skäms ju nästan lite för att det ska behövas valpar innnan jag behagar att hälsa på, så länge som vi känt varann ;)
Bilderna är så underbara! Jag är så glad att allt till slut ändå gick bra med mamma och bebisar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#31 Ja det kommer bli en hel del att gå igenom för att se vilka bilder valpköparna ska få, vi får väl begränsa oss lite :) Vi känner också att det är jättekonstigt att vi inte träffas och umgås lite oftare. Vi har ju känt varandra så länge, men ser bara varandra på utställningar och liknande. Du får gärna komma förbi även sen när valparna har flyttat, och vi borde ju kunna åka förbi dig också ibland :)
#32 Tack så mycket! Du ska få en hög, eller kanske snarare en skiva, med bilder på de små :)
Ska ni till Hanna sen så får ni ju hälsa på mig o valpen också då vi bara bor ett par hus ifrån varandra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur är könsfördelningen på småttingarna!? Nyfiken ju!
Hoppas allt går bra framöver!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#34 Absolut! Att ni bor så nära varandra, roligt :)
#35 Det är fem tjejer och tre killar.
#36 Det är som man brukar säga, det bästa är att alltid ha en illervakt runt knuten ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus

Stort grattis till åtta supersöta valpar =)
Grattis till småttingarna :-)
Stort grattis till ert tillskott av små-kottar! Önskar er all lycka till! *Följer deras utveckling med spänning*
#37 Ja det skulle vi också gärna ha :P
#38 - #40 Tack!
Nu kommer det lite fler bilder på valparna :) De är i dag 6 dagar gamla.
Så söta att man vill hålla i dom för alltid, men då blir mamma Luna inte glad på matte och husse.
Det finns lite fler bilder på vår hemsida www.midnattssolensuppfodning.se. Sen så vill vi säga grattis till mamma Luna som fyller två år idag :)
Hur små är illervalpar när de föds? Ser ju ut att vara lika små som råttbebisar…
De är jättesmå, fast det var ju inte mycket till svar. Men de är ungefär som en tumme stora, vissa lite mindre/smalare. De väger runt 8-12 gram när de föds :)
Bara lite större alltså, och föds med päls… Ursöta var de, småtrollen!

Grattis till Luna!
Undrar om hon önskar sig en barnvakt i födelsedagspresent.
Helt underbara bilder, även på bloggen!
Fantastiska bilder på ljuvliga små nosar!
Gillar bilden på den lilla tassen
urgullig.
#51 Så småningom gör hon nog det, men just nu vill hon inte ens att matte och husse ska vara barnvakt ;) Tack snälla!
#52 Tack Sara! Dina brukar inte heller vara så dumma, varken de små nosarna eller bilderna 
#53 Tack! Jag är så imponerad av de små detaljerna, tassarna, öronen, nosen mm, att de kan vara så små men ändå så perfekta :)
Bilderna är så himla fina
Sajtvärd på Iller.ifokus
#55 Tack igen, jätteroligt att du tycker om dom! Det är ju främst motiven som gör bilderna så fina och söta 
Vilka underbara bilder!
Ett stort grattis är ju på sin plats med ;)
Hälsningar Malin
#57 Tack Malin! Valpselen vi köpte av dig är till de små (för att träna dom och sen till den vi ska behålla), men det dröjer några veckor till innan de har vuxit i den ;)

Usch vilket hemskt dygn ni måste haft, skönt att mamma luna och några valpisar mår bra iaf. Grattis till eran första kull och hoppas det går bättre i fortsättningen.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#59 Ja det var ett riktigt jobbigt dygn och sen så tog det tid innan vi var lite mer utsövda för vi sprang och kollade till valparna mest hela tiden de första dagarna. Tack snälla, det känns som att det går bättre nu och vi hoppas att vi slipper fler motgångar.
#58 Jag kan göra ännu mindre ;) Hehe
Vilket jag kanske borde göra nu när valp sässongen börjar :P
Hälsningar Malin
Hihi :) Ja det är ju rätt säsong för att tillverka valpselar ;)

Grattis till valparna och vad skönt att allt gick bra i slutändan.
Fina bilder ni har lagt ut på dem.
Tack Linnéa!
helt ljuvliga! <3

Åhh, nej nu vart man inte ett dugg valpsugen här. Sätter mig och mantrar att jag inte ska ha någon fler iller här hemma.
Underbart söta är de i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Man kan aldrig få för många valpbilder.

Alltså! Dessa bilder gör att jag snart tycker bättre om era valpar än mina egna! Ni måste sluta med det här!

#75 Ha, ha, var är dina nya bilder då!!

#76. Antyingen får jag lägga ner valpbilderna, för jag kan liksom aldrig tävla mot det här! Eller så får jag ta ett gäng med sms lån och köpa ett nytt objektiv! Dock ger jag mig nog på det i morgon igen… Kanske…. Haha
#72 De tackar så mycket (valparna tog åt sig) :)
#73 Haha :D Det finns fortfarande valpar som väntar på ett hem ;)
#75 & #77 Tack så väldigt mycket :) Du får komma hit med dina sötnosar så lovar vi att ta lite porträtt på dem också ;)
Grattis till valparna! :D
Och fler valpbilder åt folket! 

