Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 472 ggr
JossanH
0

hälsoundersökning genomförd

Nu har Pegasus och Dexter besökt den elaka veterinären.

Det klämdes, det kändes och det togs blodprov… vilket inte var uppskattat! först bli fasthållen och sedan rakad och stucken i benet! bör jag ens nämna att det såg ut som ett mindre krigsslag ägt rum på veterinärsbordet efter att vi var klara?

I vilket fall. Allt kändes normalt och både njur och levervärden var bra.. däremot är jag lite osäker på glukosvärderna.

Tyvärr hade jag inte möjlighet att hålla dom fastande så dexter satt ju o åt mat en halvtimme innan vi kom in till veterinären. hans värde borde ha legat ganska högt men det låg på 5,0 (normalt är minst 5,2), förra gången låg det på 4,7 (fasta).
Pegasus hade ätit lite lite mat i bilen och hans låg på 4,7 idag.

Bör jag vara orolig eller tror ni att det är lugnt?

kan säga att hela kalaset iaf gick på 1500:-… sen åkte vi och köpte godis till korvarna som varit duktiga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Glukosvärdena ger ju ingenting såvida de inte är fastande tyvärr.. Andra blodvärden är kanske också intressanta, tog ni några sådana?

Sara
0

`När var det förra provet taget?

Sara

JossanH
0

#1 illrarna var inte generösa gällande bloddroppar i rör.. det var nästan precis så det räckte till dessa prover… trots upprepade stick i benen :(
Ger inte glukosvärdet något om dom ej fastat? för i illervademecum står det ett värde för fastande iller och ett för icke fastande..

#2 det togs i samband med undersökning av hudtumörerna dexter hade. det måste varit precis innan jul.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Jag tror inte du behöver oroa dig för glukosen om inte du sett några symptom och om allt annat är bra.

Sara

sarae
0

#3 på människor ger glukosvärdet något även om patienten ej fastat. men man rekommenderar att göra det fastande i alla fall.

Jag tror inte heller du har något att oroa dig för.

JossanH
0

#4 det är ju bara så att dexter egentligen visar flera symptom på insulinom men han har liksom alltid varit så och haft ett sådant kroppspråksedan han kom till mig som 6 månaders gammal iller.. tror att hans dövhet gör att han ofta kan se lite "stirrande" ut men det är nog bara hans sätt att lokalisera vad som händer, sen har han alltid varit lite vinglig och så i bakbenen speciellt när han är nyvaken- men så har det ju alltid varit. tycker inte direkt han blivit bättre eller sämre… han är ju bara… Dexter så som dexter är… en liten ringlande orm som inte beter sig som en iller brukar.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illercafe
0

Om du är alvarligt oroligt så se till och få en glukoskurva på honom se ser dom hur han ligger under hela dagen och inte bara vid ett tillfälle.
Lycka till!
Mvh
Liselott

Sara
0

# 6 Man känner ju sin iller bäst själv och om han alltid har varit på ett visst sätt och dessutom förra värdet var bra så skulle jag inte oroa mig förren han visar nya symptom.

Sara