Iller som bor utomhus? + egen mat?
Hej! Blev lite nyfiken på detta..
1. Kan en iller bo i en utebur året runt ifall den är van vid det och ändå får tillräckligt med uppmärksamhet? Typ en stor utomhusbur med lite våningar och sånt och ett hus? Är bara nyfiken om detta skulle funka som med t.ex. utekaniner!
Och sen en fråga ang. mat..
2. kan man blanda ihop eget illerfoder ifall man inte vill köpa? Eller ska vi säga såhär; Vad ska illerns foder innehålla för att vara tillräckligt hälsosamt och innehålla allt som behövs?
Tacksam för svar!
1. SaraE här på forumet har en stor utebur till sina vet jag på många många kvadratmeter. Och den kan nog knappt kallas bur, en stor lekplats är nog mer nära sanningen. :P Men de bor inte där permanent, hennes illerflock är uppdelade i läger och först bor ena gruppen där i några dagar medan de andra bor inomhus, och sen byter de. Men att ha illern i en kaninbur (mer än tillfälligt) tror jag inte någon rekommenderar, de är snarare som hundar än som kaniner och vill kunna umgås med husse/matte eller andra artfränder som de vill.
2. Är osäker på vad du menar med att blanda eget foder.. Tänkte du på någon form av gnagarblandning i så fall? För det ska de inte ha :P Med tanke på att de är rovdjur så är det ju svårt att blanda ihop bytesdjur till en kompott så att säga =P Men om du vill kan du säkert mala ner kött på något vis och baka i ugn så det blir torkade bitar. Känns som onödigt mycket jobb dock när det finns ok torrfoder på marknaden.
det stämmer.. jag har en utebuur till mina på ca 18 m2, där ena gänget är i 24 timmar medans det andra är inne, och sedan byter jag läger var 24 e timme ca.
De älskar att vara ute… men de vill gärna ha miljöbyte efter en dag eller två eftersom 18 m2 faktiskt blir rätt trist efter ett tag. Då uppskattas läger bytet enormt!
ska man ha dem ute premanent så rekomenderar jag ett stort hägn… dessutom med isolerade bolådor och någon lösning för att vatten inte ska frysa.
Här kan du se en bra utegård som man kan anse uppfyller illerns behov.

#2 Wow vilken inhängnad! Hade jag haft ett hus med tomt hade jag lätt byggt en sån till mina killar!
Tänk på att minsta lagliga yta är 5kvm, och ska illern bo ute bör den ha minst en kompis där ute för att kunna kura ihop sig med och ha sällskap av.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1# jag menar kanske just som du sa att man lagar egen mat åt sin iller, men visst är det väl ännu lättare att bara köpa från affären - det har du rätt i. Tänkte mer på så som man kan göra med hundar, vissa väljer ju att bara göra egen mat åt sina hundar och skippa all "riktig" hundmat och ungefär koka ris och sånt åt dem.
#2 Ja jag säger också WOW vilken inhägnad! Är det en sån som krävs för att ha sina illrar ute permanent så kanske jag tackar nej.. :) Visst har vi en stor tomt men jag tvivlar på att resten av familjen skulle vilja göra om hela trädgården till en illerinhägnad, fast jag hade nog gillat det.
Hursomhelst så funderar jag inte på allvar på Att skaffa iller fast jag gärna skulle vilja. Kanske utekanin är ett bättre alternativ för mig :)
#5 Ska man göra egen mat till iller så är ju en ballanserad kost av rått kött som gäller. Det är mycket viktigt att man får till alla näringsämnen som illern behöver.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Precis som Jossan säger så är det bara kött som gäller isåfall. Inga spannmål eller grönsaker. Och det är olika sorters kött och inälvsmat och ben som skall ingå i dieten för att man ska täcka in allting. Det finns andra eldsjälar till BARF som kan det här mycket bättre än vad jag kan, min kille äter bara lite hjärtan ett par ggr i veckan och äggula annars så äter han tyvärr inget annat i köttväg (förut åt han vingar också men det vägrar han nu).
Och jag håller med alla ovanstående angående inhägnaden, den är fantastisk!
Här finns illrar som bor ute året om, och de har 65m² utehägn att röja runt i.
http://trickytrixie.tripod.com/
Jag tror hon kallar sig Blueshift eller nått sånt här på iFokus ifall du vill fråga om vad som krävs för att illrarna ska må bra när de bor ute.

Okej jag har bestämt mig! Jag flyttar till hus och börjar bygga på en gång
(Sen är jag avis på alla hennes snygga illrar också)