Så stora och ludna dom blivit, så söta och jättefina bilder:-D
Hihi, växer så det knakar.
Bilderna är helt extremt underbara!
Hälsningar Malin
#79 Tack så mycket! Fler foton kommer nästa vecka skulle jag gissa :)
#80 och #81 Precis, det är knappt man känner igen dom när man tittar till dom varje dag ;)
#82 Tack snälla, det värmer 
Dom börjar likna mer och mer som illrar ju! :)
Håller mig uppdaterad på era valpisbilder på hemsidan så jag inte missar något!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#84 Ja precis, nu börjar man se vilket djur det egentligen är :P
Ja det är bäst att titta på hemsidan om man inte ska missa något, vi lägger upp mer bilder där än här.
tror nästan jag snart halkar in på Duholms spår… helt fantastiska bilder på sötnosarna… får jag oxå dra med mig mitt gäng för lite fotografering? :P
Hade missat bilderna på hemsidan… ännu mera ljuvligt! Funderar däremot med viss reservation på om ni inte fått en liten angora :D
#86 Nu när du säger det ser det ju faktiskt ut som en liten angoranos på bild 17 :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
nummer 18 tänkte jag på hemsidan samt bild 5 på sida 2 :D
#88 Haha, dom kanske är fler :O
Tyckte mest att den nosen såg så "hög" ut, men det kan ha berott på vinkeln.. Dom andra ser jag inte så jättebra på då jag sitter vid liten dator och saknar glasögonen :S *gammal*
Sajtvärd på Iller.ifokus
#86 Tack! Du får gärna komma hit med dina valpar så fotar vi :)
#86-89 Jätteintressant diskussion gällande angora. I helgen blir det till att kolla vilka valpar det är på bilderna ni skriver om och sen leta upp den/dom och spana in nosarna :D
Fler bilder finns på hemsidan :)

Finns det möjlighet att stanna kille nr 3 i växten samt att lägga undan honom sådär ett eller kanske två år? ;D Ni kan få tingningsavgiften nu…:-P
#104 Jag kanske ska "förvara" honom här, då kan du iaf få se honom ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#104 ASG :D
jag börjar halka in på duholms spår här… de här bilderna gör ju faktiskt att man snart börjar tycka mer om era valpar än sina egna :D Dör lite över bild #101

# 105 Ja Norrköpingsbo! Med lite enkel matte har jag kommit fram till att risken är sisådär 50% om kille nr 1 stannar hemma:-) Men då får du komma ihåg att hålla i han hårt, har min egna lilla vaktiller Aylinh här höhö. # 106 Det är ju viktigt att köpet är välplanerat, inga impulsköp här inte;-)

Älskade bild #93 <3 <3
#104 Haha, ja om det gick så skulle det vara jättebra. Det är ganska ofta vi fastar för illrar men känner att det inte riktigt passar just då… Chansen finns att han hamnar hos JossanH så då får du övertala henne att ta över honom om ett par år ;)
#106 Tack! Hon är så söt den tjejen. Det står mellan hona 3, 4, och 5 att få stanna här som eventuell framtida avelshona. Just de tjejerna är än så länge väldigt lika varandra.
#108 Tack så mycket! Antingen är stora killen inte så stor eller så är puffen helt enorm ;)
Gud så fina bilder. Man bara smälter av alla dess underbara bilder. Jag som inte är sugen på valp. Oh nej. =) Svårt och inte bli det när man ser dessa bilder.
Vad för kamera ska man skaffa för att få såna här underbara bilder? :O
#111 Tror man måste vara fotograf :D
#111 Roligt att du tycker om bilderna :) Vi har en bra kamera, en Canon Eos 5D Mark II, men sen så handlar det om mycket annat också, att ha kunskap hur man ställer in kameran, bildkomposition, erfarenhet mm. Fast det är klart att det spelar roll vilken kamera man har, och framför allt är det mycket roliga att fota med en bra kamera, men det krävs ganska mycket mer kunskap än att fota med en "enkel" kamera.

Oh nej nu har jag tom ett namn :S Tino…
#113 jo tack :S Sen jag bytte upp mig vad gäller kamera har jag gett upp hoppet om att kunna fota… krävs så mycket galet mer kunskap nu än vad det gjorde med min gamla kamera där man i princip kunde sikta och skjuta och det blev skapliga bilder… nu blir det inte ens det oavsett hur mycket knappar å inställningar man fipplar på :P Fotokurs tack!
Hi hi, dom växer :-)
Tur att man gick bildestet och fick lära sig hur man använder systemkameror ;) Men sedan ska man ha en MASSA pengar för att kunna skaffa en! :O Det har inte en liten fattig student som jag råd med!
#117 Ja det är ju bra. Skillnaden är väl att vi är ca 10-15 år äldre än dig och har pluggat klart sen några år tillbaka. Har man sedan pluggat så länge som jag har (nästan 10 år på universitet) så får man förhoppningsvis ett jobb så man har råd med en bra kamera om det är foto man vill prioritera. Lycka till med dina studier och förhoppningsvis har du råd med en bra kamera också när du börjar jobba :)
#98 är så jäkla söt!! Undrar verkligen vilken som är min Aimée men baserat på bilderna så vill jag nog mest ha nr 2 eller 3 :)
Tycker ni ska uppdatera hemsidan med lite fler bilder snart ;) Tror nog alla här inne håller med! :)
#119 Ja nu är det knappt tre veckor kvar innan det bestäms vem som är din blivande Aimée :)
Vi ska försöka hinna uppdatera hemsidan med lite fler bilder under helgen.
Nya bilder på valparna som nu är knappt fyra veckor. Fler bilder finns på hemsidan :)
Tjej #1

#125 Och jag som undrade vad det var för stort och hårigt till vänster i bild!
haha. o säger det igen..så jäkla söta..åh vad jag längtar till söndag o valpgos! det är en jäkla tur att jossan ska ha en ;)
#130 Haha :D Ja vi skäggtränar våra valpar också ;)
#131 Ni är så välkomna :)
Ni får nog kolla mina fickor när vi går… ;)

#139 Ja, det är väl nånting jag inte kan skryta med att jag gör.
Och tur är väl det!
Ljuvliga småttingar är det iallafall!
#124 Åh herrejesus vilken söt liten tomtetös!

Åh! Massa läckra bebisar!
Hi hi, En del försöker öppna ögonen nu, så gulligt.
#140 Ja vi får göra det, och kontrollera att speciellt tomtetjejen är kvar hos Luna ;)
#141 Ja det är tur :P Eller du kanske drar hem skäggiga karlar från krogen, och låter dem ska sova på golvet hos valparna så att valparna få skäggträning ;)
#142 Jo hon är jättesöt, nästan sötast av alla skulle jag säga. Det kommer bli svårt att släppa iväg henne men det räcker att behålla två :P
#143 Luna och valparna tackar :)
#144 Ja vi väntar med spänning på att någon/några ska få upp ett öga eller två nu under veckan.
Ett något sent grattis till kullen! 
Så fantastiska valpbilder att det gör lite ont i hjärtat, och lite extra ont gör det för småtomtarna <3 (ja, jag har en mycket svag punkt för tomtar :P)
Paulina
Jag har själv upptäckt att jag blivit mycket, mycket mer tomteförtjust sedan alla dessa bilder dök upp! Dom är så sjukt söta!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#145 Tror du mina djur släpper mig utanför dörren för att gå på krogen? Vem ska då sköta markservicen (bokstavligt talat) här hemma?
#146 Tack :) Lunas småtomtar är jättefina och jag tror det kommer bli slagsmål om dom bland valpköparna ;)
#148 haha, nä det förstås!
#149 Jag håller på att träna mina armar för fullt inför detta slagsmål haha
Sajtvärd på Iller.ifokus
#150 synd jag inte bodde i Stockholm så hade jag kunnat smuggla ner fröken 2 i fickan ^^ Men slår vad om att oavsett vilken tjej jag får så är hon underbar <3
#151 Du kan va lugn, jag ska slåss om en grabb ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nu måste det väl nästan vara dags för nya bilder?!
#151 och #152 Ja, ni slåss om de olika tomtarna, tjejen respektive killen ;)
#153 Absolut, kanske i kväll men i alla fall i morgon hade vi tänkt få upp lite nya bilder :D
#154 Jaaaa! Bilder!!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu kommer det bilder :D
Först att börja öppna ena ögat var Tjej #1, men nu på morgonen har även Kille #2 öppnat ena ögat.
Tjej #1:
En sista på Kille #3. Fler bilder finns som vanligt på hemsidan :)
Den fina puffen kommer från FerretLove.

Finns bara ett ord som gäller här:
Naaaawwww!!!
Gick och undersökta mina ferretlove puffar nu. Inte en endaste valpis i nån av dem. Fabrikationsfel kanske? Kan man lämna tillbaka och få ny, MED valpis i tro?
#166 Haha :D Har du kollar under puffen, de gömmer sig ganska bra i bland? Annars finns det kanske ett nummer eller mail på sidan så att du kan kontakta dom och påpeka felet. Har det gått mer än ett år? Jag tänkte om det har gjort det brukar det ju vara köparens ansvar att visa att det var fel, det kan ju bli knepigt… ;)

Jag ska genast ringa kundtjänst!
Jag tror nog att tomtarna kan bli lite sviltfärgade vid pälsbyten? (Som Hanna skulle uttrycka sig
.)
Sviltfärgade först och sen silver skulle jag tippa ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#170 Sviltfärgade var ju en bra benämning;)

#171 Det ar ju i många år varit Ludde Lumps färgbeteckning=)